Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vegetarisch eten onderweg - Forum Wereldfietser

vegetarisch eten onderweg

Hoi veggies
deze zomer ga ik vijf weken fietsen in Oost-Europa (tsjechie,slowakije en polen) en ik vroeg me af of er nog vegetariërs zijn die ervaring hebben met die landen. Nemen jullie vegetarische vleesvervangers mee? En kan je in die landen ook iets vegetarisch bestellen op restaurant?
Ik neem meestal van die droge sojamengelingen mee.
Groetjes
Isolde
Ik had het niet verwacht in Polen, maar ik heb enkele jaren terug lekker vegetarisch en voordelig gegeten in Posnan en Krakow. En dat was ook nodig, want de gewone maaltijden zijn zo 'rijk' dat je na enkele dagen snakt naar wat groentjes.
Kijk anders eens op http://www.happycow.net/europe/poland/
Adressen bij de vleet.

Weliswaar niet die landen, wel oost-europa (Hongarije) geweest en ik zou zeker ook wat meenemen!
Het was daar bestwel lastig om iets te vinden, weinig groente en veel vlees was heel gebruikelijk.

Hoi
na vijf weken fietsen door Slowakije en voornamelijk Hongarije heb ik nog wat informatie voor de veggie-fietsers onder ons. In deze landen vind je tegenwoordig in de grote supermarkten en bio-winkels vleesvervangers zoals sojabrokken en groentenburgers. In de kleinere steden en dorpen moet je vooral vertrouwen op "gebakken kaas", vergelijkbaar met kaaskroketten en gefrituurde champignons of bloemkool. Toch is het al fijn dat ze in kleine goedkope restaurantjes ook een vegetarische maaltijd aanbieden! En anders is er altijd wel een pizzera :D
Al bij al is het dus een meevaller geweest!
Bedankt nog voor jullie reacties.
Groetjes,
Isolde

ik kook altijd zelf, en ja, ik merk ook op dat mijn kaasconsumptie erg hoog ligt.

gedroogde burgers als Falafel of vegetarische braadmix zijn een echte aanrader. Ze wegen bijna niets, en het is een mooi supplement bij bijvoorbeeld een pasta met wat tomaat/basilicum saus en kaas. Ik mix en kneed ze altijd in een plastic diepvrieszakje. Ben nu wel niet naar het oostblok geweest, maar het is maar een tip.

Ik neem op reis wel davitamon multivitaminen (sport) extra. Let ook op dat je genoeg vet in je koeken hebt. Ik ben deze reis 2 kilo afgevallen door te laat te merken dat grany niet goed is voor mij. Ik ben overgeschakeld op Brownies van de franse Aldi.

Mijn reisdieet was dus:

af en toe 's ochtens een ontbijt die ik van mensen kreeg, anders meteen koeken

overdag:
wat fruit of multivruchtensap
granies, brownies en ander koekerijen

's avonds:
250gram pasta +125gram emmentaal kaas+ pot saus panzani of dergelijker (+af en toe een burger er door gemixt)
of: pasta met een klein pak diepvriesspinazie + spie brie (+ af en toe een burger)

+multivitaminen (2 pillen)

zet je energie behoeften eens op een rij, dan kun je zien of je voldoende binnen krijgt en of het gevarieerd genoeg is.
Dan kun je het met goed lokaal verkrijgbare zaken af.

Erg goed boek, op basis hiervan kon ik mijn voeding aardig doorrekenen: (Bruna, maar ook elke goede boekhandel)
Voeding en sport door Anja van Geel
Paperback | Vrieseborch | 2008 3e druk
PS: voor wat meer gegevens over zout, ijzer inname in getallen kun je aardig op http://gezond.dieetinzicht.nl/index.php?page=faq aan de slag.
Die tip kreeg ik van haar.

Aardig, maar wat breder opgezet:
http://www.vig.be/content/pdf/VD_praktischegids.pdf

Als niet vegetarier, vraag ik me toch af waarom je overdag niet gewoon brood kunt eten? Met kaas of pindakaas of wat dan ook? Waarom per se (en alleen?) koeken?

Ja, ik eet zelf ook gewoon brood met kaas 's middags en de koekjes zijn voor tussendoor :)
Het ging me meer om de avondmaaltijd. Dan kook ik graag een warm en stevig potje!
Bedankt voor de reacties!
Isolde