PietV schreef:[.
Bert,
Snorfietsen is in vele Europese landen een begrip.
Duitsland, mofa, 25 km/h
België, bromfiets klasse A, 25 km/h
Denemarken, lille knallert, 30 km/h
Zweden, moped klasse II, 25 km/h
Zwitserland, motorfahrrad, 30 km/h
Landen die geen onderscheid maken en alleen de bromfiets kennen zijn bijvoorbeeld: Italië, Frankrijk, Spanje, Portugal Engeland, Ierland, Oostenrijk Tsjechië, Noorwegen, Finland.
In Nederland is de snorfiets vanaf 2009 favoriet. Van alle “bromfietsen” die nu worden verkocht is circa 75% snorfiets. Al enige jaren is de snorfiets in aantal de bromfiets voorbij gestreefd. Circa 600.000 snorfietsen, in Nederland op kenteken, krijg je niet zomaar op de rijbaan, als er naast een verplicht fietspad aanwezig is. Afschaffen van de categorie snorfiets in Nederland is ondenkbaar.
Er is geen draagvlak onder de bevolking en dus ook geen politiek draagvlak om snorfietsers van de verplichte fietspaden te weren. Snorfietsers rijden volgens de wet niet sneller dan de elektrisch ondersteunde fietsen. Worden die dan ook naar de rijbaan verbannen?
Ook voor de helmplicht is geen politiek draagvlak. Maximaal maar 25 km/h. Moet de helmplicht dan ook gaan gelden voor bestuurders van de elektrisch ondersteunde fiets?
Ruimte genoeg om nog jaren over te “Polderen”. Zeker met een klagende vakhandel.
Wat hout zal snijden is om de sterk vervuilende snorfietsen aan te pakken en in Europees verband strenge eisen te stellen voor nieuwe type snorfietsen die op de markt gaan komen. Nederland alleen is te klein om schone snorfietsen in productie te nemen.
Geen dubbel “geknepen” of begrensde zware bromfietsen of scooter die geconstrueerd zijn voor een snelheid van circa 70 km/h., maar lichte snorfietsen met een 25 cc 4 takt motor die je met 1 liter brandstof tenminste 80 km verder brengt. Met brandstof injectie en een geregelde 3 weg katalysator. Dergelijke kleine, zuinige en schone motoren zijn maar beperkt op te voeren.
Heb de 30 cc 2-takt Spartamet van een kennis ook afgesteld gekregen op circa 1 op 80. Reed voorheen 1 op 35 en stonk als een brandend olievat. Moet met een 25 cc 4 takt motor een makkie zijn om nog zuiniger te rijden.
Piet.[/quote]
De bromfiets A in Belgie heb ik al genoemd in dit draadje en Duitsland kent de Mofa, maar er zijn daar veel minder op de weg in Nederland, omdat daar wel een helmplicht geldt.
De overgrote merendeel van de Nederlandse snorscooters bestaat uit types die ontwikkeld zijn voor hogere snelheden en dat in de praktijk ook doen. Waarom voor deze groep de categorie 'snorfiets' handhaven?
Hoezo is er onder geen draagvlak onder de bevolking? Het klopt dat her merendeel van de politiek nog niet durft. Het meest kenmerkende is het beeld dat het CDA schetst van de zielige oude snorfietsberijder, die bij maatregelen geen gebruik meer zou kunnen maken van zijn vervoermiddel en van de wereld zou worden afgesneden.Als het CDA eens de moeite zou nemen met de situatie in Amsterdam in ogenschouw te nemen en te ervaren wie de werkelijke gebruikers zijn.
Polderen lost niets op.
Het experiment snorfiets was aardig bedoeld voor Spartamet-achtige types, maar nu je de huidige praktijk in ogenschouw neemt, moet je stellen dat de types die als snorfiets rondrijden niet voor deze wetgeving zijn bedoeld en dus functioneert deze wetgeving ook niet in de praktijk.
Zolang het niet lukt om de categorie snorfiets ook in de praktijk inhoud te geven, dan kan Nederland beter Frankrijk en andere landen volgen en deze categorie opheffen.
Bij vervallen van de categorie snorfiets krijgen al die 600.000 voertuigen een geel kenteken. Dus net als hun praktisch gelijke broertjes en zusjes die al als bromfiets geregistreerd staan.
Vergelijk een snorfiets niet met een e-bike. Op een e-bike moet je trappen, anders krijg je geen ondersteuning.