Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 29er/randonneur welke? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

29er/randonneur welke?

Johojo schreef:Aanvulling: ik bij deze fiets al vaker de term BB7 tegengekomen. Even opgezocht: blijken inderdaad mechanische remmen te zijn. Op Mtbr is men zo te zien erg positief over deze remmen.
Er zijn ook mechanische Shimano's voor racegrepen . BB7 was ik nooit zo kapot van*), een volgende keer zou ik die proberen

*) remden matig en ze vallen uit elkaar als je de stelknop verkeerd om draait
Ik snap er nog steeds niet veel van. Je hebt het de hele tijd alleen maar over looks, en wilt dat de fiets dan ook nog een beetje klassiek oogt. Vervolgens noem je steeds fietsen die dat helemaal niet doen, met heftig sloping bovenbuizen, rechte vorken etc. Een Alfine naaf nemen vanwege de looks lijkt me evenmin slim. Die Shimano naven zijn zwaar, hebben nogal wat interne weerstand, en gaan niet heel lang mee. Wat mij betreft dus een Rohloff of een net derailleur systeem (als er iets een klassieke look heeft...).
Volgens mij moet je het zoeken bij een traditonele engelse stijl randonneur met in jouw geval extra brede racebocht, maar dan met ruimte voor bredere banden (echt heel breed hoeft niet voor jouw gebruik), en omdat je niet veel bagage meeneemt een niet al te stijve buizenset voor jouw maat en gewicht. Of gewoon een veldrijfiets. Zet er cross bandjes op en je kunt in het bos zowat alles doen, en zet er snelle weg bandjes op en je doet weinig onder voor de racefietsers. Als de fiets niet al te zeer op wedstrijden is georienteerd kun je ook nog bagage meenemen. Keus genoeg aan banden om je fiets aan de omstandigheden aan te passen.
Wim
Wim schreef:Volgens mij moet je het zoeken bij een traditonele engelse stijl randonneur met in jouw geval ...
Haha, Wim, je krijgt nog eens een medaille voor je promotie van Britse producten! Krijgt Bert dan toch nog gelijk - bijna - met zijn Lord Wim? :wink:
Johojo wil duidelijk vooral een andere fiets en neemt daarbij minder aspecten voor lief. Die Gryphon voldoet zeker aan die eis.
Leon
Afbeelding
Ik weet of dat type nog te krijgen is, maar de Singular Perigrine is ook erg mooi, en klassieker vorm gegeven...
En dat stuur!! Prachtig, hoe heet zoiets?
Afbeelding
Nee hoor dat hoeft niet, maar als hij het zelf heeft over racebocht, klassieke uitstraling en prestaties op asfalt dan denk ik niet onmiddellijk aan een 29-er. Dat was en is mijn punt.
Wim
Eric, dit lijkt er meer op. Stuur is vermoedelijk de On One Midge (zo heette die geloof ik) of een ander dirt drop achtig stuur. Dirt drop is de algemene naam voor een racebocht voor off road gebruik. Ze zijn breed, hebben een uitstaande beugel, en heel weinig drop.
Wim
Johojo schreef:Als randonneur: het zou mooi zijn als ik een praktisch alternatief zou hebben voor de diepe zit van een racefiets en de rechtopzit van mijn Stevens Randonneur.
Kijk dan wel naar de geomtrie v/d fiets, hoe langer de balhoofdbuis, hoe rechter de zit. Bij racefietsen met dezelfe lengte van bovenbuis kan dit tot 8cm verschillen!
Van heel diepe race zit tot comfortabele toer zit.
Nog een kenmerk van "dirt drops" is dat ze 'flare' hebben: niet alleen gaan de drops naar beneden, ook gaan ze naar buiten!

En dat komt goed uit, want in welke stand is dat dan?
Antwoord: zie punt 2).
@Wim:

Ik denk dat ik door 'klassiek' te zeggen bij jou duidelijk andere ideeën opwek dan ik zelf bedoel. Kijk, ik ben 30 jaar, en slechts een jaar of 3-4 fiets-minded. Ik ben dus opgegroeid met oversized aluminium frames. Al langer denk ik aan de aanschaf van een 29er met vaste vork en kortgeleden kwam ik de Gryphon tegen op internet in verschillende uitrustingen. Waaronder bijv. lederen stuurlint, brooks zadel en een berijder met Retroshirt. Prachtig vind ik dat. En, dat is in mijn ogen klassiek. Althans de uitstraling.

Dus als ik de vraag opnieuw zou moeten formuleren: ik wil (mits 'ie goed rijdt) de Gryphon, wie kent soortgelijke alternatieven? Want ik wil namelijk niet op 1 paard wedden. De keuze voor Alfine had ik al uitgelegd.

