Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spaken - een blijvend probleem - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Spaken - een blijvend probleem

stef.l schreef:Maar dit is dan inclusief materiaal aanschaf neem ik aan? Met andere woorden, de DT Swiss wielen lever jij niet zelf aan?
Aanleveren van welk materiaal ook, is bij Frieke sowieso uitgesloten.
sjefke schreef:Aanleveren van welk materiaal ook, is bij Frieke sowieso uitgesloten.
Ik had begrepen dat je toch zelf materiaal kunt aanbrengen, maar dat hij dat kan weigeren wegens "niet compatibel in combinatie met ... (bvb gewicht berijder, gebruik, enz...)".
Hij zal dan ook geen garantie op spaakbreuk geven.

En wat als ik bvb een rohloffnaaf wil laten spaken door hem, levert hij die dan ook?
Headley schreef:
sjefke schreef:Aanleveren van welk materiaal ook, is bij Frieke sowieso uitgesloten.
Ik had begrepen dat je toch zelf materiaal kunt aanbrengen, maar dat hij dat kan weigeren wegens "niet compatibel in combinatie met ... (bvb gewicht berijder, gebruik, enz...)".
Hij zal dan ook geen garantie op spaakbreuk geven.

En wat als ik bvb een rohloffnaaf wil laten spaken door hem, levert hij die dan ook?
Mijn ervaring: hij levert alles en dus ook een Rohloff naaf, en jij levert niets aan. Wie daar heel anders op reageert is, niet zo ver uit de buurt, Bikeshop in Nijnsel. Uitstekende kwaliteit voor een redelijke prijs. 7 wielsets tot nu toe. Vraag naar Joost.
sjefke schreef:hij levert alles en dus ook een Rohloff naaf
Ah, OK, dat wist ik niet. Lijkt me wel zo gemakkelijk.
sjefke schreef: Je vermeldt niet waar de spaken breken. Middenin of bij de nippel of juist achter de bocht.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ook zou ik wel 's willen weten wèlke spaken er breken. Links of rechts? Binnenspaken of buitenspaken? Breken ze allemaal in één bepaald scherm? Zo ja welk scherm?
Soms als er maar één spaak breekt, kan het de velg dusdanig forceren door de spankracht van de andere spaken, dat de velg eigenlijk al niet meer helemaal goed is. Ik controleer het door het wiel te kraken bij het richten en opspannen. Wiel op de as laten steunen en velg links en rechts naar beneden duwen met veel kracht en dan het wiel rondgaan en ook aan de omgekeerde kant. Zo zetten de spaken zich goed en gebeurd dat niet onderweg, zodat de spanning al snel veel te laag wordt. Normaliter hoor je alleen gekraak en zetten de spaken zich en kun je verder gaan met het opspannen tot het wiel echt goed is en strak en op spanning.

In het ergste geval klapt een wiel, door het te 'kraken', dubbel, in minder erg geval heb je continu opnieuw een groot slag,

een soort van scheluw trekken zoals bij het een plank hout, de tegenoverstaande punten omhoog en de andere omlaag.

Dan volstaat alleen een nieuwe velg, anders heb je zo weer problemen, is de spanning op de spaken al snel ongelijk en ongelijke spanning op spaken geeft snel spaakbreuk. Het kan natuurlijk ook door andere oorzaken komen.
De spaakmaat moet goed zijn voor de asgaten ed. en de gaten in de velg ed.

Ik liet vroeger mijn wielen maken door mijn eigen fietsenmaker, hij is overleden en nu maak ik ze zelf, mbv. van parktool wielrichter en dt Swiss spanningsmeter, maar het kan ook zonder en goede spaaksleutel.
van bv. DT Swiss velgen TK 540, 19 mm binnenmaatvelg, goed voor iig 28 en 32 bandbreedte. Aan materiaal kost dat voor voor en achterwiel ongeveer 200 euro, exc. velglint en banden.
dt swiss champion 2 mm spaken, en LX naven en messing nippels.
Na een tocht van 3000 km hooguit een 'uitslag' van een halve mm. en echt hoog op spanning gehad 1100-1200 cassette zijde, 800-900 andere zijde. en 850 voorwiel.
fud0 schreef:Soms als er maar één spaak breekt, kan het de velg dusdanig forceren door de spankracht van de andere spaken, dat de velg eigenlijk al niet meer helemaal goed is.
Ik denk niet dat dat van toepassing is op de velgen die de meeste fietsers op dit forum op hun fiets hebben, gezien de doelgroep.
SvMp schreef:Twee jaar geleden knapten enkele spaken. In het achterwiel.


