Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tweerichtingsfietspad onveiliger - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tweerichtingsfietspad onveiliger

Ach... ik als weginspecteur van Rijkswaterstaat maak regelmatig situaties mee waarvan ik denk :evil: :?: :evil: :( :shock: :cry: :arrow: :arrow: :|
Dat is niet allen op de snelweg zo maar ook op de fiets, gewoon je hoofd koelhouden :oops: en elkaar de ruimte gunnen en geven, we zijn hier met veel mensen op een klein stukje land[weg], dat merk ik al zodra ik de Duitse grens passeer.

Spitsmuis van RWS
Afbeelding

Henk.

Kunst en fietswerk
m-gineering schreef:
Revanho schreef:Een bredere weg leidt tot hogere snelheden en snelheid is zowat de belangrijkste bepalende factor voor de ongevallenernst voor ongevallen tussen gemotoriseerde voertuigen en kwetsbare weggebruikers.
Ongevallenernst? Als ik mag kiezen wordt ik liever NIET aangereden
Ik ook niet. Maar voor zover ik weet zorgen smallere straten in de meeste gevallen ook niet voor meer ongevallen. Snelheid is immers niet alleen sterk bepalend voor ongevallenernst, maar speelt ook een belangrijke rol in ongevallenkans. De conclusie blijft dan ook dat in geval van gemengd verkeer een smalle weg vaak beter is dan brede weg. (Uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk.)

Renaat
Robertjan schreef:Objectieve cijfers laten niet alles zien, maar ik kan me er wel grotendeels in vinden. Bijna-ongevallen worden niet geregistreerd in Nederland, en een groep andere ongevallen ook niet. Dat wordt ook aangegeven bij de jaarlijkse ongevallencijfers van de SWOV die ieder jaar erop ongeveer in april worden vrijgegeven, en daarom wordt ook een educated guess (op academische basis) gedaan naar de registratiegraad.
Het informeren naar de mening/ervaring en het gevoel van verkeersdeelnemers vind ik dan ook een prima aanvulling op wetenschappelijk onderzoek, cijfers, ... Het dient echter aanvullend te zijn, niet vervangend.
Robertjan schreef:
Revanho schreef:(Student Verkeerskunde)
Ik ook. Leuke opleiding (Breda) :wink:.
Leuk! 'k Heb ook een paar Nederlandse medestudenten in mijn klas, gezien die studie in Nederland blijkbaar niet als aparte universitaire studie bestaat.

Renaat
Robertjan schreef:Bijna-ongevallen worden niet geregistreerd in Nederland
We kunnen een eenvoudige schatting maken. Er van uitgaande dat ik in de stad zeker twee keer per gefietste km iemand moet ontwijken omdat die zich plots begeeft waar dat heus niet zou horen, wordt dat een flink aantal. Met 10 miljoen fietsers die zo'n 500 km per jaar in de stad fietsen worden dat dus 10 miljard bijna-ongevallen, alleen met fietsers. Dat is wat ik me vaak afvraag: hoe kan het dat het zo vaak goed gaat?
Leon
Leon schreef:
Robertjan schreef:Bijna-ongevallen worden niet geregistreerd in Nederland
We kunnen een eenvoudige schatting maken. Er van uitgaande dat ik in de stad zeker twee keer per gefietste km iemand moet ontwijken omdat die zich plots begeeft waar dat heus niet zou horen, wordt dat een flink aantal. Met 10 miljoen fietsers die zo'n 500 km per jaar in de stad fietsen worden dat dus 10 miljard bijna-ongevallen, alleen met fietsers. Dat is wat ik me vaak afvraag: hoe kan het dat het zo vaak goed gaat?
Leon
Omdat er toch door veel mensen net op tijd ontwijken wordt?
Omdat er bij veel bijna-ongevallen toch net nog wat marge is?

En waarschijnlijk de belangrijkste ...

Omdat (zeker in België, maar ik vermoed dat het in Nederland niet anders is) ook een heel groot aantal echte ongevallen - zeker deze zonder ernstige gevolgen - helemaal niet worden geregistreerd. Wie geeft er een ongeval aan als de betrokkenen na het ongeval probleemloos kunnen verder rijden zonder ernstige fysiek of lichamelijk letsel? De registratiegraad van zulke ongevallen wordt zeer laag geschat.

Renaat
Nog onveiliger zijn rotondes waar fietser zowel met de klok mee als tegen de kolk in kunnen en voorrang hebben.
Werd donderdag met iets van 20 km/uur goed geschept, auto stopt, bestuurder kijkt naar rechts. Ik denk die geeft mij voorrang (kom van links) en vervolgens beland ik fullcontact op de motorkap :( .
Zuiz schreef:Nog onveiliger zijn rotondes waar fietser zowel met de klok mee als tegen de kolk in kunnen en voorrang hebben.
Werd donderdag met iets van 20 km/uur goed geschept, auto stopt, bestuurder kijkt naar rechts. Ik denk die geeft mij voorrang (kom van links) en vervolgens beland ik fullcontact op de motorkap :( .
verkeerskundigen krijgen hier een warm gevoel van, door de lage snelheid was de ongevallenernst weer laag ;)
Die dubbele fietspaden zijn in mijn ervaring voornamelijk een probleem met scooters in de tegenovergestelde richting en met mensen die er een erg wispelturige manier van vooruit gaan op na houden en daarbij ook nog eens hun aandacht elders vestigen.
Heb verder nooit gedoe op die dingen zo lang er mensen aan komen die weten hoe je moet fietsen. Maargoed met die mensen kan je ook prima een fietspad delen die formeel niet in twee richtingen gaat.
Wielrenners zijn een puntje, maar dat is meestal alleen in peloton. Zo af en toe heb je van die figuren die echt niet willen wijken terwijl ik gewoon op "mijn helft" zit. Gelukkig ben ik best wel een tientonner en dat zie je er ook wel van af dus chicken spelen win ik doorgaans. ;)
Alpha Bootis schreef: Gelukkig ben ik best wel een tientonner en dat zie je er ook wel van af dus chicken spelen win ik doorgaans. ;)
:lol: :lol: :lol: :lol: