Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tubus Swing - Forum Wereldfietser

Tubus Swing

Hoi!

Wie heeft er ervaring met de Tubus Swing? Hoe zijn de rij-eigenschappen wanneer je deze dragers normaal belast?

Is het een must om de Swing te hebben icm een geveerde voorvork?

Nadelen/voordelen.. noem maar op, info is welkom!

We zijn ons inderdaad stiekem aan het orienteren op een nieuwe fiets! :)

Groetjes,
El & El

Het lijkt mij helemaal niks.
Afbeelding
Het ziet er erg beweegelijk uit en belast je voorvork meer daar het een afgeveerde massa is en de massa zit hoog.
Ik zou eerder (en heb ik ook gedaan) een Old Man Mountain nemen.
Afbeelding
Tegenwoordig ook in lowrider voor veervorken.
http://www.m-gineering.nl/ommindex.htm
Meer info bij Marten Gerritsen waar deze foto dan ook vandaan komt.

Zoals bij alles in het leven, simpelheid is het beste. Allerlei extra futsels en dingetjes is vaak overbodig.

Afgeveerd heeft ook zijn voordelen. Ironisch genoeg is Martin Gerritsen nu net de ontwerper van de oer versie van de Tubus Swing.
Wim

Robin76 schreef:Het lijkt mij helemaal niks.
Het ziet er erg beweegelijk uit en belast je voorvork meer daar het een afgeveerde massa is en de massa zit hoog.
Hoi,
In tegendel, afgeveerde massa belast alles veel minder.
Zodra je een geveerde vork op je fiets monteert zal het niet afgeveerde gedeelte des te harder de schokken van de weg volgen. Als je dan aan dat niet afgeveerde deel tassen gaat hangen hebben deze nogal veel te verduren. Als je wel eens met voortassen en een ongeveerde vork over onverhard terrein hebt gefiets weet je hoe dat gaat, alleen met een geveerde vork is het dan nog erger.
Dat is de reden dat de Tubus swing er is: het onafgeveerde gewicht wordt geminimaliseerd. Dat is overigens een ontwerpwens die voor alle voertuigen met wielen geldt.
De massa zit inderdaad wat hoog en je zou het rijgedrag van fiets tot fiets moeten testen hoe het uitwerkt.
Bij de WF zijn diverse tevreden (en forse) gebruikers van deze drager.
Groetjes,
Leon

De FAIV is ook een voordrager voor geveerde voorvorken, bij deze drager zitten de voortassen een stuk lager dan bij de swing. Net als bij de swing zijn ook bij deze drager de voortassen afgeveerd. Wel een stukje prijziger maar een mooi stukje techniek als je het mij vraagt.
www.faiv.de

Gr. Jurryt

We hebben jarenlang rondgereden met een lowrider op een verende vork. Zonder problemen. De tassen schudden wel, maar niet merkbaar harder dan op een ongeveerde fiets.

Nu rijdt Chantal met een Swing en moet nog wennen aan dat de bagage hoger zit. Het is duidelijk te merken als je een lowrider gewend bent.
Maar dat de tassen geveerd zijn, is zeker een voordeel.

Volgens mij is het grootste probeem van de Swing dat je aan het uiterlijk moet wennen. 8O

Marco

Tot nu toe rij ik alleen met achtertassen, maar ik overweeg ook voortassen te gaan gebruiken. Ik gebruik als vakantiefiets mijn ATB die ik op enkele punten aanpas. Mijn ATB heeft Suntour sr AXON verende voorvork.

Ik overweeg om de tassen verend op te hangen en twijfel tussen de Tubus Swing en de FAIV. Ik lees in verschillende draadjes op dit forum wel ervaring met de tubus swing maar geen ervaringen met FAIV. Zijn er WF'ers die deze gebruiken, zo ja, wat zijn de ervaringen en, ook wel belangrijk, hoe duur is die drager eigenlijk en waar kan ik deze verkrijgen (of moet ik naar Keulen fietsen? :? )

Sjirk

Marco Meijerink heeft ervaring met de Faiv.

Je kunt hem in ieder geval via een Santos Dealer bestellen, en de prijs is 203,-- euro. 8O 8O 8O

Groeten,

Marco

Hoi El en El,

Voor Santos hebben we verschillende dragers getest waaronder:

1. Tubus Swing
2. Fauv
3. Verschillende types lowriders gemonteerd op het onderste gedeelte van de voorvork

In eerste instantie moet je de keuze maken om de bagage wel of niet af te veren. Oftewel: of de bagage wel of niet boven het verende gedeelte van je vork zit.
Zonder bagage zou je fiets, in ideale omstandigheden, horizontaal moeten blijven terwijl je voorvork met voorwiel op en neer gaan om elke hobbel in het wegdek op te vangen.
In de praktijk worden de verende eigenschappen door de bagage helaas negatief be?nvloed. Dit geldt zowel wanneer de bagage verend of ongeveerd wordt opgehangen.

Wannneer je kiest voor geveerde bagage, dus waarbij de bagage boven de vering hangt, wordt het voorwiel en de verende voorvork niet zwaarder waardoor het veren in principe gewoon door zou moeten gaan. Natuurlijk schiet je door het gewicht wel sneller een kuil in en kom je er iets moeilijker uit. Maar de principes van vering zijn bij dit systeem nog gewaarborgt. Door de veer wat strakker te zetten kan je het gewicht van de bagage enigszins compenseren.

