Hallo,
voor de kou werkt een merinowollen baselayer (ik heb ze van Icebreaker en Terramar) en truitje perfect. Naast vasthouden van de warmte gaat het dit materiaal ook niet zo snel stinken, met name oder je oksels. Ik heb ook 2 baselayers van craft (niet van wol), maar hoe goed je 's morgens ook douched, na een dagje fietsen, meur je vanuit je oksels de pan uit. Je moet dat soort baselayers daarna volgens minimaal op 60 graden wassen, want als die microben zich eenmaal hebben genesteld in de polyester holle vezels......
Verder draag ik hier overheen een merinowollen trui van Woolistic, hele mooie replica-truien (Wiels Groene Leeuw, Molteni Arcore, Faema) uit de jaren 50, 60 en 70. Je kan hier winter- en voorjaarstruien van kopen, naast de klassieke koerstruitjes met korte en lange mouwen, supermooi spul.
Hieroverheen draag ik momenteel een Lowe Alpine goretex proshell (merinowol houdt warmte vast maar is niet echt een windbreaker) jasje met lang achter pand en vergrote capuchon zodat je je helm hieronder kunt dragen. Goretex is overigens geen wondermiddel, het ademt niet genoeg om tijdens het fietsen al je zweet weg te werken (althans bij mij), maar als dit materiaal het niet kan, dan is er niets dat dat kan.
Als broek een collant met lange pijpen met zeem van cyclewear.eu. Supergoedkoop (29,95) maar bevalt me boven verwachting zeer goed, even fietsen en heb warme benen. Sokken van Bridgedale (ik weet niet welk type) en MTB schoenen van Shimano (MT 183n mesh deel van deze schoen laat geen water door!!!)) met Vaude neopreen overschoenen.
Verder (echte) water- en winddichte handschoenen van Rose(eigenmerk).
Voor zover mijn bijdrage aan dit draadje.