Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koga miyata explorer - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

koga miyata explorer

even ontopic, de bandenkeuze wordt mede bepaald door prijs, comfort en beschikbaarheid.
echter kan ik me ook voorstellen dat een bepaalde velgbreedte overeenkomt met een bepaalde bandenmaat.
althans zo is het met auto,s wel.
ik heb vanmorgen nog even gekeken, maar had de verkeerde auto bij me om hem mee te nemen.
er staat oa in de velg gtx 700 brake oid, op het frame staat lifetime garantee,
en de andere kleur is donker grijs.
de banden zijn van michelin en hebben een lichte kleur.
ook op de 2 handles om te schakelen staat 105 evenals op de remmen en het stuk frame waar de stuurbuis in zit.
de tanden achter zien er hoekiger uit als de tanden voor.
de kabels gaan gedeeltelijk door het frame.
op het tandwiel voor staat computer ontworpen oid.
ketting heeft al een beetje roest.
klaas1976 schreef:even ontopic, de bandenkeuze wordt mede bepaald door prijs, comfort en beschikbaarheid.
echter kan ik me ook voorstellen dat een bepaalde velgbreedte overeenkomt met een bepaalde bandenmaat.
althans zo is het met auto,s wel.
ik heb vanmorgen nog even gekeken, maar had de verkeerde auto bij me om hem mee te nemen.
er staat oa in de velg gtx 700 brake oid, op het frame staat lifetime garantee,
en de andere kleur is donker grijs.
de banden zijn van michelin en hebben een lichte kleur.
ook op de 2 handles om te schakelen staat 105 evenals op de remmen en het stuk frame waar de stuurbuis in zit.
de tanden achter zien er hoekiger uit als de tanden voor.
de kabels gaan gedeeltelijk door het frame.
op het tandwiel voor staat computer ontworpen oid.
ketting heeft al een beetje roest.
en de greeprubbers zullen ooit wel wit geweest zijn :D
Ketting en cassette ga je sowieso vervangen, reken daar maar gewoon op als je tweedehands koopt. Voorbladen is een ander verhaal, hangt er vanaf hoeveel erop gefietst is. Zoek maar eens hier op het forum of andere fietsfora hoe je een versleten voorblad herkent: voorbeelden te over.

Bandjes kun je, de oeverloze discussie die dat hier altijd weer tot gevolg heeft latend voor wat het is, kopen van heel goedkope trainingsbandjes van een tientje per stuk die ook nog eens redelijk lang meegaan, maar wat minder comfortabel en snel zijn, tot dure racebanden van tegen de honderd euro per stuk die massa's grip bieden, enorm soepel lopen en heerlijk comfortabel en snel rijden maar die je waarschijnlijk in een maand of minder tot de draad verslijt.

Welke jaargang het is is nog steeds niet helemaal duidelijk, maar gezien de 14v 105 groep zal het zo ongeveer 1989-1992 zijn, zoals Marten al aangaf. Dat betekent gewoon 700c wielen, dus banden volop verkrijgbaar. In die frames kun je max. 28mm proppen, ze zijn gebouwd op 49mm remmen.
m-gineering schreef:en de greeprubbers zullen ooit wel wit geweest zijn :D
Niet op de Exerciser, helaas.

.tsooJ
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

na nog een keer kijken bleek er toch wat in het zwarte gedeelte te staan van de band.
20 - 622 (7.00 x 20C) inflate up to 105 psi.
Poetsen poetsen poetsen, nieuwe bandjes/stuurlint en karren maar.... :)
Balhoofd moet ook uit elkaar lijkt me, met al die roestsporen.
Wim
Da's een 1989 en potverdikke, wat is dat grúwelijk lelijk, zeg! Fantastisch. En dan heeft iemand 'm nog éxtra versierd met zwart tape, zo te zien! Dat maakt 'm helemaal mooi van afzichtelijkheid.

Die kan wel wat liefde gebruiken. Flinke schoonmaakbeurt en wat nieuw vet in de lagers (vooropgesteld dat die verder in goede conditie zijn), nieuwe ketting, nieuwe bandjes, en gáán! Loop de velgen ook even na, dat ene spaakgat ziet er niet zo heel jofel uit.

