Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tandem trekking gezocht - advies gevraagd - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tandem trekking gezocht - advies gevraagd

EnriceV schreef:De vittorio met tassen is volgens mij moderner met een langere zit voor de stoker. De andere ziet er meer uit als de onze. (alleen is onze achter positie erg kort omdat wij een 64-52 frame hebben).

Aangezien er toch heel wat geld gevraagd wordt voor deze fiets (wij hebben de onze zonder tassen weliswaar, voor 500 kunnen kopen), zou ik je wel ten zeerste aanraden om een proefrit te doen met gewicht in de tassen. Het geheel moet stijf zijn en vertrouwen geven, als je de boel voelt zwalpen dan is het niet "jullie" tandem.
Dat zal ik zeker doen, bedankt voor de tip. Ik heb dan ook naar de vittorio's gemaild om te vragen hoe het zit met de maat, staat van de tandem en of er over de prijs valt te praten aangezien er toch weinig boden op zijn.

Deze morgen heeft ook de verkoper van de koga twintysix geantwoord. Ze vond 1000 euro een goede prijs en ik denk dat dit een koopje is voor deze tandem als hij is goede staat verkeerd? Ik heb gevraagd achter wat meer info over de afmontage en maat, aangezien ik daarover op het net weinig tot niets over terugvind. Als dit positief is ga ik daar waarschijnlijk dit weekend voor kijken.
MichielB schreef:
EnriceV schreef:De vittorio met tassen is volgens mij moderner met een langere zit voor de stoker. De andere ziet er meer uit als de onze. (alleen is onze achter positie erg kort omdat wij een 64-52 frame hebben).

Aangezien er toch heel wat geld gevraagd wordt voor deze fiets (wij hebben de onze zonder tassen weliswaar, voor 500 kunnen kopen), zou ik je wel ten zeerste aanraden om een proefrit te doen met gewicht in de tassen. Het geheel moet stijf zijn en vertrouwen geven, als je de boel voelt zwalpen dan is het niet "jullie" tandem.
Dat zal ik zeker doen, bedankt voor de tip. Ik heb dan ook naar de vittorio's gemaild om te vragen hoe het zit met de maat, staat van de tandem en of er over de prijs valt te praten aangezien er toch weinig boden op zijn.
Deze morgen heeft ook de verkoper van de koga twintysix geantwoord. Ze vond 1000 euro een goede prijs en ik denk dat dit een koopje is voor deze tandem als hij is goede staat verkeerd? Ik heb gevraagd achter wat meer info over de afmontage en maat, aangezien ik daarover op het net weinig tot niets over terugvind. Als dit positief is ga ik daar waarschijnlijk dit weekend voor kijken.
De gegevens van de TwintySix zijn terug te vinden in de Koga-brochure 2005 (PDF-bestand). Als deze tandem jullie goed past (zie het Tandemclub-artikel over de maatvoering) is die 1.000 Euro een heel goede prijs. Goed om te weten: je kunt het voorste stuur gemakkelijk zo'n 5 cm. hoger brengen met een zogeheten stuurverhoger. Als je deze verhoger correct monteert zit hij muurvast en veilig, we hebben er negen jaar zonder enige vorm van speling mee gereden.

Als de Koga past is dit een nog betere keuze dan een Vittorio omdat hij lichter en stijver is. Deze fiets heeft ook al de superieure hydraulische Magura HS-33 velgremmen. Het achterwiel is bij mijn weten voorzien van een gewone MTB-naaf, niet van een speciale tandemnaaf. Dat heeft het voordeel dat eventuele vervanging niet erg in de papieren hoeft te lopen. Nadeel(tje) kan zijn dat een echte - bredere - tandemnaaf een nog sterker achterwiel oplevert. Maar bij de 26 inch wielmaat van de TwintySix lijkt mij dat geen doorslaggevend verschil.

