Op mijn vakantiefiets heb ik normaal gewone Schwalbe Marathon banden. Die zijn stevig, rollen redelijk licht, en zijn niet oncomfortabel. Maar net als veel anderen gebruik ik mijn vakantiefiets ook wel eens om zonder veel bagage tochtjes te maken. Zo zonder bagage is zo'n stevige fiets met stoere banden echter ineens eigenlijk een beetje te stijf en te stug.
Daarom heb ik een tijdje terug een stel lichte en snelle luxe bandjes besteld: Panaracer Pasela Tourguard in de maat 26x1,75 (42 mm in het echt). Panaracer banden worden niet meer rechtstreeks in Nederland geimporteerd, maar Meilenweit in Duitsland kon er betaalbaar aan komen. Helaas ging dat allemaal langzamer dan de bedoeling was, omdat er onverwacht een nieuwe Duitse importeur werd aangesteld en Meilenweit niet meer rechtstreeks in Japan mocht bestellen.
Maar nu zijn ze er dan toch, en wat is het een plezier. Ze zijn duidelijk sneller dan de Marathons (en met 500 gram ook veel lichter), en ik denk ook sneller dan de Conti Sportcontact. Het grootste verschil zit echter in het gevoel en comfort. Ze zijn zo soepel dat je ineens nauwelijks meer het idee hebt op een onbeladen vakantiefiets te rijden. Ribbels in het asfalt worden gladgestreken, en natte klinkers zijn ineens niet meer zo eng. Ze zijn ook nog eens mooi stil, en natuurlijk ideaal licht voor een Zwitserse collentocht.
Kortom, ik denk dat ze voor iederen die zijn vakantiefiets ook de rest van het jaar (recreatief) wil gebruiken veel voordelen bieden. Je hebt er echt wel een andere fiets door. Voor de volledigheid moet ik ook de beperkingen noemen. Uit eerdere ervaringen met deze band weet ik dat ze redelijk lekvrij zijn, maar ook niet meer dan dat. Verder hebben ze zeker niet het eeuwige leven. De wangen zijn kwetsbaar (want heel erg soepel). Maar anders dan voor een beladen vakantiefiets zijn dat voor een zondagse tourfiets allemaal geen grote nadelen. In 26 inch zijn ze er in in 32, 38 en 42 mm breed, en in 28 inch van 23-37 mm breed. Ze zijn er zelfs in drie 27 inch maten, voor wie zoals ik nog een oude Engelse fiets heeft. Er zijn ook vouwversies van, en dat zijn heel lichte reservebanden.
Wie nog verder deze weg op wil gaan kan in 26 inch zelfs kiezen voor de Panaracer Highroad (ook als vouwband - de 26x1,5 is 355 gram). Ook deze heb ik in het verleden zelf gebruikt, en ze zijn nog sneller en soepeler dan de Pasela, maar ze hebben geen antileklaag. In 28 inch zijn er de door Panaracer gemaakte 30 mm Grandbois banden: snel, soepel ... en zonder antilek.
Kortom, wie aarzelt over het monteren van erg stevige banden
voor de vakantie omdat zulke banden de rest van het jaar zo weinig vreugde geven kan met deze Panaracer banden simpel van twee walletjes eten. Bandjes wisselen is een fluitje van een cent (ze gaan heel makelijk op een Exal sp19), en voila, een heel andere fiets.
Willem
Daarom heb ik een tijdje terug een stel lichte en snelle luxe bandjes besteld: Panaracer Pasela Tourguard in de maat 26x1,75 (42 mm in het echt). Panaracer banden worden niet meer rechtstreeks in Nederland geimporteerd, maar Meilenweit in Duitsland kon er betaalbaar aan komen. Helaas ging dat allemaal langzamer dan de bedoeling was, omdat er onverwacht een nieuwe Duitse importeur werd aangesteld en Meilenweit niet meer rechtstreeks in Japan mocht bestellen.
Maar nu zijn ze er dan toch, en wat is het een plezier. Ze zijn duidelijk sneller dan de Marathons (en met 500 gram ook veel lichter), en ik denk ook sneller dan de Conti Sportcontact. Het grootste verschil zit echter in het gevoel en comfort. Ze zijn zo soepel dat je ineens nauwelijks meer het idee hebt op een onbeladen vakantiefiets te rijden. Ribbels in het asfalt worden gladgestreken, en natte klinkers zijn ineens niet meer zo eng. Ze zijn ook nog eens mooi stil, en natuurlijk ideaal licht voor een Zwitserse collentocht.
Kortom, ik denk dat ze voor iederen die zijn vakantiefiets ook de rest van het jaar (recreatief) wil gebruiken veel voordelen bieden. Je hebt er echt wel een andere fiets door. Voor de volledigheid moet ik ook de beperkingen noemen. Uit eerdere ervaringen met deze band weet ik dat ze redelijk lekvrij zijn, maar ook niet meer dan dat. Verder hebben ze zeker niet het eeuwige leven. De wangen zijn kwetsbaar (want heel erg soepel). Maar anders dan voor een beladen vakantiefiets zijn dat voor een zondagse tourfiets allemaal geen grote nadelen. In 26 inch zijn ze er in in 32, 38 en 42 mm breed, en in 28 inch van 23-37 mm breed. Ze zijn er zelfs in drie 27 inch maten, voor wie zoals ik nog een oude Engelse fiets heeft. Er zijn ook vouwversies van, en dat zijn heel lichte reservebanden.
Wie nog verder deze weg op wil gaan kan in 26 inch zelfs kiezen voor de Panaracer Highroad (ook als vouwband - de 26x1,5 is 355 gram). Ook deze heb ik in het verleden zelf gebruikt, en ze zijn nog sneller en soepeler dan de Pasela, maar ze hebben geen antileklaag. In 28 inch zijn er de door Panaracer gemaakte 30 mm Grandbois banden: snel, soepel ... en zonder antilek.
Kortom, wie aarzelt over het monteren van erg stevige banden
voor de vakantie omdat zulke banden de rest van het jaar zo weinig vreugde geven kan met deze Panaracer banden simpel van twee walletjes eten. Bandjes wisselen is een fluitje van een cent (ze gaan heel makelijk op een Exal sp19), en voila, een heel andere fiets.
Willem