@eric,

Inderdaad, foto's maken meer duidelijk. De peregrine is ook prachtig. Hier de foto's van de Gryphon:

http://www.singularcycles.com/gryphon.html
Je hebt gelijk: bij klassiek denk ik aan het mooiste van een tijd geleden. Zie bijvoorbeeld Bicycle Quarterly, al is dat wel heel extreem. Bij een fiets moet je echter ook nadenken over de vraag of het ding gaat doen wat je ermee wilt doen (en wat je nu eigenlijk wilt). Daar lijk je wat weinig mee bezig, en dat kan tot teleurstellingen leiden.
Veel succes,
Wim
Ik lees je reactie met verbazing. Als ik érgens mee bezig ben, dan is me afvragen of de fiets past bij het beoogde gebruiksdoel. Dat doel houdt ook bepaalde rijeigenschappen in. Dat zijn niet de eigenschappen die ik een cyclocrosser of een randonneur toedicht; vandaar een 29er. Daarbij verwacht ik dat het rijgedrag op de weg prima is met een andere set banden dan voor bos-gebruik. Of dat echt zo is weet ik pas als ik erop gefietst heb.
Hoi Johojo,

Hoe zie je de combi 'lichte bepakking' en Gryphon: draag je het (hoeveel kg?) op je rug of in een frametas? De Gryphon heeft geen oogjes voor dragers en spatborden.

Je mag mijn Singular Swift L wel eens proefrijden als je wilt. De Gryphon flext trouwens meer dan de Swift en de Salsa Fargo. Kijk ook eens naar deze link.

Gr. Frank
Bij gebrek aan oogjes zal ik m'n rugzak (Vaude Alpin Air 25+5) gebruiken. Voor zwaardere bepakking en langere tochten heb ik wel een andere fiets en ik kan de Bob trailer er achter hangen.

Bedankt voor het aanbod en de link. Ik neem wellicht later even contact op voor een evt. proefritje. De Swift is ook een erg mooie fiets, mijn voorkeur gaat hier echter niet naar uit omdat de geometrie niet (zoals de Grypon) 'drop bar specific' en wel
'suspension corrected' is. Tot in hoeverre dat nadelig is valt nog te bezien natuurlijk.

Ik verbaas me over het flexen. Ik lees juist weer ervaringen over een hele stijve fiets. Wellicht andere wielen? Of toch het frame. Ik ga lezen.
Johojo schreef:... het hoeft mij niet al te technisch en hobbelig. Gewoon lekker onverhard toeren over gravel, bospaden mag wat modderig zijn soms. Gewoon lekker touren dus.
Johojo schreef:... kwam ik de Gryphon tegen op internet in verschillende uitrustingen. Waaronder bijv. lederen stuurlint, brooks zadel en een berijder met Retroshirt. Prachtig vind ik dat. En, dat is in mijn ogen klassiek. Althans de uitstraling.

ik wil (mits 'ie goed rijdt) de Gryphon
Johojo schreef:Als ik érgens mee bezig ben, dan is me afvragen of de fiets past bij het beoogde gebruiksdoel. Dat doel houdt ook bepaalde rijeigenschappen in. Dat zijn niet de eigenschappen die ik een cyclocrosser of een randonneur toedicht; vandaar een 29er. Daarbij verwacht ik dat het rijgedrag op de weg prima is met een andere set banden dan voor bos-gebruik. Of dat echt zo is weet ik pas als ik erop gefietst heb.
Volgens mij ben je ietwat veel bezig met vooraf de fiets te perfectioneren. Zo groot zijn de verschillen tussen fietsen onderling nu ook weer niet.
Ik denk dat het 10x zo belangrijk is dat je een fiets koopt die afgesteld is op jouw maat en zitwensen dan op de door fabrikant en andere gebruikers toegedichte eigenschappen.
Het lijkt me duidelijk dat je uit bent op looks, want anders heeft de fietsenman op de hoek prima fietsen voor het gebruiksdoel zoals je het omschreven hebt.
Dus: zorg dat je op een Gryphon kunt fietsen voordat je hem koopt.
Leon
Johojo schreef:Ik lees je reactie met verbazing. Als ik érgens mee bezig ben, dan is me afvragen of de fiets past bij het beoogde gebruiksdoel. Dat doel houdt ook bepaalde rijeigenschappen in. Dat zijn niet de eigenschappen die ik een cyclocrosser of een randonneur toedicht; vandaar een 29er. Daarbij verwacht ik dat het rijgedrag op de weg prima is met een andere set banden dan voor bos-gebruik. Of dat echt zo is weet ik pas als ik erop gefietst heb.

