Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een droom die ...uitkomt!!! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Een droom die ...uitkomt!!!

Wim schreef:Veel plezier. Nog even over prijzen van fietsen. Voor 4000 euro koop je iets heel moois. 700 euro is heus krap. Wat mij betreft ligt de sweet spot bij 1300-1700 euro. Dan heb je veel meer kwaliteit dan voor 700 euro, maar loop je nog niet echt tegen de wet van het dalend grensnut aan. Wat koop je dan? Een goed frame zoals van Avaghon of Thorn, handgebouwde wielen met LX naven, Sugino cranks met vierkante as en goede trapas, net balhoofdlager, Tubus Cargo achterdrager, spatborden, goede banden, Deore derailleurs, shifters en remmen. Het kan duurder, maar hierop zou ik naar de andere kant van de wereld durven fietsen.
Wim
Hoi Wim,
Ik heb een koga signature gekocht met Rohloffnaaf en riem enz
Ik heb zelf ook een Rohloff naaf etc maar in een heel andere stijl. Mijn punt hier was dat je ook voor veel minder geld een prima volledig functionele fiets kunt kopen waarmee je niet naar de fietsenmaker hoeft. Ik ga daarin niet zover als Leon, maar het kan inderdaad voor minder dan de helft, en dan heb je echt iets goeds.
Wim
kirsten schreef:... ik heb toch nog bijna 7000 km mee gefietst in 6 maanden en ben er zeker 25?? keer mee naar de fietsenmaker geweest.
Kortom: tijd voor een cursus om zelf de meest voorkomende euvels te herkennen en herstellen.
Dit geldt ook voor een son-rohloff-gates-magura-koga etc. Die zijn wel onderhoudsarm, maar niet onderhoudsloos, en de lokale fietsenmakers in de binnenlanden weten er vast niet het fijne van.
Leon
Leon schreef:
kirsten schreef:... ik heb toch nog bijna 7000 km mee gefietst in 6 maanden en ben er zeker 25?? keer mee naar de fietsenmaker geweest.
Kortom: tijd voor een cursus om zelf de meest voorkomende euvels te herkennen en herstellen.
Dit geldt ook voor een son-rohloff-gates-magura-koga etc. Die zijn wel onderhoudsarm, maar niet onderhoudsloos, en de lokale fietsenmakers in de binnenlanden weten er vast niet het fijne van.
Leon
klopt ga ook een cursus doen
Er is een extra beginnerscursus eind oktober. Zie elders op het forum voor details.
Er is of plaats voor iemand met een droom...
Kirsten, ik heb net mijn eerste solo fietsers gemaakt, in Mederland maar je moet ergens beginnen.
Herkenbaar, van te voren had ik dezelfde nachtmerries, over verdwalen, eenzaam op campings staan,
De beren die ik op de weg zag waren enorm.
Toch ben ik gegaan, de eerste dag(en) regelmatig huilend op de fiets omdat ik verdwaalde en me echt afvroeg waarmee ik bezig was.
Maar vanaf de 2e dag ging het beter, de eerste keer tent opzetten, slapen, afbreken en weer vertrekken had ik overleefd
En langzaamaan begon ik er lol in te krijgen.
Uiteindelijk ben ik 9 dagen weg geweest, heb daarvan 3 dagen met een vriendin gekampeerd maar stond daarna weer te popelen om in mijn eentje verder te gaan.

De vrijheid is heerlijk, je kan overal heen, zo wilde ik, toen ik in Groningen was eigenlijk graag naar Lauwersoog, dus hup, route uitstippelen en gaan.
Op zich had ik weinig Kontakt met anderen, het was het naseizoen, voornamelijk bejaarden met caravans, maar dat vond ik niet eens zo erg.
Ik vermaakte me prima alleen, camera mee, foto's maken, savonds had ik mijn IPad.

Probeer het een keer, misschien eerst eens 2 à 3 dagen
Ik zou zo weer weg willen, ben alweer op zoek naar oppas voor mijn hond en wie weet ga ik volgende week nog 2 nachten kamperen.
Nog even om het af te leren voordat we de herfst en winter weer in gaan.
Herfst en winterkamperen zijn dan de volgende uitdaging. Vooral dat laatste vraagt wel een investering en wat handigheid, maar in de herfst kun je nog lang doorgaan.
Wim
johnny-vs schreef: ik ben al even aan het rondkijken en als ik zie dat je voor het minste al minimaal tegen de 2000 euro zit voor een beetje fiets ja dan denk ik dat ik niet goed zoek of.....???
Dat vind ik stevig overdreven. Als je o.a. een Rohloff-naaf wilt, dan spreek je over zulke minimumprijzen. Maar voor 1000 euro zijn er toch nog steeds fietsen te koop waar je echt wel een heel eind met komt.

