Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stalen frames/fietsen met EBB - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Stalen frames/fietsen met EBB

nicolasfirst schreef:
Jelle'81 schreef: -----
Avaghon levert alleen stalen frames met verschuifbare achterpadden ipv. eccentrische bottom bracket. Dit systeem heb ik nu maar het heeft niet mijn voorkeur, vooral omdat je de positie van achterremmen steeds moet bijstellen.
Op onze Avaghon tandem heb ik wel degelijk een eccentrisch bottem bracket voor het opspannen van de ketting. Dit heb ik ook besteld voor mijn nieuwe fiets.
Ik heb net contact gehad met Re-Cycle. Je hebt inderdaad gelijk. Op de gewone fiets maken ze gebruik van schuifpatten achter en niet, zoals ik dus dacht, een excentrisch gemonteerde bracket. Weer wat geleerd. :oops:


Nico
Frank Z schreef:Welk soort EBB wil je? Pin-bolt, split-dinges, Biocentric, Bushnell, Trickstuff-ietsigs desnoods? Geintje hoor, maar wel leuk om meningen/reviews over te lezen. :wink:
Ik heb nog niet veel beoordelingen gelezen maar ik heb alvast even een overzichtje gemaakt.

EBB SHELLS

Pinch bolt EBB shell (Velotraum, Santos)
Afbeelding

Set screw EBB shell (Thorn)
Afbeelding

Schroefloze 68mm shell
Afbeelding
------------------------------------------------------------------------------
INSERTS

Basic (SJC ~EUR 40)
Afbeelding

Basic (Phil wood ~USD 100)
Afbeelding

Bushnell (~USD 130)
Afbeelding

Carver (USD 90)
Afbeelding

Bio-Centric EBB (~USD 80)
Afbeelding

Wedge type (bijv. Fisher EBB )
Afbeelding

Co-motion (USD 100)
Afbeelding

Poison (EUR 50)
Afbeelding
Wim schreef:Jelle, je hebt ongelijk.
Wim
m-gineering schreef:De elasticiteitsmodulus voor staal is E = 206000 N/mm2
De discussie bleeft knagen, maar ik denk nu te weten hoe de vork in de steel zit... :idea:

206000 N/mm2 is de gebruikswaarde die is vastgelegd in industriële standaarden (DIN, ASTM, etc.). Dit maakt het echter niet tot absolute waarheid; die is van veel meer factoren afhankelijk.
Vergelijk het maar met "huiskamertemperatuur", die door dezelfde standaarden is vastgepind op 20 °C. :wink:
(Naar ik aanneem is dit ook de temperatuur waarbij de elasticiteitsmodulus is vastgesteld)

De variatie van verschillende staallegeringen is overigens wel heel veel kleiner dan ik had verwacht. Standardisatiecommissies hebben dan ook besloten deze verschillen te verwaarlozen. ;)
nicolasfirst schreef:Ik heb net contact gehad met Re-Cycle. Je hebt inderdaad gelijk. Op de gewone fiets maken ze gebruik van schuifpatten achter en niet, zoals ik dus dacht, een excentrisch gemonteerde bracket. Weer wat geleerd.
Dank je wel voor de correctie, maar deze reactie laat m.i. toch nog ruimte voor verwarring. Je zou kunnen lezen dat Avaghon wel EBB levert op maatfietsen en tandems (als je met gewone fiets de Avaghon Series bedoelt). Volgens mij zijn alle stalen Avaghon fietsen gesoldeerd (gelugd) en worden allemaal geleverd met een gelugd bracket en daardoor met verstelbare uitvaleinden. Dus ook de maatfietsen en jullie prachtige rode tandem. Ga maar kijken.

