Er zijn (imho) gewoon teveel variabelen die inspelen op de weerstanden van een vakantiefietser (wijze van bagage vervoeren, wel of geen zijtassen, wel of geen voortassen, stuurtas ja of nee, overgewicht ja of nee, strakke kleding ja of nee, klikpedalen ja of nee, harde/zachte/brede/smalle banden ja of nee, ligstuur/racestuur ja of nee, etc). Veel meer variabelen dan bij een wielrenner. Twintig en twaalf zijn kennelijk algemeen bekende en redelijk absolute referentiepunten in een discussie als ik leon goed begrijp.Leon schreef:Jammer dat je daar moeite mee hebt.AB schreef:discussies hier zijn gewoon te lastig om in getallen uit te drukken
Leon
En hoe is dit los te lezen van de wijze waarop je die inspanning levert om de betreffende weerstanden te overwinnen om aldus de snelheden te genereren die hier genoemd worden. Of wordt hier louter over een proefopstelling gesproken met een wild aangeklede pop op een wild bepakte vsft400tx zonder spatborden op een op hol geslagen rollerbank in een windtunnel die uitsluitend de lucht- en rolweerstand meet??