Renaat
Ik vind het nogal overtrokken hoe hier wordt geadviseerd om een dure fiets te kopen. Mijn Koga Roadrunner kocht ik toen hij 10 jaar oud was voor 300 euro. Ik liet er vanwege mijn gewicht van 100kg een sterker achterwiel inzetten voor iets meer dan 100 euro. Met die fiets reed ik in 2011 (als voorfietser) de Frontlinieroute, in 2012 stak ik (als altijd met volle kampeerverpakking) de Pyreneeen over. Dit jaar maakte ik tochten in de Cevennen. En met diezelfde fiets rijd ik in juni/ juli 2014 van Sneek naar Assisi. Fietskleren van de Aldi, gewone en iets bredere pedalen gekoppeld aan wandelschoenen met een stijve zool, een goed en goedkoop Vangoo-tentje, een XENOS-slaapzakje van 25 euro en XENOS-fleeceslaapzak van een tientje voor daarin voor koude nachten, met een wel prijzig Exped slaapmatje van ruim 100 euro. Verder een gasflesprimusje en een stukje worteldoek dat net wat groter is dan het grondoppervlak van de tent om geen natte kont in het gras te krijgen. Voorop slechts een Agu fietstasje, achterop twee Ortliebtassen weerszijden en een Ortliebtas daar dwars bovenop.

Het kan dus echt goedkoop. Overigens ben ik bepaald niet handig, al ga ik wel een fietsreparatiecursus volgen.

Het kan nog eenvoudiger, nl zoals Henk Nijland gewoon met een gazelle met Nexusnaaf van zeven/acht versnellingen naar Santiago de Compostela en heen en weer naar Rome fietste, eveneens met kamperen. Henk is wel wat handiger dan ik en zet voor een zware klim een groter tandwieltje in. Zie http://www.henkopweg.nl

Teneur van dit verhaal: het is goed voor de economie om veel geld uit te geven voor een dure fiets, maar het kan zonder problemen ook heel veel goedkoper. vroeger als tiener en jonge twintiger doorkruiste ik met een oud stalen Batavusracefietsje Europa met een veel te zware tent achterop. Als ik met losse handen fietste ging hij zwabberen, maar nooit problemen gehad.

Ik moet opeens denken aan mijn vriend, die vroeger altijd met een onbeschrijfelijk slechte auto ver weg op vakantie ging. Als die het daar begaf, ruilde hij hem in Spanje of Italie in en reed met een nieuw aangeschaft oud brakkie terug naar huis.
Overigens zorg ik er wel voor dat mijn fiets door de fietsenmaker goed is nagekeken en dat kwetsbare onderdelen zijn nagelopen of vervangen.
Aart Veldhuizen schreef:Ik vind het nogal overtrokken hoe hier wordt geadviseerd om een dure fiets te kopen.
:shock: Topicstarter heeft een fiets gekocht. Van 3800 euro. Vrijwel iedereen zegt dat dat goedkoper kan (al begrijp ik niet goed waarom, want ze heeft die fiets immers al aangeschaft) en dan vind jij dat hier geadviseerd wordt een dure fiets te kopen? Ontgaat mij iets?
...met volle kampeerverpakking...
:wink: Kampeerverpakking. Mooi woord voor ultraklein tentje of bivakzak.
Ik moet opeens denken aan mijn vriend, die vroeger altijd met een onbeschrijfelijk slechte auto ver weg op vakantie ging. Als die het daar begaf, ruilde hij hem in Spanje of Italie in en reed met een nieuw aangeschaft oud brakkie terug naar huis.
De Britse neven Crane hebben prachtige boeken geschreven over hun eerste vakanties met fietsen waar allerlei onderdelen vanaf vielen al voor ze het land uit waren. Erg vermakelijk voor het nageslacht en als je ervan houdt uren langs een weg te staan wachten tot je een lift krijgt, in een taal die je niet spreekt met fietsen- of zoals in jouw voorbeeld autohandelaren te moeten communiceren of kilometers lang te lopen, is dit een goede aanpak. Zelf deed ik mijn eerste fietsvakanties op een gekregen Halfords-fiets, waar ik in de 'beklimming' van de Haringvlietdam zeven achterwielspaken van brak zodat ik alleen nog kon lopen, met het achterwiel (met daarbovenop alle bagage) opgetild. Dankzij die fiets heb ik heel veel op sleutelgebied geleerd - onder andere wielen spaken. Toch ben ik blij dat ik tegenwoordig een fiets heb die het gewoon blijft doen. :wink:

O ja, nog een tip voor Kirsten: alle nachtmerries die onderweg uitkomen, leveren spectaculaire verhalen op waar je smakelijk om kunt lachen - achteraf.

