Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp gezocht bij aankoop slaapmat en slaapzak - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hulp gezocht bij aankoop slaapmat en slaapzak

De exped downmat hadden wat kwaliteitsproblemen.
Om het maar eens voorzichtig te zeggen. Ik heb er VIJF teruggebracht en slaap nu weer anderhalf jaar gerust op een Thermarest ..
Een keer een klein lekje gehad met de Downmat, maar helemaal vertrouwen doe ik hem niet. Maar goed, het was destijds de enige keus als je zoals ik niet meer op een selfinflatable kunt slapen omdat je rug dat niet meer aankan. Zo'n Downmat is veel comfortabeler. Ik ben van plan voor volgende zomer een Neoair Allseason erbij te kopen en die eens uit te gaan proberen. De Allseason is niet alleen warmer maar ook degelijker (en stiller) dan de oorspronkelijke Neoair, en toch slechts 130 gram zwaarder.
Ook ik heb een mummieslaapzak, maar ik heb hem wel extra breed laten maken. Je moet bij extralight slaapzakken wel oppassen omdat sommige wel heel erg krap zijn. Als ik samen met mijn vrouw kampeer hebben we daar een Tatteljee tweepersoonsslaapzak voor waarbij de matjes de onderkant vormen (een zogeheten topbag). Voor twee personen is dit de meest efficiente en comfortabele oplossing.
Wim
Vandaag toch even op pad gegaan, en gekeken naar verschillende matjes. Ook in diverse winkels verschillende modellen kunnen uitproberen. Het is een Thermarest NeoAir all seasons geworden.

Ook diverse slaapzakken gezien, deze viel mij enigszins wel op:
http://www.outdorado.com/Birdland_Serai_Extra_400.jsp
Zijn er ervaringen met dit merk? Ik kan ook nergens een pakmaat vinden(wat wel hanig is om te weten)
Birdland was een bekend merk, ging op de fles, en is nu terug onder nieuw management. Die lange met de rits links is een goede koop voor rechtshandigen die niet al te klein zijn. De zak is ook niet idioot smal. De pakmaat zal niet extreem klein zijn, maar toch veel compacter dan kunststof of goedkope donzen slaapzakken. Niet voor het hele koude werk, maar vast lekker tot rond het vriespunt, of misschien iets eronder. Voor het hele koude werk kun je altijd nog een donsvest kopen om in je slaapzak te dragen, en ' s avonds bij de tent in plaats van zo'n enorm fleece.
Wim
Wim schreef:Birdland was een bekend merk, ging op de fles, en is nu terug onder nieuw management. Die lange met de rits links is een goede koop voor rechtshandigen die niet al te klein zijn. De zak is ook niet idioot smal. De pakmaat zal niet extreem klein zijn, maar toch veel compacter dan kunststof of goedkope donzen slaapzakken. Niet voor het hele koude werk, maar vast lekker tot rond het vriespunt, of misschien iets eronder. Voor het hele koude werk kun je altijd nog een donsvest kopen om in je slaapzak te dragen, en ' s avonds bij de tent in plaats van zo'n enorm fleece.
Wim
Ik zal wel kijken wanneer ik richten outdorado kan, om te kijken of ze er daar een verpakte hebben liggen. Het moet natuurlijk nog wel in een fietstas passen..
Dat zal vast wel. Een donzen slaapzak van dit gewicht met een lichte tijk zoals hier is niet zo groot. Het kan nog een beetje kleiner en lichter, maar dan betaal je echt flink meer.
Wim
Wim schreef:Dat zal vast wel. Een donzen slaapzak van dit gewicht met een lichte tijk zoals hier is niet zo groot. Het kan nog een beetje kleiner en lichter, maar dan betaal je echt flink meer.
Wim
Ook geeft google vrij weinig links, ook kan ik van het bedrijf geen eigen website vinden. Ben zeer benieuwd naar het pakvolume.

Ook deze ondertussen tegen gekomen, misschien iets duurder... maar lijkt mij compacter. Iemand ervaringen?
http://www.alpkit.com/shop/cart.php?tar ... ory_id=286
Als je zoekt op birdland wordt je doorgeleidt naar http://www.lowlandtents.com/. Ook hier bijna nergens pakmaten, wel een lijst met dealers waarvan er misschien een bij je in de buurt. Naast de toch best wel aantrekkelijke prijs (bij outdorado) hebben ze bij outdorado ook nog 10% extra korting omdat ze gaan verhuizen zie ik.
Slapen blijft een persoonlijke aangelegenheid. Ben je erg moe of kouwelijk. Ga je "warm" of "koud" je slaapzak in. Vroeger zonder mat op een onderdeken en nu al 25 jaar op en Therm-A-Rest, Self-inflating van 3,6 cm dik. Ook bij nachtvorst. R-waarde circa 3,7
Een lichtgewicht mummie slaapzak met kunststof vulling tot +5 C en zijden lakenzak, voldoet uitstekend voor 3 seizoenen. Nooit te warm of te koud. Voor de winter op te waarderen met een fleece mummie binnenzak.
Als je voor een mummie slaapzak kiest en je hebt een fors postuur, is passen gewenst. Ik past niet in een mummie slaapzak met 80 cm schouderbreedte. 85 cm schouderbreedte geeft net voldoende ruimte. Ook voor de lakenzak en de fleece binnenzak.

