Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kwaliteitsniveau van Fahrradmanufactur? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kwaliteitsniveau van Fahrradmanufactur?

Verticale dropouts en een kettingspanner is natuurlijk the way to go 8)
PietV schreef:Ik vind schuif-patten veel praktischer
Ik niet. Met een excenter is de achtervork smaller, zitten spatbord, drager en achteras altijd op de goede plek, heb je geen gedoe met verf waardoor de padden niet willen schuiven zonder te rammelen, en loopt het met schijfrem of Rohloff altijd goed af. En een excenter vindt ik minder storend dan de meeste schuivende padden, die ik meestal maar lelijk vindt. Swinging dropouts hebben dan nog iets minder nadelen en zijn eleganter uit te voeren.

Dat je de zadelpen misschien een paar mm moet verstellen is trouwens een voordeel, dan rot die tenminste niet vast ;)
Matthie9000 schreef:Verticale dropouts en een kettingspanner is natuurlijk the way to go 8)
OT, maar hier nog een framepje in de kogahoek:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... =mympBuyer
De Terraliners behoren niet tot de vakantiefietsen, de kans dat hij niet stabiel is met tassen is reeël, zeker bij grote maten. Het exemplaar op de foto geeft al aan waar deze fiets het beste voor is.
Leon
De TerraLiner (oval uit 1995) heeft de laatste 10 jaar dienst gedaan als vakantiefiets en met de Tubus dragers voldeed hij prima. Het frame is in mijn mening stijf genoeg. Er is jammer genoeg geen ruimte voor echt brede banden (met spatborden). Daarom was ik ook op zoek naar een vervangende fiets.
Een niet al te kritische blik op de fietsen:

Wij verkopen als vakantie fiets de VSFjes, en krijg in Wageningen hier genoeg Avaghons/koga's santossen en af en toe een idworx. Ik bekijk altijd de kwaliteit en ga altijd een stukje rijden [zonder bagage] met de duurdere varianten om te vergelijken.
Al deze fietsen rijden stuk voor stuk prima. Allemaal prima om mee op vakantie te gaan. Het grootste nadeel vind ik de corrosie die ik tegen kom bij de alu fietsen.
Bij Idworx, santos of koga, hoe goed de fietsenmaker of merk het invet, corroderen doen ze maar al te graag.

Alle serieuze vakantie fietsen van al deze merken zijn stuk voor stuk mooi afgemonteerd, behalve de koga's. Deze zijn vaak serieus overdreven duur voor wat het merk zich beweerd. Het rijd wel prima, daar niet van :)

Kies je fiets waarvan jij denkt dat het het geld waard is. Zolang je er maar plezier van hebt toch!!
Leon schreef:De Terraliners behoren niet tot de vakantiefietsen, de kans dat hij niet stabiel is met tassen is reeël, zeker bij grote maten. Het exemplaar op de foto geeft al aan waar deze fiets het beste voor is.
Leon

