Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lekke band - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Lekke band

Ach ja, iedereen moet het een keertje leren. En hoewel ik een band kan plakken, blijf ik het toch altijd een lastig klusje vinden, te meer omdat ik het simpel weg gewoon te weinig doe. Ik rijd al 17000 km met dezelfde voorband zonder één lek (even afkloppen). Achterband had met 8000 een lek en toen heb ik meteen de binnen en buitenband vervangen. Inmiddels weer 9000 km lekvrij....

De enige banden die ik tegenwoordig wel eens moet plakken zijn die van de huis tuin en keuken fietsen. Ik heb eens flink lopen prutsen en begon al ernstig te twijfelen aan mijn capaciteiten. Ik kreeg dat plakkertje er toch niet opgeplakt... Bleek de lijm gewoon veel te oud. Voortaan heb ik altijd een ongebruikte tube bij me.

Leukste plaats waar ik onderweg een band heb geplakt: in het halletje van de praxis want het was buiten donker.... En een commentaar wat ik kreeg :lol:
Jongens, ik heb echt m'n best gedaan, maar dat valt niet mee om een band te plakken c.q. de binnenband te vervangen.

Omdat er bij mij, in de berging, geen licht is. Ben ik genoodzaakt om bij het kleine strookje daglicht een band te plakken. Als nieuweling op het fietsgebied, viel me dat zwaar tegen!!! Bovendien raakte ik cruciale onderdelen van het ventiel kwijt, dus heb het opgegeven.....

heb de fiets 1 trap op gedragen, en aan m'n lieve buurman ( fietsenmaker) gevraagd of hij een nieuwe binnenband wil installeren en deze gelijk op wil pompen......

Ik kan nu weer fietsen, maar baal een beetje dat ik dit niet zelf heb kunnen doen!! :-( :-(
applemeisje schreef:heb de fiets 1 trap op gedragen, en aan m'n lieve buurman ( fietsenmaker) gevraagd of hij een nieuwe binnenband wil installeren en deze gelijk op wil pompen......
Da's toch super zo'n buurman, gewoon een keer uitnodigen voor een hapje en een drankje en als tie binnen is laat je 'm niet eerder gaan als dat jij een band kan vernieuwen/plakken en kunt oppompen.... :P

mvg
applemeisje schreef:
Ik kan nu weer fietsen, maar baal een beetje dat ik dit niet zelf heb kunnen doen!! :-( :-(
Heb je nu wel goed opgelet zodat je het de volgende keer zelf kan?
Tip, haal de boel zelf eens een paar keer los om te oefenen. Enne iets minder het hulpeloze meisje spelen aub :wink:
Ik plak daarom mijn band altijd buiten. En als het donker is (of het buiten vriest), sleep ik mijn fiets de keuken in....
Ik heb mijzelf voorgenomen om zeker 1x per week m'n fiets eens goed te bekijken en te oefenen. Bij mij achter is een binnenhof, daar heb ik alle rust en ruimte om m'n fiets te leren kennen! Ik zal toch ooit zelfstandig moeten worden ;-)

Laat ik maar eens beginnen met de basis. Wielen eraf halen, band plakken (buitenband eraf halen), ketting smeren en nog veel meer

Ik moet vaker oefenen dan een "normaal" persoon. Ik heb niet de eerste keer door hoe en op welke manier ik moet handelen en hetgene te vervangen. Dus..... oefenen, oefenen en nog eens oefenen :-)
applemeisje schreef:...dus heb het opgegeven.....

Kom op, Applemeisje!
*Iedereen* kan een band (leren) plakken, dus ook jij.
Gewoon even doorzetten en wat vaker oefenen.
Ik denk dat je te ver weg woont, anders had ik je met alle plezier cursus gegeven, net als ik het mijn kinderen geleerd heb.

Ik wacht op het volgend ebericht van je dat het *wel* gelukt is.
En niet de smoes gebruiken dat er geen daglicht is. Het was toch geen nacht? :roll:
Oooo, maar ik laat me er niet onder krijgen!! Dat doe ik m'n leven lang al niet, dus nu ook niet. Fietsen zorgt ervoor dat ik stukje bij beetje meer zelfvertrouwen krijg, moet je nagaan als ik zelf m'n band kan plakken of de binnenband kan vervangen!!! :-D :-) ;-)
Echter is een ritje naar Baflo zo gemaakt :lol: :lol:....
Vindt je aanbod erg aardig, ik zal het zeker onthouden
applemeisje schreef: Echter is een ritje naar Baflo zo gemaakt :lol: :lol:....
Dan is het niet te hopen dat je onderweg een lekke band krijgt, want ik kom je niet halen...
Dat valt me nu een beetje tegen hoor! ;-) :-) hahaha...
Ff serieus, het is nooit verkeerd om een goed bedoeld advies/hulp in te winnen..

