Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NMBS/SNCB en NS-Internationaal - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

NMBS/SNCB en NS-Internationaal

Roald schreef:Naam spoorwegmaatschappij:
NMBS/CFL
Traject:
Troisvierges (Lux) -Liège (Luik)-Maastricht en verder huiswaarts
Datum:
Terug 14 juni 2013
Vervoerstarief passagier: € 25,50 Fiets: € 10,-
Ter plekke aan de balie gekocht en met gewone bankpas gepind.
Vereiste/toegepaste verpakkingswijze fiets:
Niet nodig
Fiets tevoren aangemeld?
Niet nodig, gelijk in de trein stappen.
Bijzonderheden:
Instappen is lastig door enkele deur, laag perron en hoge trein.
Overstappen op de boemel Luik-Maasticht werd ik zeer onvriendelijk te woord gestaan dat de tassen van de fiets moesten en de fiets aan de haak gehangen moest worden in het bagagehok met de harmonicadeuren. Losse bagage mag er niet en moet bij de persoon blijven. De aansluitende zitplaatsen waren 1e klas en dat werd mij ook zeer onvriendelijk duidelijk gemaakt daar niet te gaan zitten. Jammer van een dergelijke gastvrijheid als je op zo'n mooi nieuw station staat. In Nederland verder gereisd met internationaal fietskaart die op Maastricht stond en persoonlijk op de OV Chipkaart, opgemerkt door conducteur en uiteraard geen probleem.
Dit zijn de Belgische regels: de treinbegeleider (conducteur) opent het fietsenkot, dat daarna wordt afgesloten. Geef duidelijk aan waar je uitstapt, zodat de treinbegeleider de deur weer kan openen.
Bagage moet van de fiets af en mag niet in het fietsenkot.
Ik reis regelmatig met de fiets in trein in Belgie en tref meestal aardige treinbegeleiders, die ook helpen bij het in en uitladen van de fiets.
Opmerkelijk hoe op het traject Luik-Gouvy-Luxemburg, in één van de meest aantrekkelijke regio's in België om te fietsen (de Ardense hellingen, Vennbahn + aftakkingen), het minste plaats is voor de fiets. Tot een kleine tien jaar geleden reed er steeds een bagagerijtuig mee, maar de huidige samenstelling van de trein met I10-rijtuigen heeft zelfs geen hok meer. De fiets moet dus in de instapruimte, met de nodige ongemakken voor iedereen op de trein.

Ik legde deze stelling een goeie maand geleden voor aan de treinbegeleider op deze lijn, en hij verklaarde zelf dat hij het onbegrijpelijk vindt dat de NMBS hier geen oplossing voor zoekt. De man was overigens vol begrip voor de fietsers op de trein.

Nota bene: sinds kort zijn een aantal nieuwe NMBS-ticketautomaten in werking. In tegenstelling tot de oude kun je met deze nieuwe wel fietstickets kopen. Let wel, het aantal van die automaten die operationeel zijn ligt mogelijk nog niet erg hoog.
Naar aanleiding van mijn klachten bij de NMBS over de beperkte mogelijkheden om mijn fiets in de Belgische treinen mee te nemen (zie mijn bovenstaande topic van 15 juni naar Ettelbrück) heb ik vandaag per post een brief van de NMBS ontvangen:

NMBS Mobility

NMBS, Bureau B-MO.0623 – Sectie 13/7, Hallepoortlaan 40, B-1060 Brussel

Brussel, 25.07.2013

Fiets + trein

Geachte heer van Doornik

Elke trein kan, afhankelijk van het type materieel, slechts een zeer beperkt aantal fietsen meenemen. Om veiligheidsredenen mogen deze enkel in de pakwagen gestald worden. Eens deze pakwagen het maximaal aantal fietsen bevat, mag de treinbegeleider geen fietsen meer toelaten.

Aangezien het niet mogelijk is een fietsplaats te reserveren, kan u dus nooit op voorhand zeker weten dat uw fiets mee genomen kan worden. Dit leidt inderdaad soms tot vervelende situaties voor de reiziger en werkt ook stresserend voor de treinbegeleider die soms klaarstaande reizigers dient teleur te stellen.

Wanneer u van plan bent uw fiets mee te nemen, doet u best eerst navraag in het station. Zij kunnen nagaan uit welk type materieel een trein is samengesteld en op die manier de trein kiezen waarmee u het meest kans hebt dat uw fiets kan meegenomen worden. Het is daarenboven altijd aan te raden om met een fiets buiten de spitsuren te reizen.

De NMBS is zich bewust van de mogelijkheden die zich bij het meenemen van fietsen in de trein soms voordoen. Het nieuw bestelde materieel zal daarom een multifunctioneel rijtuig omvatten, dat meer plaats zal bieden aan fietsen.