Piet.
Ik ben duidelijk veel kouwelijker (en dat maakt dit allemaal zo moeilijk), maar kan me herkennen in de problemen met te smalle slaapzakken.
Wim
PietV schreef:Slapen blijft een persoonlijke aangelegenheid. Ben je erg moe of kouwelijk. Ga je "warm" of "koud" je slaapzak in. Vroeger zonder mat op een onderdeken en nu al 25 jaar op en Therm-A-Rest, Self-inflating van 3,6 cm dik. Ook bij nachtvorst. R-waarde circa 3,7
Een lichtgewicht mummie slaapzak met kunststof vulling tot +5 C en zijden lakenzak, voldoet uitstekend voor 3 seizoenen. Nooit te warm of te koud. Voor de winter op te waarderen met een fleece mummie binnenzak.
Als je voor een mummie slaapzak kiest en je hebt een fors postuur, is passen gewenst. Ik past niet in een mummie slaapzak met 80 cm schouderbreedte. 85 cm schouderbreedte geeft net voldoende ruimte. Ook voor de lakenzak en de fleece binnenzak.

Piet.
Goed punt om rekening mee te houden. Hierdoor valt voor mij ook de alpkit af.
Vandaag de Thermarest Neoair All season binnen gekregen.. Hij ligt super, nu nog alleen de slaapzak. Omdat ik aan de forse kant ben lijkt mij deze wel aardig:
http://www.yeti.com.pl/en/spiwory-kurtk ... Egt-ii-600

Maar past een diameter van 18cm nog een Ortlieb back plus?

(Excuus voor de dubbel post)
T.Goossens schreef:Vandaag de Thermarest Neoair All season binnen gekregen.. Hij ligt super, nu nog alleen de slaapzak. Omdat ik aan de forse kant ben lijkt mij deze wel aardig:
http://www.yeti.com.pl/en/spiwory-kurtk ... Egt-ii-600

Maar past een diameter van 18cm nog een Ortlieb back plus?

(Excuus voor de dubbel post)
Ja, dat moet makkelijk passen. Ik heb een synthetische Ajungilak mummyslaapzak in een Back Roller Classic gekregen, met (wat) ruimte over...

x

x
Het grootste (en vrij onbelichte) probleem vind ik de herrie die de NeoAir maakt. Alsof je op een zak chips ligt te slapen. Als je een vaste slaper bent heb je er zelf misschien minder last van, maar je ega/buren wellicht weer meer.

Zelf zweer ik bij de exped downmat (7 cm), maar de synmat is een goede tweede, vermoed ik. Stuk goedkoper vooral. Met 860 gram is de Exped wel wat zwaarder dan de NeoAir, maar als je het goed beschouwd zijn het 2 slokken uit je bidon. Dan slaap ik toch wel echt lekkerder.

Nog een ander voordeel van de Exped matten is dat ze echt vierkant zijn. Hoezo voordeel? Nou, als je met zn tweeën onder 1 dekenmodel slaapzak ligt (wat tot net onder het vriespunt goed gaat) heb je er tenminste geen tochtsleuf tussen zoals bij verschillende thermarest matten. Wij slapen dus altijd met z'n tweeën onder 1 slaapzak, in een zijden lakenzak. De isolatie van de Exped gebruik je dan tenminste ook echt;-)

Groet,
Maurits
Travelmaster schreef:
T.Goossens schreef:Vandaag de Thermarest Neoair All season binnen gekregen.. Hij ligt super, nu nog alleen de slaapzak. Omdat ik aan de forse kant ben lijkt mij deze wel aardig:
http://www.yeti.com.pl/en/spiwory-kurtk ... Egt-ii-600

Maar past een diameter van 18cm nog een Ortlieb back plus?

(Excuus voor de dubbel post)
Ja, dat moet makkelijk passen. Ik heb een synthetische Ajungilak mummyslaapzak in een Back Roller Classic gekregen, met (wat) ruimte over...
In mijn Back Roller Classic linker achteras heb ik op de bodem een Tupperware bakje met kleine reserveonderdelen en klein gereedschap voor de fiets, daarbovenop thermo-ondergoed, een blikje eten, reserve sokken, de Neo Air All Season met opblaasbaar Expad hoofdkussen, en mijn Ajungilak 3 Seasons slaapzak. Vaak nog verder vol gepropt met een boekje of kaarten in het tasje binnenin, reserve spaken en bij snel inpakken een onderbroek, t-shirt en ander propspul. De tas gaat dan nog goed dicht. De Neo Air is zeer klein op te rollen, idem de slaapzak in de eigen compressiezak.

De Neo Air All Season maakt overigens minder crispy geluid dan de voorganger.

Groet,

Arno
Eerlijk gezegd niet verwacht dat ik hierop nog nieuwe post zou tegenkomen. Maar dit was zeker handige informatie, er gaat meer in zon tasje als ik dacht...

Tom
Ik krijg probleemloos onze tweepersoonsslaapzak in een achtertas - met flink wat ruimte over. Een achtertas is 20 liter, en daar past best een donzen eenpersoonsslaapzak in, plus een matje, plus nog meer.
Wim
Heb zelf goede ervaringen met slaapzakken van Ajungilak. Sinds ze is overgenomen door fa. Mammut blijf ik daar echter ver van..
Nooit een fan van geweest; maakten van huisuit geen goede slaapzakken vandaar waarschijnlijk die overname.

Zou nu kiezen voor Nanok: opgericht door mensen van Ajungilak.. ;)
Dus de know how is aanwezig

http://www.nanok.no/engelsk/

Wellicht kun je hier iets mee.


mbt een matje zweer ik nog steeds bij EVA matten ('gesloten-cel- schuim'); onverwoestbaar maar vooral ook licht..


grundig
Gebruiken jullie ook stuff sack?
Zoals deze? http://www.snugpak-slaapzakken.nl/NL/ac ... -Sack.html

Ik zag ze voor 5€ leek me niet te duur.