Wanneer je kiest voor ongeveerde bagage verlaat je het principe van vering. Het voorwiel met het verende gedeelte van de voorvork gaat minder goed "op en neer" omdat het gewicht veel te hoog is. De vering is dan ook minder goed te gebruiken voor het goed contact houden met het slechte wegdek. Wat wel over blijft is het comfort. Je voelt veel minder harde klappen op je armen. Het voorwiel klapt wel een kuil in maar door de vering wordt de klap minder hard doorgegeven aan je armen.

Kortom: wanneer je alleen uitgaat van een maximaal gebruik van de vering dan zul je de bagage moeten veren, wanneer je uitgaat van een goede toename van comfort dan kan je de bagage ongeveerd laten.

Om terug te komen op de dragers, ruwweg waren dit de testresultaten:

FAIV:
* Goede stabiele drager.
* Mooie doordachte constructie
* Fietseigenschappen komen overeen met overige lowriders en is prima.
* Complexe constructie met veel verschillende materialen (staal, kunststof, aluminium)
* Drager presteert prima in goede weersomstandigheden. Drager presteert minder goed in combinatie met modder/regen. Op de alu geleiderail komt modder te zitten wat tussen de kunsttof geleiders komt te zitten. De verende werking van de vork gaan hierdoor wat achteruit. Na schoonmaken van werkt alles weer prima
* Niet snel te demonteren/monteren (om fiets "even" snel om te bouwen tot mountainbike)

TUBUS SWING
* Sterke drager
* Ondanks dat de bagage hoog hangt fietst de fiets verrassend stabiel
* Eenvoudige constructie
* Snel te monteren/demonteren door 3 boutjes (om fiets "even" snel om te bouwen tot mountainbike)

LOWRIDERS OP VERENDE GEDEELTE VAN DE VORK
* Stabiele constructie
* Jammer van de dure vork. Het "echte" veren gaat moeilijk.

Wij kiezen voorlopig nog voor de Tubus Swing maar kijken met een schuin oog naar de Faiv. Sterker nog, soms zet ik de Faiv er weer even op.....

Groet,
Marco

Marco,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Jammer is wel dat naar mate je meer weet, de keuze niet makkelijker wordt. Zeker jouw laatste opmerking doet me twijfelen :? .

Als ik het goed lees is jouw voornaamste bezwaar tegen de Faiv dat deze niet snel te (de)monteren is. Op vakantie ben ik niet zo genegen om mijn fiets als ik een solorit maak, hierop aan te passen. Als ik de Vijlen-route rij op mijn ATB wil ik nog wel eens op de tijd letten, op vakantie ben ik blij als ik op een mooie weg door ruig terrein kan komen (en ook de weg terug nog weet te vinden :wink: ).

Ik denk dat ik me maar laten leiden door het prijsverschil tussen beide oplossingen. Dan wordt het dus de Tubus Swing. mmmm...... misschien is het beter om maar even te wachten tot ik een intuitieve ingeving krijg. De beste beslissingen stel je immers uit :wink: .

Sjirk

doesj schreef:Marco,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Jammer is wel dat naar mate je meer weet, de keuze niet makkelijker wordt. Zeker jouw laatste opmerking doet me twijfelen :? .

Als ik het goed lees is jouw voornaamste bezwaar tegen de Faiv dat deze niet snel te (de)monteren is. Op vakantie ben ik niet zo genegen om mijn fiets als ik een solorit maak, hierop aan te passen. Als ik de Vijlen-route rij op mijn ATB wil ik nog wel eens op de tijd letten, op vakantie ben ik blij als ik op een mooie weg door ruig terrein kan komen (en ook de weg terug nog weet te vinden :wink: ).

Ik denk dat ik me maar laten leiden door het prijsverschil tussen beide oplossingen. Dan wordt het dus de Tubus Swing. mmmm...... misschien is het beter om maar even te wachten tot ik een intuitieve ingeving krijg. De beste beslissingen stel je immers uit :wink: .

Sjirk
Nee, niet het demonteren maar de combinatie van modder/regen ?n het gebruik van veel verschillende slijtbare materialen gaf voor ons de doorslag.
Maar je hebt gelijk, het zou ook zo kunnen omslaan naar de Faiv en dan zouden andere argumenten weer zwaarder wegen. Beide dragers zijn topdragers, laat daar geen twijfel over bestaan. Een tijd geleden heb ik Santos op geattendeerd op de Faiv drager omdat ik met precies hetzelfde dilemma zat: graag geveerde, laag hangende bagage. Maar goed, met beide dragers doe je geen slechte koop. Sterker nog: beide dragers zijn topprodukten.
Eigenlijk zou de er een Tubus Faiv drager moeten komen :P
Afgelopen zomer ben ik -na eerst een paar lange tochten met de bob yak te hebbengemakkt- voor het eerst met tassen en de Tubus swing naar Rome gereden. Ik moet zeggen het rijdt voortreffelijk. Het wat hogere zwaartepunt went heel snel en mijn verende vork bleef op de vaak onverharde wegen op de route soepel veren. Let wel op als je een low-rider gebruikt die met klemmen om de vorkpoten gemonteerd zit zoals van cordo. (Heb ik eerst geprobeerd.) Door het klemmen vervormen de dunne alu vorkbuizen waardoor de vork haast niet meer veert!. Als oplossing heb ik toen zelf klemmen gefreesd die exakt zeer nauwkeurig om de buizen pasten. Helaas was het probleem hier niet mee verholpen, maar nu met de swing ben ik zeer tevreden :D (Ik weet niet of andere vorken dan de rockshok xc hier ook last van hebben.
groeten, John