Met vriendelijke groeten,

Veerle Hove
Bureauchef
Martin E. van Doornik schreef:Naar aanleiding van mijn klachten bij de NMBS over de beperkte mogelijkheden om mijn fiets in de Belgische treinen mee te nemen (zie mijn bovenstaande topic van 15 juni naar Ettelbrück) heb ik vandaag per post een brief van de NMBS ontvangen:

NMBS Mobility

NMBS, Bureau B-MO.0623 – Sectie 13/7, Hallepoortlaan 40, B-1060 Brussel

Brussel, 25.07.2013

Fiets + trein

Geachte heer van Doornik

Elke trein kan, afhankelijk van het type materieel, slechts een zeer beperkt aantal fietsen meenemen. Om veiligheidsredenen mogen deze enkel in de pakwagen gestald worden. Eens deze pakwagen het maximaal aantal fietsen bevat, mag de treinbegeleider geen fietsen meer toelaten.

Aangezien het niet mogelijk is een fietsplaats te reserveren, kan u dus nooit op voorhand zeker weten dat uw fiets mee genomen kan worden. Dit leidt inderdaad soms tot vervelende situaties voor de reiziger en werkt ook stresserend voor de treinbegeleider die soms klaarstaande reizigers dient teleur te stellen.

Wanneer u van plan bent uw fiets mee te nemen, doet u best eerst navraag in het station. Zij kunnen nagaan uit welk type materieel een trein is samengesteld en op die manier de trein kiezen waarmee u het meest kans hebt dat uw fiets kan meegenomen worden. Het is daarenboven altijd aan te raden om met een fiets buiten de spitsuren te reizen.

De NMBS is zich bewust van de mogelijkheden die zich bij het meenemen van fietsen in de trein soms voordoen. Het nieuw bestelde materieel zal daarom een multifunctioneel rijtuig omvatten, dat meer plaats zal bieden aan fietsen.

Met vriendelijke groeten,

Veerle Hove
Bureauchef
Helaas een weinig zeggend antwoord. Als of er altijd keuze is: de IR-treinen van Luik naar Luxemburg rijden slechts één keer in de twee uur! Andere treinen gaan er niet.
Overigens zijn de treinbegeleiders (conducteurs) op de lijn Luik - Luxemburg zeer soepel. Zij weten dat er geen fietsenkot is en laten fietsen toe op de balkons aan het begin en het einde van de trein.

Er rijden inmiddels nieuwe, gestroomlijnde L-treinen met zo'n multifunctioneel rijtuig mét een gelijkvloerse instap, maar niet op de lijn Luik - Luxemburg.
Ook de dubbeldekkers die o.a. dienst doen als IC-trein tussen Antwerpen en Charleroi hebben een multifunctioneel rijtuig met één gelijkvloerse instap. De andere dueren zijn wel hoger. In deze dubbeldekkers moet de treinbegeleider de speciale deur met gelijkvloerse instap wél openen.
Ik zag ook in een opgeknapte IR (interregio)-trein tussen Antwerpen en Brussel dat fietsplaatsen waren gerealiseerd, waarbij je zelf je fiets kunt laden. Er is een fietspictogram op het raam geplakt.

Belgie kunt de volgende indeling van binnenlandse treinen:
L-treinen, stoptreinen;
IR, interregiotreinen;
IC, Intercity;
P-treinen, die zijn treinen die alleen in de spitsuren rijden.
Uit de gebruiksvoorwaarden voor een kaart voor het vervoer van fietsen/tandems bij de NMBS gehaald:
- Geldig voor een reis tussen 2 Belgische stations/stopplaatsen, grenspunten
uitgezonderd
- Ook van toepassing voor grensoverschrijdend verkeer naar Maastricht (+Maastricht Randwyck en Eijsden) en Aken (via Aken-Süd-Gr).

http://www.belgianrail.be//~/media/File ... andem.ashx

Wie weet kan iemand hier een paar euro's mee uitsparen...
In Belgie heb je twee soorten "binnenlandse fietskaartjes".
a) een enkeltje van een station naar een ander station. kost 5 Euro
b) een dagkaart die onbeperkt geldig is op die dag. Kost 8 euro.
Je moet die kaartjes wel zelf geldig maken door bij a) de datum, het beginstation en het eindstation in te vullen en bij b) de datum in te vullen.
Deze kaartjes zouden dus ook gelden tot Eijsden en de stations van Maastricht. Je moet dan een aansluitend Nederlands fietskaartje uit de automaat halen. Kost 6 Euro.
In Belgie kost een internationaal fietskaartje naar ieder station in Nederland 9 Euro. Helaas niet op ieder station in Belgie verkrijgbaar.
Nederlandse fietskaartjes naar Belgie kosten 12 Euro enkele. Te koop in de automaten op alle Nederlandse station. Deze werken alleen op Nederlandse bankpasjes. Houders van Belgische bankpasjes kunnen wel met muntjes betalen.