Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zondagse bandjes: Panaracer Pasela - Forum Wereldfietser

Zondagse bandjes: Panaracer Pasela

Op mijn vakantiefiets heb ik normaal gewone Schwalbe Marathon banden. Die zijn stevig, rollen redelijk licht, en zijn niet oncomfortabel. Maar net als veel anderen gebruik ik mijn vakantiefiets ook wel eens om zonder veel bagage tochtjes te maken. Zo zonder bagage is zo'n stevige fiets met stoere banden echter ineens eigenlijk een beetje te stijf en te stug.
Daarom heb ik een tijdje terug een stel lichte en snelle luxe bandjes besteld: Panaracer Pasela Tourguard in de maat 26x1,75 (42 mm in het echt). Panaracer banden worden niet meer rechtstreeks in Nederland geimporteerd, maar Meilenweit in Duitsland kon er betaalbaar aan komen. Helaas ging dat allemaal langzamer dan de bedoeling was, omdat er onverwacht een nieuwe Duitse importeur werd aangesteld en Meilenweit niet meer rechtstreeks in Japan mocht bestellen.
Maar nu zijn ze er dan toch, en wat is het een plezier. Ze zijn duidelijk sneller dan de Marathons (en met 500 gram ook veel lichter), en ik denk ook sneller dan de Conti Sportcontact. Het grootste verschil zit echter in het gevoel en comfort. Ze zijn zo soepel dat je ineens nauwelijks meer het idee hebt op een onbeladen vakantiefiets te rijden. Ribbels in het asfalt worden gladgestreken, en natte klinkers zijn ineens niet meer zo eng. Ze zijn ook nog eens mooi stil, en natuurlijk ideaal licht voor een Zwitserse collentocht.
Kortom, ik denk dat ze voor iederen die zijn vakantiefiets ook de rest van het jaar (recreatief) wil gebruiken veel voordelen bieden. Je hebt er echt wel een andere fiets door. Voor de volledigheid moet ik ook de beperkingen noemen. Uit eerdere ervaringen met deze band weet ik dat ze redelijk lekvrij zijn, maar ook niet meer dan dat. Verder hebben ze zeker niet het eeuwige leven. De wangen zijn kwetsbaar (want heel erg soepel). Maar anders dan voor een beladen vakantiefiets zijn dat voor een zondagse tourfiets allemaal geen grote nadelen. In 26 inch zijn ze er in in 32, 38 en 42 mm breed, en in 28 inch van 23-37 mm breed. Ze zijn er zelfs in drie 27 inch maten, voor wie zoals ik nog een oude Engelse fiets heeft. Er zijn ook vouwversies van, en dat zijn heel lichte reservebanden.
Wie nog verder deze weg op wil gaan kan in 26 inch zelfs kiezen voor de Panaracer Highroad (ook als vouwband - de 26x1,5 is 355 gram). Ook deze heb ik in het verleden zelf gebruikt, en ze zijn nog sneller en soepeler dan de Pasela, maar ze hebben geen antileklaag. In 28 inch zijn er de door Panaracer gemaakte 30 mm Grandbois banden: snel, soepel ... en zonder antilek.
Kortom, wie aarzelt over het monteren van erg stevige banden
voor de vakantie omdat zulke banden de rest van het jaar zo weinig vreugde geven kan met deze Panaracer banden simpel van twee walletjes eten. Bandjes wisselen is een fluitje van een cent (ze gaan heel makelijk op een Exal sp19), en voila, een heel andere fiets.
Willem

Nu ben ik nieuwsgierig om te weten waarom je niet gewoon de Marathon Racer genomen hebt (als je toch al Marathon gewoon bent, en dan heb je ook die poespas van import en levertijden e.d.).
Ik rij sinds een maand met de Racer (35-622) en ben er totnogtoe zeer tevreden over.

