door
_Peter_ » ma 09 aug, 2010 23:20
Ljubljana is ook met de trein te bereiken, via Munchen, Salzburg en Villach. Bij Risjnak is een soort van hotel, als het daar vol is is er in het dorp ook nog wel slaapruimte te regelen, zorg wel dat je een beetje Kroatisch spreekt, de meeste mensen die hier komen komen uit het land zelf. Hvar is prachtig vooral de weg van Stari Grad naar Sucuraj (Pont naar het vaste land) Je moet dan wel weer helemaal terug naar Makarska. De dag voordat ik de berg op wilde kwam ik door een kuil zeer snel tot stilstand met als gevolg pijn en een verbogen voorvork die hier in Nederland pas na een maand kon worden vervangen. (Misschien iets voor volgend jaar (de berg dan) Als je toch in Montenegro bent neem dan ook even de uitstap naar Sköder (het meer) en vandaar naar Cetinje (voormalige hoofdstad) omhoog. Je kan daar nog verder omhoog naar het Mausoleum in NP Lovcen of anders terug naar Kotor met een fantastische afdaling en uitzicht op de Baai. Nadeel is wel dat je ook weer omhoog moet wil je naar Niksic en Durmitor. Geen ervaring met ligfietsen behalve 200 meter proefrijden op een van de eerste challenges, kan je wel vertellen dat voorzover je van verkeer kan spreken het niets is in vergelijking tot Nederland, met uitzondering dan van de grote steden Split, Zadar, Dubrovnik, langs de kust in Montenegro (al schijnt de weg daar opgeknapt te zijn) en Sarajevo, waar je ook rekening mee wilt houden is de staat van de weg in ieder dorp of stad want dat laat nog al eens te wensen over. In Montenegro kan het trouwens zo maar zijn dat er een stuk weg weg is (in 2004 iig) vooral in de bergen. Zorg ook voor goede verlichting want zeker in Bosnië zijn niet alle tunnels verlicht en dan is donker opeens echt donker. Misschien toch maar bukken.
Van de route op everytrail kan ik nog vertellen dat ik hem hier en daar wel wat heb opgeschoond en staar je niet blind op de gemiddelde snelheid (die lag in werkelijkheid een stuk hoger) dat is iets wat de meeste GPS-programma's nog niet goed weten om te zetten.