Additionally, paste this code immediately after the opening tag: amsterdam - berlijn??? advies gevraagd - Forum Wereldfietser

amsterdam - berlijn??? advies gevraagd

Als onervaren lange afstand fietser wil ik graag deze zomer alleen naar Berlijn fietsen. Heeft iemand tips (met name op het gebied van training???) ?Heeft iemand deze route gedaan? Was dat zwaar?

Alle informatie is eigenlijk meer dan van harte welkom!!! :D BEDANKT!

Er is een route de R1, deze is niet zwaar. Ga vooraf gewoon wat oefenen. Steeds geleidelijk aan de lat hoger leggen. Doe na het vlakke werk ook wat Limburgse heuvels. Goeie tip: doe mee met een trektocht van de Wereldfietser en bezoek een kampeerweekend van onze club. Daar doe je heel veel waardevolle informatie op in de praktijk.

bert sitters schreef:Er is een route de R1, deze is niet zwaar. Ga vooraf gewoon wat oefenen. Steeds geleidelijk aan de lat hoger leggen. Doe na het vlakke werk ook wat Limburgse heuvels. Goeie tip: doe mee met een trektocht van de Wereldfietser en bezoek een kampeerweekend van onze club. Daar doe je heel veel waardevolle informatie op in de praktijk.
Het eerste stuk tot aan Holzminden is niet zwaar, maar daarna als je de (uitlopers) van de Harz in gaat, kan het toch soms afzien zijn. Limburgse heuvels vallen daarbij in het niet.

Je zou ook eens op www.Hanzefietsroute.nl kunnen kijken. Deze zou je bijvoorbeeld in de buurt van Paderborn of Detmold op kunnen pakken. (Bij Detmold kruist de route de R1) Deel 2 loopt noordelijk van de Harz via Brandenburg, zuidelijk van Berlijn naar Frankfurt aan de Oder en is goed beschreven. Door de duidelijke kaarten zal het nadeel dat de route alleen in omgekeerde volgorde is beschreven meevallen.

Harry

De Hanzeroute loopt de andere kant op (dus eerst via het noorden langs de Oostzee naar Frankfurt a/d O, dan het Zuidelijke deel. Je bent dus eerst in Frankfurt a/d O en daarna pas in Paderborn. Het stuk langs de Oostzee vond ik trouwens wel mooi, dus als je wilt omfietsen is dat misschien nog een idee! Er is een ander draadje over deze route.

De route is dus niet andersom beschreven. Andersom lezen zou ik zelf geen optie vinden. Dat wil zeggen, ons zou het niet zijn gelukt (en zulke krukken met kaart- en routelezen zijn we ook weer niet). De kaartjes zijn best aardig, zolang je goed zit, maar als je niet meer goed zit, dan is het lastig de weg terug te vinden. Dat cond ik tenminste.

Groet, Jennifer

Hoi Allemaal

Wat fijn en leuk dat ik zoveel reacties op mijn posting krijg!! Heel erg bedankt allemaal voor jullie tips en adviezen.

Waar ik me nu (vanwege de bergen) redelijk druk om maak is de training. In hoeverre en hoe lang van te voren raden jullie aan om hiermee te beginnen? En hoe zwaar is de route voor iemand die nog nooit verder heeft gefietst dan Amsterdam-Leiden?

Groetjes,
Wendelien

Als je bang bent voor het klimmen, dan zijn er een paar tips.
1 Neem weinig gewicht mee. Op vlak terrein maakt het niet zo heel veel uit hoeveel je meeneemt, maar bij het klimmen scheelt het wel heel veel.
2 Fiets op een licht verzet omhoog. Het heeft geen zin je te forceren. De meeste beginners gaan veel te snel en zwaar omhoog.
3 Zorg dat je de goede overbrengingsverhoudingen hebt om licht omhoog te gaan. Mocht je nog nieuwe achtertandwielen nodig hebben, kies dan voor een grootste tandwiel van 32 of nog liever 34 tandjes. Een kleiner kleinste voortandwiel is soms ook een optie, maar dat is alleen economisch als je een wat duurder crankstel hebt waarbij de tandwielen los vervangbaar zijn. Informeer wel even bij de fietsenmaker of de derailleurs zulke aanpassingen aankunnen (meestal wel).

Tot slot, maar dat heeft niets met klimmen te maken: laat nog eens kijken of je goed op je fiets zit (er zijn nogal wat onervaren fietsers die veel te laag zitten), en denk nog eens na over je zadel. Dit lijkt me een mooi moment om een geveerd leren Brooks zadel (B67 als je rechtop zit, of Champion Flyer S als je iets meer voorover zit) te overwegen (moet je dan nog wel inrijden). Velen van ons zweren daarbij, omdat het zich vormt naar je eigen achterwerk (zitbeentjes), en omdat het minder zweterig is. Wel zijn er ook mensen die zulke zadels haten - dit blijft echt heel persoonlijk.

Veel plezier,
Willem

[quote="Harry"]Je zou ook eens op www.Hanzefietsroute.nl kunnen kijken. Deze zou je bijvoorbeeld in de buurt van Paderborn of Detmold op kunnen pakken. (Bij Detmold kruist de route de R1) Deel 2 loopt noordelijk van de Harz via Brandenburg, zuidelijk van Berlijn naar Frankfurt aan de Oder en is goed beschreven. Door de duidelijke kaarten zal het nadeel dat de route alleen in omgekeerde volgorde is beschreven meevallen.