Stuurverhoger van merken zoals Satori en Zoom:
Afbeelding

Stuurverhoger van het merk Delta (gemonteerd vanwege 'mooier', niet vanwege 'beter'):
Afbeelding
MichielB schreef:De grootte van de fiets is voor mij toch ook echt belangrijk.
Ik ga geen 1000 euro neertellen voor iets dat eigenlijk niet goed past en waar ik dan met extra lange zitpennen moet liggen knoeien.
Als je tegelijk het stuur omhoog brengt én de framelengte is goed kan dit goed passen.
MichielB schreef:Verder als ik een oudere 7-speed tandem koop, cassettes en cranks zijn hetzelfde als standaard MTB?
Enkel de naafbreedte zelf verschilt toch? Ik vraag het maar voor de zekerheid.
De 7-speed onderdelen zijn inderdaad standaard MTB/Trekking. De naafbreedte verschilt alleen als je een 'echte' tandemnaaf hebt. Ter vergelijking: een MTB-naaf is 135 mm. breed, tandemnaven zijn meestal 145 mm. Door deze extra breedte staan de spaken aan de naafzijde verder uit elkaar waardoor het wiel sterker wordt. Vervanging van de naaf loopt behoorlijk in de papieren omdat deze naven in geen enkele andere fietssoort te vinden zijn. Oudere stalen tandems (bijvoorbeeld Trek T50, Burley) hebben bij mijn weten de tussenmaat 140 mm; zo'n stalen frame kun je probleemloos wat samendrukken om er een 135 mm naaf in te monteren.
wij hebben de TwintySix ook een jaartje gehad als tussen tandem
ook via marktplaats gekocht en verkocht
maaaarrr ik heb wel een probleem gehad met de achternaaf
dat is een 40 graats mtb naaf van Shimano ,maar de flens is niet extra hoog en die was dus uitgebroken ,en met deze tandem hebben wij nooit met bepakking mee gefietst
dus dat is ook meteen de zwakke schakel van deze tandem ,want de rest is gewoon goed ,en het frame is stijver dan de vittorio
bodhi schreef:wij hebben de TwintySix ook een jaartje gehad als tussen tandem
ook via marktplaats gekocht en verkocht
maaaarrr ik heb wel een probleem gehad met de achternaaf
dat is een 40 graats mtb naaf van Shimano ,maar de flens is niet extra hoog en die was dus uitgebroken ,en met deze tandem hebben wij nooit met bepakking mee gefietst
dus dat is ook meteen de zwakke schakel van deze tandem ,want de rest is gewoon goed ,en het frame is stijver dan de vittorio
Tip: zet er een 36-gaats naaf in, dan heb je ruim voldoende spaken én minder kans op uitscheuren. Ter illustratie: wij rijden sinds 1990 op 36-spaaks wielen van 26" en hebben nog nooit spaakbreuk gehad. Onze huidige mountainbike-tandem heeft zelfs 32-spaaks wielen die ook geen krimp geven op de meest ruige ondergrond. Daar moet ik wel bij vermelden dat wij samen net 130 kilo wegen en de MTB-tandem geen bagage hoeft te zeulen.
@Marten: Bedankt voor de info, hier ben Ik echt veel mee. Ik was al lang op zoek naar de specificaties. De lengte is maar 3cm korter dan mijn huidige fiets en als Ik dan de vorkbuis kan verlengen is de maat zeker goed. Misschien is verlengen zelfs niet nodig

@bodhi: ik zal er zeker op letten en eventueel vervang ik hem. Of is dat overdreven om dat preventief te doen? Hoe komt het eigenlijk dat een 40 gaats naaf meer kans heeft op scheuren? Gewoon omdat er meer gaatjes per oppervlak zijn?
De shimano 40 gaats naaf is een 36 gaats waar ze 4 gaatjes extra bij hebben geboord (grofweg gezegd). Er zit dus minder materiaal in want 4 gaten meer, dus hij scheurt sneller uit. De 48 gaats naaf heeft een ander ontwerp en scheurt niet sneller uit.
De kogel is door de kerk.
Zondag ga ik zien voor de koga twintysix.
Als hij past (normaal zeker wel aangezien de geometrie buiten de balhoofdbuis weinig verschilt van mijn huidige fiets) en alles in goede staat is, koop ik hem.

Ik zal extra letten op scheurtjes in de naaf. Is er voor de rest iets waar ik speciaal op moet letten?
Op een tandem kijk je best alle lasnaden na er kan altijd een barst zijn ontstaan omwille van een fabricage fout. Kijk of er rimpels in de lak zitten vlak achter de balhoofdbuis: als de voorvork ooit een te zware klap heeft gehad dan zie je dat daar.

