door
Leon » do 25 sep, 2008 12:24
Marco Meijerink schreef:... benieuwd was wat ouderdom met banden doet heb ik ze gemonteerd.
Ouderdom bij rubber is een relatieve zaak, in die zin dat XR-banden niet oud kúnnen zijn. Wel vrij oud waren de banden die ik tot dit voorjaar op mijn
Batavus Sprint heb gehad. Ik heb die banden in 1988 gekocht bij Vredestein toen ik daar stage liep*. Die banden zijn altijd bij kamertemperatuur bewaard, niet in de zon maar ook niet in het donker en in principe altijd op spanning, maar vaak ook doorgezakt wegens leeg. Ze waren tot op het moment dat ik de fiets afgelopen voorjaar sloopte en grotendeels wegggooide in uitstekende staat. Dat is wonderlijk, omdat Vredestein meestal banden maakt(e?) die na 2000 km vanzelf van je fiets af knallen, maar het bewijst wel dat veroudering van rubber voor het grootste deel van het recept afhangt. Dat recept wordt bepaald door degene die uit een flink aantal bakken (vaak meer dan 10) de grondstoffen bij elkaar mikt om er rubber van te maken. Het probleem daarbij is, dat de stoffen die rubber goed en beter maken toevallig helaas de duurste stoffen zijn in de serie bakken bij de menger. De gevolgen laten zich raden.
Bij de banden van Marco zal het zo eenvoudig niet liggen, daar speelt duidelijk (ook?) de opbouw van de band mee.
Leon
*: Stage-onderwerp: Veroudering van rubberregeneraat, met de opdracht om hier iets tegen te doen. Conclusie: beter koelen.