Additionally, paste this code immediately after the opening tag: DIY: zelf fietstassen maken - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

DIY: zelf fietstassen maken

de eerste de beste uitgebreide camperzaak
Wat te denken van een watersportzaak.. :idea:
Met RVS-materiaal zit het dan wel goed alleen idioot prijzig..
de eerste de beste uitgebreide camperzaak
Wat te denken van een watersportzaak.. :idea:
Met RVS-materiaal zit het dan wel goed alleen idioot prijzig..
Wim schreef:Ach, vroeger had ik Karrimor tassen met rvs haken
Die van mij zijn gewoon verzinkt plaatstaal
Intussen zijn we een goede maand verder en heb ik enige weekenduren gesleten aan het maken van mijn nieuwe fietstassen.

Qua bevestigingssysteem heb ik dan toch maar de onderdelen van Ortlieb gebruikt: ik had deze toch al gekocht, het Ortliebsysteem heeft toch ook wel zijn sporen verdiend - ondanks het niet perfect zijn - en qua gewone haken vond ik niet direct iets dat kon dienen.

De tassen zijn dus wat afgekeken van de klassieke tassen, op basis van foto's en filmpjes. Ik zag eigenlijk nog nooit zo'n tas in werkelijkheid van dicht. :oops:
Het gewicht van beide zakken samen is 1,93kg.
Als versteviging van de achterkant heb ik een "bouwtriplex" (betonbekistingsplaat-achtig iets) van 4mm gebruikt. Dit is dus eventueel nog wel verbeterbaar.
Aan drie zijden heb ik lusjes voorzien om eventueel nog met een snelbinder of zo, extra bagage te kunnen bevestigen.

Afbeelding

Afbeelding


Het zijn dus gewoon lege zakken, maar aan de achterwand is er Velcro, zodat ik later nog eventueel iets van een binnenverdeling kan aanbrengen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

'k Heb ook op de 'polariteit' van de gespjes gelet, zodat ze ook naar boven toe, gesloten kunnen worden. Eventueel kan ik ook een soort schouderriem maken ervoor, maar 'k zie me dat niet zo onmiddellijk veel gebruiken.
Afbeelding

Meer foto's kun je vinden via deze link.
Mooi hoor, altijd leuk om eigen spullen zelf te maken!

Zijn ze waterdicht? En heb je ook stuurtassen gemaakt?

Ortlieb onderdelen zijn van plastic en dus breekbaar en hebben een ander minpunt:
als ze van de tas afscheuren, laten ze een gat achter die soms onherstelbaar is.

Een alternatief is leer en hard hout. Op deze foto een oplossing voor het ophangen van de achtertas:
1x houtenstokje horizontaal boven in de binnenkant van de tas en 2x leren riempjes erdoor heen:

http://tinyurl.com/7u6h9kl
Gaaf hoor.. :!:

Maar kun je me vertellen wat de reden is dat je de naden aan de buitenkant hebt gelaten? Zo te zien zijn ze keurig afgewerkt en om die reden zou ik zelf binnenin willen hebben..

een ding is zeker: deze zijn uniek

Nu nog setje voortassen zeker.. :idea:
Mooi projectje.
Han schreef: Ortlieb onderdelen zijn van plastic en dus breekbaar en hebben een ander minpunt:
als ze van de tas afscheuren, laten ze een gat achter die soms onherstelbaar is.

Een alternatief is leer en hard hout.
Sinds wanneer is leer en hout per definitie minder 'breekbaar' dan kunststof?
Hoeveel gevallen ken jij van afgebroken Ortliebhaken?

Renaat
grundig schreef:Gaaf hoor.. :!:

Maar kun je me vertellen wat de reden is dat je de naden aan de buitenkant hebt gelaten? Zo te zien zijn ze keurig afgewerkt en om die reden zou ik zelf binnenin willen hebben..

een ding is zeker: deze zijn uniek

Nu nog setje voortassen zeker.. :idea:
Ik heb daar inderdaad over getwijfeld. Mijn vorige kleinere tassen (zie foto's op vorige pagina van dit topic) had ik gemaakt met de naden naar binnen met de bedenking dat het water dan gemakkelijker afloopt langs de buitenkant. Maar dan zit je aan de binnenkant met de uiteinden van verschillende stoffen, aan de achterkant zijn dat drie lagen die samenkomen.
Om dit dan volledig waterdicht af te werken (wat ik doe met de 'ordinaire' siliconenkit) wordt dit bijna onmogelijk.
Met de naden naar buiten is het eigenlijk heel simpel om met de gewone siliconenkit, alle stikkingen en naden toe te stoppen. Ik moet wel toegeven dat dit een minder leuk werkje is.
Bij die vorige set tassen, had ik ook nog geen leverancier gevonden voor die zwarte polyester of polyamide band om de naad mee af te werken.
Nadeel van die naad naar buiten met de band erover is dat er gemakkelijker vuil en water blijft tussenzitten, dus het waterdicht afwerken is hier dan ook belangrijker.

De volgende stap is inderdaad het maken van voortassen (tenzij ik mijn eerste set met ritssluiting daarvoor gebruik).
Han schreef:Mooi hoor, altijd leuk om eigen spullen zelf te maken!

Zijn ze waterdicht? En heb je ook stuurtassen gemaakt?

Ortlieb onderdelen zijn van plastic en dus breekbaar en hebben een ander minpunt:
als ze van de tas afscheuren, laten ze een gat achter die soms onherstelbaar is.

Een alternatief is leer en hard hout. Op deze foto een oplossing voor het ophangen van de achtertas:
1x houtenstokje horizontaal boven in de binnenkant van de tas en 2x leren riempjes erdoor heen:

http://tinyurl.com/7u6h9kl
Dank voor de tips. Het ophangsysteem voor de bovenkant van de tas is meestal het minste probleem. Aan mijn kleinere tassen had ik normale sjorriemen met gespjes gedaan. Al deze systemen werken wel, maar boeten wel wat in aan het gemak om de tas van en aan de fiets te doen. Als je telkens vier tassen moet op of af de fiets zetten, kan ik me wel inbeelden dat enig comfort daar welgekomen is.
Een groter probleem zie ik aan de bevestiging onderaan. Daar is de gewone haak van Ortlieb wel een goede en simpele oplossing. Dit moet ergens ook wel in een goedkope simpele vorm te koop zijn bij de metaalwarenwinkel, maar dit vereist het doorworstelen van diverse catalogen... het is er nog niet van gekomen. Ik dacht dat die Ortlieb-haak op de glijrail iets van een 5 EUR kost.
Xyuny schreef:Een groter probleem zie ik aan de bevestiging onderaan.
Ik kan niet zien wat voor soort bagagedrager je hebt. Als het een tweede horizontale stang heeft zoals bij Tubus dragers, dan is dit misschien iets:
een lange riem verticaal om de tas naaien met aan het einde van de riem, ergens halverwege de achterkant van de tas, een sluitsysteem zoals op de foto die ik publiceerde. Dat kun je dan om de tweede stang hangen.

ps: waarom worstelen met 4x tassen als het ook kan met 2x grote achtertassen?
Ja, inderdaad, dit ware ook een mogelijkheid: bvb een riem die bvb bovenaan de achterzijde vastgenaaid is en achter de buisjes van de bagagedrager loopt om dan bvb onderaan de tas, vastgegespt te worden.

Lijkt wel wat minder praktisch dan de ortlieb-haak. Aangezien ik toch over een stijve achterzijde beschik, lijkt het me interessant om dat uit te buiten. Zo kom ik tot een stijvere bevestiging met minder speling denk ik.

En ja, momenteel reken ik nog op 4 tassen (+ stuurtas). Mijn eerste fietsvakantie moet nog komen en totnogtoe was ik gewoon van met een grote auto steeds teveel mee te nemen. Het zal al een formidabele inspanning vragen om in de bagage te snijden tot vier tassen. Maar ik zie de noodzaak (of toch het nut) van weinig gewicht wel in, hoor. De vier tassen hoeven ook niet persé vol te zitten: kan nuttig zijn bij boodschappen: een brood neemt toch al een halve voortas in beslag? Maar ja, da's een ander topic.
Een ritje met mijn nieuwe (gekochte) Abus-stuurtas, heeft me alvast geleerd dat dit gewicht aan het stuur niet zo heel leuk is om mee te rijden, dus dat zal misschien ook een stimulans zijn om die voortassen zo snel mogelijk weer te dumpen.
Xyuny schreef: dus dat zal misschien ook een stimulans zijn om die voortassen zo snel mogelijk weer te dumpen.


Zoek eens op dit forum naar discussies over licht gewicht fietsen, je zult veel bruikbare tips vinden!
Er is ook al veel te lezen in de PDF van Wim Jongman. (V.a. ongeveer halverwege voor tips over uitrusting.)
Ook de FietsvakantieWiki zelf biedt aanknopingspunten, al is dat onderwerp meer geschikt voor ervarener fietsreizigers.
Op Usdeom een Zitser tegengekomen, die fietatassen had gemaakt van jerrycans: halverwege opengescheden en vervolgens getaped om eea weer waterdicht te maken.
tjitte
Die tassen zien er netjes gemaakt uit, leuk initiatief!

Ik heb zelf lang geleden kanozakken gemaakt, precies passend voor mijn kajakpunten. Daarvoor gebruikte ik stevig “gewapend” PVC-doek, ik heb deze bij een zeilmakerij gekocht. Dat lijmde ik met zacht PVC lijm (eerst ontvetten met aceton). Ik heb daarvoor Bisonyl gebruikt.

Misschien heeft nog iemand wat aan deze info? Voor een rol boventas zeker goed te doen (al heb ik de mijne heel goedkoop van een Aldi of Lidl, en ook zoveel bagageruimte niet nodig)
PVC laat zich prima lassen, zij het met een goede fohn :idea:

Afbeelding
Van dat PVC zeil, laten we zeggen het klassieke Ortliebdoek, is prima te verlijmen met 'Bison zacht plastiek lijm - transparant'. Ik heb daar zeer goede ervaring mee.

Ik moet wel toegeven dat ik de lagen vooraf zo goed mogelijk geprepareerd (ontvet) had met isopropanol had en het schoon en nieuw doek betrof.

Twee tegen elkaar gelijmde lapjes krijg je echt niet meer van elkaar.
De twee lagen versmelten als het ware en blijven bovendien even soepel als voor het verlijmen. Daar zal wel één of andere minder gezond oplosmiddel voor verantwoordelijk zijn maar het resultaat is er!

Greetz,
Bram
Erg leuk initiatief!

Voor de mensen die graag natuurlijke materialen gebruiken, voor fietstassen wellicht ook een leuk idee, en bijzonder milieuvriendelijk: Fjallraven maakt gebruik van Greenland Wax (een combinatie van bijenwax en parafinne) om hun G1000, een katoen/polyster mix, waterdicht te maken.

Aanbrengen gebeurt door het blok wax in de stof te wrijven en daarna te verwarmen. Dat verwarmen kan door bijvoorbeeld een fohn, strijkijzer of een pannetje met heet water als je 'in het veld' bent.

Het werkt uit eigen ervaring prima op hun jassen en ik krijg kriebels dit ook eens uit te proberen voor een DIY fietsfabrikaat.