Ruud
De prijsverschillen zijn niet te verwaarlozen.
Thorn...........EUR 606,- met de huidige wisselkoers (incl. vork en zadelpen)
Velotraum....EUR 660,- (excl. vork)
Santos..........EUR 899,- (incl. vork)
Maatframe....EUR 1200,- à 1300,- (grove prijsindicatie)

Eindelijk wat meer informatie over het Santos frame kunnen vinden... op een Duitse site natuurlijk. http://www.meilenweit.net/shop/product_ ... s_id=99214 De site van Velotraum is wat dat betreft onovertreffelijk.
-------------------------------------------------
Framegewicht:
Thorn.......... ?
Santos.........2850 g
Velotraum...3250 g
Interessante zoektocht Jelle. Zou je ook kunnen uitleggen wat nu eigenlijk de verschillen tussen de verschillende soorten EBB's zijn en eventuele voor- en nadelen van de verschillende types. Maakt Idworx alleen aluminum fietsen? Ik dacht dat zij ook een behoorlijk goed uitgedacht EBB hadden?
Idworx levert alleen alu (en titanium) fietsen. Ze gebruiken een EBB shell van het pinch-bolt type in combinatie met een basic insert. Daar is ongetwijfeld over nagedacht, maar verder vrij "gewoontjes" hoor. ;) http://www.idworx-bikes.de/images/integ ... gn/d10.jpg
----------------------
Op eventuele voor- en nadelen van verschillende EBB's kom ik later terug.
Hier enkele voor- en nadelen van verschillende EBB combinaties op een rij.
De werking van de verschillende systemen is --met een beetje technisch inzicht-- wel van de foto's af te leiden.

Set screw EBB + basic insert (oa. Thorn):
- De schroefjes laten deukjes achter in de EBB insert die meestal van zacht aluminium is gemaakt. Dit maakt het lastig deze precies te verstellen aangezien de schroefjes het liefst in oude deukjes vallen.
- De schroefjes aan de onderkant van het frame kunnen beschadigd raken evenals het frame zelf op deze plaats.

Pinch bolt EBB + basic insert (oa. Santos, Velotraum):
- Er zit noodgewongen een overdwarse naad in de bottom bracket shell... maar of dat nou een nadeel is?

Alle niet-basic inserts, aka. expanding inserts (Bushnell, Fisher, Carver, Poison etc.):
- Risico dat ze gaan vastzitten in het geval van achterstallig onderhoud en binnengedrongen water/vuil.
- Veelal duurder (Bushnell)
+ De bracket shell kan schroef- en naadloos blijven.

Voor alle EBB's geldt dat ze kunnen kraken als ze niet lekker gesmeerd zijn en/of niet netjes geïnstalleerd.

---------------------------------------------------------------------
nb. Niet alle systemen zijn compatibel ivm afwijkende diameter.
- 'Standaard' diameter: 54mm (2.126")
- Phil Wood basic insert, diameter: 2.142″
- Thorn (en dus SJC): 51.3mm.
- Bushnell: diameter 2.118", in aangespande van 2.120" tot 2.125". Net geen 54mm (2.126") dus.
Jelle'81 schreef: Wedge type (bijv. Fisher EBB )
Afbeelding
Voor wat het waard is: deze 'wedge type' zit onder meer in vroege Cannondale en Trek tandems. De 'wedge' moet vaak losgemaakt worden door een tik op de deels uitgedraaide bout. Later is er (in elk geval bij Cannondale) een EBB gekomen waarbij de boutkop is 'opgesloten' achter een randje. Door het steeds verder uitdraaien van de bout drukt deze op een gegeven moment de wig los. Dit is vooral heel behulpzaam als door inwerking van vocht etc. de EBB nogal vast zit. Wat dat betreft is het 'pinch-bolt' systeem minder handig, al kun je daarbij weer een grote schroevendraaier o.i.d. in de sleuf zetten om de EBB-huls enigszins open te wrikken.

Mvg,
Marten
Interessant. Ik las net dat de Cannondale Bad Boy Rohloff is uitgerust met een vergelijkbaar systeem, maar dan met twee wiggen ('wedges'). Schijnt erg snel vast te gaan zitten en het werd zelfs aangeraden om de EBB elke keer als je de ketting aanspant even uitelkaar te halen en te smeren. :?
Jelle'81 schreef:Interessant. Ik las net dat de Cannondale Bad Boy Rohloff is uitgerust met een vergelijkbaar systeem, maar dan met twee wiggen ('wedges'). Schijnt erg snel vast te gaan zitten en het werd zelfs aangeraden om de EBB elke keer als je de ketting aanspant even uitelkaar te halen en te smeren. :?
Een doorgezaagde bracketbus met klembouten is het meest Idiotensicher, al die high-tech oplossingen blijken in de praktijk aanzienlijk bewerkelijker. Inwendige wiggen lossen als alles vastgerot is en met niet passend gereedschap rondgedraaid zal tegenvallen.
Een voorlopige slotnoot, voor de geïnteresseerden. Deze afweging is natuurlijk vrij persoonlijk.

