Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Problemen met Rohloff - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Problemen met Rohloff

Fabrieken vallen elkaar niet af maar ook de Rohloff naaf adepten hullen zich in stil zwijgen. :wink: Je zal toch niet de enigste zijn met deze naaf in hun tandem.
Of is het misschien nog wat vroeg, bijna 1000 mensen hebben jouw oproep gelezen maar ik begon me toch af te vragen of een oplossing wel mogelijk is.
Ik hoop voor je dat via PB toch wat beweging in de zaak komt.
multiwgb schreef:Ik hoop voor je dat via PB toch wat beweging in de zaak komt.
Ik hoop dat dat openbaar gebeurd, dan heeft de rest van de wereld er ook nog iets aan...
En vergeet ook niet af en toe je aluminiumhoedje af te doen.
Ik hoor alleen maar verdachtmakingen richting rohloff adepten en fabrikanten zonder oplossingen.
Sorry voor de felheid maar zo voelt het wel.
Wimmert schreef:En vergeet ook niet af en toe je aluminiumhoedje af te doen.
Ik hoor alleen maar verdachtmakingen richting rohloff adepten en fabrikanten zonder oplossingen.
Inderdaad. De boodschap 'we weten ook niet wat het probleem is maar als fabrikant x en y zeggen dat het hun schuld niet is en het probleem niet oplossen, dan zal het probleem wel bij hen liggen' vind ik een vreemd. (Het is overigens niet wat Tom en Jamina verkondigen.)

Het is natuurlijk heel vervelend dat er geen oplossing wordt gevonden, maar zou Rohloff werkelijk twee slechte hubs + twee slechte wielen leveren? En hoewel er veel slechte wielbouwers zijn treft men dan ook nog eens diverse slechte wielbouwers?

Ik heb te weinig kennis om een oplossing te suggereren, maar veronderstellen dat er iets anders aan de hand is dan 'slechte wielen of slechte hubs' lijkt me niet onlogisch. Hopelijk komt er snel iemand achter wat het werkelijke probleem is.

Renaat
multiwgb schreef:Fabrieken vallen elkaar niet af maar ook de Rohloff naaf adepten hullen zich in stil zwijgen. :wink: Je zal toch niet de enigste zijn met deze naaf in hun tandem.
Dit is een probleem dat mijn deskundigheid behoorlijk overstijgt. En dan zwijg ik liever.

Is het zinvol als ik zeg dat wij onze tandem zwaarder beladen dan timona (85 kg. + 70 kg. om te beginnen)? Dat wij rijden met een 26'' wiel, 32 spaken én een éénwielige Bob én Mugara's én Schijfrem? En 50 mm. banden? Dat wij een voorkeur hebben voor single tracks en dus ook regelmatig overhard rijden? Dat wij soms ook zelf hard rijden? En dat wij in 15000 km. in 3 jaar nog geen enkele gebroken spaak hebben gehad?
Dat onze verkoper met een glimlach zei dat het overdreven was dat ik reserve spaken in mijn stuur wilde opbergen?
Voegt het iets toe aan de oplossing van timona als ik zeg dat we met onze vorige tandem in 10 jaar tijd, 30.000 km., 48 spaaks, 37 mm. banden, wel 3 gebroken spaken hebben gehad? En 3x ons Shimano freewheel kapot hebben getrapt? (Dom om gewoon te proberen weg te rijden op een helling van 24%)

Ik neem aan dat timona ook weet dat de spaakgaten in de velg voor een Rohloff anders zijn dan die in ons voorwiel. Ze geven meer ruimte aan de spaken om in een andere hoek te gaan staan. Daar is vast wel weer een vakterm voor.

Ik vraag me nog af of deze Koga tandem geveerd is. Vering is óók een "dansende" belasting van je achterwiel. Kan me herinneren dat de Twin Traveller problemen had met de voordrager die afbrak op de verende voorvork. Oud verhaal uit 2000.

