Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koude voeten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

koude voeten

frank bueters schreef:Schaatsend, zonder sokken, heb ik zelden of nooit koude voeten. Op de fiets bij deze temperatuur al na 30 km. De fietsschoenen hebben SPD, daardoor gaat ongetwijfeld veel warmte verloren, in de schaatschoenen zijn door de zool metalen boutjes geschroefd, ook een prima koudebrug.
Er moet dus iets anders zijn dat die ijskoude voeten op de fiets veroorzaakt. Ik denk aan afklemming van een bloedbaan ergens tussen onderrug en voetzool. Is daar iets over bekend?
De meeste mensen gaan op de fiets denk ik een stuk harder dan op de schaats. Zou het niet gewoon de rijwind zijn?
@m-gineering,
in vrieskou of sneeuw rij ik bijna altijd met de mtb, en dan is een windscherm niet direct een optie

@Leon,
winterschoenen neem je best altijd een maatje groter tov zomerschoenen
laat mij stellen dat er zeker geen vierde paar sokken bij kan ;-)

@frank bueters,
bij schaatsen moeten de voeten dan ook harder werken, ze moeten telkens het lichaamsgewicht "dragen" en vergen de spieren ook meer bloeddoorstroming. Mede daarom dat je bij wandelen ook minder last zult hebben. Bij fietsen leunt dat lichaamsgewicht niet op de voeten en kan het bloed gemakkelijk wegtrekken. En als ik mij niet vergis (let wel, ik ben dokter ofzo) is het daardoor dat de voetjes afvriezen.
m-gineering schreef:De meeste mensen gaan op de fiets denk ik een stuk harder dan op de schaats. Zou het niet gewoon de rijwind zijn?
bij de handen is het alleszins de houding van de armen op de fiets die ervoor zorgt dat het bloed van de handen stelselmatig wegtrekt; dat gecombineert met het feit dat handen en voeten telkens "vol in de wind" zitten is inderdaad een boosdoener
Gunter schreef:@m-gineering,
in vrieskou of sneeuw rij ik bijna altijd met de mtb, en dan is een windscherm niet direct een optie
Handkappen op crossmotoren zijn niet ongewoon
Sinds ik de Grabber Toe Warmers gebruik (icm raceschoenen + neopreen overschoenen), heb ik nooit geen koude voeten meer. Vroeger was ik nochtans een echte koukleum aan de voeten.
Verkrijgbaar bij AS Adventure
Afbeelding
m-gineering schreef:De meeste mensen gaan op de fiets denk ik een stuk harder dan op de schaats.
Dat weet ik zo net nog niet…

.tsooJ
Alien schreef:
m-gineering schreef:De meeste mensen gaan op de fiets denk ik een stuk harder dan op de schaats.
Dat weet ik zo net nog niet…

.tsooJ
Werelduurrecord schaats 41-42 km/h
werelduurrecord fiets ~50 km/h
m-gineering schreef:
Alien schreef:
m-gineering schreef:De meeste mensen gaan op de fiets denk ik een stuk harder dan op de schaats.
Dat weet ik zo net nog niet…

.tsooJ
Werelduurrecord schaats 41-42 km/h
werelduurrecord fiets ~50 km/h
ik ben geen wereldrecordrijder maar heb vorig jaar de fiets gps eens meegenomen op de schaats. Ik blijk tussen de 25 en 30 km / uur te rijden. Dat komt aardig overeen met de fiets. Volgens mij is dat dus niet de oorzaak van koude voeten.
m-gineering schreef:de schroefjes en sleuven naar de SPD plaat zijn een flink warmtelek. Goed afplakken helpt. En bij extreme koude gewone pedalen monteren en schoenen met een wandelzool
Helemaal goed!

