Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spaken - een blijvend probleem - Forum Wereldfietser

Spaken - een blijvend probleem

Twee jaar geleden knapten enkele spaken. In het achterwiel.

Ik heb een standaard tourfiets met een kwalitatief niet al te best wiel. Ik ging er mee naar M-gineering. Zij hebben een nieuw wiel gespaakt. Daar heb ik vervolgens een lange vakantiereis mee gemaakt.

Een jaar later knapte één spaak. M-gineering heeft mij toen kosteloos geholpen. De vakanties daarna ging alles goed.

Vorige maand ben ik een paar dagen in Polen wezen fietsen. In Szczecinek knapte een spaak, wederom in het achterwiel. Gelukkig kon ik een fietsen maker vinden die het gelijk kon repareren. Hij was een half uur bezig en volgens mij wist hij wel waar hij mee bezig was. De rekening was "maar liefst" 11 Zloty. Ik heb daarna nog honderden kilometers probleemloos door Polen gereden.

Komende zomer wil ik in Rusland gaan fietsen. Het ergste wat kan gebeuren is een spaak die knapt in het achterwiel. Ik moet er niet aan denken. In grote delen van Rusland zul je geen fietsenmakers vinden. Ik twijfel niet aan het vakmanschap van M-gineering, die leveren prima werk. Maar wat kan in mijn geval het probleem zijn? Spaken horen in principe niet te knappen. Ik kan zelf een spraak vervangen (maar of de boel dan goed in evenwicht is weet ik niet), ik kan een flexibele noodspaak kopen voor het achterwiel, maar als er meerdere spaken knappen heb ik alsnog een groot probleem.

De wegen in Polen zijn niet overal goed. Dat geldt ook voor Rusland. De spaken moeten dan het nodige absorberen. Ik weeg ruim 90 kg. Hoeveel bagage ik heb, heb ik nooit gewogen, ik denk een kilo of 15. Moet ik steviger spaken hebben? Ik heb mijn achterband (Continental Contact) op ca. 5 bar. Is dat te hoog?
M-gineering is het aangewezen bedrijf om hierop te reageren.
Welke bandenspanning in jouw geval optimaal is, is sterk afhankelijk van de bandenmaat en de belading, niet van het bandenmerk/type.
Alleen andere spaken is te snel geoordeeld. Je vermeldt niet waar de spaken breken. Middenin of bij de nippel of juist achter de bocht. Ook een te groot spaakgat in de naaf kan een oorzaak zijn. Marten zal de oplossing weten.
Bert van Sprang schreef:M-gineering is het aangewezen bedrijf om hierop te reageren.
Ik zal zeker weer naar M-gineering toe gaan voordat ik aan de grote reis begin, ook om het wiel goed te laten checken. Maar ik ben natuurlijk ook benieuwd naar het advies en mening van anderen.
Zou ook eerst met M-gineering contact opnemen. Weet niet waar je vandaan komt maar wellicht wil/ kan anders een van de onderstaande bedrijven je helpen?

- http://www.bikexperto.com
- http://handgespaakt.nl
- http://wheel-tec.nl
- http://forcewheelz.nl
SvMp schreef:Ik kan zelf een spraak vervangen (maar of de boel dan goed in evenwicht is weet ik niet),
Als je de spaak erin zet, zet je die op dezelfde spanning als de rest. Daarvoor werkt de tokkelmethode erg goed. Als laatste draai je de nippel een klein stukje terug zodat de torsie uit de spaak verdwenen is.
Als je dezelfde spanning beriekt hebt is het wiel ook vrijwel even recht, of op zijn minst recht genoeg om zonder zorgen je reis voort te zetten.
Ik heb meerdere wielen gehad waar binnen een paar duizend km een spaak 'zomaar' brak, maar daarna gedurende 20.000 km niet meer. Twee is inderdaad net wat veel.
Mijn totaal gewicht op de fiets is zo'n tien kilo hoger dan dat van jou.
Inderdaad zou ik contact opnemen met Marten.
Een wiel moet gespaakt worden aan de hand van het gewicht van de berijder.

Ik weeg zelf 94 kilo neem alles mee achterop en heb nog nooit een spaak gebroken. 26 inch 36 spaken. Ik spaak mijn wielen zelf met DT alpine 3 spaken.

Wat Ava Gone zegt: pas daar mee op. Als je de spaken op spanning draai moet je met een grip tang de spaak tegen houden en dan pas de nippel terug draaien anders heb je kans dat de spaak door de kracht gaat torderen.

De beste wielen maker is Ernie Frieke van bike boosting, Deze man is een grootmeester in het wielen spaken. Hij geeft 100 euro retour als je binnen 2 jaar een spaak breekt.

http://www.bikeboosting.nl/


Mario
supermario schreef:
Wat Ava Gone zegt: pas daar mee op. Als je de spaken op spanning draai moet je met een grip tang de spaak tegen houden en dan pas de nippel terug draaien anders heb je kans dat de spaak door de kracht gaat torderen.

