Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldfietsbeurs: ideeën en tips gezocht voor fietsreizen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wereldfietsbeurs: ideeën en tips gezocht voor fietsreizen

Reis je in een land met weinig water? En moet je dus al je water meeslepen? Zoals in Marokko. Neem babybillendoekjes mee of zo'n huishouddoekje waarbij je geen zeep nodig hebt om je te wassen (Blokker/Action). Met het laatste doekje wordt je met een minimale hoeveelheid water van een half theekopje heel erg schoon.
willem.m schreef:Je kunt natuurlijk ook afwashandschoenen meenemen. Weegt weinig (rubber) tot nix (plastic), en je krijgt nooit vieze handen. Ik gebruik ze als ik de fiets schoon maak/ketting reinig. Niet echt stoer maar wel reuzehandig.
En deze plastic handschoenen hangen gratis en voor niks bij de meeste benzinestations, dus eenvoudig om elke keer een aantal mee te nemen zodat je een mooi voorraadje opbouwt voor de vakantie.

Nico
Shane schreef:
ankeric schreef: Natte doekjes, d.w.z. natte wc roll/make-up remover doekjes /baby wipes etc etc, met een zakje van de doekjes kan je een week afwassen, handen wassen en douche. Scheelt een hoop water als je in de woestijn fietst of gaat wild kamperen :wink:
Mijn favoriete doekjes:

In een platic 'bierblikje' drogen ze (bijna) nooit meer uit:D

Afbeelding
Gisteren werd mij een vraag gesteld waar ik geen antwoord op wist. Iemand dacht dat het wel een aardige voor dit forum zou kunnen:

Wat is milieuvriendelijker te maken: een stalen fiets of één van aluminium.

Ben benieuwd.

Loes.
Dat is vast de stalen fiets. Aluminium is behoorlijk vervuilend bij de fabricage, en er is heel veel electiciteit voor nodig. Daarom staan veel aluminium fabrieken naast kerncentrales.
Wim
Wim schreef:Dat is vast de stalen fiets. Aluminium is behoorlijk vervuilend bij de fabricage, en er is heel veel el;ecticiteit voor nodig. Daarom staan veel aluminium fabrieken naast kerncentrales.
Wim
Eens, maar als je een echt milieuvriendelijk frame wilt ga je natuurlijk voor bamboe!

Jan
Wim schreef:Dat is vast de stalen fiets. Aluminium is behoorlijk vervuilend bij de fabricage, en er is heel veel electiciteit voor nodig. Daarom staan veel aluminium fabrieken naast kerncentrales.
Wim
Helemaal correct (omdat het hier over verpakkingen gaat, de milieu impact van tin nog even aftrekken van die voor staal ;) )

Virgin aluminum has an environmental cost of $1,900 per ton. Recycling is very effective for aluminum, eliminating 96% of the energy used to produce a ton of new sheet stock. The environmental cost of recycled aluminum is $310 per ton.

Steel is coated with tin and used to make cans. Its environmental cost is $230 per ton. Recycling has little effect on the environmental impact of steel manufacture. Though mining is eliminated, remanufacturing steel requires substantial amounts of energy. The difference reduces the environmental cost by only $10 per ton.
Wim schreef:Dat is vast de stalen fiets. Aluminium is behoorlijk vervuilend bij de fabricage, en er is heel veel electiciteit voor nodig. Daarom staan veel aluminium fabrieken naast kerncentrales.
Wim
Die anderhalve kilo aluminium vs 2 kilo staal lijkt me nauwelijks doorslaggevend.

Een carbonfiets (of een met epoxy in elkaar geplakte bamboefiets) is uiteraard slecht, want niemand weet wat je er na gebruik mee aan moet. Tegen de tijd dat de komende generatie Boeing's (met tonnen carbon) afgedankt worden zal dat wel opgelost zijn , die zijn wat groot voor de vuiilstort ;)

Bij de metalen fietsen is denk ik doorslaggevend hoelang je er als consument mee doet. En dan is een klassieke stalenfiets wat tijdlozer dan het gemiddelde aluminium
product.
m-gineering schreef:...(of een met epoxy in elkaar geplakte bamboefiets)...
Bamboe kan ook zonder epoxy: The Dylan Bamboo bike
Dit wil overigens niet zeggen dat ik mijn stalen frame voor een bamboe in zou willen inruilen...

Jan.
Jan Koelstra schreef:
m-gineering schreef:...(of een met epoxy in elkaar geplakte bamboefiets)...
Bamboe kan ook zonder epoxy: The Dylan Bamboo bike
Dit wil overigens niet zeggen dat ik mijn stalen frame voor een bamboe in zou willen inruilen...

Jan.
Vertel my wat, maar die Dylan (laid up bamboo) vertrouw ik voor geen meter. Deze is wel echt:

Afbeelding
Dank voor jullie denkwerk n.a.v. mijn vraag welke fiets milieuvriendelijker te maken is: van staal dus.
Loes.