Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tubus Logo Expedition - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tubus Logo Expedition

Spironski schreef:Voor Leon: is het niet zo dat de hele Logo drager als driehoek is gebouwd? Daarom is 'ie ook smaller aan de bovenkant.
Hoi,
De Cargo is dan wel breed aan de bovenkant, maar de achterste poten, die de zijdelingse stijfheid grotendeels bepalen, wijzen, op mijn timmermansoog beoordeeld, net iets verder naar binnen dan die bij de Logo. Bovendien bestaat het overblijvende gedeelte, dat een parallellogram-achtige beweging zou kunnen toestaan, uit twee min of meer in lengterichting aan elkaar gelaste stukken buis, wat op die plek een beresterk detail oplevert. Bij de Logo is de verbinding tussen de linker- en de rechter-achterpoot veel langer van constructie en bevat maar liefst vier bochten van minimaal 90 graden. De Logo lijkt in dat opzicht op de Fly, die ik heb en die niet erg stijf is.
Logo:
Afbeelding

Cargo:
Afbeelding
Leon

Wat valt hiertegen in te brengen? Ben ik toch blij dat ik een Cargo heb! :wink:

Spironski schreef:Nick, voor de duidelijkheid: mijn pleidooi is dus om op je achterdrager je bagage (en zeker het zwaartepunt daarvan) zo ver mogelijk naar voren te plaatsen, en dan ook nog eens zo stijf en zwabber-vrij mogelijk. En daarom heb ik (met mijn tent bovenop dwars) een Cargo laten plaatsen.
Ja, volledig mee akkoord, maar ik zit namelijk met het probleem dat bij m'n vorige bagagedrager af en toe de tassen met mijn hielen raakte. Nu dacht ik dat op te lossen door de Logo te kopen, maar het probleem lijkt (is) iets gecompliceerder.
Maar ik ga dan toch voor de Cargo gaan.

Het is mijn bedoeling om m'n MTB om te bouwen tot een vakantiefiets. Dat is slechts een tijdelijke oplossing (2 jaar of zo) tot ik voldoende geld bij elkaar gespaard heb voor een Santos of dergelijke. Maar doordat mijn achtervork dus iets korter is, zocht ik een oplossing in de Logo.

Hoi Nick,

Je kunt ook proberen je haken van je tassen naar voren te schuiven.
Als je een beschaafde maat voet hebt lukt het om op een ATB met tassen te fietsen, zonder dat je hielen je tassen raken.
Een ruimte tussen hiel en tas van twee centimeter is zat.
Als je tassen extreem ver naar achteren zitten geeft dit een onaangenaam effect.


Succes, John.

johntelleman schreef: Je kunt ook proberen je haken van je tassen naar voren te schuiven.
Als je een beschaafde maat voet hebt lukt het om op een ATB met tassen te fietsen, zonder dat je hielen je tassen raken.
Een ruimte tussen hiel en tas van twee centimeter is zat.
Als je tassen extreem ver naar achteren zitten geeft dit een onaangenaam effect.
Ik heb een 44 van schoenmaat, dus dat is vrij normaal. Ik zal eens kijken of ik de tassen nog iets meer naar achteren kan plaatsen zonder de stabiliteit van de fiets of de tassen negatief te beïnvloeden.