Één punt is nog niet genoemd. Mijn eerste echte fietsbouwer keek mij altijd wat schuins aan als ik met een slag in mijn wiel langs kwam: "Het zijn uit dezelfde groep, altijd dezelfden die een slag in hun wiel rijden". "Zelf", zei hij, "heb ik nooit een slag in mijn wiel". Ofwel: je eigen rijgedrag kán (!) ook een rol spelen. Op een Sattelweg gaan wij lopen. Op een wasbord rijden we gewoon 25 km/uur. De banden worden geacht de klappen op te vangen. Maar als er echt keien liggen gaat het tempo behoorlijk omlaag. Of we gaan lopen.

Tenslotte: onze tandem (5000 km/jaar) gaat twee keer per jaar terug naar onze fietsenmaker. Onder andere om de spaakspanning te controleren. Spaakspanning moet óók onderweg goed zijn.

Maar verder: ik zeg liever niets... en ik durf hier zelfs geen smiley achter zetten. Het lijkt me knap balen voor tomona. Maar ik kan niet helpen.
@ Lasse. Is voor mij niet nodig hoor omdat hier op te lossen.

@ Wimmert. Geen moeite mee. Wat mij opvalt, die naaf bestaat al zolang en de tandem nog veel langer. Is hij de eerste. Die velg met zoveel gaten die spaken op die manier gespaakt, karren maar. :wink:

Het zal je toch wel bekend in de oren klinken. Een product kan uit onderdelen van verschillend fabrikanten bestaan. Gaat er iets fout dan wordt de schuld voorlopig naar een ander geschoven. En ik kan ze geen ongelijk geven. Veel kwesties zijn te ingewikkeld. Maar en weet A zeker dat er bij B iets fout zit zal hij nooit verkondigen dat B de veroorzaker van het probleem is. De partijen gaan uit elkaar en als ze elkaar tegenkomen schudden ze de hand. :wink:
Hallo, ik ben rijwieltechnicus met als specialisatie wielenmaken (voornamelijk race en stadsfietsen) en werd getipt over dit probleem.

Het grootste verschil tussen de XT naaf en een Roloff is de diameter van de naafflens; bij Roloff is die zó groot dat 't wiel in geval van jullie met die mountainbike velg niet over 3 gespaakt kan worden anders krijg je -en dat heb ik in 't testlaboratorium van Sapim mogen zien- spaakbreuk doordat de spaaknippel in dat geval te schuin op de velg staat. Sapim concludeerde dat deze wielen over twee gespaakt dienen te worden.

Eigenlijk heeft M-gineering alles al gezegd:

Als spaken na 500 km breken doen ze dat op vermoeing, en het meest waarschijnlijke is dan dat ze bij iedere omwenteling even los komen te hangen, want dat is het meest ongunstige belastinggeval. Dat kan door
- te dikke spaken (nee dit is geen tikfout)
- spaken te slap gespannen
- velg te slap (licht)
- spaken met knik gemonteerd (spaakpatroon, ongelukkige nippel-spaakgat combinatie)
- wringende fiets (krom frame, te veel of scheve belasting, slap frame,slecht gecentreerd voor of achterwiel .. )
- spaken passen niet goed in de flens


Vooral de laatste opmerking van M-ginering kan nog wel 's de oplossing van 't probleem zijn omdat jullie aangeven dat de meeste problemen aan de kant van de flens zijn.
Hoe breed is de Roloff flens? Hier in hartje Amsterdam kom je ze nauwelijks tegen dus geen idee, is die net zo dik als van Shimano XT of smaller? In dat geval moet de dan ontstane speling tussen de kop en de flens opgevuld worden door 1 of meer, afhankelijk van de speling, messing M4 ringetjes.
Rijden jullie met schijfrem? Dan moetten de remspaken de buitenspaken zijn omdat die 't sterkst zijn. Ook ik ben met M-gineering eens dat je beter Sapim spaken kan gebruiken dan DT. Liefst butted 14-15-14 spaken of anders hun goedkoopste gegalvaniseerde spaak 14 spaken. De laatstgenoemde zijn taaier dan roestvast stalen race spaken.
Wij zijn dit jaar ook voor het eerst met onze fietsen met Rohloffversnelling op pad gegaan en hebben ook een spaken-drama(tje in ons geval) gehad.