Groeten,

Carl
Wat een heerlijk gevoel voor je om op korte termijn zo'n mooie fiets te hebben. Natuurlijk zullen die 2 weken heeeel lang duren :wink: .

Dan lekker fietsen, cursus volgen, fietsen, fietsen en nog eens fietsen. Heerlijk.

Alvast veel plezier gewenst.
Carl schreef:
Aart Veldhuizen schreef:Ik vind het nogal overtrokken hoe hier wordt geadviseerd om een dure fiets te kopen.
:shock: Topicstarter heeft een fiets gekocht. Van 3800 euro. Vrijwel iedereen zegt dat dat goedkoper kan (al begrijp ik niet goed waarom, want ze heeft die fiets immers al aangeschaft) en dan vind jij dat hier geadviseerd wordt een dure fiets te kopen? Ontgaat mij iets?
Ja, ik snap het ook niet; een luxe fiets met alles erop en eraan was "part of the dream" en inmiddels bijna verwezenlijkt. Daarnaast is er een oud spreekwoord dat zegt "goedkoop is vaak duurkoop" dus als zij over 25 jaar nog steeds van dit fietsje geniet zijn al die goedkope prullaria allang weer gerecycled. :wink:
Mijn nieuwe fiets is natuurlijk niet alleen aangeschaft om mee op vakantie te gaan, ik ga de fiets gebruiken het gehele jaar door, ik woon in een dorp waar werekelijk niets is, en wil de kilometers die ik maak met mijn auto sterk terug brengen, ik fiets tegenwoordig overal heen alleen al de afgelopen week heb ik op mijn stokoude mountainbike (honden uitlaatfiets gekocht voor 35 euro) al ruim 300 km gefietst.
Kou regen maken mij helemaal niets :shock: vandaar dat ik voor de riem en rohloff heb gekozen.
Ben ook best trots dat er weken zijn dat ik de mijn auto niet van de werf afkomt.
En het fietsen is voor mijn gezondheid veel beter :D :D :D :D
Gewoon lekker gaan fietsen, Kirsten. Maak je niet druk, hier op het forum is altijd wel iemand die vindt dat je de verkeerde fiets, verkeerde banden, verkeerde remmen, verkeerde aandrijving, verkeerde wielen, verkeerde trappers, verkeerde dragers, het verkeerd stuur, verkeerde tassen of ga zo maar door hebt.

Niks van aantrekken en lekker gaan fietsen, dan komt de rest vanzelf wel.

.tsooJ
Voor de prijs van 1 auto heb je zeker minstens drie of vier geweldige fietsen! :D :D :D
Nog nooit heb ik meer dan 1000 euro uitgegeven voor een fiets. Ik vind een dure fiets nogal wat nadelen hebben:
- altijd angst dat er een krasje op komt of erger
- altijd angst dat hij gestolen wordt
- daarmee samenhangend, dat je hem moet verzekeren (ik heb nog nooit een fietsverzekering gehad) en een zwaar slot mee moet nemen
- schuldgevoel als de fiets een tijdje ongebruikt in de schuur staat
- vaak ingewikkelde techniek
- vaak te veel onderdelen die ik er niet op wil hebben.

Tegenwoordig gebruik ik meestal een mtb als vakantiefiets. Elke fietsenzaak kan ermee overweg en zelf kan ik het meeste er aan repareren (hoewel nog niet nodig). Hij kostte 250 euro tweedehands en doet het al een paar duizend kilometer probleemloos.
Een nieuwe Koga van 15 keer zo duur zou mij niet gelukkiger kunnen maken.
Als iemand één of andere fiets wil kopen is het toch zijn/haar eigen keuze? Of heb ik hier iets gemist? Kirsten beslist een fiets aan te schaffen volgens een bepaalde wensenlijst – so what? Dat doet toch iedereen, en dat is zo voor elke materiele aanschaf. Iedereen heeft zo zijn eigen criteria. Dus ik vind het maar raar dat deze aanschaf meteen afgekraakt wordt.