Dat ze zo moeilijk te krijgen waren (nu hopelijk niet meer) wist ik natuurlijk op dat moment niet (en import via Meilenweit is normaal een eitje). Ik had de Pasela al eens eerder gebruikt, en vond hem toen ook erg lekker rijden. Ik had hem toen op een mtb tandem die ik in Engeland voor woon werk verkeer gebruikte, maar tegen zoveel rommel op de weg was de Pasela toen niet bestand. Ik heb inderdaad zitten aarzelen (de Kojak stond ook nog op mijn lijstje), maar de ervaringen van Ivo Miesen gaven voor mij de doorslag (de Pasela is een heel geliefde band onder audax fietsers). Hij vond uit eigen ervaring de Racer toch nog te hard en te stuiterig vergeleken met de Pasela. De breedste 26 inch Pasela is bovendien ook nog een paar mm breder dan de breedste Racer. Als laatste frivool argument kan ik nog noemen dat de Pasela's er prachtig uitzien, met klassiek lichtbruine wangen, en een zwart loopvlak.
Maar ik geef toe, de verschillen zullen vast niet heel groot zijn. Helaas kun je banden ook niet tevoren uitproberen.
Wim
Hoi Wim,
In "mijn shimano tijd" was SBX importeur en distributeur van Panaracer dat redelijk verkocht. Een beetje onbekend merk in Nederland. Ze vertegenwoordigen nu Michelin. Is het importeurschap niet overgedragen aan een andere nederlandse importeur?
Vreemd voor zo'n mooie product dat er geen belangstelling voor is. :wink:
Mvgr, Eric

Voorzover ik weet is er op dit moment inderdaad geen Nederlandse importeur voor Panaracer banden. Dat is jammer, maar ik denk dat als de Duitse import een beetje op gang komt het prima via Duitsland kan. Meilenweit biedt inmiddels allerlei Pasela's aan.
Overigens kwam ik in het leuke Amerikaanse tijdschrijft Bicycle Quarterly een stuk van de amerikaanse brevetrijder Jan Heine tegen over diverse wel heel erg zondagse bandjes, zoals de door hem geleverde en door Panaracer gemaakte Grand Bois banden: http://www.vintagebicyclepress.com/imag ... reTest.pdf Helaas zit daar niets bij in mtb maaat, en lijken deze bandjes me ook wat overkill op een stevige vakantiefiets (Pasela's lijken me daar het ideale zondagse compromis), maar het is toch aardig te zien welk effect zulke bandjes kunnen hebben. Wat eventueel nog net wel de moeite waard is, is de door Rivendell geleverde en ook weer door Panaracer gemaakte Jack Brown band (33 echte mm) http://www.rivbike.com/products/list/ti ... uct=10-091.
Wim

Ik heb hier inderdaad al eerder aangegeven dat ik de Pasela voor zeer lichte bepakking prefereer boven de Schwalbe Racer. Betere wegligging en een veel rustiger gevoel in het stuur. Daarnaast heeft de Pasela een betere grip op natte gladde stenen. Schwalbe kan dit verbeteren als ze hun Stelvio ook in 32mm gaan uitbrengen, Schwalbe valt een mm of 2-3 groter dan Panaracer.
Voor standaard gebruik op m'n randonneuse prefeer ik de Pasela, pas als ik weet dat ik veel afdalingen in de regen moet doen stap ik over op de Stelvio (maximaal in 28mm gezien).
De Pasela is ook als vouwband te krijgen, diverse Britse verzendhuizen hebben 'm vaak op voorraad.

Ikben nog steds erg blij met je tip, Ivo. Inmiddels heb ik contact gehad met Jan Heine over een brede Grandbois band in de maat 559. Hij heeft het aan Grandbois voorgelegd. Ik ben benieuwd.
Wim

Willem Jongman schreef:Ikben nog steds erg blij met je tip, Ivo. Inmiddels heb ik contact gehad met Jan Heine over een brede Grandbois band in de maat 559. Hij heeft het aan Grandbois voorgelegd. Ik ben benieuwd.
Wim
Ikuo's reactie aan mij was "We have no idea about 559 you asked. " ;)

[ster]Maar de 622mm versies zijn op voorraad[/ster]

Jan Heine was ook niet heel optimistisch, maar wellicht helpt het als de druk groeit. Wat maakt Ikuo trouwens prachtige fietsen.
Wim