Een jaar later knapte één spaak. .

Vorige maand ben ik een paar dagen in Polen wezen fietsen. In Szczecinek knapte een spaak, wederom in het achterwiel.


Toch kan ook bij goede velgen, 1 spaak breken en ook de goede velg uit z'n goede verband trekken.
Ik heb het gehad met een Cannondale, met de beste velgen destijds die er waren, maar tja.. als de fietsenmaker ze bij nieuwkoop niet even goed strak richt,
kun je goede velgen hebben wat je wil,
het wiel sloeg dusdanig uit dat het de liggende achtervorkbuizen raakte, dus na het breken van een paar spaken was de hele velg niets meer waard.

Het was een fiets van destijds in 1995 van 3300 gulden,
de fiets was ok, alleen de wielen waren niets mee gedaan door de fietsenmaker, onverantwoord om daar iemand met zware bepakking mee op fietsvakantie te laten gaan,
ik heb toen bij een andere fietsenmaker voor 700 gulden 2 race NB. rigidavelgen laten maken, bijna de helft in breedte wil ik al zeggen, maar GEEN problemen,
dus de kwaliteit van de velg is belangrijk, maar als je het niet goed strak richt, voldoet geen enkele best-goede velg.
fud0 schreef:Ik controleer het door het wiel te kraken bij het richten en opspannen. Wiel op de as laten steunen en velg links en rechts naar beneden duwen met veel kracht en dan het wiel rondgaan en ook aan de omgekeerde kant. Zo zetten de spaken zich goed en gebeurd dat niet onderweg, zodat de spanning al snel veel te laag wordt. Normaliter hoor je alleen gekraak en zetten de spaken zich en kun je verder gaan met het opspannen tot het wiel echt goed is en strak en op spanning.

In het ergste geval klapt een wiel, door het te 'kraken', dubbel, in minder erg geval heb je continu opnieuw een groot slag.

Dan volstaat alleen een nieuwe velg, anders heb je zo weer problemen, is de spanning op de spaken al snel ongelijk en ongelijke spanning op spaken geeft snel spaakbreuk. Het kan natuurlijk ook door andere oorzaken komen.
Het kraken van een wiel lijkt mij een zinloze en dure grap. Zeker als je in het ergste geval een wiel dubbel vouwt of in een minder erg geval een slag in de velg drukt.
Waarom je het alleen doet bij het spaken met een nieuwe velg is mij ook onduidelijk. Wat is verschilt in spaakwerk tussen een nieuwe of reeds gebruikte velg? Bij mij geen verschil.

Dat zogenaamde "kraken" heb ik nooit gedaan. Heb een achterwiel van een fiets voor een postbesteller opnieuw gespaakt. Door komt vaak circa 40 kg aan vracht op. Zonder "kraken" blijven de wielen jarenlang in strak draaien. Zonder spaakbreuk en zonder na te spannen.

Piet.
Kraken dient om spaak, nippel, velg en naaf zich ten opzichte van elkaar te laten zetten. Soms zal het meer nut hebben dan anders, vaak zal het voldoende zijn om in elk spaakpaar flink te knijpen alvorens de laatste spanronde te doen. Zo heb ik een fiets met een naaf van een nogal ductiel ('kneedbaar', om niet te noemen zacht) soort aluminium. De bochten van de spaken zijn daar fors ingedrukt, dusdanig dat ik bij het vervangen van de velg rekening moest houden met de richting van de spaken.
Ook ik werk met handschoenen aan om de spaken in de juiste richting te zetten. Als de spaken redelijk goed op spanning staan. worden alle spaakkoppen met een drevel in de flensgaten "gezet". en worden alle spaken handmatig naar elkaar getrokken en lijnrecht tussen flensgat en velggat gebracht. Daarna de klus afronden. Maar ik hoor nooit wat kraken. Heb handschoenmaat 11 of XXXL

Ook ik hou rekening met de gaten van een oude naaf en zet de nieuwe spaken op dezelfde wijze als de vorige.

