Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Teveel auto's ? Peiling - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Teveel auto's ? Peiling

De laatste trein uit de Randstad naar Hoogeveen komt om 1.22 aan, na om 23.36 uit Amsterdam en om 23.53 uit Utrecht vertrokken te zijn.
Wim

Hoi Anouk en Bert!

Anouk ik ben het in grote lijnen met je eens.
Openbaar is inderdaad geen volmaakt alternatief.
Ook is de prijs veel te hoog in vergelijking met de auto, maar dan alleen als je je autostoelen goed vult.
Met z'n vieren van Amsterdam naar Maastricht is bijna onbetaalbaar.
Voor een Bert met een doos dia's en een goed verhaal in z'n tas is het betaalbaarder als voor janmodaal met drie kinderen.

Zelf gebruik mijn auto alleen voor woonwerk verkeer. Gelukkig kan ik carpoulen met drie collega's.
Zo kom ik voor een habbekrats van en naar mijn werk.
Ook in de spits rijden we het binnen een half uur, en dat op ??n van Nederlands drukste wegen.

Het openbaar vervoer zal zeker een extra uur per rit toevoegen.
Mijn vrijetijd is me veel waard, en die wil ik zeker niet doorbrengen tussen het soort volk dat het openbaar vervoer van de randstad bevolkt.
Ik heb geen zin om tussen de blowende tieners te zitten en mijn lange lijf op te vouwen tussen de krappe onkomfortabele stoelen.
Alles is te goor om beet te pakken of om op te gaan zitten, bedankt!

Als carpouler voel ik me prettig op onze drukke snelwegen.
De rit van en naar het werk is ideaal. met mijn collega's praten over werk en vrijetijd is waardevol, als je thuis komt is de stress van het werk vergeten.
In de bus of trein waar iedereen elkaars blik ontwijkt wordt een stuk lastiger.

De fiets naar mijn werk is veel te lastig. 20km heen 20km terug, dwars door Amsterdam heen, en om 07:00 fris paraat staan, voor mij is het ondoenelijk.


Groeten, John.

Willem Jongman schreef:De laatste trein uit de Randstad naar Hoogeveen komt om 1.22 aan, na om 23.36 uit Amsterdam en om 23.53 uit Utrecht vertrokken te zijn.
Wim
En de laatste bus van Almelo naar Westerhaar gaat om iets van 19:20.

Zolang we niet naar de buren aan de overkant met de auto gaan ofwel ons bewust zijn dat de auto een even schadelijk als luxe middel ter verplaatsing is van onszelf en anderen, mogen we de auto toch ook wel eens gebruiken?

De meningen verschillen nogal - lijkt het - maar tegelijk ook niet: iedereen is het er over eens dat het grote probleem het excessieve en overbodige autogebruik is - n?et het bestaan van de auto zelf en s?c het gebruik ervan. De een is wat positiever over mogelijkheid de instelling van de "moderne mens" te kunnen beinvloeden, de ander wat negatiever.

Maar waarom is het in vredesnaam nog zo druk op dit forum? Waarom is iedereen zijn mening aan het ventileren of verdedigen en zitten we met dit verschrikkelijke mooie weer (althans.. ik kijk in Enschede uit het raam) niet allemaal op de fiets?

(Maar ja... nog even dorbijten en dan is mijn proefschrift af en hoop ik wel weer tijd voor fietsen te vinden...)

Het bus vervoer kan mij evenmin bekoren, en daarom heb ik een aantal jaren geleden een Brompton gekocht. Daarmee haal ik op reizen uit Groningen naar de Randstad totale reistijden van deur tot deur die vaak redelijk dicht in de buurt van de auto komen. Als ik in Amsterdam op enkele verschillende plaatsen moet zijn ben ik uiteraard zelfs sneller.
Ik kan en wil uiteraard niet voor anderen uitmaken wat ze leuk en prettig moeten vinden. Als iemand echter zegt dat er geen treinen rijden die er wel rijden, of zegt dat de auto (normaal gesproken) flink goedkoper is dan de trein, dan is dat gewoon onzin die rationeel weerlegd kan worden. Tegen carpoolen is uit milieu oogpunt ook weinig bezwaar te maken. Wie zelf eens in de file staat ziet echter dat er maar weinig carpoolers zijn - misschien wel omdat je dan weer je 'vrijheid' kwijt bent?
Wim

