Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geld terug bij vertraging DB - Forum Wereldfietser

geld terug bij vertraging DB

Afgelopen zomer haden wij na een mooie Hanzeroute gefietst te hebben de trein terug van lubeck via osnabruck terug naar Utrecht. Met gereserveerde fiets en zit plaatsen.

Helaas hadden we te kampen met een vertraging van meer dan 2 uur. Een trein die we ondanks reserveringen niet mochten nemen van DB ivm technische problemen met het fietsrijtuig. Door DB personeel ter plaatse en een zeer vriendelijke perron conducteur werd geregeld dat 7 fietsers met fietsen en fietskarren alsnog met een eerstvolgende IC naar Nederland konden. Bij de DB balie kregen we formulieren om een vergoeding te claimen voor de opgelopen vertragingen. Bij thuiskomst hebben we onze tickets voorzien van een aantekening van de vertraging opgestuurd met een claimfomulier.

Nu enkele weken later krijgen we bericht van DB dat zij 50% van de tickets voor het traject met de vertraging terug betalen.

Mooi opgelost!
Ik heb t ook eens gehad, aardverschuiving op treintraject venetie-munchen, waardoor ik deel met de bus moest. Wat al lastig was, want alle buschauffeurs wilden natuurlijk niet een fiets in de bus, maar uiteindelijk wel gelukt. Na een stuk met de bus een stuk met de trein gedaan. Maar kwam 45min te laat in Munchen voor de nachttrein naar huis.
Terplekke kreeg ik de optie om smorgens om 04u met 6 regiotreinen terug naar Amsterdam te reizen en dan moest ik op het perron slapen totdat het 04u was. Nadat ik daartegen protesteerde kreeg ik een hotelkamer naast het station in Munchen en een directe(? Weet ik niet zeker meer, maar in ieder geval heb ik niet 6x overgestapt!) dag-trein rond 9u. En nog eens 50% terug na afloop. Super geregeld van de DB!
Mazzel gehad met die DB dan!
Ik miste ooit mijn internationale trein naar Wenen in Utrecht doordat de trein niet
vertrok in NL, hij reed terug. Info of ik het via een andere route kon halen bijv. over Amsterdam, werd ook niet gegeven. Moest een nieuw kaartje voor dag erna kopen tegen hoofdprijs natuurlijk en ondanks de belofte van degene achter de telefoon, kreeg ik mijn mijn geld (een stevig bedrag) niet terug. Enkel het kaartje naar Utrecht. Daar had ik dan wel weer een aangetekende brief aan moeten besteden. Das NS internationaal :roll:
Blijkbaar moet je eerst in een trein van DB zitten, voordat je iets kunt claimen. Jaren terug mistte ik de nachttrein uit München omdat de trein van Verona naar München niet reed vanwege een staking. Liftend en improviserend kwam ik uiteindelijk wel thuis, maar de extra gemaakte kosten waren voor mijn rekening. Via de Treinreiswinkel kreeg ik van DB als goedmakertje een reisbon ter waarde van 100 euro, die binnen een jaar geconsumeerd moest worden. En een uitleg waarom DB zich niet verantwoordelijk voelt voor de gevolgen van stakingen: "Streiks werden nicht von den Bahnverwaltungen angeordnet. Die daraus entstehenden Folgen liegen somit nicht im Verantwortungsbereich der Bahnen. Von den Mitarbeitern im Abgangsbahnhof werden Fahrkarten gültig geschrieben und Hotelübernachtungen organisiert. Für diese Reise gelten jedoch die Tarifbedingungen für Reiseabbruch. Für eine tarifliche Erstattung fehlt jedoch eine eisenbahnseitigen oder gleichwertige Bescheinigung für den Reiseabbruch. Eine tarifliche Erstattung ist deshalb ausgeschlossen."
In ieder geval was ik -niet voor de eerste keer - blij dat ik ooit besloot om Duits i.p.v. scheikunde als eindexamenvak te kiezen. :wink:
Het hele verhaal kun je hier lezen.
Kees,

Zaten nog niet in de trein als je dat bedoelt.
Wat mischien meespeelt is dat het een overstap station was voor ons.
Lubeck - osnabruck - Amersfoort en hadden voor alles reservingen.
Bij technische problemen of een lokale aardverschuiving kun je waarschijnlijk ook meer servicebereidheid verwachten dan bij een wilde staking (zeker als die in Italië plaatsvindt!).