Verder the usual stuff: speling op balhoofdstel, trapas, naven. sporen van vreemd gebruik, maar een testrit laat meestal goed voelen wat er mis is. Corrigeer eens in een bocht: als er iets mis is met het frame voel je de boel zwalpen, een strak frame gaat gewoon mee. Praat ook onderling: als jullie beide het gevoel hebben dat je naar links moet leunen om de fiets recht te houden, dan is er wat mis,... (maar dat weet je dus pas als je praat ;-) )
Ok bedankt!

Ben echt wel benieuwd. Ik hoop dat ik eventuele gebreken ga opmerken. Stijfheid enzo opmerken tijdens de testrit lijkt mij al niet zo eenvoudig aangezien wij echt zeer weinig ervaring hebben met tandems.
Het is voor t merendeel natuurlijk allemaal vrij worst case, maar wellicht aardig te lezen als voorbereiding voor de keuring morgen :)

http://www.m-gineering.nl/oops.htm

Roef
En deze is natuurlijk ook nuttig:

http://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm

Roef
MichielB schreef:Ok bedankt!

Ben echt wel benieuwd. Ik hoop dat ik eventuele gebreken ga opmerken. Stijfheid enzo opmerken tijdens de testrit lijkt mij al niet zo eenvoudig aangezien wij echt zeer weinig ervaring hebben met tandems.
Voor wat het waard is: wij kennen diverse eigenaren van de Koga TwintySix en die zijn er zeer positief over. De stijfheid is prima, je zult merken dat je met zo'n tandem bijna net zo makkelijk kunt sturen als met een solofiets - of "half bike" zoals onze Engelse tandemvrienden zo mooi zeggen :wink: Je zult wel moeten wennen aan het gelijktijdig trappen: de trappers zijn immers onderling verbonden door een ketting. Even de voetjes stilhouden (door één van beiden) is er dus niet bij. En vertel als voorrijder even wanneer je gaat schakelen en remmen, da's fijn voor je nieuwbakken stoker ........

Veel plezier!
Die stijfheid aanvoelen is niet moeilijk hoor. Wij hadden voor we op reis gingen (en aldaar een tandem gingen huren) aan de Belgische kust een vrouw-vrouw tandem gehuurd van bedenkelijk allooi. Als je de stoker niet had verteld dat je ging draaien, dan voelde je de fiets zo tegentrekken, net alsof het achterste deel rechtdoor wil rijden, en het voorste deel wil doen hoe jij stuurt.
Onze huurtandem was toen een canondale. Het verschil was onmiddelijk voelbaar: de fiets volgde de bewegingen van mij als kapitein probleemloos. Met die eerste tandem had ik nooit erg hard durven rijden, met die canondale ben ik haarspeld bochten ingedoken tegen een tempo dat ik met een solofiets ook zou nemen. Zoals Marten zegt: in principe zijn die Koga's zeker stijf genoeg, enkel als er ergens een fabricagefout zit, of er is verborgen schade, ga je iets merken. (als de spaakspanning veel te laag is, ga je een gelijkaardig gevoel hebben, maar dan vooral in de bochten, maar ook dat is iets wat je wil weten.)
Ok bedankt allemaal! Zal straks (hopelijk) een fotootje posten :)
Ik heb de fiets aangekocht. De verkoper bleek zelf een fietsenmaker te zijn en dat gaf wel veel vertrouwen. Hij fietst echt super goed en technisch is er weinig of niets op aan te merken. Alle onderdelen zijn echt nog in goede staat. Cassette en ketting zijn ok, maar toch al wel wat rek. Misschien dat we dat wel preventief vervangen voor we aan onze lange trip beginnen, maar dat zien we wel. Fietst vrij strak, schakelt en remt heel goed. Ook wat de maat betreft is het echt wel ok. Ik ga waarschijnlijk de vorkbuis iets verlengen, zodat ik een beetje rechter zit. Ook mijn vriendin wil wat hoger zitten, maar ook dat is maar een kwestie van het wat af te stellen.

https://drive.google.com/file/d/0B8ZFr- ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B8ZFr- ... sp=sharing

Samen met mijn vriendin heb we er gisteren kort even mee gefietst in de buurt en het was echt fantastisch. Echt een goede aankoop.

