Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voordrager in combinatie met verende voorvork - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

voordrager in combinatie met verende voorvork

ligfiets2 schreef:maken van onderdelen voor de lowrider is gestart.
Is er iemand die weet waar ik buis 10x1,5 mm van CrMo-staal kan kopen?

Joost
Wat is er interessant aan een slechte imitatie van massief?
m-gineering schreef:
ligfiets2 schreef: Wat is er interessant aan een slechte imitatie van massief?
Het is lichter? Ik weet natuurlijk niet of de constructie dan rigide genoeg is maar waarom zou je massief gebruiken als je met minder materiaal hetzelfde resultaat hebt?
Begrijp nog steeds niet zo goed waarom die geveerde voorvorken niet worden vervangen door een starre. Een diepte investering van zo'n e60.. geen gezeik met een falende voorvork, beter rijgedrag vd fiets (zeker met een hoger gewicht bevestigt aan de vork), minder gewicht vd vork en een eenvoudiger montage van de drager.

In het geval dat er nog n keer een ander frame wordt aangeschaft kan de vork altijd nog worden overgezet..
kenben schreef:Begrijp nog steeds niet zo goed waarom die geveerde voorvorken niet worden vervangen door een starre.
Dat worden ze vast wel. Zodra iedere huisfamilie de schuur vol heeft met fietsen met geveerde voorvork komt er een nieuwe opleving in de markt die weer andere vorken vereist. Het gaat bijvoorbeld ultralight heten of zo en is uiteraard helemaal nieuw.
Leon
Uiteraard heb ik daar al gekeken, maar die maat hebben ze niet. Ik heb verder gezocht naar hoge-sterkte-buis om problemen door vermoeiing door rammelende tassen over rammel-wegdek te voorkomen: Staal 52 voldoet ook, zeker als het nog een warmtebehandeling heeft gehad voor taaiheid. Beter buigen dan barsten. Ik heb enkele mogelijjke leveranciers gevonden in de buurt en die ga ik morgen bellen. Het ontwerp heb ik iets gewijzigd zodat de buis waaraan de tas hangt niet gelast hoeft te worden, want dat zou zeer nadelig zijn voor de sterkte.
Het ontwerp van de lowrider heeft nogal wat tijd nodig gehad om te maken. Ter lering heb ik alles in eigen beheer gedaan. zie hier enkele foto's van het (voorlopige) resultaat:
http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 98779b663e
Geinteresseerden kunnen de drager ook zien op de off-road-tocht van dit jaar. Dan maakt deze zijn eerste kilometers.
Joost
Je kan natuurlijk ook voor een freeload rekje gaan, op eender welke fiets te monteren, vooraan, achteraan, verende vork of niet maakt allemaal niet uit. Heb ik er toch toevallig nog eentje te koop ook :D http://www.freeload.co.nz/
Drager voor de geveerde voorvork van atb heeft het op de route Maastricht - Orange - Cannes prima gedaan.
Heb niets hoeven te verstellen, aan te passen of na te trekken. Met 1850 km was dit een serieuze test. Afbeelding van de drager is te zien via link eerder door mij gepost over dit onderwerp.
Enige nadeel was dat de drager aan het ongeveerde deel van de vork hing, zodat de tassen gingen rammelen in de binnensteden. Nieuw ontwerp zodat tassen geveerd hangen zal ontworpen en gemaakt gaan worden. Deze zal in vele opzichten beter worden dan de oude.
Er zullen mensen zijn die me voor gek verklaren de extra 1,5 kilo voor de vering mee te zeulen, maar met de vele, soms hele snelle, afdalingen waarbij zelfs 75 km/h is gehaald, was ik toch blij met de vering.

Joost
Afbeelding

Dit is de voordrager op een Gazelle Fuente (voordrager = ok, fiets = rommel). Die zit niet vast met nokjes op de vork zelf, maar zoals je ziet met ringetjes er rond.
stef schreef:Afbeelding

Dit is de voordrager op een Gazelle Fuente (voordrager = ok, fiets = rommel). Die zit niet vast met nokjes op de vork zelf, maar zoals je ziet met ringetjes er rond.
Maar die zit op het onafgeveerde gedeelte van je fiets/vork. Dat lijkt me toch niet heel prettig fietsen. Nou lijkt me een fiets met bagagedragers aan je vork sowieso niet erg prettig, maar dat is weer een ander verhaal...