We hebben de ruim 10 jaar daarvoor op Snel-fietsen (zonder Rohloff) op pad geweest en hebben in al die tijd misschien 3 gebroken spaken gehad.
Dit jaar in Madagascar met onze vorig jaar aangeschafte IdWorx fietsen kreeg ik echter op het eerste stukje onverhard binnen 3 km onze eerste gebroken spaak.
Redelijk verbaasd, spaak vervangen en weer verder... 5 km verder weer een gebroken spaak. 10km verder kreeg Jurjan zijn eerste gebroken spaak.
In Madagascar hebben we uiteindelijk maar zo'n 30km onverhard gehad, maar in totaal in 900km 11 gebroken spaken! (ik 7, Jur 4)
Aangezien we 'maar' 4 reservespaken bij ons hadden, waren we reuze blij om te merken dat er op iedere hoek van de straat zo ongeveer een fietsenmaker zat met de juiste maat spaken.

Ter informatie:
- we hadden minder bij ons dan een aantal jaar geleden in Patagonië waar we 0 gebroken spaken hadden
- de wegen in Madagascar die we gereden hebben waren eigenlijk heel goed (voor fietsen dan, want om potholes kun je heen fietsen). We hebben in het verleden stukken slechtere wegen gehad (zoals bijv in Patagonië)
- we hebben tot 2 keer toe een gebroken spaak gehad terwijl de fiets stil stond (sta je op de ene fiets een spaak te wisselen hoor je 'ping' bij de andere fiets)
- wij hebben geen 26-inchwielen maar 28-inch, de wielen zijn over 2 gespaakt, velg-geremd

De wielen zijn nu net weer terug van IdWorx, keurig onder garantie opnieuw gespaakt.
We hopen dat het daarmee ook opgelost is, we hebben geen idee wat nou de oorzaak is geweest. Maar dat zullen we uiteraard pas weten als we er weer een eind met bagage gaan rijden.
De 2000km die we tot nu toe namelijk in Nederland erop gereden hadden (meestal zonder bagage) zijn namelijk helemaal probleemloos verlopen.

Het goeie nieuws was overigens wel dat het vervangen van een spaak met Rohloff wel een heel stuk sneller ging dan op de oude fietsen!

groetjes
Joke & Jurjan
Dit heeft allemaal niets met de Rohloff naaf te maken, maar met de kwaliteit van de wielbouw. Ik heb geen enkele last, en neem niet eens reservespaken mee. Als er een spaak gebroken is, is de kans overigens erg groot dat er meer volgen.
Wim
Wim schreef:Dit heeft allemaal niets met de Rohloff naaf te maken, maar met de kwaliteit van de wielbouw.
Wim, vrouwen willen verhalen, mannen willen plaatjes. Dus graag foto's van 't spaakpatroon, of ze gevlochten zijn + informatie of de wielen velg- dan wel naafgeremd zijn.
theodorocampagnolo schreef:Dus graag foto's van 't spaakpatroon, of ze gevlochten zijn + informatie of de wielen velg- dan wel naafgeremd zijn.
Wat wil je met foto's? Ik kan je zo twee op het oog identieke wielen maken, waarvan de een heel blijft en de ander een drama is ;)
m-gineering schreef: Wat wil je met foto's? Ik kan je zo twee op het oog identieke wielen maken, waarvan de een heel blijft en de ander een drama is ;)
Haha, jij wel ja! Maar 't ging me meer om de functie die de wielenmaker had toebedeeld voor de buitenspaken. Altijd leuk om dat 's op foto te bekijken toch?
Jammer dat 't laten maken van een goed wiel zo'n lot uit de loterij geworden is terwijl 't toch echt geen hocus pocus is. Voor jou speciaal hier nog even een legendarische uitspraak van Piet de Wit: 'Je kinne wiele make of je kinne gien wiele make'.
Overigens, ook ik geloof niet in die Andra velgen. Zònde dat ze die Weinmann hogeflens velgen niet meer maken...
Als ik het goed lees vindt Marten die Andra velgen juist wel een strak plan.
Wim
Wim schreef:Als ik het goed lees vindt Marten die Andra velgen juist wel een strak plan.
Wim