johntelleman schreef:Zelf gebruik mijn auto alleen voor woonwerk verkeer. Gelukkig kan ik carpoulen met drie collega's.
Hulde aan John,
Deze keer kan ik je verhaal heel goed volgen. Verstandig autogebruik. Zoals ik wel wist ben jij financieel gezien niet op je achterhoofd gevallen. :D
Waar ik me wel zorgen over maak is de soms forse sociale dwang om de auto te gebruiken. Wat dat is? Eerste voorbeeld . Ik ben vanmiddag een stukje gaan fietsen naar een stad hier in de buurt - Luik - en heb daar op deze zonovergoten zaterdagmiddeag duizenden auto's gezien die allemaal iets in de stad moesten doen. Wat denk je hoeveel fietsers ik op een paar wielrenners na heb gezien? Ik heb er op gelet. NUL. Men fiets daar nu eenmaal niet omdat je daar niet kunt fietsen omdat men daar niet fietst, en dus is het not done om te fietsen daar.
Tweede voorbeeld. Ik werk tegenwoordig als geluidsspecialist bij de gemeente. Vrijdag, fabelachtig mooi weer, ging ik met een collega mee om te gaan meten en luisteren naar een storend geluid dat een bewoner meende te horden. Afstand: 2500 m. Dus hebben we ruim een kwartier in 's mans Landrover Discovery gezeten om daar te komen en hebben daar ter plekke driemaal deze auto gepakt om ons telkens tweehonderd meter te verplaatsen, om naar een storend geluid te gaan zoeken nota bene. Denk je werkelijk dat het voor deze man ?berhaupt in zijn bol zou opkomen om met de fiets te gaan. echt niet!
Derde voorbeeld. Ik heb eens gesproken met iemand van het academisch ziekenhuis die had geinventariseerd van hoe ver de geparkeerde auto's kwamen, want er was schrijnend gebrek aan parkeerplaatsen. Het bleek dat er een aardig aantal auto's van minder dan ??n kilometer afstand kwamen.
Tegen dit soort lui mag wat mij betreft wel tegenwicht zijn, want daarvoor wil ik echt geen flyover bij mijn in de buurt.
Groeten,
Leon

Leon,

Weten die Lui uit Luik nog niet dat er tegenwoordig een rode loper langs de Maas loopt voor fietsers en voetgangers. Ideaal: kruisingsvrij onder alle bruggen door en ziet ook nog wat: op de fiets op die rode loper vallen alle vooroordelen over Luik weg.

Of zoals een vriend van me steeds zegt in een soort kader van Boeddhisme: je moet er mee spelen, de wereld is 1 groot circus

Als je dan ook nog denkt dat jij de enige toeschouwer bent dan is er heel wat te lachen.

Groot41. Fietst veel, maaaar bezit ook een auto, en woont in de randstad.
Kan zich nog heeeel goed herinneren dat die zelfde omgeving een oase van rust was.
Dit is de vooruitgang!

John en Anouk,

Er moet inderdaad veel aan het openbaar vervoer gebeuren. Helaas wordt daar onvoldoende prioriteit aan gegeven. Daarom nu juist de noodzaak van een trendbreuk. Er kunnen ook heel veel leuke dingen in een trein gebeuren. Lees maar eens het blad rails.
Blowen in de trein mag niet! Ik houd ook niet van die viese hash-lucht, maar ook niet van uitlaatgassen. Verstandig dat jullie met zijn vieren in een auto gaan, maar in 80% zit de bestuurder moederziel alleen in het voertuig.