.tsooJ
Wim schreef:Balhoofd moet ook uit elkaar lijkt me, met al die roestsporen.
Wim
Yep idd poetsen poetsen.
Kransjes en bladen zijn waarschijnlijk nog goed. Ketting misschien ook wel, maar als je een nieuwe mooier vindt is dat prima, na de eerste rit weet je ook welke kransjes doorslaan.
De achter- en voorderailleur kun je het best met een hete hogedrukspuit van het tankstation schoonkrijgen, dan hoef je ze ook niet uit elkaar te halen of zo, want dat is met zulke oude dingen vaak erger dan de kwaal.
Zorg wel dat het achterwiel uit de fiets is zodat je niet in de lagers spuit. De kransjes doe je met een doekje.
Koop een mooi dopje voor de asafdekking van het cranckstel.
Setje binnen- en buitenkabels zien er beter uit en lopen soepel. (RVS binnenkabels)
Dat maffe achterspatbordje is niet origineel.
Stuurlint uiteraard, en bandjes.
Ik zou er verder niets meer aan doen.
Of de derailleurwieltjes nog goed zijn kunnen we zo niet zien. Als de fiets uiteindelijk uit zichzelf blijft schakelen ondanks alles kun je er gewoon nieuwe opzetten. De goedkope zijn goed genoeg, als er maar 7-speed op de verpakking staat. Bovenste en onderste zijn verschillend.
Fietsen!
Leon
Leon schreef:
Wim schreef:Balhoofd moet ook uit elkaar lijkt me, met al die roestsporen.
Wim
Yep idd poetsen poetsen.
Kransjes en bladen zijn waarschijnlijk nog goed. Ketting misschien ook wel, maar als je een nieuwe mooier vindt is dat prima, na de eerste rit weet je ook welke kransjes doorslaan.
De achter- en voorderailleur kun je het best met een hete hogedrukspuit van het tankstation schoonkrijgen, dan hoef je ze ook niet uit elkaar te halen of zo, want dat is met zulke oude dingen vaak erger dan de kwaal.
Zorg wel dat het achterwiel uit de fiets is zodat je niet in de lagers spuit. De kransjes doe je met een doekje.
Koop een mooi dopje voor de asafdekking van het cranckstel.
Setje binnen- en buitenkabels zien er beter uit en lopen soepel. (RVS binnenkabels)
Dat maffe achterspatbordje is niet origineel.
Stuurlint uiteraard, en bandjes.
Ik zou er verder niets meer aan doen.
Of de derailleurwieltjes nog goed zijn kunnen we zo niet zien. Als de fiets uiteindelijk uit zichzelf blijft schakelen ondanks alles kun je er gewoon nieuwe opzetten. De goedkope zijn goed genoeg, als er maar 7-speed op de verpakking staat. Bovenste en onderste zijn verschillend.
Fietsen!
Leon
Tandwielen zien er nog goed uit, zijn bovendien Uniglide dus die pik je ook niet overal meer op. Zadel en pedalen zijn uiteraard upgrades en de remgrepen hebben van de vreselijke stadshandels: die zou ik er direct afslopen.

Het kleurenschema is idd apart, zou het te redden zijn met oranje stuurlint? :twisted:
nou scheelt het al een heel stuk dat ik me weinig aantrek van wat iemand anders van de kleur vind :D , dus zal ik wel lekker voor schut rijden.
boeien, zo te horen kan ik wel relatief goedkoop een beetje het idee krijgen van een racefietsje.
ik zal hem eens schoonmaken, gedeeltelijk uit elkaar en alles weer smeren.
misschien mag de overbuurman de wielen even nakijken of de spaken gespannen moeten worden.
de banden iemand nog een idee over welke te nemen? en dan bedoel ik, de juiste maat gewoon origineel maar merk en type?
lekker goedkoop maar wel goed.
misschien bevalt het uiteindelijk wel heel goed en dan kan ik altijd nog wel meer dingen vervangen oid.
de pedalen moet ik schoenen voor aanschaffen die hetzelfde zijn als de moderne kliksystemen?
klaas1976 schreef:nou scheelt het al een heel stuk dat ik me weinig aantrek van wat iemand anders van de kleur vind :D , dus zal ik wel lekker voor schut rijden.
boeien, zo te horen kan ik wel relatief goedkoop een beetje het idee krijgen van een racefietsje.
ik zal hem eens schoonmaken, gedeeltelijk uit elkaar en alles weer smeren.
misschien mag de overbuurman de wielen even nakijken of de spaken gespannen moeten worden.
de banden iemand nog een idee over welke te nemen? en dan bedoel ik, de juiste maat gewoon origineel maar merk en type?
lekker goedkoop maar wel goed.
misschien bevalt het uiteindelijk wel heel goed en dan kan ik altijd nog wel meer dingen vervangen oid.
de pedalen moet ik schoenen voor aanschaffen die hetzelfde zijn als de moderne kliksystemen?

schoenen : spd compatibel, en spd plaatjes, idd het courante spul
Banden: vooral geen 20mm maar gewoon 23-622 of 25-622, bv vittorio rubino's als het goedkoop moet
http://link.marktplaats.nl/582809011

zoiets dan?
en zit er nog verschil in voor en achterband?

ik neem aan ook meteen 2 nieuwe binnenbanden?
Liever 25 mm dan 23 mm.
Revanho schreef:Wat zijn volgens jou de voordelen van smalle banden en de nadelen van brede banden?
Afgezien van het feit dat 'brede' banden niet passen op mijn racefiets, en ik het niet mooi vind staan op een racefiets (op een mtb dan juist weer wel)?