Verrek, nu zie ik 't ook! Nou ja, Marten dan wel, ik ga voor Weinmann hogeflens velgen.
Die maken ze niet meer. Jammer. Bij BLB hebben ze hele goeie Mavic imi's en Ambrosio maakt Mavic Look-a-Likes met een ruggetje. Ook niet verkeerd. Ik zal morgen op de zaak 's kijken of die ook in 26 x 1.75 zijn.
Wim schreef:Als er een spaak gebroken is, is de kans overigens erg groot dat er meer volgen.
Sterker nog, da's een kwestie van tijd.... Een wiel is niet opgebouwd uit bijvoorbeeld 36 spaken maar uit 4 groepen van 9 spaken die ieder een andere functie hebben. Als er 1 spaak breekt bij de spaakkop, meestal een binnenspaak aan de tandwielkant dan kan je zo uitrekenen wat voor impact dat heeft voor de resterende 8 spaken van dat scherm. Vandaar dat Gilbert Gattoir ons op 't hart drukte: Bij spaakbreuk het probleem van de spaakbreuk (slechte passing in de flens?) oplossen en 't wiel zo snel mogelijk compleet overspaken met in ieder geval aan de rechterkant nieuwe spaken in beide schermen.
Spaken bijzetten is een noodgreep, een thuiskomertje. Vandaar dat ik er dan ook, als 't van me gevraagd wordt beunspaken erin steek. Kan 't wiel in de fiets blijven tot 't ècht gerepareerd wordt.
theodorocampagnolo schreef:
Verrek, nu zie ik 't ook! Nou ja, Marten dan wel, ik ga voor Weinmann hogeflens velgen.
Die maken ze niet meer. Jammer
Huh? In hun tijd waren ze al shit ;) Vittorio had er laatst nog een voor me voor een restauratie, maar ze zijn niet stijf en ze zijn altijd smerig doordat het water er in blijft staan.
theodorocampagnolo schreef:
Wim schreef:Als er een spaak gebroken is, is de kans overigens erg groot dat er meer volgen.
Sterker nog, da's een kwestie van tijd.... Een wiel is niet opgebouwd uit bijvoorbeeld 36 spaken maar uit 4 groepen van 9 spaken die ieder een andere functie hebben. Als er 1 spaak breekt bij de spaakkop, meestal een binnenspaak aan de tandwielkant dan kan je zo uitrekenen wat voor impact dat heeft voor de resterende 8 spaken van dat scherm.
Levensduur is een statistisch begrip met spreiding. Practisch, want dan zak je niet door alle 36 tegelijk. Maar de andere spaken in het wiel hebben het zelfde aantal wisselingen voor hun kiezen gehad, dus als het een te veel wordt hebben de andere spaken vermoedelijk ook niet lang meer te gaan. Als de spaakbreuk na eentje vervangen niet ophoudt, moet je gewoon overnieuw beginnen
Ik vroeg me af of TS inmiddels al iets heeft gedaan met de tips? Voordat het een hoe-spaak-ik-een-wiel-topic wordt?
Een mogelijke toevoeging in het rijtje van rampfactoren:
Zou het ook mogelijk zijn dat bepaalde typen (alu) velgen en bepaalde typen spaken grotere verschillen in uitzettingscoëfficient hebben dan andere?
Waar het over gaat: aluminium zet meer uit bij temperatuurstijging dan staal, dus als de velg heet wordt gaat de spaakspanning omhoog.
De tandem van OP heeft velgremmen; met tandems wordt harder geremd vanwege het gewicht; misschien remmen ze in de praktijk op één wiel; juist bij dikke spaken zou je hier meer last van kunnen hebben.
Leon (die overweegt met de spaakspanningsmeter naar het fietsenhok te lopen om een wiel koud te meten en vervolgens het wiel mee naar binnen te nemen waar het lekker warm is)
m-gineering schreef: Levensduur is een statistisch begrip met spreiding. Practisch, want dan zak je niet door alle 36 tegelijk. Maar de andere spaken in het wiel hebben het zelfde aantal wisselingen voor hun kiezen gehad, dus als het een te veel wordt hebben de andere spaken vermoedelijk ook niet lang meer te gaan.
Interessant! (En @ Travelmaster, nog steeds topic-gericht!) maar dat verklaart niet waarom de rechter binnenspaken de eerste spaken zijn die breken bij overbelasting.
Food for thought :P