Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsonderhoud - Forum Wereldfietser

fietsonderhoud

Hallo,

Ik heb net mijn derailleur, ketting en tandwielen schoon gemaakt. dit omdat het aandrijfmechanisme begon te ratelen niet meer lekker soepel bewoog en schakelde. het vuil en vet zat overal in zulke dikke klonten dat de derailleur wieltjes bijna niet meer zichtbaar waren. en de schakeltjes niet meer als losse bewegende delen waren te herkennen. echt een schande en dus meer dan de hoogste tijd om er wat aan te doen.

tot nu toe maakte ik regelmatig mijn fiets goed schoon om vervolgens de derailleur goed af te stellen alles lekker te smeren. dan was mijn fiets weer als nieuw. dit deed ik altijd in een schuurtje met een werkbankje. kortom ruimte waar alles vies mag worden en waar je lekker ongestoord je gang kunt gaan.

nu is het probleem dat ik ben verhuisd en dat de enige plek waar ik mijn fiets kan schoonkmaken op straat is. dit weerhoudt mij van schoonmaken en goed onderhoud.

nu dacht ik. er zijn vast meer mensen die ergens op een flatje wonen o.i.d.
hoe lossen jullie dit op? of wonen jullie allemaal in huizen waar ruimte zat is voor het onderhouden van zijn/haar fiets.

deed ik het vrij regelmatig maar nu ik het op straat voor mijn huis

In de zomer meestal gewoon bij de voordeur, in het begin wat onwennig maar dat gaat zo over,

ook weleens leuk, aan de rand van de winkelstraat woon ik, als er vossenjacht is in het dorp, denken de kinderen dat ik erbij hoor, niet dus :)

maar ook voaak gewwon in de woonkamer, eerst even een zeil neerleggen, wel zo handig, wel uitkijken dat je geen zwart pulk van de dearaileur onder je schoenn zitten anders heb je nog over al zwarte stippen op de vloerbedekking...

BTW, ik zoek nog iemand die nieuw tapijt kan komen leggen 8) ;)
"Je mag NIET de hogedrukspuit gebruiken. Zeker niet bij de Shell of Esso. Dan gaat alles kapot. De hogedrukspuit is heel stom. Je spuit zo alle smering eruit! Helemaal als je de straal er dichtbij houdt en heet water gebruikt. Niet doen, dan gaat je fiets stuk. Je kunt hem daarna meteen weggooien. Zeker met heet water. Metalen onderdelen kunnen niet tegen heet water. Metaal dat geen laagje vet meer erop heeft wordt onmiddellijk gedematerialized. Als je alles opnieuw moet smeren is dat heel veel werk. Ook als je niet op de lagers spuit gaat het vet meteen eruit. Het duurt weken voordat de olie weer op de juiste plek zit. Je moet ook verschrikkelijk aan de gang met doeken en perslucht om een kleine kans te hebben dat je fiets nog een week meegaat. Maar meestal gaat alles meteen kapot en is je fietsenmaker ook boos - en terecht."
Maar het is wel erg handig als je geen werkplaats hebt. En als je weet waar je mag spuiten en je daar panisch aan houdt gaat het [ervaring]erg lang[/ervaring] goed.
Leon

leon,
ik heb geen hogedrukspuit, die heb ik niet nodig in mijn huisje.
maar bedankt voor de tip.
ook geen bezine zeker? haha
Leon schreef:"Je mag NIET de hogedrukspuit gebruiken.......
Maar meestal gaat alles meteen kapot en is je fietsenmaker ook boos

Integendeel, de fietsenmaker wordt hier juist erg blij van. Een brandschone fiets om aan te werken, je mag allemaal dure dingen vervangen en het is zeker geen garantie ;)

trouwens wat betreft het schoonmaken: mechaniciens van een wielerploeg werken altijd op straat. Grote emmer water met afwasmiddel, en desnoods een zachte straal uit de tuinslang om de grootste klonten onder het zadel er af te spuiten. Borstel, paar sponsjes (die voor de ketting gebruik je niet voor het stuurlint ;) ) en je bent in business. Als de ketting erg vies is kun je die eerst met -20C ruitensproeier vloeistof (en handschoenen) inkwasten

ruitensproeivloeistof? dat is nog een idee.

en dat laat je allemaal zo over straat lopen?
ik heb net ook nog een kleine milieuramp veroorzaakt maar ben daar toch niet zo'n voorstander van.