Het is een cirkel, eerst meer mensen met het openbaar vervoer dan komt er weer meer openbaar vervoer.
Door de toename van de auto en het wegblijven van de klanten, in het openbaar vervoer, werden en worden veel onrendabele lijnen opgeheven.
Naast mijn werk als fietsenmaker ben ik jaren buschauffeur geweest, op lijndiensten, ik heb alleen maar meegemaakt dat er lijnen verdwenen en nooit meer terug kwamen
Als de brandstof straks niet meer te betalen is moeten we vanzelf weer met de bus en de trein.
Dan gaat het economisch ook niet meer zo goed in ons druk bevolkte landje en komt er een discussieforum bij over fietsreparatie.
Kunnen we ons opmaken voor een levendige handel in tweedehands fietsonderdelen.
Willen we dat!
Geef het goede voorbeeld en ga zoveel mogelijk per fiets.
Groot41

bert sitters schreef:Leon,
Weten die Lui uit Luik nog niet dat er tegenwoordig een rode loper langs de Maas loopt voor fietsers en voetgangers. Ideaal: kruisingsvrij onder alle bruggen door en ziet ook nog wat: op de fiets op die rode loper vallen alle vooroordelen over Luik weg.
Die rode loper is inderdaad mooi en ik ben er zelf ook enthousiast over, maar het is vrijwel de enige fietsroute in Luik die enigermate aangenaam is. Juist als je de rest van Luik afmeet aan die route dan kun je volgens mij van een vooroordeel spreken.
Leon

Leon,

Luik is in de lengte gebouwd langs de Maas, dus die rode loper is op maat voor veel fietsverkeer. Overigens komen er volgens mijn contacten bij ProVelo in Luik meer fietsroutes aan! Dus zelfs in Luik heeft men ontdekt dat de fiets een uitstekend alternatief voor al die autoritjes van slechts een paar kilometer.
Fietsen is voor mij veel meer dan een hobby: het is een heerlijke en handige wijze van verplaatsen!

bert sitters schreef:Dus zelfs in Luik heeft men ontdekt dat de fiets een uitstekend alternatief voor al die autoritjes van slechts een paar kilometer.
Fietsen is voor mij veel meer dan een hobby: het is een heerlijke en handige wijze van verplaatsen!
Ja, maar voordat fietsen in Luik zo heerlijk en handig is als in Amsterdam moet er wel meer gebeuren dan het aanleggen van een stuk of wat routes. Vooralsnog beperkt zich het fietsen in Luik tot recreatief verkeer en doorgaande Nederlandse wereldfietsers. Maar er is een begin en als ze met deze snelheid doorgaan is het over 100 jaar best aardig.
Leon

Ziehier het trieste resultaat........aangereden door een "autootje".........wat mij betreft kunnen nu alle personenauto's rechtstreeks het zwarte gat in.
Jammer dat een aantal "Wereldfietsers" toch een excuus verzint voor het blik.




Na een week onzekerheid, operatie, pijn en heen-en-weer gereis naar dierenartsen is lieve, moedige Pourqoui vandaag naar een betere, mooiere wereld gegaan.

We hopen dat ie daar vele vriendjes maakt en dat ie vanaf daar af en toe laat weten hoe het met hem gaat.

Eigenlijk heeft ie het ook dik verdiend.
Hij was een lieve poes.
Deed niets of niemand enig kwaad.
Wilde graag op schoot of op bed liggen.
Naar buiten kijken.
Kijken waar Jopie en Spenzzer allemaal mee bezig waren.
Af en toe een beetje worstelen met Spenzer.
Ook af en toe snel in de tuin in een boom klimmen........lekker stoer doen.


Maar het mooiste waren de kaasblokjes.
Daar was ie helemaal gek van............hoorde/rook ie van meters afstand.

We zullen hem heel erg missen.
Vanuit de rustige, stille tuin in Heeze heeft ie ons het laatste oogcontact gegeven.


