Additionally, paste this code immediately after the opening tag: naafdynamo interne bedrading - Forum Wereldfietser

naafdynamo interne bedrading

Hallo,

Bij het vetten van m'n naven ben ik wat enthousiast geweest.

De interne bedrading van m'n Shimano naafdynamo is afgebroken, nu weet ik niet of ik die kan vervangen, en wat ik hiervoor moet doen. Ik heb een soldeerbout, maar daar red ik het niet mee.

Is het aan te raden de kogels uit de naaf te laten en te proberen de draad terug te verlengen/helemaal te vervangen, en dan met welk materiaal, ik heb hier koperdraad, maar er zit nog een soort rubber om die interne draad heen.

Wie o wie weet raad, want dan kan ik er wel in slagen m'n naven te vetten, zonder verlichting rijden is het natuurlijk ook niet.

Het is een dh-3n71 dynamo.

Dank voor de raad.

Groeten,

Willem
wwwillem schreef:Hallo,

Bij het vetten van m'n naven ben ik wat enthousiast geweest.

De interne bedrading van m'n Shimano naafdynamo is afgebroken, nu weet ik niet of ik die kan vervangen, en wat ik hiervoor moet doen. Ik heb een soldeerbout, maar daar red ik het niet mee.

Is het aan te raden de kogels uit de naaf te laten en te proberen de draad terug te verlengen/helemaal te vervangen, en dan met welk materiaal, ik heb hier koperdraad, maar er zit nog een soort rubber om die interne draad heen.

Wie o wie weet raad, want dan kan ik er wel in slagen m'n naven te vetten, zonder verlichting rijden is het natuurlijk ook niet.

Het is een dh-3n71 dynamo.

Dank voor de raad.

Groeten,

Willem
If al else fails read the instruction manual...... :D

Dw draad moet van de as geisoleerd blijven, hoe je dat voor elkaar krijgt is niet belangrijk. Een nieuwe binnenunit kost €80, dus het moet lukken ;)

plaatjes: http://de.geocities.com/hb_nx30/
Willem,

Ik ben (ook) maar een eenvoudige knutselaar maar na het zien van de afbeeldingen op http://de.geocities.com/hb_nx30/ denk ik dat het mogelijk moet zijn om het oude eindje aan een nieuw draadje te solderen (eerst beide einden vertinnen) en er dan een krimpkousje omheen te krimpen voor de isolatie. Een krimpkousje krijg je nog wel om een kort stukje draad dat uit de dynamo steekt, isolatie tape is daar een stuk lastiger.

Maar wat me onaangenaam trof was het stukje onder "Wartungsintervall". Lijden alle naafdynamo's van Shimano aan deze vet-armoede? Ik heb net 500 km een DH T660 3N op mijn fiets en vraag me af of ik die nu werkelijk moet gaan demonteren en smeren. Weet iemand hier meer van? Bij voorbaat dank.

Frank
Beste Frank,

Ik rij nu ongeveer 23.000 km rond met een Shimano naafdynamo (DH-3N71). Ik heb er nooit naar omgekeken en hij heeft me nog nooit in de steek gelaten. Ik besef dat dit slechts een anekdotisch gegeven is, maat het kan je misschien gerust stellen.

Slaap zacht,

Bart
frank bueters schreef:Willem,
Maar wat me onaangenaam trof was het stukje onder "Wartungsintervall". Lijden alle naafdynamo's van Shimano aan deze vet-armoede? Ik heb net 500 km een DH T660 3N op mijn fiets en vraag me af of ik die nu werkelijk moet gaan demonteren en smeren. Weet iemand hier meer van?
-Mijn indruk is dat Shimano de laatste jaren weer meer vet gebruikt
-Shimano naafdynamo's houden het langer vol als je ze niet in een verwarmde fietsenschuur zet, maar de naaf op buitentemperatuur houdt. SON's kunnen wel tegen zo'n behandeling
Hoe verwijder je het best de oude isolatie?

Willem
Ik rij nu ongeveer 23.000 km rond met een Shimano naafdynamo (DH-3N71). Ik heb er nooit naar omgekeken en hij heeft me nog nooit in de steek gelaten.
Kijk, zoiets stelt me nou gerust, dank je wel :)
-Mijn indruk is dat Shimano de laatste jaren weer meer vet gebruikt
-Shimano naafdynamo's houden het langer vol als je ze niet in een verwarmde fietsenschuur zet, maar de naaf op buitentemperatuur houdt. SON's kunnen wel tegen zo'n behandeling
Voor het eerst ben ik blij dat mijn schuur ijs- en ijskoud is.
Hoe verwijder je het best de oude isolatie?
Normaal gesproken met een striptang. Maar kijk uit dat je die tang goed op diepte stelt, je hebt vanwege de beperkte lengte van je draadje waarschijnlijk geen tweede kans.

Groet, Frank
Het lijkt me bijna makkelijker de dynamo open te schroeven, en de hele draad te vervangen, alleen weet ik niet of dat mogelijk is voor een leek.

voor de striptang is amper plaats, en er bestaat het risico dat ik het al korte eindje afbreek.

Misschien lukt het om de krimkous wat weg te branden.

Willem
Nu ja voor diegenen die het interesseert,
ik heb foto's van een naafdynamo die open is en het is de DH-3N71.

Of ik die draad kan vervangen is een raadsel, want solderen lukt niet echt met het nog erg korte eindje.

http://trinitybicycles.com/shimanodynohuboverhaul.php

Groeten

Willem