frank F schreef:ruitensproeivloeistof? dat is nog een idee.
en dat laat je allemaal zo over straat lopen?
ik heb net ook nog een kleine milieuramp veroorzaakt maar ben daar toch niet zo'n voorstander van.
Wat denk je dat er mee gebeurt als je het als (let op!) ruitensproeiervloeistof gebruikt?
Voor een grootdeel bestaat het uit CHEMISCH gemaakt ethanol. Dat is een brandgevaarlijke stof die tevens dodelijke leverschade kan veroorzaken bij chronische blootstelling. :wink:
Leon

ik heb geen auto

frank F schreef:ruitensproeivloeistof? dat is nog een idee.

en dat laat je allemaal zo over straat lopen?
ik heb net ook nog een kleine milieuramp veroorzaakt maar ben daar toch niet zo'n voorstander van.
Dangerous to aquatic life in high concentrations. Aquatic toxicity rating: TLm 96>1000 ppm. May be dangerous if it enters water intakes. Methyl alcohol is expected to biodegrade in soil and water very rapidly. This product will show high soil mobility and will be degraded from the ambient atmosphere by the reaction with photochemically produced hyroxyl radicals with an estimated half-life of 17.8 days.

Lijkt me een stuk milieuvriendelijker dan oplosmiddelen zoals diesel, benzine etc.

En als je een keer een vat vet voor het centrale smeersysteem van een vrachtwagen gezien hebt lig je ook niet meer wakker van het beetje kettingolie van je fiets

Leon schreef:
frank F schreef:ruitensproeivloeistof? dat is nog een idee.
en dat laat je allemaal zo over straat lopen?
ik heb net ook nog een kleine milieuramp veroorzaakt maar ben daar toch niet zo'n voorstander van.
Wat denk je dat er mee gebeurt als je het als (let op!) ruitensproeiervloeistof gebruikt?
Voor een grootdeel bestaat het uit CHEMISCH gemaakt ethanol. Dat is een brandgevaarlijke stof die tevens dodelijke leverschade kan veroorzaken bij chronische blootstelling. :wink:
Leon
Als we het toch over chemie hebben, je fiets schoonmaken met producten waar DHMO in zit is ook niet mis: http://www.dhmo.org/facts.html

hallo,

voor het onderhoud van je ketting bestaat er een handig hulpmiddeltje,
een ketting reinigings apparaat (cm-5 cyclone chain scrubber)
zeer makkelijk in gebruik en je kan het na gebruik uitgieten waar het jou uitkomt, dit in verband met de milieuvriendelijkheid :roll:
de vloeistof die je gebruikt kan je zelf kiezen, :lol:
http://www.fiets-tips.nl/ketting_schoonmaken.htm

groetjes,
frank en diane

frank en diane schreef:hallo,

voor het onderhoud van je ketting bestaat er een handig hulpmiddeltje,
een ketting reinigings apparaat (cm-5 cyclone chain scrubber)
zeer makkelijk in gebruik en je kan het na gebruik uitgieten waar het jou uitkomt, dit in verband met de milieuvriendelijkheid :roll:
de vloeistof die je gebruikt kan je zelf kiezen, :lol:
http://www.fiets-tips.nl/ketting_schoonmaken.htm

groetjes,
frank en diane
Het nadeel van dit soort handel (en van het uitschudden in een petfles etc) is dat je het smeermiddel in de ketting wel oplost maar het zand er slecht uitkrijgt. Na zo'n beurt heeft de ketting weer geruime tijd nodig om het inwendige schuurmiddel naar de neutrale zone te werken en heb je dus hogere slijtage

Met een Sram-sluitschakel kun je makkelijk je ketting demonteren en op een krant op tafel reinigen met een oude lap en pijpragers. Derailleurwieltjes reinigen gaat ook wel met een oude lap in de fietsenberging. Eventueel kun je het achterwiel meenemen om het tandwielblok te demonteren en schoon te maken. Dat gaat nog makkelijker als de tandwielen bijeen worden gehouden door boutjes die je met een klein imbusje loskrijgt.

Verder zeul ik mijn fiets met regelmaat naar boven, kranten op de vloer, fiets in de fietsstandaard en poetsen maar (wel zonder water).

Ik heb een flat, maar ook een volkstuintje. Daar is voldoende ruimte om lekker aan de fiets te werken. Ik smeer wekelijks (gewoon thuis in de berging), paar keer per jaar maak ik de boel schoon (op de tuin). Dat bestaat vooral uit het mechanisch verwijderen van klonten troep, het meeste met een borstel die ik ooit voor mijn MTB heb gekocht. Het levert niet een echt stralend schone fiets op, maar ik ben best tevreden over hoelang ik met een simpele derailleur kan doen.