Thorn:
+ voorvork heeft extra lange stuurbuis (wellicht handig voor lange personen zoals ik)
- niet mijn favoriete EBB constructie.
- maar in 2 kleuren verkrijgbaar

Velotraum:
+ sympathieke, gedetailleerde en interactieve site. Volledige openheid over herkomst frames, etc.
+ alle kleuren van de regenboog
+ ook in hele grote/kleine maten verkrijgbaar
- zwaarste frame, overkill?

Santos:
- duurste van de convectieframes
+ makkelijkst test- en verkrijgbaar in NL

Maatframes:
+ volledig naar wens
- duurder

Als de Santos 23" me 'past', wordt dit mijn eerste keus, zo niet dan wordt het een 24" Velotraum. Als dat niet lekker zit ga ik es naar maatframes kijken. (ik ben trouwens 1.97 m lang en mijn binnenbeenhoogte is ~97 cm).
Het wachten is nu op de belastingteruggave en mijn daaropvolgende bezoek aan NL. :D
Jelle'81 schreef: Als de Santos 23" me 'past', wordt dit mijn eerste keus, zo niet dan wordt het een 24" Velotraum. Als dat niet lekker zit ga ik es naar maatframes kijken. (ik ben trouwens 1.97 m lang en mijn binnenbeenhoogte is ~97 cm).
Veel plezier met passen, het volgende....hoe weet je dat een maatframe lekker gaat zitten? passen zal hij zeker, maar lekker zitten is maar afwachten......dat lekker is vaak niet uit te drukken in maten/hoeken van buizen, maar toch een persoonlijk gevoel.

Valt me trouwens wel mee dat je een passend fiets kan vinden in jouw maat. Komt er zo'n mooi gliment insert in van Phil woods of een andere?

Succes, een nieuwe fiets uitzoeken is altijd erg leuk :lol:
Ik weet nog niet welke insert het precies zal worden, maar wss het meest basic model. :)

Ik ben naar (Noord)-Nederlandse maatstaven niet extreem lang hoor; voor spijkerbroeken heb ik dan ook nèt geen speciale maat nodig.
Velotraum levert trouwens XXXL alu-frames, die zijn zelfs voor mij een stuk te groot... hoop ik... :wink:
Leuk hoor, dat uitzoeken! Ik heb zelf nooit problemen met een ebb van Phil Wood. Ik vind persoonlijk de Velotraum-fietsen erg mooi.
Oh ja, uiterlijk en fotootjes, dat was ik nog vergeten. ;)
De Velotraum oogst het meest mountainbikerig, de Thorn vind ik vrij spartaans ogen en de Santos stijlvol neutraal, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ik ben niet zo gecharmeerd van die Tout Terrain achterdrager en schijfremmen.

Thorn Raven Nomad Mk2:
Afbeelding
Velotraum Cro-mo EX:
Afbeelding
Santos Travelmaster CroMo 26":
Afbeelding
Tout Terrain Silkroad:
Afbeelding
Vittorio Globetrotter (maatframe):
Afbeelding
M-gineering (maatframe):
Afbeelding
Die blauwe, en dan in het zwart graag. :wink:

Is dat een Santos?

Gr
Eric
Ja, ik heb de namen er nog even bijgezet voor de duidelijkheid.

Helaas is deze kleur niet meer verkrijgbaar bij Santos, anders had ik het wel geweten... http://www.pbase.com/canyonlands/image/61236939
Geef mij die andere blauwe maar.... en dan in het zwart.
Wim
De onderste zit nu in china :lol:

Geef mij ook maar die in mat zwart 8) ipv zwembad blauw