Voorpret is de helft van de lol, zeggen ze, dus ik ben al volop aan het genieten van m'n zomervakantie. Om jullie te laten meegenieten, en om te profiteren van jullie ervaring en wijsheid, bij deze een topic over m'n voorbereidingen voor een maand fietsen in Noorwegen. Het is geloof ik na Rome en Santiago de Compostella zo'n beetje de favoriete bestemming alhier, dus uit andere topics heb ik al één en ander aan info weten te vissen, maar er blijven altijd wat vragen liggen, dus die zal ik hier stellen.
Het plan is als volgt:
Ik heb ongeveer de maand juni de tijd om een flink eind te fietsen. Doel is vooral de rit zelf, en ik houd van wilde landschappen, dus Noorwegen lijkt ideaal. Komt bij dat ik altijd al een beetje gefascineerd ben door dag/nachtritmes, dus ik stel me zo voor dat de combinatie wildkamperen - middernachtzon - lange afstanden ideaal is om eens te kijken hoe ik m'n tijd dan indeel. 6 dagen in een week? of 8? Het meest voor de hand liggende doel is natuurlijk de Noordkaap, maar ik heb daar niet echt een gevoel bij, dus richt me liever op mooie wegen dan op het pretpark aan het einde van het universum.
Het idee zoals het er nu is:
Met de trein naar Halden (of Oslo, volgens treinreiswinkel te doen met twee overstappen uit .nl), om eerst maar eens naar Ørje te fietsen, dan hebben we het bedevaartsgedeelte alvast gehad. Dan naar Lom, om via o.a. de Sognefjellswegen en Trollstigen (inspiratie daarvoor van hier) door de bergen te kronkelen naar Molde, voor hopelijk een aardige panoramafoto.
Via de E39 naar Trondheim om een vriend op te zoeken, daarna de Kystriksveien (RV17) naar Bodø, Lofoten, Narvik.
Tegen die tijd moet ik maar eens op de kalender kijken: het is dan nog 400km naar Kolari, het noordelijkste treinstation in Finland, van waaruit ik met de trein naar Helsinki en de boot naar Rostock zou kunnen. De korte route is daarmee 3000km. 1000 extra voor de Noordkaap of Kirkenes, 500 extra voor Alta, etc. Zo kan ik fietsen zover ik zin heb, en toch de terugweg alvast plannen. Ik denk dat 3000km in een maand goed te doen is (op een goede dag fiets ik ook 150km door de Ardennen), maar zo niet, dan vind ik stukken bus of trein (en gewoon rondhangen of golfsurfen als de kans zich voordoet) geen schande. Voor een grove impressie, zie http://goo.gl/maps/4kaK7.
Wat ik me zoal afvraag:
-Een route als de E39 van Molde naar Trondheim, is dat een beetje prettig fietsen, of eigenlijk wat druk?
-Problematisch lijkt me ook de E6, grofweg tussen Hamar en Otta, maar ik zie niet echt andere opties vanuit regio Oslo...
-Het begin, tussen Ørje en Lom, lijkt niet bijzonder indrukwekkend. Iemand een suggestie voor een mooie route aldaar? Bonuspunten voor een manier om de Trollstigen van noord naar zuid te rijden zonder teveel omrijden. De trein naar Noord-Denemarken en dan de boot naar Kristiansand zou veel van deze problemen oplossen, ten koste van een foto van een lullig plaatsnaambordje (misschien onderschat ik de schoonheid van zuid-west Noorwegen). De route wordt dan bijvoorbeeld: http://goo.gl/maps/OsjGI. Wat is wijsheid?
-Trein en boot voor de heen- en terugweg zijn omdat ik liever niet vlieg als het niet hoeft, en ik iig treinreizen wel prettig vind. Klinkt dit als een idioot en onhandig plan en kan ik beter vliegen?
Paklijst en alles komt nog wel een keer
Het plan is als volgt:
Ik heb ongeveer de maand juni de tijd om een flink eind te fietsen. Doel is vooral de rit zelf, en ik houd van wilde landschappen, dus Noorwegen lijkt ideaal. Komt bij dat ik altijd al een beetje gefascineerd ben door dag/nachtritmes, dus ik stel me zo voor dat de combinatie wildkamperen - middernachtzon - lange afstanden ideaal is om eens te kijken hoe ik m'n tijd dan indeel. 6 dagen in een week? of 8? Het meest voor de hand liggende doel is natuurlijk de Noordkaap, maar ik heb daar niet echt een gevoel bij, dus richt me liever op mooie wegen dan op het pretpark aan het einde van het universum.
Het idee zoals het er nu is:
Met de trein naar Halden (of Oslo, volgens treinreiswinkel te doen met twee overstappen uit .nl), om eerst maar eens naar Ørje te fietsen, dan hebben we het bedevaartsgedeelte alvast gehad. Dan naar Lom, om via o.a. de Sognefjellswegen en Trollstigen (inspiratie daarvoor van hier) door de bergen te kronkelen naar Molde, voor hopelijk een aardige panoramafoto.
Via de E39 naar Trondheim om een vriend op te zoeken, daarna de Kystriksveien (RV17) naar Bodø, Lofoten, Narvik.
Tegen die tijd moet ik maar eens op de kalender kijken: het is dan nog 400km naar Kolari, het noordelijkste treinstation in Finland, van waaruit ik met de trein naar Helsinki en de boot naar Rostock zou kunnen. De korte route is daarmee 3000km. 1000 extra voor de Noordkaap of Kirkenes, 500 extra voor Alta, etc. Zo kan ik fietsen zover ik zin heb, en toch de terugweg alvast plannen. Ik denk dat 3000km in een maand goed te doen is (op een goede dag fiets ik ook 150km door de Ardennen), maar zo niet, dan vind ik stukken bus of trein (en gewoon rondhangen of golfsurfen als de kans zich voordoet) geen schande. Voor een grove impressie, zie http://goo.gl/maps/4kaK7.
Wat ik me zoal afvraag:
-Een route als de E39 van Molde naar Trondheim, is dat een beetje prettig fietsen, of eigenlijk wat druk?
-Problematisch lijkt me ook de E6, grofweg tussen Hamar en Otta, maar ik zie niet echt andere opties vanuit regio Oslo...
-Het begin, tussen Ørje en Lom, lijkt niet bijzonder indrukwekkend. Iemand een suggestie voor een mooie route aldaar? Bonuspunten voor een manier om de Trollstigen van noord naar zuid te rijden zonder teveel omrijden. De trein naar Noord-Denemarken en dan de boot naar Kristiansand zou veel van deze problemen oplossen, ten koste van een foto van een lullig plaatsnaambordje (misschien onderschat ik de schoonheid van zuid-west Noorwegen). De route wordt dan bijvoorbeeld: http://goo.gl/maps/OsjGI. Wat is wijsheid?
-Trein en boot voor de heen- en terugweg zijn omdat ik liever niet vlieg als het niet hoeft, en ik iig treinreizen wel prettig vind. Klinkt dit als een idioot en onhandig plan en kan ik beter vliegen?
Paklijst en alles komt nog wel een keer