Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zomerreis 2013 Balkan - Forum Wereldfietser

Zomerreis 2013 Balkan

Ik heb een mooi reisplan voor deze zomer: Alle landen van het voormalig Joegoslavië en Albanië.
De reis ga ik maken per trein, boot en fiets.

za 13 jul 13: Thuis – Freilassing
zo 14 jul 13: Freilassing – Kamnik

Trein naar Villach.
Met lange stop in Freilassing voor overnachting.

Zondagochtend de trein naar Villach en met de fiets de Wurzenpass over.
Vanaf Jesenice lokale trein nemen.

ma 15 jul 13: Verblijf Kamnik
di 16 jul 13: Verblijf Kamnik

Dagtrip Koper/Triestë en waarschijnlijk nog een dag oostelijker kijken

wo 17 jul 13 Kannik – Zagreb

Met trein en vervolgens fietsend grens over.

do 18 jul 13: Verblijf Zagreb

Naar het oosten.

vr 19 jul 13: Zagreb – Boot
za 20 jul 13: Boot – Ploče

Met de trein van Zagreb naar Rijeka om daar de boot te nemen.
Nachtboot vertrekt om 19.00, 's middags kom ik aan op Korcula. Door stukjes fietsen en lokale veerdiensten kom ik 's avonds in Ploče aan.

zo 21 jul 13: Verblijf Ploče

Dagtrip Bosnië.

ma 22 jul 13: Ploče – Dubrovnik
di 23 jul 13: Dubrovnik – Kotor
wo 24 jul 13: Kotor – Bar

In drie dagen fietsen van Ploče naar Bar

do 25 jul 13: Verblijf bar

Waarschijnlijk treinen en fietsen in het noorden.

vr 26 jul 13: Bar – Shkodër

Korte fietstocht van Bar naar Shkodër

za 27 jul 13: Shkodër – Tirana

's Ochtends heel vroeg te trein naar Tirana en maar hopen dat de fiets mee mag.

zo 28 jul 13: Verblijf Tirana

Ik zie wel, waarschijnlijk Dürres.

ma 29 jul 13: Tirana – Ohrid
di 30 jul 13: Ohrid – Bitola

Van Tirana naar Bitola. Met de trein tot aan Librazd, vervolgens 68 km fietsen naar Ohrid.
De dag daarna 68 km fietsen van Ohrid naar Bitola.

wo 31 jul 13: Bitola – Skopje

Met de trein.

do 1 aug 13: Verblijf Skopje
vr 2 aug 13: Verblijf Skopje

Dagtocht Kosovo en een dag rondkijken in Macedonië.

za 3 aug 13: Skopje – Niš (Servië)

Met trein van en naar de grens. Fietsen over de grens.

zo 4 aug 13: Verblijf Niš.

Dagtrip naar Bulgarije.

ma 5 aug 13 Niš – ?
di 6 aug 13 ? – ?
wo 7 aug 13 ? – Belgrado

In drie dagen tijd van Niš naar Belgrado fietsen.
Fietsen officiëel niet mogelijk in de trein en ik krijg zo wel veel te zien van Servië.

Probleem is dat er weinig hotels zijn. De ligging van hotels (op Booking.com) zorgt voor een traject waarbij de laatste etappe naar Belgrado 105 km is. Dit vind ik wel een probleem, maar ik weet niet hoe het op te lossen.
De combinatie van 105 km fietsen naar Belgrado en de dag daarna al om 6.00u weer in de trein is niet heel gelukkig..

do 8 aug 13: Belgrado – Vác

Eerst 's ochtends vroeg met de internationale trein waar fietsen in mee kunnen naar Subotica.
Vanuit Subotica fietsend de grens over. Als het slecht weer is alleen naar Kelebia, als het goed weer is de rest van de dag gebruiken om verder te fietsen richting het noorden tot aan de laatste trein.

vr 9 aug 13: Verblijf Vác

Een dagje in Vác. Reservedag voor het geval ik door omstandigheden er langer over doe om vanuit Niš naar Vác te reizen.
Als alles echter mee zit en het is goed weer, dan heb ik nog een leuke Hongarije dag.

za 10 aug 13: Vác – Berlijn
zo 11 aug 13: Berlijn – Thuis

Sparpreis voor 59 Euro van Vác naar Gronau(Westf)
Met 16-urige tussenstop in Berlijn zodat ik kan slapen en een behoorlijk relaxte terugreis heb.


