Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Problemen met Rohloff - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Problemen met Rohloff

Leon schreef:Een mogelijke toevoeging in het rijtje van rampfactoren:
Zou het ook mogelijk zijn dat bepaalde typen (alu) velgen en bepaalde typen spaken grotere verschillen in uitzettingscoëfficient hebben dan andere?
Dat lijkt me niet van wezenlijke invloed. Dan zou ik aan het eind van de afdaling van de Sustenpas geen spaak meer over moeten hebben 8)
Hallo iedereen,

Hartelijk bedankt voor alle tips en raadgevingen. Echt leuk om via deze weg zoveel steun te krijgen!

Voorlopig hebben we een oplossing.
Koga als Chamizo zijn van mening dat de Rohloff misschien niet compatibel is met de Twinty Six tandem. De andere oorzaak volgens hen ligt bij een afwijking in het kader, dit is echter moeilijk te achterhalen hier in Azie. Daarom hebben ze ons gesteund en tussengekomen in de aankoop van een andere Twinty Six tandem maar nog origineel met Shimano versnelling. Wij zijn hen hier dan ook uitermate dankbaar voor.
Met die tandem hebben we nooit zulke problemen gehad gedurende 20000km (Canada - Argentinie, Spanje - Belgie) met soms veel meer bagage. Het enige verschil in onze tandem is dan ook de Rohloff.

Mina en ik zijn Rohloff dankbaar voor al de stukken en wielen die ze ons hebben opgestuurd, maar tevens ook teleurgesteld in de algehele attitude van Rohloff;

- In de 7 combinaties die wij hebben genoten van Rohloff heeft Rohloff nooit hun product in twijfel getrokken. Wij zijn de enige op de wereld met zulke problemen (iets wat onder andere hier op het forum niet zo blijkt). Dit heeft Rohloff me officieel ooit gestuurd!
- Rohloff blijkt zelf nu een 48 spaakhub te hebben (Santos oa gebruikt deze). Wij begrijpen niet waarom ze ons een Vittorio laten bouwen en ons nooit hebben voorgesteld om deze te gebruiken.
- Rohloff verkoopt zich als de sterkste meest betrouwbare hub (ze stellen zelfs in hun boek dat hun 32 spaakhub minstens even sterk is als een 48 spaak traditioneel wiel). Zeer sterke uitspraken vinden wij!

Wij gaan daarom ook nooit meer terug naar Rohloff. Als het product werkt moet ik toegeven is het een geweldig systeem. Krijg je problemen wordt het een regelrechte nachtmerrie. Wat ook de oorzaak zal blijken van onze problemen (Rohloff of niet), de attitude van Rohloff is geen gezonde om je product te kunnen verbeteren. Het blijft een gigantische investering die het je enorm moeilijk kan maken als het faalt. Met een shimano kan je eender ter wereld worden geholpen. Wij hopen daarom ook van harte dat die ballon wat meer kan worden doorprikt.

Nogmaals hartelijk bedankt aan iedereen

Groetjes Tom en Jemina
tomina schreef:Hallo iedereen,

Hartelijk bedankt voor alle tips en raadgevingen. Echt leuk om via deze weg zoveel steun te krijgen!

Voorlopig hebben we een oplossing.
Koga als Chamizo zijn van mening dat de Rohloff misschien niet compatibel is met de Twinty Six tandem. De andere oorzaak volgens hen ligt bij een afwijking in het kader, dit is echter moeilijk te achterhalen hier in Azie. Daarom hebben ze ons gesteund en tussengekomen in de aankoop van een andere Twinty Six tandem maar nog origineel met Shimano versnelling. Wij zijn hen hier dan ook uitermate dankbaar voor.
Met die tandem hebben we nooit zulke problemen gehad gedurende 20000km (Canada - Argentinie, Spanje - Belgie) met soms veel meer bagage. Het enige verschil in onze tandem is dan ook de Rohloff.

Mina en ik zijn Rohloff dankbaar voor al de stukken en wielen die ze ons hebben opgestuurd, maar tevens ook teleurgesteld in de algehele attitude van Rohloff;

- In de 7 combinaties die wij hebben genoten van Rohloff heeft Rohloff nooit hun product in twijfel getrokken. Wij zijn de enige op de wereld met zulke problemen (iets wat onder andere hier op het forum niet zo blijkt). Dit heeft Rohloff me officieel ooit gestuurd!
- Rohloff blijkt zelf nu een 48 spaakhub te hebben (Santos oa gebruikt deze). Wij begrijpen niet waarom ze ons een Vittorio laten bouwen en ons nooit hebben voorgesteld om deze te gebruiken.
- Rohloff verkoopt zich als de sterkste meest betrouwbare hub (ze stellen zelfs in hun boek dat hun 32 spaakhub minstens even sterk is als een 48 spaak traditioneel wiel). Zeer sterke uitspraken vinden wij!

Wij gaan daarom ook nooit meer terug naar Rohloff. Als het product werkt moet ik toegeven is het een geweldig systeem. Krijg je problemen wordt het een regelrechte nachtmerrie. Wat ook de oorzaak zal blijken van onze problemen (Rohloff of niet), de attitude van Rohloff is geen gezonde om je product te kunnen verbeteren. Het blijft een gigantische investering die het je enorm moeilijk kan maken als het faalt. Met een shimano kan je eender ter wereld worden geholpen. Wij hopen daarom ook van harte dat die ballon wat meer kan worden doorprikt.

Nogmaals hartelijk bedankt aan iedereen

Groetjes Tom en Jemina
Een in jullie geval begrijpelijke, en daarom waarschijnlijk verstandige keuze. En je houdt er na alle ellende wél mooi een nieuw frame aan over? Heel veel goede kilometers gewenst daarop!
Toch ben ik benieuwd hoé de wielen waren gespaakt. Heb je daar foto's van gemaakt?
  • Waren ze gevlochten?
    Waren de spaakkoppen uitgeshimmed?
    Zaten er dikke of dunnen of buttet spaken in?
    Is er rekening gehouden met rem en aandrijfspaken?
    Zat er een schijfrem op de naaf?
Zomaar uit pure interesse.
Onze wielen waren telkens 2 maal gevlochten.
Wij gebruiken geen schijfremmen maar Magura.
De dikte van onze spaken zijn nu 2mm
Voordien hebben we Dubbel button 2mm 1,8mm spaken gehad.

Wil je enkele fotos van al onze wielen mail me dan even op tomvanhulle@hotmail.com

ik vind niet direct hoe ik die hierop kan plaatsen
Heel fijn voor jullie dat het toch nog goed is gekomen.
Nog een vraag met 2 x gevlochten neem ik aan dat je bedoeld de spaken zijn 2x gekruist aangebracht.
Dag Tom en Jemina,

Ik ben echt verbaasd over het geschrevene. Hoe kan dit?

Al de wielen die ik spaak controleer ik met ongeveer 3 maandelijks geijkte spaakspanningmeters omdat deze verlopen. Te hoge spaakspanning kan lijden tot flensscheuren. Te lage spanning tot vermoeiingsbreuk. Zoals werd geschreven: te dikke spaken geven wel een slapper wiel maar ook een minder vermoeiingsbreuk gevoelig wiel. Spaakspanning verloopt niet tijdens het rijden als het wiel goed is gespaakt

Ik spaak redelijk wat wielen voor diverse soorten en gewichten rijders (zwaarste rijder is 170kg). Spaakbreuk is bij mij nog niet voorgekomen zonder oorzaak.

Ik ga graag de uitdaging aan om het een keer te proberen.

Vriendelijke groet van Ernie Frieke
Ik zelf rij hoog niveau freestyle bmx. Downhill racen.
Heb al behoorlijk wat wielen gespaakt voor mensen die in deze sport zitten.

Nu spaak ik alle wielen met messing ringetjes.
Nu is het leuke dat ik in 2 jaar tijd en iets van 15 wielen te hebben gespaakt geen 1 terug is gekomen met een spaak breuk. Zelfs het na spannen hoeft in het algemeen niet.

Er worden vaak klappen gemaakt van 3 a 5 meter hoog.

Ik ben er van overtuigd dat dit werkt! Al word het bijna nooit gedaan.

Grt. Martin
Pipopopo schreef:Ik zelf rij hoog niveau freestyle bmx. Downhill racen.
Heb al behoorlijk wat wielen gespaakt voor mensen die in deze sport zitten.

Nu spaak ik alle wielen met messing ringetjes.
Nu is het leuke dat ik in 2 jaar tijd en iets van 15 wielen te hebben gespaakt geen 1 terug is gekomen met een spaak breuk. Zelfs het na spannen hoeft in het algemeen niet.

Er worden vaak klappen gemaakt van 3 a 5 meter hoog.

Ik ben er van overtuigd dat dit werkt! Al word het bijna nooit gedaan.

Grt. Martin
Het issue met Rohloffnaven en velgen is toch dat die ringetjes worden afgeraden omdat ze de hoek waaronder de spaken moeten staan beperken, met overbelasting juist op de spaaknippels tot gevolg...?
De hoeveelheid ringetjes is afhankelijk van de mate van speling tussen de spaakkop en de naafflens. Bij veel racenaven hoef je helemaal geen ringetjes te plaatsen, sterker nog, als je ze wèl plaats worden de koppen van de spaken gerukt door de ontstane spanning!
Bij Sturmey Archer trommelremnaven daarentegen moet ik wel 's 4 (!) ringetjes plaatsen voor de speling is opgeheven. Om 't nòg leuker te maken: Bij oude Nexus 7 speed naven is de hoeveelheid te plaatsen ringetjes links en rechts verschillend en ik heb 't ook wel meegemaakt dat er alleen ringetjes geplaatst moesten worden bij de binnenspaken en juist niet bij de buitenspaken.
Kortom, je kan niet zeggen dat er zowiezo spaakkopringen geplaatst moeten worden om 't wiel sterker te maken, ook niet hoeveel. Je zal altijd per naaf en per soort spaak de situatie moeten bekijken.
Wij hebben ander half jaar geleden een hand bouw race fiets met rohloff naaf gemaakt.
Dit ook met ringetjes en sputnik velgen en db sapim spaken. Moest sterk zijn :)
Hij rijd 40 km op een dag naar zijn werk, en hebben nog nooit iets aan het wiel hoeven doen. Ook niet na spannen. Rohloff schijnt te zweren bij hun super sterke wielen.... Het blijkt maar weer dat het een verkoop argument is. Niet dat rohloff slecht is. Het is een fantastische naaf. Algoed, iedereen zijn eigen ervaring.
Met de oude nexus 7 naven klopt helemaal. En die sram en SA ook :P Bekend probleem.
Pipopopo schreef: Maar als je 4 ringetjes moet plaatsen zou ik allang een nieuw wiel er in gegooid hebben.

:shock: Eerst goed lezen, dan reageren
Foutje :) Ik las het inderdaad verkeerd. Zat in me hoofd met uitgelubberde flens gaten :)
Het begint steeds irrelevanter te worden. We weten nog immer niet waarom de spaken braken, Rohloff krijgt de schuld, maar zonder ook maar enig bewijs, en de suggesties voor betere wielen overtuigen mij ook niet erg.
Wim
Wim schreef:Het begint steeds irrelevanter te worden. We weten nog immer niet waarom de spaken braken, Rohloff krijgt de schuld, maar zonder ook maar enig bewijs, en de suggesties voor betere wielen overtuigen mij ook niet erg.
Wim
En dat gaat ook niet duidelijker worden. TS heeft aangegeven nu over te stappen op een derailleursysteem, ik vraag me af of hij nog veel meer effort in dit gedoe wil steken. Hoewel het aanbod van Ernie Frieke er één is die ik niet zomaar voorbij zou laten gaan... :idea: !
Wim schreef:Het begint steeds irrelevanter te worden. We weten nog immer niet waarom de spaken braken, Rohloff krijgt de schuld, maar zonder ook maar enig bewijs, en de suggesties voor betere wielen overtuigen mij ook niet erg.
Wim
Nou ja, een aanbod van Ernie is op zich de moeite waard. Maar het verhaal van Tomina is wel een drama, je zal maar denken dat je met een (vrijwel) probleemloze tandem een lange reis kunt maken en dan krijg je dit!
Ik heb te weinig diepgaande technische kennis maar het lijkt het meest plausibel dat die Rohloff en de TwintySix niet samengaan. Voor wat het waard is: de TwintySix had een gewone 135 mm XT-naaf, geen 'echte' tandemnaaf van 145 mm. breed. In mijn beleving zou een Rohloff dus makkelijk binnen de achtervork moeten passen.
Eén ding weet ik wel: wij rijden sinds 1990 tandems met derailleurs zonder noemenswaardige spaakbreuk dus dat houden we nog maar even zo .......
Voor al de duidelijkheid Rohloff krijgt vooralsnog niet de schuld. Ik weet niet vanwaar dat gehaald wordt, want ik ben nogal duidelijk over het feit dat de spaken breken met onze Rohloff, maar de oorzaak nog onduidelijk is. We hebben nu nog amper 40 kg bagage dus aan overgewicht kan het niet liggen en de spaken breken nog steeds (voordien met Shimano lag het gewicht beduidend hoger). Ik hou jullie zeker op de hoogte eens we de rest van onze trip verder zetten met de orginele shimano Twinty Six.

Groetjes Tom en Jemina
Ik heb pas dit hele verhaal weer gelezen in ons blad, en als je de problemen zo compact beschreven ziet, samen met de uiteindelijke oplossing, dan kan het eigenlijk niet anders dan dat de Rohloff naaf niet de oorzaak was.

Wat is er met de oude tandem gebeurd? Het zou wel interressant zijn te weten wat er nu eigenlijk aan de hand is geweest.

Afgaande op het hele verhaal zou ik bijvoorbeeld eerder denken dat het frame een forse klap heeft gehad tijdens een vervoer, en daardoor niet helemaal recht meer was. Of anders zou het voorwiel of de voorvork beschadigd kunnen zijn geweest.

Hoewel ik niet eens overdreven vaak gevlogen heb, heb ik tijdens het inladen van vliegtuigen tot tweemaal toe een fiets van grote hoogte op het asfalt zien kletteren.

Van mijzelf is ook al eens een vakantie verziekt door een Rohloff naaf, dus ik wil Rohloff ook weer niet te veel verdedigen.