Esthetisch is hij wat minder. Heel wat krassen en aan klein deukje van ergens tegen te botsen, waarschijnlijk tijdens het vervoer op het vliegtuig. Maar dat is voor mij niet zo belangrijk.

https://drive.google.com/file/d/0B8ZFr- ... sp=sharing

Dan zijn er nog kleine dingetjes die ik pas achteraf gezien heb, waar ik jullie mening wel even over wil horen.
Ten eerste lijkt het mij dat het achterwiel een heel klein beetje scheef zit. De verkoper had er bredere banden opgezet en dus komen die zeer dicht tegen de achtervork. Nu is het zo dat de band een 1 of 2 millimeter dichter naar links staat. Ik weet niet goed wat de oorzaak hier van is. Het wiel staat zeker recht in de vork. Misschien dat de achterpads wat gesleten zijn of dat de vork een heel klein beetje scheef staat. De band lijkt ook goed op de velg te liggen. Het verschil is wel echt niet groot en op de rijeigenschappen heeft geen invloed. De fiets trekt echt niet, kan makkelijk zonder handen rijden. Ik zou het eens moeten opmeten als de spatborden eraf zijn.

Op de foto's is het niet zo duidelijk:
https://drive.google.com/file/d/0B8ZFr- ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B8ZFr- ... sp=sharing

Dan zit er een knikje in de achterste remkabel. Ik merk wel dat de achterste rem wat minder snel reageert als de voorste, maar misschien ligt dit gewoon aan de lengte van de remkabel? Of kan dat knikje een invloed hebben? Ik heb nog nooit met een hydraulisch systeem gewerkt, dus ik moet mij daar nog wat over inlezen.

https://drive.google.com/file/d/0B8ZFr- ... sp=sharing

Nogmaals bedankt voor jullie hulp! Ik kijk er al naar uit om naar Rome te fietsen. Deze week gaan we normaal ook onze terugvlucht boeken en verder kijken uitkijken naar uitrusting zoals een tent, voorste fietszakken, ...

Edit: Ik heb toch maar de uitlijning van het frame nagekeken met een koortje rond het balhoofd en achtervork. Daaruit blijkt dat het wiel weldegelijk recht staat. Ook de achtervork is dus recht, aangezien ik geen echte verschillen (<0,5 mm) kon meten. Gelukkig is het verschil dus optisch bedrog, waarschijnlijk omdat het spatbord scheef staat :D. Indien er verschillen zouden zijn zou dit ook wel voelbaar zijn tijdens een testrit vermoed ik.
Die knik in de remleiding is op zich niet zo goed (een kabel zit er niet in: het zijn magura's :-) ), maar op zich zal het blijven werken zolang het niet lekt. Je kan eens proberen of je ze terug wat in de juiste vorm geduwt krijgt, vervangen is ook een optie, niet zo duur, maar moet je wel laten doen, tenzij je een vulset hebt.

Een achterwiel perfect symmetrisch krijgen is echt moeilijk, meestal zit de velg niet 100% in het midden. Bovendien moet je band dan ook nog mooi in het midden gaan zitten. Ik denk dat de mm die je ziet niet erg is en mogelijk al vanaf het begin in het wiel zit. Een bevlogen wielspaker kan dat er ongetwijfeld nog uithalen, maar lijkt me niet nodig.

Ziet er een prima koop uit, veel plezier ermee!
Ziet er inderdaad goed uit, gefeliciteerd! En over die eerste deuk hoef je je in ieder geval geen zorgen meer te maken ;)
Roef
Mooie fiets, daar gaan jullie heel veel plezier aan beleven. Om definitief te controleren of het achterwiel in het midden staat kun je de vrije ruimte tussen de achtervork en de velg meten. Bovendien kán het zijn dat het achterwiel de laatste keer op een werkstandaard is gemonteerd. Dan krijg je het wiel vrijwel nooit precies in het midden, is mijn ervaring. Oplossing: fiets rechtop op de grond zetten en de snelspanner loshalen. Soms voel je dan het wiel helemaal in de sleuven vallen en zal het in principe kaarsrecht in de fiets staan. Tenzij inderdaad, zoals hier eerder geschreven, de velg niet 100% in het midden van de naaf staat ...... :wink:

En als jullie nog meer tandemervaringen willen horen: rijd eens mee met een tocht van de Tandemclub in NL of B. De volledige agenda staat HIER.
Als de rem achter niet goed reageert kan dat er bij de Magura remmen aan liggen dat er lucht in het systeem zit.

Hier kun je een filmpje vinden hoe je moet ontluchten:
http://www.vakantiefietser.nl/praktische-tips/