Ik denk dat ik met veel pijn en moeite 28mm banden op m'n racefiets krijg. Heb net even een en ander opgemeten. En even geprobeerd het wiel van m'n Koga Supermetro in de vork van m'n racefiets te monteren. Ik kreeg 'm niet verder dan de remklauwen, daar liepen de banden er tegenaan. Die banden zijn Schwalbe Kojak 35mm (in werkelijkheid nauwelijks 32mm trouwens; ook maar even opgemeten). En zelfs al zouden de remmen geen probleem zijn, dan nog is die band te groot (breedte en hoogte; beide dus ongeveer 32mm). Dat zou tegen het frame/de vork gaan lopen. Dus 28mm past waarschijnlijk nog net. 25mm past sowieso, want dat zat er af fabriek op...

De geclaimde toename in comfort van bredere banden, heb ik zelf nog maar deels kunnen ervaren. Als ik af ga op de Kojaks op m'n Koga, dan vind ik die namelijk niet eens heel veel comfortabeler dan de Ultremo's op mijn racefiets. Ervan uitgaande dat je ze wel fatsoenlijk oppompt natuurlijk. Als je ze minimaal oppomt is het natuurlijk comfortabeler, maar dat zou weer ten koste van de snelheid gaan (op asfalt dus, voordat we weer over slechte ondergrond gaan beginnen...). Pas bij echt brede banden, zoals op mijn mountainbike, vind ik de toename in comfort groot. Als je die dan ook nog eens minimaal oppompt (1,8 bar), dan voel je nauwelijks iets van de weg... of boomwortels... of stoepranden... Maar ik ga er dan lang niet zo hard op als wanneer ik ze maximaal oppomp (3,5 bar geloof ik). De rolweerstand is bij zachte banden immers hoger. Dus in die zin moet je met elke band een compromis sluiten tussen comfort (zacht oppompen) en snelheid (hard oppompen)...

Maar zoals gezegd, ik heb ooit een racefiets gekocht om er hard op te fietsen (nogmaals: op asfalt), niet om comfortabel rond te fietsen. Dat doe ik wel als ik oud en versleten ben. Ik lever dus eventueel graag wat comfort in voor snelheid (hoewel ik dat met mijn Ultremo's dus niet zo ervaar t.o.v. de Kojaks)...

Ik heb bij de aanschaf van mijn auto (Ford Fiesta Sport) iets dergelijks gedaan. Die heb ik af fabriek laten voorzien van 205/40R17 banden. Standaard is ie voorzien van 195/45R16 banden. Daarmee rijdt het net even wat minder strak door een bocht. Om over de standaard stalen wielen van simpeler uitvoeringen nog maar niet te spreken. Die hebben 175/65R14 banden. Heb ik ook wel eens mee gereden (leenauto van mijn werk), maar dat voelt alsof je op sponzen rijdt. Natuurlijk lever je wat comfort in met die 'platte' banden (en dus stugge wangen). Maar niet zo veel dat het oncomfortabel wordt. De Citroen C3 leenauto van m'n werk is veel comfortabeler. Maar die voelt ook veel onzekerder aan in snel genomen bochten (nog afgezien van het feit dat je dan zo ongeveer van de stoel glijdt, bij gebrek aan zijdelingse steun)...
Nee op een moderne racefiets passen inderdaad geen 32 mm banden. De remmen met 49 mm drop laten dat niet toe. Als je geluk hebt en de framebouwer zijn best gedaan heeft past 28 mm, anders wordt het 25 mm. Vervlgens is het de vraag welke band het snelste en comfortabelste is, en bij welke bandenspanning. Soepele banden zijn het snelste want die vervormen het makkelijkste. Stugge banden kun je beter hard oppompen, maar luxe soepele banden (tubes en draadbandjes als van Grandbois) liever niet. Die zijn zelfs sneller bij een lagere bandenspanning. Er is veel bijgeloof in het peloton van amateurwielrenners. Denk aan de analogie met wedstrijd mtb's. Waarom hebben die vering? Niet vanwege het comfort, maar vanwege de snelheid. Voor ee racefiets zou echte vering teveel van het goede zijn, maar zelfs op asfalt maakt de extra vering van wat bredere niet al te harde banden banden je sneller.
O ja, en over autobanden; die lage banden plakken beter aan droog asfalt, maar doen het veel slechter in de regen dan hogere banden. Zelf kies ik mijn banden op hun performance in juist de moeilijkste omstandigheden. Maar goed, dat is een heel ander onderwerp. Auto's zijn voor mij oninteresante machines om me veilig en comfortabel van A naar B te brengen, en meer niet (behalve dat ze ook het milieu minder zouden moeten belasten).
Wim
zoiets dan?
http://link.marktplaats.nl/577972684

en waar is dat vouwbare voor?
Dat vouwbare is dat het wat makkelijker is een reserveband mee te nemen. En dat de banden wat lichter zijn. En moeilijker om te leggen.