Ik ben niet de eerste die een trein/fietsvakantie onderneemt naar de Balkan. Ondanks de reisverslagen toch wat vragen:

- Vragen over de fietstocht Villach - Jesenice

* Is die Wurzenpas enigszins te doen? Ik heb een hybride fiets met 21 versnellingen, maar heb natuurlijk wel de nodige bagage bij me. Desnoods loop ik stukken.
* Hoe zit het met de beren die daar leven? Kans dat je die tegen komt als je gewoon op de weg blijft?

Ik kan eventueel omrijden via Italië, maar dan is de route een stuk langer.

- Vragen over fietstocht Ploče naar Bar
Dag 1: Ploče (hotel is in Opuzen) - Dubrovnik, 87 km
Dag 2 en 3 Dubrovnik - Kotor, twee etappe's van ca. 75 km, overnachting in de buurt van Kotor.

* Is dit te doen?
* Op Google maps zie ik een pont tussen Kamenari en Lepetane. Vaart deze en kunnen fietsers mee?

- Vragen over fietstocht Librazd - Bitola:

Twee dagen 68 km fietsen. Van Librazd naar Ohrid.De dag daarna 68 km fietsen van Ohrid naar Bitola.

* De route loopt door bergachtig gebied. Is het te doen?
* Is het voor fietsers mogelijk om de route ten westen van het meer van Ohrid te nemen? Google maps maakt een omweg oostelijk van het meer zodra je kiest voor voetgangersroutes. M4 en de M5/E-65 enigszins te doen voor fietsers wat betreft het verkeer?
* Is de weg door het grensgebied naar Struga veilig voor een alleenstaande fietser?

- Vragen over de fietstocht Nis - Belgrado

* Tips voor overnachtingsplekken? Het lijkt mij mbt. Booking.com niet om drie gelijke etappe's te krijgen, omdat er gewoon heel weinig hotels zijn. Daardoor wordt de laatste etappe naar Belgrado vrij lang, wat niet echt prettig is gezien de vroege trein de dag erna.

- Algemene vragen:

* Dit is de eerste keer dat ik een reis doe met lange fietsetappe's zonder dat er een spoorlijn ligt. Wat als het onweert of een dag zeer slecht weer is? Sommige stukken zijn volgens mij heel dunbevolkt. In Kroatië schijnt onweer nogal snel op te komen vanaf zee. Het weer is mijn grootste zorg.
* Is het in Macedonië en Albanië gemakkelijk om de fiets mee te krijgen op een bus? Dan heb ik in ieder geval iets achter de hand in geval van nood.
SvMp schreef:In drie dagen tijd van Niš naar Belgrado fietsen.
Fietsen officiëel niet mogelijk in de trein en ik krijg zo wel veel te zien van Servië
De fiets kan gewoon gratis in de trein, heb ik ook gedaan tussen Belgrado en Nis. Wanneer er geen speciale ruimte is (tenzij in de bagagewagon) dan helemaal achterin de laatste coupe. En de conducteur omkopen voor een paar euro :wink:
- Vragen over de fietstocht Villach - Jesenice

* Is die Wurzenpas enigszins te doen? Ik heb een hybride fiets met 21 versnellingen, maar heb natuurlijk wel de nodige bagage bij me. Desnoods loop ik stukken.
Alles is te doen, en die steile stukken stap je even af.
* Hoe zit het met de beren die daar leven? Kans dat je die tegen komt als je gewoon op de weg blijft?
Jezelf in je handjes knijpen en gauw je camera pakken :)
- Vragen over fietstocht Ploče naar Bar
Dag 1: Ploče (hotel is in Opuzen) - Dubrovnik, 87 km
Dag 2 en 3 Dubrovnik - Kotor, twee etappe's van ca. 75 km, overnachting in de buurt van Kotor.

* Is dit te doen?
* Op Google maps zie ik een pont tussen Kamenari en Lepetane. Vaart deze en kunnen fietsers mee?
Dubrovnik-Kotor is in één dag te doen. De veerpont kan je gewoon nemen of om de hele baai van Kotor fietsen (aanrader).