De beste wielen maker is Ernie Frieke van bike boosting, Deze man is een grootmeester in het wielen spaken. Hij geeft 100 euro retour als je binnen 2 jaar een spaak breekt.

Mario
Volgens mij legt Ave Gone prima uit hoe je een spaak vervangt (en dat je dus echt niet zo bang hoeft te zijn voor spaakbreuk). Als de spaak een beetje tordeert, geeft niets. Op een goed moment hoor je "Plong" en zal je de spaak weer wat aan moeten trekken.

Die Ernie zal best goede wielen spaken, maar ik vind hem veel te duur.
supermario schreef:
De beste wielen maker is Ernie Frieke van bike boosting, Deze man is een grootmeester in het wielen spaken. Hij geeft 100 euro retour als je binnen 2 jaar een spaak breekt.

Mario
De beste is natuurlijk niet te claimen. Ernie is, net als de heren die ik heb gepost, een goede wielbouwer. Die spaakgarantie waarover je schrijft is overigens wel onder bepaalde voorwaarden.
berger schreef:Als de spaak een beetje tordeert, geeft niets. Op een goed moment hoor je "Plong" en zal je de spaak weer wat aan moeten trekken.
Dit komt mij wat vreemd over. Ik spaak meer dan 50 jaar wielen en heb nog nooit een "Plong" gehoord of spaken kort na vervanging moeten naspannen.

Piet.
Op een goed moment, schrijft Berger. 8)
berger schreef: Op een goed moment hoor je "Plong" en zal je de spaak weer wat aan moeten trekken.
Ik dacht altijd dat de nippel in de velg op zijn plek draaide, dus de stand ten opzichte van de schroefdraad verandert niet. Daardoor zal de spanning van de spaak het zelfde blijven.
Ik heb het spaken spannen geleerd van een fietsenmaker (toen collega). Die vertelde mij dat het normaal is dat de spaken zichzelf even zetten als je er voor het eerst weer mee gaat rijden.

Ik denk dat als je de spaken met een griptang vast gaat houden dat de stevigheid van de spaken daaronder te lijden hebben. En het ziet er ook niet mooi uit lijkt me zo.


Alleen het probleem van TS: ik vraag me af wat voor wiel het is. Hoeveel spaken, welke diameter (26 of 28 inch?), welk type en vooral welke maat band..

@het zojuist binnengekomen bericht van multiwgb:
Als je een spaak draait is ie nét wat korter. Als ie dan weer uit draait wordt ie iets langer. Dat zelfde effect heb je ook als je bijvoorbeeld een touwtje of elestiekje draait. Dan wordt ie ook iets korter.
Laat m-gineering dit oplosssen. Marten weet echt wat hij doet, en anders dan meneer Frieke vraagt hij er geen half maandsalaris voor.
Wim schreef:Laat m-gineering dit oplosssen. Marten weet echt wat hij doet, en anders dan meneer Frieke vraagt hij er geen half maandsalaris voor.
Opgezocht, 25 euro
Wim

ik snap niet hoe je aan een half maand salaris komt

Mario
supermario schreef:Wim

ik snap niet hoe je aan een half maand salaris komt

Mario
Wim chargeert natuurlijk, dat snap jij ook wel. Frieke is in vergelijk met zijn concurrenten gewoon duur.
Ik heb een keer een offerte gevraagd aan de meneer in Eindhoven. Ik kwam op met een simpel setje naven en een dt swiss velg op 850 euro uit. Kon ook voor 650 toen ik het toch wel veel geld vond. Dus ja Frieke vraagt veel geld voor een wiel. Leuk voor die grammen jagers maar voor de gewone sterveling belachelijk veel geld.
SvMp: Je kunt ook gewoon helemaal een nieuw wiel door M-gineering laten maken. Ben je waarschijnlijk van het gelazer af en duur is hij niet. Rij je het oude wiel gewoon thuis op, bewaar je het goede wiel voor vakanties.

Er zijn trouwens echt wel meer goede wielbouwers dan de paar namen die op dit forum circuleren. (Over BikeXperto hoor ik de laatste jaren ook veel slechte verhalen, ondanks dat ik al jaren een prima race-achterwiel van hem heb.) Bij BikeLife in Roden werkt bijvoorbeeld een uitstekende wielbouwer. Mijn vakantieachterwiel van zijn hand heeft nooit een krimp gegeven. Idem voor het atb-achterwiel uit zijn koker.
Slaapt schreef:Ik heb een keer een offerte gevraagd aan de meneer in Eindhoven. Ik kwam op met een simpel setje naven en een dt swiss velg op 850 euro uit. Kon ook voor 650 toen ik het toch wel veel geld vond. Dus ja Frieke vraagt veel geld voor een wiel. Leuk voor die grammen jagers maar voor de gewone sterveling belachelijk veel geld.
Maar dit is dan inclusief materiaal aanschaf neem ik aan? Met andere woorden, de DT Swiss wielen lever jij niet zelf aan?