Prima setje voor zo'n fiets, trouwens.

.tsooJ
Wim schreef:Nee op een moderne racefiets passen inderdaad geen 32 mm banden. De remmen met 49 mm drop laten dat niet toe. Als je geluk hebt en de framebouwer zijn best gedaan heeft past 28 mm, anders wordt het 25 mm. Vervlgens is het de vraag welke band het snelste en comfortabelste is, en bij welke bandenspanning. Soepele banden zijn het snelste want die vervormen het makkelijkste. Stugge banden kun je beter hard oppompen, maar luxe soepele banden (tubes en draadbandjes als van Grandbois) liever niet. Die zijn zelfs sneller bij een lagere bandenspanning. Er is veel bijgeloof in het peloton van amateurwielrenners. Denk aan de analogie met wedstrijd mtb's. Waarom hebben die vering? Niet vanwege het comfort, maar vanwege de snelheid. Voor ee racefiets zou echte vering teveel van het goede zijn, maar zelfs op asfalt maakt de extra vering van wat bredere niet al te harde banden banden je sneller.
O ja, en over autobanden; die lage banden plakken beter aan droog asfalt, maar doen het veel slechter in de regen dan hogere banden. Zelf kies ik mijn banden op hun performance in juist de moeilijkste omstandigheden. Maar goed, dat is een heel ander onderwerp. Auto's zijn voor mij oninteresante machines om me veilig en comfortabel van A naar B te brengen, en meer niet (behalve dat ze ook het milieu minder zouden moeten belasten).
Wim
Volgens mij kun je die Ultremo's oppompen tot 10 bar. Maar veel meer dan 8 bar stop ik er doorgaans niet in. En ik controleer ook niet voor elke rit de bandenspanning. Althans, niet met de pomp, wel met de hand...

Vering op een mtb heeft niet alleen met snelheid te maken. Ja, je kunt er uiteraad harder mee door gaten en over hobbels heen, maar het scheelt ook behoorlijk in de klappen die je polsen/armen/schouders te verwerken krijgen, als je (inderdaad op snelheid) door een gat rijdt (of over die achtelijk hoge verkeersdrempels hier in de buurt). Is ook een vorm van comfort...

Over die autobanden: ja, brede, lage banden plakken op nat asfalt wat minder, maar aqua planing heb ik nog geen last van gehad, ondanks dat het een vrij licht karretje is (<1000kg). Heb je ook alleen met extreme hoosbuien (of staand water). Gelukkig zijn de meeste snelwegen voorzien van ZOAB, zodat het wel erg extreem weer moet zijn, wil er veel water blijven staan. En bij lage snelheden heb je niet snel last van aqua planing. Het rubber compound heeft ook nog wel invloed op de grip. Maar daar heb ik me verder niet in verdiept. Eerst de huidige banden maar eens afrijden (en dat gaat nog lang duren: na 1 jaar en 10.000km zat er vooraan nog ruim 5mm profiel op; achter zelf nog meer dan 6mm)...

Ik vind eigenlijk alles waar je op/in kunt rijden leuk. Dus zowel fietsen als auto's. En motoren ook wel, maar daar begin ik niet aan. Ik heb er geen ruimte voor, maar ik denk ook dat het niet erg verstandig is, want als ik een motor zou willen, dan wordt het waarschijnlijk een buikschuiver. Een KTM 1190 RC8 R lijkt me wel bruut, maar zoals gezegd niet erg verstandig... ;)
Kan die eeuwige bandendiscussie in één van de daartoe geëigende onderwerpen afgehandeld worden? Er wil hier iemand een oude racer opbouwen en nou word er goddomme tussendoor geluld over auto's en motoren?

.tsooJ
klaas1976 schreef:misschien mag de overbuurman de wielen even nakijken of de spaken gespannen moeten worden.
'Nakijken of' is geeen probleem, maar aanspannen van misschien wel vastgeroeste spaken is altijd spannend, zeker met zulke dunne velgjes.
klaas1976 schreef:... en zit er nog verschil in voor en achterband?
ik neem aan ook meteen 2 nieuwe binnenbanden?
Voor en achter is altijd hetzelfde. Koop bij de iets dikkere banden nieuwe binnenbandjes, dan fiets je niet rond met een vraag in je achterhoofd.
Mocht je de uniglide-cassette uit elkaar halen, weet dan dat de kransjes om te draaien zijn, wat een dubbele levensduur geeft. Hou ze in eerste instantie op de originele richting door op de ingestanste tekst te letten.
Leon