Kirsten ik kan je volgen in je fietskeuze hoor! Zelf ben ik ook een +50 vrouw die vaak alleen reist en onderweg zoveel mogelijk technisch gedonder wil vermijden…Ik heb voor mezelf indertijd een andere fietskeuze gemaakt, maar zoals eerder gezegd: dat bepaalt ieder voor zichzelf…
In ieder geval zal je op je solotochtjes echt genieten hoor! In het begin dat ik solo-fietsreizen ondernam had ik ook de nodige schrik, vooral dat ik mezelf zou tegenkomen op eenzame momenten of erbarmelijke weeersomstandigheden of dat ik het fysiek niet zou aankunnen, of inderdaad technische mankementen. Nu ik kan je verzekeren: eenzame momenten nog niet tegengekomen… E-readers zijn een schitterende uitvindingen voor je avondjes in de tent. Erbarmelijke weersomstandigheden: een kop koffie of een stuk chocola doet wonderen. Fysiek niet aankunnen: alleen ga je zo vlug of zo traag als je zelf wil, en je komt er echt wel hoor. En eenmaal toch bovengeraakt op die berg roep je eens heel hard Yes! Technische mankementen: gelukkig tot nu toe van gespaard gebleven, maar ik kan je verzekeren dat je als vrouw alleen meteen hulp aangeboden krijgt door anderen.
Zelf kan ik alleen maar zeggen: ik ben redelijk verslaafd geraakt aan het alleen onderweg zijn op de fiets – het zet je hoofd eens goed leeg en je leert heerlijk relativeren…

Je gaat echt heel leuke tijden tegemoet!
manis schreef:Als iemand één of andere fiets wil kopen is het toch zijn/haar eigen keuze? Of heb ik hier iets gemist? Kirsten beslist een fiets aan te schaffen volgens een bepaalde wensenlijst – so what? Dat doet toch iedereen, en dat is zo voor elke materiele aanschaf. Iedereen heeft zo zijn eigen criteria. Dus ik vind het maar raar dat deze aanschaf meteen afgekraakt wordt.

Kirsten ik kan je volgen in je fietskeuze hoor! Zelf ben ik ook een +50 vrouw die vaak alleen reist en onderweg zoveel mogelijk technisch gedonder wil vermijden…Ik heb voor mezelf indertijd een andere fietskeuze gemaakt, maar zoals eerder gezegd: dat bepaalt ieder voor zichzelf…
In ieder geval zal je op je solotochtjes echt genieten hoor! In het begin dat ik solo-fietsreizen ondernam had ik ook de nodige schrik, vooral dat ik mezelf zou tegenkomen op eenzame momenten of erbarmelijke weeersomstandigheden of dat ik het fysiek niet zou aankunnen, of inderdaad technische mankementen. Nu ik kan je verzekeren: eenzame momenten nog niet tegengekomen… E-readers zijn een schitterende uitvindingen voor je avondjes in de tent. Erbarmelijke weersomstandigheden: een kop koffie of een stuk chocola doet wonderen. Fysiek niet aankunnen: alleen ga je zo vlug of zo traag als je zelf wil, en je komt er echt wel hoor. En eenmaal toch bovengeraakt op die berg roep je eens heel hard Yes! Technische mankementen: gelukkig tot nu toe van gespaard gebleven, maar ik kan je verzekeren dat je als vrouw alleen meteen hulp aangeboden krijgt door anderen.
Zelf kan ik alleen maar zeggen: ik ben redelijk verslaafd geraakt aan het alleen onderweg zijn op de fiets – het zet je hoofd eens goed leeg en je leert heerlijk relativeren…

Je gaat echt heel leuke tijden tegemoet!

Bedankt voor wat je schrijft :wink: en het maakt mij niet uit hoe een ander erover denkt, er zijn genoeg mensen die zulke fietsen kopen, ben echt de enige niet, en degene die op een iets mindere fiets wil fietsen moeten dat ook zelf weten, ik kan nu wel roepen "ze zijn jaloers" maar dat was niet mijn bedoeling van het schrijven van mijn topic zelf zal ik dus nooit op een MTB lange fietstochten maken ze zijn er doodgewoon niet voor gemaakt, vandaar dat ik mijn MTB ingeruild heb.
manis schreef:Dus ik vind het maar raar dat deze aanschaf meteen afgekraakt wordt.
Volgens mij heeft niemand ook maar één verkeerd woord gezegd over de kwaliteit van haar fiets. Maar wie begon er ook alweer over dat haar fiets best duur was? Yep, Kirsten zelf. Vervolgens geven veel forumleden haar gelijk....
Leon
Hallo allemaal,
Terecht is die kritiek op mijn bijdrage. Ik zou natuurlijk ook wel zo'n koga Signature met Rohloff willen hebben. Mijn reactie hier was ongepast. Punt is dat ik het schreef voor een ander topic waar om allerlei tips gevraagd werd. Ik had mijn reactie al een tijdje in mijnhoofd en toen ik er tijd voor had, ging ik het schrijven, mar reageerde dus in het verkeerde topic. Mijn excuses.

Topicstarter: ik wens je eeni fantastische reis toe. En nog vele fantastische reizen daarna!