Wat komt uit een fietsdynamo (die er eigenlijk geen is, maar wel een alternator)? Een dynamo levert gelijkspanning/-stroom, een alternator levert wisselspanning en -stroom.
Ik wou deze wijsheid toch eens checken voor de zekerheid, op mijn Shimano naafdynamo DH-3N72. ik liet het voorwiel draaien en zag op mijn snelheidsmetertje ca. 20km/u.
In onbelaste toestand:
In belasting (voorlicht en achterlicht BUM IQ Fly Daylight+ / Toplight mini+) in vergelijkbare schaal:
Meer gedetailleerde schaal:
Wat leert ons dat:
- in onbelaste toestand levert dat piekjes van -32V tot +32V op.
- in belaste toestand zakt dat al gauw naar -8V to +8V
- in de lamp wordt dubbelzijdige gelijkrichting gebruikt (beide alternanties, positieve en negatieve, worden belast)
- Je ziet de zowat lineaire stijging van de spanning over gelijkrichtercondensator (+ spanningsval gelijkrichterdiodes): het ongeveer onder 45° stijgende stukje (en het symmetrische stuk onderaan) . Enkel dan loopt er stroom uit de alternator.
- De spanning op die condensator zal dus een zaagtand zijn tussen ongeveer de 6,5 en de 8,5V verminderd met 2x de diodespanning van de gelijkrichterbrug (2x0,3V à 2x0,7V afhankelijk van het gebruikte type diode)
- Zoals je ziet op o.a. de laatste plot is de frequentie vanzelfsprekend afhankelijk van je snelheid: met het uitbollen van het wiel, worden de 'pulsen' breder.
Voila, weer wat bijgeleerd, of bevestigd.
Ik wou deze wijsheid toch eens checken voor de zekerheid, op mijn Shimano naafdynamo DH-3N72. ik liet het voorwiel draaien en zag op mijn snelheidsmetertje ca. 20km/u.
In onbelaste toestand:
In belasting (voorlicht en achterlicht BUM IQ Fly Daylight+ / Toplight mini+) in vergelijkbare schaal:
Meer gedetailleerde schaal:
Wat leert ons dat:
- in onbelaste toestand levert dat piekjes van -32V tot +32V op.
- in belaste toestand zakt dat al gauw naar -8V to +8V
- in de lamp wordt dubbelzijdige gelijkrichting gebruikt (beide alternanties, positieve en negatieve, worden belast)
- Je ziet de zowat lineaire stijging van de spanning over gelijkrichtercondensator (+ spanningsval gelijkrichterdiodes): het ongeveer onder 45° stijgende stukje (en het symmetrische stuk onderaan) . Enkel dan loopt er stroom uit de alternator.
- De spanning op die condensator zal dus een zaagtand zijn tussen ongeveer de 6,5 en de 8,5V verminderd met 2x de diodespanning van de gelijkrichterbrug (2x0,3V à 2x0,7V afhankelijk van het gebruikte type diode)
- Zoals je ziet op o.a. de laatste plot is de frequentie vanzelfsprekend afhankelijk van je snelheid: met het uitbollen van het wiel, worden de 'pulsen' breder.
Voila, weer wat bijgeleerd, of bevestigd.