door
Henrie » di 14 aug, 2012 22:17
Revanho schreef:Wat zijn volgens jou de voordelen van smalle banden en de nadelen van brede banden?
Afgezien van het feit dat 'brede' banden niet passen op mijn racefiets, en ik het niet mooi vind staan op een racefiets (op een mtb dan juist weer wel)?
Ik denk dat ik met veel pijn en moeite 28mm banden op m'n racefiets krijg. Heb net even een en ander opgemeten. En even geprobeerd het wiel van m'n Koga Supermetro in de vork van m'n racefiets te monteren. Ik kreeg 'm niet verder dan de remklauwen, daar liepen de banden er tegenaan. Die banden zijn Schwalbe Kojak 35mm (in werkelijkheid nauwelijks 32mm trouwens; ook maar even opgemeten). En zelfs al zouden de remmen geen probleem zijn, dan nog is die band te groot (breedte en hoogte; beide dus ongeveer 32mm). Dat zou tegen het frame/de vork gaan lopen. Dus 28mm past waarschijnlijk nog net. 25mm past sowieso, want dat zat er af fabriek op...
De geclaimde toename in comfort van bredere banden, heb ik zelf nog maar deels kunnen ervaren. Als ik af ga op de Kojaks op m'n Koga, dan vind ik die namelijk niet eens heel veel comfortabeler dan de Ultremo's op mijn racefiets. Ervan uitgaande dat je ze wel fatsoenlijk oppompt natuurlijk. Als je ze minimaal oppomt is het natuurlijk comfortabeler, maar dat zou weer ten koste van de snelheid gaan (op asfalt dus, voordat we weer over slechte ondergrond gaan beginnen...). Pas bij echt brede banden, zoals op mijn mountainbike, vind ik de toename in comfort groot. Als je die dan ook nog eens minimaal oppompt (1,8 bar), dan voel je nauwelijks iets van de weg... of boomwortels... of stoepranden... Maar ik ga er dan lang niet zo hard op als wanneer ik ze maximaal oppomp (3,5 bar geloof ik). De rolweerstand is bij zachte banden immers hoger. Dus in die zin moet je met elke band een compromis sluiten tussen comfort (zacht oppompen) en snelheid (hard oppompen)...
Maar zoals gezegd, ik heb ooit een racefiets gekocht om er hard op te fietsen (nogmaals: op asfalt), niet om comfortabel rond te fietsen. Dat doe ik wel als ik oud en versleten ben. Ik lever dus eventueel graag wat comfort in voor snelheid (hoewel ik dat met mijn Ultremo's dus niet zo ervaar t.o.v. de Kojaks)...
Ik heb bij de aanschaf van mijn auto (Ford Fiesta Sport) iets dergelijks gedaan. Die heb ik af fabriek laten voorzien van 205/40R17 banden. Standaard is ie voorzien van 195/45R16 banden. Daarmee rijdt het net even wat minder strak door een bocht. Om over de standaard stalen wielen van simpeler uitvoeringen nog maar niet te spreken. Die hebben 175/65R14 banden. Heb ik ook wel eens mee gereden (leenauto van mijn werk), maar dat voelt alsof je op sponzen rijdt. Natuurlijk lever je wat comfort in met die 'platte' banden (en dus stugge wangen). Maar niet zo veel dat het oncomfortabel wordt. De Citroen C3 leenauto van m'n werk is veel comfortabeler. Maar die voelt ook veel onzekerder aan in snel genomen bochten (nog afgezien van het feit dat je dan zo ongeveer van de stoel glijdt, bij gebrek aan zijdelingse steun)...