Niet boos worden op Willem, je brengt ons namelijk vreselijk in verwarring.
Je schrijft dat je een MTB niet vooruit te branden vind op de weg en je wil iets lichtvoetig voor een bospaadje Vervolgens zoek je het in een 29-er die juist lekkerder over grasland of obstakels rolt.

Nou heb ik niks tegen 29-ers, maar ik zie er op asfalt nog geen racefietsgevoel uitkomen, zeker als je er ook nog een nexus inhangt.

Een lichtvoetige fiets met 622 wielen en een krom stuur waar bredere banden inpassen leunt dan in mijn optiek meer tegen een audax/rando/veldrit fiets aan. Bij al jouw suggesties zit ik aldoor te denken dat ik je er op mijn Champion Mondial met spatbordjes en 30mm banden nog makkelijk afrijdt als er niet net 80mm regen is gevallen :D

Oh, ja, hoe dieper je zit, hoe onhandiger een rugzak wordt.
Maar ga gewoon proefrijden, dat moet toch de doorslag geven
Leon schreef:Volgens mij ben je ietwat veel bezig met vooraf de fiets te perfectioneren. Zo groot zijn de verschillen tussen fietsen onderling nu ook weer niet.
Ik denk dat het 10x zo belangrijk is dat je een fiets koopt die afgesteld is op jouw maat en zitwensen dan op de door fabrikant en andere gebruikers toegedichte eigenschappen.
Het lijkt me duidelijk dat je uit bent op looks, want anders heeft de fietsenman op de hoek prima fietsen voor het gebruiksdoel zoals je het omschreven hebt.
Dus: zorg dat je op een Gryphon kunt fietsen voordat je hem koopt.
Leon
Helemaal mee eens, mogelijkheid tot testrijden was ook onderdeel van de aanvankelijke vraag. Ik krijg alleen zolangzamerhand de indruk dat hier zoveel mogelijk wordt gezocht geschoten op inconsequenties in mijn verhaal.

Ik hou daarom ook maar op met mijn pogingen om beter toe te lichten wat nou precies mijn bedoeling is.

@marten

Verwarring is er inderdaad kennelijk door miscommunicatie.
Nou heb ik niks tegen 29-ers, maar ik zie er op asfalt nog geen racefietsgevoel uitkomen, zeker als je er ook nog een nexus inhangt.
Ik heb ook niets gezegd over racefietsgevoel. Ik heb al een racefiets.

Nog één poging dan: ik wil gewoon een 29er. Dit moet niet een gewone 26" MTB zijn want die heb ik ook al. De fiets moet een aanvulling zijn op mijn huidige fietsen en geen andere fietsen (Stevens Randonneur, Focus Variado Racer en Cube Reaction) volstrekt overbodig maken. Als weggebruik moet het een aanvulling zijn t.o.v. de Randonneur die een vrij rechte zit heeft. Gewoon om even wat sneller te kunnen touren op momenten dat ik niet met de racer op pad wil.

Maar goed, maar hopen dat ik kan proefrijden dan zal ik jullie berichten.
Ik rijd op een Salsa Fargo. De reden om deze fiets te kopen komen reddelijk met de jouwe overheen. Rijd nu twee jaren op de fiets en ben erg tevreden. Is zeker geen snelle racer, maar lekker stevig en erg comfortabel. Keuze singular versus fargo is ingewikkeld. Denk inderdaad ook dat Fargo stijver is en meer gebouwd om bagage te vervoeren. Ik vermoed dat Jelle je meer kan vertellen. Mocht je mijn Fargo L een keer willen proberen, dan is er wellicht wat af te spreken.
Wie is die Jelle waar hier over gesproken wordt trouwens? :D
Jelle'81 schreef:Wie is die Jelle waar hier over gesproken wordt trouwens? :D
Mister Singlespeed.nl
Fietsers,

Ik heb eea eens even laten bezinken. Als ik het 29er idee op een zijspoor zet (als mijn MTB aan vervanging toe is, zal het sowieso een 29er worden), dan blijft Randonneur over.

Ik kwam bijv. de Avaghon Rando tegen (link plaatsten lukt niet door frames op pagina?) prachtige fiets, uit te rusten met drager en verlichting. Erg prettig aangezien dit dan de woon-werk en vakantiefiets zou moeten worden. Met zo'n investering wordt het namelijk niet een fiets voor 'erbij'

Nou heb ik verder gezocht naar vergelijkbare modellen. Van bijv. Thorn, Tout terrain, Singularr maar de Avaghon staat qua looks nog bovenaan. Wellicht dat jullie nog suggesties hebben. Het zou trouwens wel prettig zijn als ik min. 37mm banden kan monteren.