- Vragen over de fietstocht Nis - Belgrado
Zou je ook met de trein kunnen doen
* Dit is de eerste keer dat ik een reis doe met lange fietsetappe's zonder dat er een spoorlijn ligt. Wat als het onweert of een dag zeer slecht weer is? Sommige stukken zijn volgens mij heel dunbevolkt. In Kroatië schijnt onweer nogal snel op te komen vanaf zee. Het weer is mijn grootste zorg.
De wind kan een grotere zorg zijn. Wij werden bijna weggeblazen en hebben een stuk noodgedwongen met de bus afgelegd. Fietsen mocht niet eens, we werden van de weg gehaald door de politie.

Zie verder mijn website voor meer info.
SvMp schreef:
- Vragen over fietstocht Librazd - Bitola:

Twee dagen 68 km fietsen. Van Librazd naar Ohrid.De dag daarna 68 km fietsen van Ohrid naar Bitola.

* De route loopt door bergachtig gebied. Is het te doen?
* Is het voor fietsers mogelijk om de route ten westen van het meer van Ohrid te nemen? Google maps maakt een omweg oostelijk van het meer zodra je kiest voor voetgangersroutes. M4 en de M5/E-65 enigszins te doen voor fietsers wat betreft het verkeer?
* Is de weg door het grensgebied naar Struga veilig voor een alleenstaande fietser?

* Is het in Macedonië en Albanië gemakkelijk om de fiets mee te krijgen op een bus? Dan heb ik in ieder geval iets achter de hand in geval van nood.
Ik kom net terug uit die gebieden. Vanaf Librazhd gaat het steil omhoog tot de afslag naar de grens. Eenmaal in Macedonie gaat het bergaf tot Struga. Hele veilige route.
Misschien dat het een optie is om de bus te nemen naar Pogradec en uit te stappen op de pashoogte?
Als je 2 weken langer gaat kun je alle republieken en Albanië op de fiets doen. Wel met de kanttekening dat ik de boot van Dubrovnik naar Rijeka heb genomen. Beginnend in Zagreb en eindigend in Villach.
Beren krijg je niet te zien, anders dan opgezet in een restaurant.
Naast de M4/M5 ligt voor een groot deel een parallel-weg, daarnaast is het meeste verkeer in Skopje te vinden. Anders neem je de weg direkt langs de kust via Trpejca, dan de bult over en verder naar het Prespa meer dan naar Resen en vanaf daar heb je voornamelijk een parallelweg lopen..
Bussen hebben ze niet in Albanië, wel taxibusjes, fietsen is hier alleen als het donker is een uitdaging, in verband met de soms een stuk lager gelegen putdeksels die je dan niet ziet (of het ontbreken ervan).
Pman schreef:Beren krijg je niet te zien, anders dan opgezet in een restaurant
Ik ben anders wel een berenfamilie tegengekomen in het noorden van Griekenland. Maar de kans dat je ze ook ontmoet is klein ja, zeker als je meer in de trein zit dan op de fiets :wink:
De enige beren die ooit tegenkwam dienden als bewakers van een viskwekerij, als loon konden ze zich tegoed doen aan de vis. Van een afstandje toch best vreemd, tot je dichterbij kwam en zag dat ze aan de ketting zaten. Daarnaast natuurlijk nog genoeg beren op de weg, zelfs in nederland, maar dat zijn andere.
Let je erop dat je niet van kosovo naar servie mag reizen als je niet eerst in servie bent geweest.
Ik ga ook in de balkan fietsen, maar heb een veel minder strak omlijnd plan, zie mijn topic hier ergens op het forum.
Heel veel plezier!
Bedankt voor de reacties.

@De tovenaar:
Ik denk dat ik bij de steile stukken ook wel af stap, aangezien ik ook nog bagage bij me heb. Maar dan moet het lopen ook te doen zijn natuurlijk. Ik ben benieuwd.

De hele baai van Kotor is mooi, maar ik denk niet dat ik er aan toe kom om die om te fietsen. Tenzij de temperaturen mild zijn en het allemaal heel erg meevalt.

Nis - Belgrado kan met de trein, je hebt gelijk wat betreft het omkopen van conducteurs, maar ik ga er in de planning niet van uit. Want als het dan mislukt, dan loopt het plan helemaal de soep in.