Vanochtend waren mijn voeten op zijn warmst gekleed. Oude ruime fietswandelschoenen, skisokken en neopreen overschoenen er omheen. Gaandeweg na 10 km voelde ik de kou omhoog komen op de plek waar het spd plaatje zit. Voor langere afstanden dan 20 km in flinke kou zou ik spd dan ook niet aanbevelen.
hallo,
misschien is dit iets!?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wim_Hof

zelf heb ik ook altijd koude voeten en probeer het op te lossen door de doorbloeding te stimuleren.
schoenen niet te strak,
wiebelen met je tenen,
of inderdaad als het echt koud is een stuk lopen.
zelf merk ik ook dat ik flink ga gloeien als ik na iets van 25 km fietsen lekker warm binnen iets warms drink. ik kan daarna een hele tijd vooruit. veel langer dan wanneer ik dit niet zou doen.
tijdens buiten werken in de winter merk ik dit ook altijd. ik heb het koud tot de koffie pauze. de rest van de dag lekker warm.
Anneke schreef:Regelmatig afstappen en een beetje lopen helpt, maar das niet het idee van fietsen, toch?
Het is wel mijn idee van winterfietsen. Iedereen vraagt mij hoe ik mijn voeten warm houd in de winter. In mijn geval is het niet lopen maar rennen naast mijn fiets. Het is een boost beweging, warmte en bloedcirculatie.

Het feit dat fietsers meer last hebben van koude voeten dan schaatsers en wandelaars / hardlopers is dat de voeten op de fiets nauwelijks in beweging zijn.

De doorbloeding van mijn voeten is niet zo geweldig en heb ik bovendien nog eens redelijk vochtige voeten door zweet. Toch red ik het prima, een maand lang fietsend en kamperend in de winter. Al te zeer inpakken lost weinig op voor mij, want dat maakt mijn voeten nog zweteriger. De wetenschap dat ik ze altijd warm kan rennen is wat me er met gemak doorheen sleept. En ik heb het over een halve minuut, tot maximaal drie minuten als ik totaal onderkoeld ben.
Ik kreeg net een tip van een Surinaamse vrouw dat cayenne peper in de sokken helpt!
Ik vind het het proberen waard. :D
Mocht het niet helpen hebben we zaterdagavond in ieder geval een pittig gerecht wat zeker zal verwarmen!
Marjan schreef:Ik kreeg net een tip van een Surinaamse vrouw dat cayenne peper in de sokken helpt!
Ik vind het het proberen waard. :D
Mocht het niet helpen hebben we zaterdagavond in ieder geval een pittig gerecht wat zeker zal verwarmen!
Hahaha
Marjan schreef:Ik kreeg net een tip van een Surinaamse vrouw dat cayenne peper in de sokken helpt!
Wat is peper toch multifunctioneel. Ik doe die peper altijd ergens anders in om het warm te krijgen. :D
Draag over je sok een boterham zakje en daar overheen weer een sok. Je voeten gaan wel transpireren (om het zo maar te noemen).
Door het spannen en ontspannen van spieren m.n. in de benen wordt er meer bloed getransporteerd. Het is bekend dat bij mensen die lang stil staan in één houding, b.v. soldaten die bij een parade of op wacht staan, het duizelig worden en flauw vallen voorkomen kan worden door de beenspieren beurtelings aan te spannen en te ontspannen. Door de pompende werking van de spieren op de vaten blijft de bloedstroom en druk in je hele lichaam beter.
Als we nu kijken naar de spieren die aangespannen worden bij het schaatsen versus het fietsen dan kan ik mij voorstellen dat er bij schaatsen meer spieren in de benen aangespannen worden en als gevolg daarvan heb je een betere doorbloeding in je benen en ook in je voeten wardoor je voeten warm(er) blijven.

Ronald
Abacus schreef:Misschien moeten we in de leer bij de Iceman...? http://wimhof.org/ :idea:
frank F schreef:hallo,
misschien is dit iets!?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wim_Hof
Hij krijgt uiteindelijk wel koude voeten maar hij houdt het lang genoeg vol om in de kou een halve marathon op blote voeten te kunnen lopen: