Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets wassen in de winter? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets wassen in de winter?

Als je met een sopje doet, doe het dan met warm water ipv koud water.
Koud water kan vlot bevriezen, warm water kan verdampen.
Wat zou ik eigenlijk moeten merken van water in de buitenkabels (behalve bevriezing bij vorst)?

Als het bij een regenbui of natte weg niet gebeurt, zie ik het ook niet zo gauw tijdens een schoonmaak gebeuren.
Pedalero schreef:Wat zou ik eigenlijk moeten merken van water in de buitenkabels (behalve bevriezing bij vorst)?
Als het bij een regenbui of natte weg niet gebeurt, zie ik het ook niet zo gauw tijdens een schoonmaak gebeuren.
Wat je er van merkt is corrosie. Als je je fiets normaal afwast gebeurt dat niet zo gauw, mits de kabels zo gemonteerd zijn dat er geen water in kan lopen. Bij damesframes wil men de kabels wel eens zo monteren dat een van de uiteinden naar boven wijst en water erin loopt: een ideaal concept om de levensduur van de bale te beperken.

Als je je fiets afwas moet je hem daarom ook nooit ondersteboven zetten. Behalve dat het water de kabels in loopt, loopt het ook de balhoofdflagers in.

Als het echt vriest kun je zoals gezegd je fiets beter niet nat maken. Een reden die nog niet genoemd is, is dat zout dat aan de fiets hangt ineens weer mobiel wordt. Spoels je het om een of andere reden de remkabels in, dan kunnen zelfs RVS remkabels aangevreten worden. Dat merk je een paar maanden later. Met wat pech is dan ook de buitenkabel verstopt.
Leon