Maar proberen het wiel zijdelings zo krachtig te belasten, dat risico op schade kan ontstaan aan de velg lijkt me zinloos.

Piet.
Als je schade maakt tijdens het kraken doe je iets niet goed. Als je het wiel zeg op 900 newton gespannen hebt en je gaat het kraken en in de spaken trekken dan is er gelijk 250 newton aan spanning af.

Mario
supermario schreef:De beste wielen maker is Ernie Frieke van bike boosting, Deze man is een grootmeester in het wielen spaken. Hij geeft 100 euro retour als je binnen 2 jaar een spaak breekt.

http://www.bikeboosting.nl/

Mario
Om jou bericht aan te halen. Het woord kraken bij het spaken van wielen komt bij, de volgens jou beste wielenmaker, niet voor. Het kraken van wielen bij het spaken is lariekoek.

Ook de afname van de spaakspanning van circa 250 Newton per spaak na het z.g. kraken van het wiel is uit de lucht gegrepen. Als ik de spaken heb "gezet", in "lijn" heb getrokken en gespannen, dan is het wiel rijklaar, zonder naspannen achteraf. Dan krijg jij met dat z.g. kraken nooit 250 Newton van die spanning af, zonder de spaken over de rekgrens te trekken of de velg te vernielen.

Piet.
Ik ken zelf niets van spaken en ben best jaloers op deze "meester":
https://www.youtube.com/watch?v=3fwVBuhwS54
Het wordt helemaal interessant vanaf 04':20" ...
Het filmpje spreekt voor zich. Je zag en hoorde duidelijk dat de spaak spanning na behandeling was gezakt.

Mario
Wat Ernie Frieke het "kraken" van het wiel noemt, noem ik het "zetten" van de spaken. Hij doet het, net als ik, om ongewenste spaakspanningen te voorkomen, voordat de spaken op de juiste spanning worden gezet. Mijn werkwijze verschilt niet met die van Ernie Frieke.
Ik schreef, dat als de spaken op spanning zijn gebracht en het wiel klaar is, dat je door het "kraken" de spaakspanning van dat wiel, zonder schade geen 250 newton kan laten zakken.

Overigens vind ik de term "kraken van het wiel" de handeling niet dekt, omdat er niets wordt gekraakt en die term meer van toepassing op het breken of afbreken van iets.

Maar een wiel spaken is gemakkelijk met behulp van een centreerboog en wielrichter. Ik heb het spaken zonder en met spaakspanningsmeter gedaan. Het belangrijkste onderdeel blijft een kwaliteitsvelg

Piet.
Wat naar mijn ervaring helpt tegen spaakbreuk is op z'n tijd de spaakspanning van alle spaken controleren. En daarbij ook maar gelijk op corrosie, velgslijtage, e.d. Als de spaken te slap staan ontstaat er snel metaalmoeiheid en daardoor spaakbreuk.
Spaakspanning is eenvoudig te controleren door per 2 kruisende spaken te knijpen.

Verder zou een incidentele spaak vervangen onderweg wel moeten kunnen, ook zonder fietsenmaker? Rottigste plek is natuurlijk rechtsachter bij de casette, je moet dan een casetteafnemer meehebben... Overigens, bij 1 of 2 gebroken spaken rijd ik nog wel gewoon door, en zolang het wiel nog recht is dan, maar ik weeg dan ook 70kg.

Verder, je loopt natuurlijk altijd kans dat er iets stuk gaat aan je fiets, behalve spaken (of lekke banden), zou je kunnen vertrouwen op de vindingrijkheid van de russen? :)

Groeten, Bastiaan