Hallo Nick,

Mijn vorige fiets was ook een omgebouwde MTB en daarmee heb ik toch 18 jaar lang de mooiste tochten gemaakt, ging prima. Deze fiets had ook een korte "achtertrein" waarop ik een Blackburn Expedition had gemonteerd. Mijn, afgeschuinde, Karrimor's zette ik altijd zover naar voren dat de voorkant parallel liep aan de staande achtervork, en zo raakte ik zelden met mijn hielen de tassen. Omdat de Ortliebs vrij rechthoekig zijn, kan het zijn dat de onderkant voorbij de staande achtervork steekt als je ze niet ver genoeg naar achteren zet. Als je dan een korte liggende achtervork hebt krijg je problemen met je hielen. Je moet dan gaan schuiven en/of de haken verplaatsen. Het komt op de combinatie tashaken en drager aan of dit allemaal lukt. Sommige dragers hebben bredere dwarsverbindingen waardoor je de tassen soms maar op één plek op kan hangen, maar zoals op de foto's van Leon is te zien laten de Tubus dragers vrij veel ruimte over om te schuiven. En als hij ook nog eens het stijfste is, is die Cargo wellicht dan toch voor jou de beste optie. Maar had Jarno het er niet over dat dat lagere zwaartepunt toch een stuk lekkerder rijdt? Moeilijke keuze! Je weet welke ik heb gemaakt...

Groet, M.

Spironski, ik ga jouw voorbeeld volgen. Zoals ik al zei, dit is maar een tijdelijke oplossing, dus binnen een jaar of twee, haal ik die bagagedrager van mijn MTB en zet ze op die vakantiefiets. Het zou dus een beetje dom zijn om eerst 2 jaar ideaal te fietsen, om dan vervolgens 6,7,8... jaar te fietsen waarbij de achtertassen terug niet goed hangen.

Misschien moet je Vaude tassen kopen. Je hebt namelijk een linker en een rechter achtertas. De ortliebs kan je zewel links als rechts ophangen.

Mario

De Cargo is er in twee hoogtes, voor 26 inch (355 mm) en 28 inch wielen (370 mm). De Logo is echter alleen maar voor 28 inch leverbaar (zodat er van het voordeel van de lagere extra buizen weinig overblijft). De Ortlieb tassen laten best veel verstelling naar achteren toe, en ik kan me moeilijk voorstellen dat het niet lukt je tassen precies zo te hangen dat ze je hakken net niet raken. Zover mogelijk naar voren is altijd het beste, omdat dan zoveel mogelijk van het gewicht binnen de wielbasis hangt. Om die reden hou ik ook niet van de extra losse Ortlieb zakjes die je op hun achtertassen kunt zetten (behalve misschien voor een rol toiletpapier).
Kom je echt in de problemen omdat je erg lange crancks hebt (want dat maakt ook uit), en een korte achterdriekoek, dan kun je ook nog denken aan de extra lange achterdrager die Vittorio nu heeft. Dan zou ik wel wat extra gewicht in je voortasen proberen kwijt te raken (en je stuurtas heel licht houden), en proberen de bagage bovenop achter zo ver mogelijk naar voren te halen. Probeer ook zoveel mogelijk vloeistof (dranken en brandstof) in bidonhouders op de fiets kwijt te raken (er bestaan hele grote waterflessen). Er zijn ook nog allerlei tasjes in de handel om nog wat extra zware spullen (gereedschap?) tussen de grote buizen van je frame kwijt te kunnen.
Als je minder meeneemt wordt het ook veel makkelijker.....
Wim

Willem Jongman schreef:...De Logo is echter alleen maar voor 28 inch leverbaar (zodat er van het voordeel van de lagere extra buizen weinig overblijft).
Afbeelding

???

Mijn idee: Kies voor de Cargo (de redenen hiervoor zijn hierboven al uit de doeken gedaan) en kies voor Vaude World Tramp achtertassen. Die zijn aan de voorzijde enigszins afgeschuind, zodat meer ruimte voor je hiel ontstaat.
Ik gebruik ze in de "Plus"-uitvoering, met een apart voorvakje. Ideaal om gereedschap en EHBO spullen altijd direct bij de hand te hebben. Ik weet echter niet zeker of de World Tramp Plus nog door Vaude geleverd wordt.