Sometimes I try, sometimes I cry, sometimes I die...............
Somewhere I find, something that's good.......I see a river................
Come on over.................that's good


http://members.chello.nl/m.vanrossum6/2005/
http://members.chello.nl/m.vanrossum6/2005/
http://members.chello.nl/m.vanrossum6/2005/



Lieve Pourqoui.........we zullen je niet vergeten.

Jopie, Poekie, Spenzer, Ryanne, Michael

Een interessant onderwerp...

Los van het emotionele aspect (helaas weet ook ik hoe het is een kat te verliezen door een aanrijding) merk ik wel dat het rijden in Nederland is veranderd.

Ik heb zelf geen auto maar rij soms wel mee met anderen. Het is voor mij dus lastig een oordeel te vormen over mensen die dagelijks tijd in hun "cocon" doorbrengen.

Als motorrijder/fietser/wandelaar merk ik wel dat de laatste jaren de mentaliteit en het gedrag van automobilisten (maar in mindere mate ook van andere weggebruikers) erg is gewijzigd in negatieve zin.

Een deel van de bevolking hult zich in het idee dat alles door de overheid is geregeld (en de Nederlandse overheid is idd druk bezig elke vorm van zelf nadenken te verwijderen) en rijdt vrolijk 20 km te langzaam en al slapend over de wegen, terwijl een andere deel van de automobilisten (en bij dit deel ook veel andere weggebruikers) juist ageren tegen het gesus van de overheid en proberen zo veel mogelijk regels te overtreden.

In beide gevallen is de veiligheid het slachtoffer van dit gedrag. En beide groepen zorgen voor steeds meer intolerantie op de weg. Ook de toenemende drukte is natuurlijk een reden hiervoor.

Over de grens (m.n. die van Duitsland) geeft het verkeer een heel ander beeld. men mag er harder rijden (en doet dat ook) maar daarnaast worden regels veel beter gerespecteerd en geeft men veel meer ruimte aan andere weggebruikers. Jammer dat dat in Nederland bliijkbaar niet meer mogelijk is.

Als motorrijder vindt ik rijden in Nederland niet meer aantrekkelijk. Als fietser gaat het nog maar probeer ik wel de steden (nog een iets ergere "wegcultuur") te vermijden.

Vanuit "buitenlands" perspectief heeft de voorgaande discussie bizarre trekjes. Immers als je buitenlandse fietsers vraagt naar het fietsen in Nederland dan hoor je louter positieve verhalen. Nederland is toch een soort gidsland als het gaat om het utilitaire fietsen. Zo hoorde ik van een Spanjaard hier dat hij het zo bijzonder vond dat in Nederland zelfs de politie zich per fiets voortbeweegt. Misschien alleen de wijkagent, maar toch.

Zelf moet ik na een paar jaar in het buitenland ook steeds meer erkennen dat het in Nederland nog niet zo slecht geregeld is. Van zoveel fietspaden kun je hier in Spanje alleen maar dromen. Het hele land door per trein, niet twee keer per dag of zo zoals hier, maar in Nederland elk HALF UUR.

Het blijft natuurlijk wel een feit dat er in Nederland onvoldoende gebruik wordt gemaakt van al die mooie voorzieningen. Ik geloof niet zo in een geheim complot van auto- en olieindustrie dat ons de auto in jaagt. Het is toch meer psychologie denk ik. De auto geeft mensen een gevoel van vrijheid, onafhankelijkheid en privacy. Om nog maar niet te spreken van statussymbool, imponeergedrag en nog andere platvoersigheden waardoor de moderne mens bewogen wordt.
En laten we niet vergeten dat de auto ook gewoon erg handig is om veel spullen in mee te nemen of om anders onbereikbare plekken snel te bereiken.