Waar is i dan het beste voor? Gewoon spatborden erop en voor woon-werk gebruiken.
't is geen racer en geen echte off-road -max bandbreedte 35mm. Mavic velgen schijnt ook nog eens triest te zijn......ga het opnieuw opbouwen en het wordt minstens de prijs van een nieuwe vsf.
Fausto schreef:Waar is i dan het beste voor?
Om op een mooie dag een flinke ronde te fietsen zonder dat je een bospaadje of een onverharde wegen moet mijden, dus iets wat heel veel fietsers het liefste doen.
Fausto schreef:Mavic velgen schijnt ook nog eens triest te zijn
O.a. die van mij doen het al 35000 km.
Leon
Foutje .. :evil:
Leon schreef:
Fausto schreef:Waar is i dan het beste voor?
Om op een mooie dag een flinke ronde te fietsen zonder dat je een bospaadje of een onverharde wegen moet mijden, dus iets wat heel veel fietsers het liefste doen.
Fausto schreef:Mavic velgen schijnt ook nog eens triest te zijn
O.a. die van mij doen het al 35000 km.
Leon
Mijn mavics ook: vittorio 1976 (?) (jan groot). Mavic was in die tijd erg gewild. Ging later blijkbaar iets mis?
Leon schreef:De Terraliners behoren niet tot de vakantiefietsen, de kans dat hij niet stabiel is met tassen is reeël, zeker bij grote maten. Het exemplaar op de foto geeft al aan waar deze fiets het beste voor is.
Leon
Mijn vrouw fietst al 15 jaar op een stalen Terraliner. Destijds gekocht omdat het één van de weinige fietsen was met een herenframe die haar paste (klein maatje dus). We hebben de fiets gekocht in de kale versie, dragers en 'klickspatborden' erop en je hebt m.i. een ideale vakantiefiets.....De fiets bevalt nog altijd goed en ook met bagage en afdalingen superstabiel..
Fausto schreef:
Leon schreef:
Fausto schreef:Mavic velgen schijnt ook nog eens triest te zijn
O.a. die van mij doen het al 35000 km.
Leon
Mijn mavics ook: vittorio 1976 (?) (jan groot). Mavic was in die tijd erg gewild. Ging later blijkbaar iets mis?
Je ziet over deze periode in de hele (fietsen) industrie een verschuiving van 'saai en degelijk' naar 'flitsend en als het stuk is koop je nieuw'.

De Mavic velgen vallen vooral zo op omdat Koga die veel gemonteerd had, en de oudere Koga's met weinig kilometers nog steeds opduiken
Vorig jaar een nieuwe Koga Traveller gekocht maar. hoewel een prima fiets voor op de weg, viel hij tegen op slechte wegen en paden. Voor brede banden is geen plaats en het vlinderstuur was maar beperkt in te stellen. Dus de fiets weer verkocht en toch maar een Fahrradmanufaktur TX 800 gekocht. Mijn eerste indruk, na ruim 80 km, is dat het een goede keuze is geweest.
Volgens de VSF-site heeft de TX 800 een Son28 dynamo.
Klopt dit ?

Is de frame-maat kleiner tov jouw vorige Koga ?
Ja, met een Son dynamo en ik had vroeger altijd een 57 cm frame en nu een 52 waardoor de afstand tussen zadel en stuur zo goed als hetzelfde is gebleven.
Inmiddels in Spanje ongeveer 1500 km op de Fahrradmanufactur gereden (zie onze site) en nog steeds heel erg tevreden over deze fiets; ik vind hem super!
Drie VSF fietsen, al meerdere jaren en lange tochten onze reisfietsen. Goed stalen frame, Rohloff naven, SON dynamo's, Tubus dragers, . . . etc. De beste onderdelen voor een prettige prijs en gebleken zeer stabiele en betrouwbare fietsen. Trappers en zadel vervangen bij aankoop (Maar daar doet Marco bij Bike4travel niet moeilijk over, gewoon ingeruild)
Hier enkele weken geleden onder de triomfboog van Caparra in midden-spanje op de zilverroute.
Afbeelding
groetjes ben
Wij hebben al menige fietser blij gemaakt met een VSF Fahrradmanufactur-fiets.

Maar luister eens naar het frame-verhaal van Robbert Rutgrink (Santos) of Gerrit Gaastra (idworx). Dan hoor je details die duidelijk maken wat een Santos een Santos of een idworx een idworx maakt. Op onze idworx en Santos avonden staat iedereen verbaasd over de passie die tentoon wordt gespreid. Kijk eens goed naar een Koga WT29 frame en je ziet hoe geweldig mooi dit ontworpen is.

En luister eens goed naar de verhalen hoe componenten van de drie eerdergenoemde merken ontworpen worden. En hoor welke visie erachter zit. Dan begrijp je pas hoe gek met name Robbert en Gerrit zijn dat ze zo ver gaan met de detaillering van hun fietsen. Ik vind dat erg bijzonder en leuk.

Feit blijft dat VSF een heel scherpe prijs-kwaliteitsverhouding heeft. En inderdaad; het stuur, pedalen en zadel pas je toch meestal aan naar wens.