Pataat schreef:
Willem Jongman schreef:...De Logo is echter alleen maar voor 28 inch leverbaar (zodat er van het voordeel van de lagere extra buizen weinig overblijft).
Afbeelding
???
Ja, één gewicht en één artikelnummer per kleur.
Bij de Cargo zie je twee gewichten en twee artikelnummers per kleur.
Leon

De 'Logo' is er in 26 inch variant. Ik heb um achterop de fiets tot grote tevredenheid. (met ortlieb tassen en schoenmaat 46 :) )

Leo

Ik ben op de Santos-site een Travelmaster aan het samenstellen. Voor achterdragers biedt men aan:
-De Tubus Logo, 77 euro, 40 kg draagcapaciteit,
-En de Tubus Cosmo, 108 euro, 30 kg draagcapaciteit.

Niet dat ik die 40 kg aan me fiets wil gaan hangen hoor. :D Maar ik vind het wel een prettig zekerheidje, dat die Logo dat kan hebben.
Maar dan kijk ik dus naar die Cosmo. En die is 31 euro duurder, en kan 10 kg minder hebben. Iemand enig idee wat die Cosmo dan meer heeft dan die Logo?

Hier een specificatie-overzicht.

Het Land van Maas en Waal schreef:Iemand enig idee wat die Cosmo dan meer heeft dan die Logo?
Roestvast staal ipv gepoedercoat 25cromo4

Het probleem zit in je tassen. De Back Rollers van Ortlieb zijn aan de voorkant niet voldoende afgeschuind, hierdoor ga je al snel met je hielen er tegen aan, zeker als je op grote voet leeft. Ik had het zelfde probleem en kon mijn Ortlieb tassen gelukkig ruilen voor Vaude, die zijn wel goed afgeschuind. De Logo bagadrager zal het probleem alleen maar vergroten. Bij deze drager komen je tassen lager en dus nog sneller tegen je hielen. Daarbij komt dat de lengte van de onderste stang maar 20 cm is, je kunt dus niet verder naar achteren, de bovenste stang is ook tamelijk kort (29cm) en loopt ver door naar je zitbuis. Zelf heb ik de Cargo, die heeft een effectieve lengte van 33cm. Bij de Cargo heb je dus veel meer mogelijkheden de tassen zodanig te hangen dat je er geen last van hebt, omdat ze hoger hangen en verder naar achteren kunnen De breedte van de Cargo is h.o.h. 11cm.

Ronald
Heeft er iemand ervaring met de Tubus Cosmo en Nova ??? Ik zie veel mensen met veel roest op hun Cro-Mo Tubus drager. Die kun je natuurlijk schoon stralen en poedercoaten maar wat is er tegen de RVS variant (mits je natuurlijk niet meer dan 30kg te vervoeren hebt).

Wouter Hagedoorn

(Voor de duidelijkheid ik wil ze gebruiken met mijn bestaande Otrlieb tassen.)
Pathfinder_II schreef:Heeft er iemand ervaring met de Tubus Cosmo en Nova ??? Ik zie veel mensen met veel roest op hun Cro-Mo Tubus drager. Die kun je natuurlijk schoon stralen en poedercoaten
hoogstens chemisch ontlakken. Thermisch lijkt me ook niks. Poedercoat stralen is een ramp, en de 0.5mm dikke buis geeft je niet veel marge om een paar keer uit te schieten. In het gunstige geval wordt je drager krom.
OK, duidelijk. Ik wist dat dat spul dun was maar 0.5mm had ik niet verwacht. Maar waarom kiesen toch veel mensen voor de Cro-Mo uitvoering ??

Wouter Hagedoorn
Pathfinder_II schreef:OK, duidelijk. Ik wist dat dat spul dun was maar 0.5mm had ik niet verwacht. Maar waarom kiezen toch veel mensen voor de Cro-Mo uitvoering ??

Wouter Hagedoorn
goedkoper, beter leverbaar, duurzamer, beter repareerbaar, mogelijkheid tot aanbrengen reflector, funtioneler vormgeving, minder opvallend (zijn dat al genoeg redenen?)