Dit gezegd hebbend geef ik iedereen gelijk dat het autorijdende deel van de Nederlandse natie (waarvan ik zelf ook lange tijd deel heb uitgemaakt) zich niet populair maakt. Wat een stel opgefokte, ongeduldige, onbeschofte, onbeheerste mensen bevindt zich tegenwoordig op de Nederlandse wegen! Je zou het voor de fietser en wandelaar en andere medeweggebruikers toch al een heel stuk prettiger kunnen maken als je zou kunnen denken: "Ach wat maakt het uit, 10 minuten later aankomen is toch ook prima, vooral als ik vriendelijk geweest ben voor al die andere weggebruikers".
Maar deze gedachte lijkt bij de moderne automobilist in Nederland volstrekt onmogelijk.
Soms denk ik dat ik een kat met minstens 700 levens ben! Aangezien ik geen auto heb, doe ik echt al mijn verplaatsingen met de fiets. Om naar school te gaan, fiets ik 60 km (heen en terug samen). Als ik bedenk hoe vaak ik al bijna onder een auto beland ben, gewoon omdat veel chauffeurs de prut nog niet uit hun ogen geveegd hebben!!
Om dan maar te zwijgen van die idioten die gewoon hun deur opengooien en te mottig zijn om te kijken of er fietsers aankomen...

De laatste tijd fiets ik met mijn mp3-speler aan. Al is het om mezelf af te leiden en kalm te blijven. Moest iemand me toch omver willen rijden, dan was ik tenminste nog ontspannen op het laatste moment van mijn leven!!

Nu fiets ik ook regelmatig naar mijn werk. Dit is ongeveer 64 km retour.
De keren per jaar dat ik bijna een auto 'onder' de fiets heb zitten is echt op de vingers van een hand te tellen. En dan heb ik nog een 'gevaarlijke' ligfiets ook.
Dus nu begrijp ik niet helemaal dat je je zo vaak zit te ergeren en bijna brokken hebt. Ben je zelf dan wel helemaal goed bezig, vraag ik mij af. Een beetje vooruit kijken en denken kan geen kwaad lijkt me zo.

En natuurlijk zijn er automobilisten die niet goed kijken. De laatste keer (toch al 2 maand terug) was het regenachtig en keek iemand met een Audi niet naar het fietspad, maar alleen naar de rijbaan, met als gevolg dat ik in de ankers moest.
Ik zag het al aankomen, omdat ik zelf kijk of de bestuurder mij gezien zou kunnen hebben. Ik wist dus al hoe laat het was.
Dus als je dat truukje nou ook aanleert, dan scheelt je dat echt een heleboel ergenissen, i.p.v. je nog meer af te laten leiden door een mp3 speler. Daardoor ga je zelf meer fouten gaat maken en ben je dus niets beter dan die automobilist die zich door van alles en nog wat af laat leiden en daarom niet goed kijkt.

Is het ook niet een beetje afhankelijk van waar je fietst? Een drukke steenweg met een fietspad vlak naast de weg of een baan met een mooi afgescheiden fietsstrook? In dat tweede geval zal je wel veel minder last van de auto's hebben.
Al eens met de ligfiets door Parijs gereden? Zeker aan te raden!
Weleens een fietser ingehaald die afsloeg? Die steekt écht niet eerst z'n hand uit (gelukkig kan een fiets wel wat hebben).
Een automobilist die kijkt voor 'ie uitstapt? Zeldzaam. Heb al regelmatig meegemaakt dat ik terecht een meter tussen mezelf en geparkeerde auto's vrijlaat. Die worden dan vanzelf wel wakker door een kanonnade van vervloekingen (hier in Bergen op Zoom las ik weleens in de krant een bericht van een bromfietser die zwaargewond naar het ziekenhuis moest omdat zo'n oetlul niet uitkeek bij het uitstappen, dat wil ik bij mezelf voorkómen).

Zo zijn er nog wel meer dingen die gebeuren omdat men niet oplet of vooruit denkt. Erg jammer dat het zo moet.
Vaak gaat het wel goed. Maar als de ambulance of lijkwagen moet komen ging het die keer dus nou net níét goed. En dat had voorkómen kunnen worden als men goed oplet.

Eigenlijk hoort dit topic sinds Vienna C. zijn/haar reactie bij kletspraat...
Wel dan, negeer mijn reactie en laat dit topic staan waar het staat!!

Vienna