Wanneer waren jullie daar toen het zo hard waaide? Volgens mij bedoel je de Bora. Die waait toch vooral in het noordelijk deel en dan ook nog eens vooral buiten de zomer?

@antonie: Interessant.
Heb je de route van Librazhd naar Struga gefietst? Dit vind ik het meest lastige stuk van de reis. Het is namelijk te lang om af te stappen en te lopen. Is het vanaf Librazhd al stijl? Ik dacht dat de klim door de grote afstand heel geleidelijk is en past aan het eind (linksaf naar de grens) heel steil wordt.

Als de fiets in de bus kan, dan is dat inderdaad een optie. Maar ik weet niet hoe dat in de praktijk is daar.

@Pman: Als ik die 2 weken extra had dan zou ik die gebruiken voor Bulgarije en Turkije. Nadeel van mijn plan vind ik dat Bulgarije weinig aan bod komt. Vorig jaar in Bulgarije geweest, geweldig land.

Die parallelweg ligt volgens mij vooral tussen Struga en Ohrid. In Albanië kon ik die op Google niet zien liggen.

Die putdeksels ken ik van Oekraïne.

@Suus:
Ik heb je topic gelezen. Helaas weinig reacties. Kosovo doe ik vanuit Macedonië.
Ik bedoel inderdaad de Bora, we waren daar in september.
Bora, maar ook de Jugo heb je het hele jaar door, in juni werd op Krk opeens de camping voor de brug weer eens opengezet voor bussen vrachtwagens en caravans, met de auto kon je er nog wel overheen.

Van Librazhd naar Struga is een goede weg het gaat wel omhoog maar er zijn steilere stukken op je route, het is tot aan de grens klimmen en daarna over een slechtere weg naar beneden (ik reed hem in de andere richting)

Tussen Struga en Ohrid kun je prima langs het meer, al is de hoofdweg ook prima te doen in juni. In Albanië ben ik zelfs over snelwegen gefietst, A omdat het kan en B omdat er opeens geen mogelijkheid was om er af te komen. De nieuwe snelwegen zijn overigens wel verboden voor fietsers. Ik ben daar geen parallelwegen tegengekomen.
Hoe zit het met de kustweg in Kroatie?

Weg "8" tussen Ploče en Dubrovnik? Ik lees verschillende verhalen. Enerzijds dat het druk is, anderzijds dat je er goed kunt fietsen.
Wat is druk? De weg is goed te fietsen, het asfalt is goed en omhoog zijn er zelfs 3 rijbanen naast een redelijk brede strook waar auto´s niet komen. Een andere optie is via de binnenlanden, je hebt hier of een hele goede topokaart voor nodig of een GPS met alle zandpaden er op. Wat ook mogelijk is afhankelijk van de tijd dat je gaat is met de boot naar Peljesac (Trpanj), het schiereiland op en over (bergen) en dan later toch weer de kustweg op. Zorg voor een spiegeltje zodat je ook kan zien wat er achter je zit en duik bij twijfel iets verder de berm in. Kroaten staan bekend om het zo dicht mogelijk op hun voorganger rijden. Daarnaast moet je nog rekening houden met de snelweg die gebouwd wordt.
Ik kom al via Trpanj naar Ploce dus terug vind ik niet zo leuk.

Zandpaden lijken mij niet handig gezien de bagage en de grote afstand.

Dus als die weg 8 enigszins leuk te fietsen vanaf Ploce en verder zuidelijk dan heeft dat wel mijn voorkeur.
Weg 8 is niet leuk wat verkeer betreft maar veel andere keuzes heb je bijna niet, kijk eens op Google maps hoe erg die wegen zijn, ik denk dat het wel meevalt. Aan de andere kant maak je je route zo inderdaad ook weer langer.

Pin je daarnaast niet te vast aan je plan, het kan dan juist tegen je werken omdat het op werk gaat lijken. Een extra dagje Korcula en dan met de boot naar Dubrovnik kan ook en Bosnië zelf heeft genoeg te zien en te fietsen voor een hele vakantie en zelfs dan heb je nog niet alles gezien.
SvMp schreef:Ik kom al via Trpanj naar Ploce dus terug vind ik niet zo leuk.