Harry[/quote]

Ook van Paderborn tot Helmstedt zitten in de Hanzeroute wat stevige klimmetjes, daarna is die tot Potsdam nagenoeg vlak. Je moet dan wel uitsluitend op de kaarten fietsen, en dat zal niet gemakkelijk zijn vanwege een groot aantal halfverharde wegen en bospaadjes. Heb je echter geen haast, wil je genieten van veel natuur en durf je wat avontuur aan; gewoon doen. Anders de R1 nemen.

De R1 is heel goed zonder bijzondere training vorraf te doen. Tegen de tijd dat je de uitlopers van de Harz bereikt, heb je aardig wat conditie opgebouwd. Bij de wat moeilijkere stukken ga je maar wat langzamer. Is sowiesoe aan te bevelen, omdat zowel het landschap als de middeleeuwse dorpjes en stadjes waar je doorheen komt volop de moeite waard zijn om af en toe te stoppen en ervan te genieten. Tip: blijf een avond/nacht over in Einbeck (vóór de Hars) en Quendlinburg (net na de Harz) - beiden prachtige stadjes.

We denken erover deze zomer langs de R1 terug te fietsen van Berlijn naar Nederland. We zijn een kamperend gezin met twee kinderen van 7 en 9, waarvan de jongste achterop de tandem rijdt, en de oudste zelf fietst op haar mtb. We hebben dus onvermijdelijk nogal wat bagage (o.a. een bagagekar achter de tandem), en het klimmen mag daarom niet echt te dol worden.
Op de site van de Bikeline boekjes staan sombere waarschuwingen dat het klimmen zwaar kan zijn, het wegdek zo slecht dat je eigenlijk een volgeveerde fiets nodig hebt, en dat de route ongeschikt is voor aanhangers. Ik heb zo'n gevoel dat dit allemaal wat overdreven is, maar ik weet het niet zeker (en hoe zit dat met die ongeschiktheid voor bagagekarren - dat wordt wel vaker gezegd maar ik ben eigenlijk altijd overal gekomen met onze tweewieler kar). Om jullie een idee te geven van eerdere relevante prestaties: we hebben inmiddels het gedeelte van Maastricht naar Straatsburg gereden van Benjaminse's route naar Rome, en dat was door de Ardennen en de Vogezen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen,
Wim

Willem Jongman schreef:We denken erover deze zomer langs de R1 terug te fietsen van Berlijn naar Nederland. We zijn een kamperend gezin met twee kinderen van 7 en 9, waarvan de jongste achterop de tandem rijdt, en de oudste zelf fietst op haar mtb. We hebben dus onvermijdelijk nogal wat bagage (o.a. een bagagekar achter de tandem), en het klimmen mag daarom niet echt te dol worden.
Op de site van de Bikeline boekjes staan sombere waarschuwingen dat het klimmen zwaar kan zijn, het wegdek zo slecht dat je eigenlijk een volgeveerde fiets nodig hebt, en dat de route ongeschikt is voor aanhangers. Ik heb zo'n gevoel dat dit allemaal wat overdreven is, maar ik weet het niet zeker (en hoe zit dat met die ongeschiktheid voor bagagekarren - dat wordt wel vaker gezegd maar ik ben eigenlijk altijd overal gekomen met onze tweewieler kar). Om jullie een idee te geven van eerdere relevante prestaties: we hebben inmiddels het gedeelte van Maastricht naar Straatsburg gereden van Benjaminse's route naar Rome, en dat was door de Ardennen en de Vogezen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen,
Wim
Jaren geleden (ik geloof in 1992) zijn we in de winter van NL naar Berlijn gefietst. Ik kan mij niet herinneren dat we heel veel geklommen hebben. De wegen waren toen inderdaad niet heel erg goed maar om nou te zeggen dat je daar een mtb voor nodig hebt....absoluut niet.
Ook een kar lijkt me geen probleem.
Maar goed, dat was in 1992....dingen kunnen veranderen.
Succes,
Marco

Hoi, Willem,
Ik denk dat de tour best te doen is - met aanhangwagen en kinderen. Ik heb de route enkele jaren geleden gereden - naar Berlijn toe. De wegen waren prima - alleen in het deel van de oude DDR waren er soms kinderhoofdjes en sommige wegen wat minder. Maar toen (8 jaar geleden) waren ze daar druk bezig de route goed te krijgen. Ik mag aannemen dat ze daar inmiddels klaar mee zijn. De Harz kan wat pittig zijn - en rond de Teutoburgerwald is het soms ook nog wat pittig klimmen, maar nooit lange stukken achter elkaar. Ik had wel het idee, dat de route vanuit Nederland naar Berlijn wat makkelijker is dan andersom.

Kijk even op de onderstaande link voor een goede kaart met een schat aan details voor B & B's, campings, jeugdherbergen, idee?n voor leuke uitstapjes etc. Daarnaast geeft de kaart soms wat makkelijkere alternatieven (omwegen, resp. soms afkortingen). De route is in twee boekjes beschreven: vanaf de NL grens naar H?xter aan de Weser, en vervolgens van daar naar Berlijn, resp. Frankfurt aan de Oder. Een alternatief zou kunnen zijn tot H?xter te gaan en dan de Weser af naar Bremerhaven (of Bremen en dan links af via Jever naar Nederland). Mooie route om met kinderen te fietsen en makkelijk.

http://zeuss.bva-bielefeld.de/

Veel plezier. Angela