V.w.b. de eventuele lekke band. De ANWB biedt een fietsservice aan, misschien dat ik daar maar gebruik van ga maken :-)
Nu ga je weer de fout in met de ANWB.
Je hebt een fietsenmaker bij de hand (is je buurman!).
Vraag hem of hij één keer de binnenband voor je vervangt.
Kijk goed hoe hij dat doet en gaat het te snel, zeg dat dan tegen hem.
Vervolgens ga je het zelf doen, je buurman kan dan zeggen wat je goed of niet goed doet.
Zo leer je het.
Vraag eens aan je buurman, als hij in de winkel veel lekke banden heeft, of je niet een keer kan helpen plakken, zo leer je het snelst.
Niet bij de eerste tegenslag de handdoek in de ring gooien, gewoon vragen, je kan beter teveel vragen dan te weinig.
Succes.
Frits
Cruciale onderdelen van het ventiel? Wat voor ventiel heb je dan? Zowel een autoventiel als een frans ventiel hebben geen onderdelen die los hoeven om de band te demonteren of de lucht eruit te laten...
Travelmaster schreef:Cruciale onderdelen van het ventiel? Wat voor ventiel heb je dan? Zowel een autoventiel als een frans ventiel hebben geen onderdelen die los hoeven om de band te demonteren of de lucht eruit te laten...
Velgringetje en ventieldop?

.tsooJ
Alien schreef:
Travelmaster schreef:Cruciale onderdelen van het ventiel? Wat voor ventiel heb je dan? Zowel een autoventiel als een frans ventiel hebben geen onderdelen die los hoeven om de band te demonteren of de lucht eruit te laten...
Velgringetje en ventieldop?

.tsooJ
Ik zou geen van beide onder cruciale onderdelen durven te scharen, maar misschien sta ik daar alleen in :P .
Travelmaster schreef:
Alien schreef:
Travelmaster schreef:Cruciale onderdelen van het ventiel? Wat voor ventiel heb je dan? Zowel een autoventiel als een frans ventiel hebben geen onderdelen die los hoeven om de band te demonteren of de lucht eruit te laten...
Velgringetje en ventieldop?
Ik zou geen van beide onder cruciale onderdelen durven te scharen, maar misschien sta ik daar alleen in :P .
Vast niet. Maar als je er geen bal verstand van hebt, is het op zich geen slecht idee élk onderdeel voor cruciaal te nemmen. "Err on the side of caution," zoals de Britten zeggen.

.tsooJ
Travelmaster schreef:
Alien schreef:
Travelmaster schreef:Cruciale onderdelen van het ventiel? Wat voor ventiel heb je dan? Zowel een autoventiel als een frans ventiel hebben geen onderdelen die los hoeven om de band te demonteren of de lucht eruit te laten...
Velgringetje en ventieldop?
Ik zou geen van beide onder cruciale onderdelen durven te scharen, maar misschien sta ik daar alleen in :P .
Een Blitz-binnenventiel met borgmoertje dan? Cruciaal genoeg? :)

Carl
Carl schreef:Een Blitz-binnenventiel met borgmoertje dan? Cruciaal genoeg? :)
Absoluut, dan ben je nergens als je dat binnenwerk kwijtraakt. Maar niet erg waarschijnlijk op de fiets van applemeisje, dénk ik. Ik gok op een frans ventiel...
Er zullen vast mensen in de buurt van Rotterdam zijn die je een beetje op weg willen helpen met sleutelen aan een fiets. Ik ken er in ieder geval 1 in Numansdorp. :D

Groet Remco
Is het meisje inmiddels al voorzien van een opgeblazen band?
En hoe denken jullie dan over de zg bandenreparatie-spuitbusjes? Heb ze zelf recentelijk aangeschaft om ze eens een keer te proberen maar nog niet nodig gehad.