Zandpaden lijken mij niet handig gezien de bagage en de grote afstand.

Dus als die weg 8 enigszins leuk te fietsen vanaf Ploce en verder zuidelijk dan heeft dat wel mijn voorkeur.
Je kan toch ook doorfietsen van Korcula over de 414 tot Ston en daar pas het vasteland op? Dan sla je een groot deel van die kustweg over, de route is korter, rustiger, sneller, scheelt een veerboot en kom je tenminste nog langs deze muur:

Afbeelding
Pman schreef:... kijk eens op Google maps hoe erg die wegen zijn, ...
Hoe dan? De optie 'Verkeer' is niet beschikbaar. Van de foto's via Google maps word ik niet veel wijzer.


@Pman en @De tovenaar:
Ik reserveer van tevoren mijn slaapplekken, dus mijn plan ligt vast. Behalve op de dagen dat ergens 1 of 2 dagen blijf.

Mijn vakantie is een fiets/trein vakantie en zit dus iets anders in elkaar dan de fietsvakanties die veel leden van dit forum doen. Dit wordt de derde in een serie lange Oost-Europa-reizen in de zomer. Dit keer dus zuidelijker. Deze reis wijkt af van de vorige twee door de lange stukken met de fiets zonder backup van treinen.

Afgelopen meivakantie heb ik een tripje gemaakt naar Slowakije. Die heb ik wel volledig geïmproviseerd door onduidelijke weersvoorspellingen. Dat kon ik ook want gebied was totaal niet toeristisch (lege hotels) en in elke trein kan daar de fiets mee zodat ik ook ongeacht het weer overal heen kon. Keerzijde van dat improviseren waren mijn hoge relatief reiskosten door Tsjechië en Duitsland, want ik kon geen Europaspezials gebruiken.

Terug naar deze zomer:
Van Bosnië zal ik inderdaad maar een heel klein stukje zien. Het is een enorm land en het is onduidelijk of de fiets mee kan in de trein. Maar ik wil i.i.g. Mostar bekijken en daar een stukje treinen. Vandaar mijn reis via Ploce.

Daarnaast vind ik het stuk weg langs de kust interessant vanwege dat kleine stukje Bosnische kust.

Mocht ik dit alles overslaan, dan zou ik vanaf Split gewoon in de boot tot Dubrovnik blijven. Dan bespaart dat mij twee dagen die ik dan aan Bulgarije zou kunnen besteden. Dat land zou ik graag meer van zien, maar elke dag en elke euro is maar één keer te besteden. Bulgarije ben ik al geweest, dus nieuwe landen hebben mijn voorkeur.

NB. @De tovenaar, waar is die foto gemaakt?
In google maps heb je ook de mogelijkheid om naar Google Earth te gaan, zo te zien zijn de meeste wegen wel geasfalteerd en de andere voorzien van gravel.
Als je de D8 volgt heb je wel voldoende stalletjes aan de kant van de weg waar je het fruit zo van het land kan kopen. Als je toch besluit de binnenlanden in te trekken kom je op plekken waar maar weinig toeristen komen en fiets je door al die tuinbouw gebieden. Veel schaduw zul je overigens op beide routes niet veel hebben.

Voor wat het stukje bij Neum betreft, hier mis je niets aan, goedkoop eten en inkopen (drank en sigaretten) dat is het wel. Langs de Neretva naar Mostar is als de zon schijnt een stuk mooier dan wanneer het bewolkt is.
Nog een vraag: Wie weet hoe ik van Macedonië in Servië kom, van Kumanovo naar Preševo?

Er lopen twee lokale wegen en een autoweg, evenwijdig naast elkaar. Het lijkt er op dat die lokale wegen geen grensovergang hebben.

De meest westelijke weg heeft volgens Google maps grensovergang
Lojane - Miratovac. Deze schijnt echter nog in aanbouw te zijn. Of is deze al open?

In andere reisverslagen lees ik verhalen over fietsers die over de snelweg naar de grensovergang gaan. Iemand ervaringen daarmee?
De meest westelijke gaat pas in 2014 open, en dan blijft de snelweg over, of je hier kan fietsen heb ik geen idee, een taxibusje vanuit Kumanovo zal je de kop ook niet kosten.