In Irkestam, Kirgizstan net voor de grens met China ontmoette ik Yann, een Franse fietser. Hij kwam uit China, ik ging er naartoe. Voor 10 euro kocht ik zijn Lonely Planet over. Goede deal en precies op tijd leek mij zo. Helaas het plezier was van korte duur. Tassen moesten open van de grenswacht. Handschoenen aan voor de hygiene en alles werd doorzocht. "Dit boek is niet goed," zei de man. Taiwan is een deel van China en het staat niet goed op de kaart. Ik moet dit boek in beslag nemen." Ik kon praten als brugman, slijmen , boos worden , niets hielp. En in zijn bureaula lagen nog vijf exemplaren! Wees dus gewaarschuwd: Ga je ook naar China, verpak het boek, stop het onderin je tas, vieze stinkende was bovenop en misschien heb je dan een kans dat men het niet ontdekt. Of misschien beter: Wie wil er een download bischikbaar maken en heeft er zin om de eerste bladzijde in te scannen, Taiwan groen "fotoshoppen" en het stippellijntje te wissen. Ik krijg er mijn boek niet mee terug, maar misschien voor een volgende keer. ***Chinezen!
China; een prachtig land gebukt onder een verwerpelijk regime
je had voor het bezit van de lonely planet zelfs in de cel kunnen belanden......gelukkig had je ook niet nog eens "Wilde zwanen" bij je.
Van Wikitravel:
De reisgids voor China van uitgever Lonely Planet is voor de Chinese regering onaanvaardbaar en bijgevolg verboden in China. Elk gevonden exemplaar wordt in beslag genomen en de eigenaar kan ondervraagd worden of zelfs in de cel vliegen. Lonely Planet zelf raadt aan dat reizigers hun gids gewoon goed verbergen — en krijgt dan ook de kritiek dat ze te weinig hun verantwoordelijkheid nemen, aangezien het uiteindelijk wel de reizigers zijn die in de problemen kunnen komen.
Jij fietst daar vrij rond! Goede reis!