Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beginner: Waarheen?! - Forum Wereldfietser

Beginner: Waarheen?!

Hoi!

Ik ben Erik van der Horst, 23 jaar, regelmatig met de rugzak op reis geweest, maar dat gaat me tegenwoordig toch echt te langzaam, dat banjeren. Ik houdt erg van wielrennen, heb een topconditie, en zou graag een land ontdekken in een paar weken, echter ben ik nog nooit op fietsvakantie geweest. Ik zou graag willen investeren in een goede fiets, en heb nu al erg veel zin in mijn vakantie, maar...

WAAR GA IK HEEN???!

Ik heb werkelijk geen idee wat een mooi land zou zijn om te beginnen met mijn fietsvakantie. Ik wil graag in Europa blijven, Frankrijk en Spanje heb ik nou echt wel gezien. Ierland, Schotland lijkt me evtentueel erg leuk (om de muziek, het uitzicht), maar daar heb ik weer wat enge verhalen over gehoord wat fietsen betreft (duur, veel ongelukken, veel verkeer). Ik kan zo'n 60-100 kilometer per dag doen, houd van cultuur en muzikale landen, natuur en 'iets anders dan het gewone'.

Kan iemand mij iets aanraden waar ik komende september voor 4 weken heen kan en wat niet meteen een fortuin kost en wat goed is voor een vakantiefietser?

Ik kijk uit naar mooie reacties!

Mvg

Erik van der Horst

1. Niet dubbel-triple posten.
2. ga naar Polen, de baltische staten.

Gr Hans

aandegracht schreef:1. Niet dubbel-triple posten.
2. ga naar Polen, de baltische staten.

Gr Hans
Tja, tis de eerste keer op deze site, geen idee waar ik moest posten. Ik hoopte op zoveel mogelijk reacties, voldoende ruimte toch?

Kan u vertellen waarom Polen/Baltische staten?

Mvg
Erik

Hoi Erik,

Kijk eens oven der knop landeninformatie, rechtsboven op de site. Een schat aan info om je keuze te maken.



Blanche

..of pak een atlas en kijk wat je aanspreekt..
bekijk foto's op internet of sites van andere fietsers...
lees verhalen van andere fietsers..

Scandinavie is mooi, IJsland is een aanrader... maar goed, dat zijn landen waar wij dan weer van houden... ;)

Succes met je keuze!

Ik weet niet wat voor cultuur je zoekt, en wat je verstaat onder een 'fortuin', maar dit zijn wat ervaringen:

Zwitserland en vooral N-Italie is erg mooi, ook qua cultuur, maar niet direct erg betaalbaar.

Roemenie is fantastisch, spotgoedkoop, maar voor een eerste keer misschien net wat te avontuurlijk (weining campings, soms erg slechte wegen)

Hongarije beviel ons goed, betaalbaar, maar wellicht een beetje saai (zeker de vlakke kale puszta)

Oostenrijk (bijv. Donauroute) is erg prettig, wellicht wat tuttig qua cultuur, prijzen vgl. met Frankrijk

Engeland beviel ook goed, soms lastig met campings waar alleen caravans op mogen, soms erg pittig qua klimwerk, verkeer waren we voor gewaarschuwd maar viel reuze mee.

Denemarken, ook weer niet eerg goedkoop, Jutland behoiorlijk saai, maar de eilanden dan weer erg aardig.

Succes,

Roef

Zoals Blanche terecht opmerkt... maar toch een hint, ook als je buiten Europa gaat fietsen tzt - wat je zeker gaat doen - want het virus heeft je zo te lezen te pakken:
http://www.ridetheroad.com/web/world.aspx#best
Arie
(Ierland dus voor jou)
Toscana, in bella Italia. Daar heb ik 2 jaar geleden rondgefietst. Ik heb erg van genoten en denk er nog elke dag aan 8) 8) 8) . Ik vloog met Transavia van Schiphol naar Pisa en terug.

Tsjechie: mooi, goedkoop, veel campings en goede infrastructuur (Moldauroute?)

Ik ben zelf begonnen in Denemarken en dat was achteraf gezien een goede keuze. Ik was wel een geoefend fietser maar had nog weinig ervaring met bergen.
Wat dat betreft is Wales of Schotland een ander verhaal. Duitsland en Tsjechie zijn mooie fietslanden met afwisselende landschappen.

Wij zijn begonnen in Marokko en daarna de zwarte zee kust in Turkije.

Wij hebben zowat de halve wereld bereisd met rugzak voordat we zijn gaan fietsen. Sinds we fietsten hebben we het tot voor kort iets dichter bij huis gehouden. Want op de fiets is alles mooi en tja (klinkt echt deca) we hebben al veel gezien van de wereld. Echter deze zomer gaan we weer ver, naar Cuba!

Het is maar net waar je zin in hebt, wat je aandurft, hoe bereisd je bent enzv. enzv. Gewoon ff neuzen in de landeninfo en websites van fietsers (zoals die van mij). Keuze maken en gaan met de banaan! Het heeft volgens mij weinig zin om een ander te vragen waar je heen moet.

Goede reis en vooral veel plezier!
Blanche

Ha Erik,

Dat was inderdaad wat kort van mij.
Je wil graag in september op reis en ik neem aan dat je graag in mooi weer fietst.
Ook in Polen en de Baltische staten kan het erg mooi weer zijn in die tijd, ik was op 20 september 2004 in Bialowieza National Park met 27 graden.

Natuurlijk zijn meer zuidelijke landen een optie, maar ik zou ervoor kiezen (zoals ik op mijn eerste fietsreis deed) om het makkelijk fietsbare maar zeer aantrekkelijke noord-oost Polen als beginpunt te nemen. De nachttrein brengt je (als je voldoende vroeg boekt) voor een relatief laag bedrag naar Warschau. Vervolgend treinvervoer is simpel en goedkoop.

Prima fietsen, behalve op de grote doorgaande wegen die je kan vermijden.

Een relatief minder drukke groep landen, wat meer avontuurlijk dan de in diverse gidsjes beschreven landen die je wellicht ook al zonder fiets hebt bezocht. Wel al voorzien van de nodige toeristeninfrastructuur maar niet commercieel platgetreden.
Last but not least, een camping voor twee euro, of het hutje op die camping voor 5 euro, een kamer bij mensen thuis (op het platteland gewoon in een bar vragen, men kent wel iemand die gelegenheid biedt voor onderdak) voor tien euro. Een bord eten voor 5 euro met wat te drinken erbij en een koffie of een biertje voor een euro. Ook in steden makkelijk en relatief goedkoop onderdak en bezichtegingen te vinden.

Veel keuzes die je al voorgeschoteld zijn, bij deze een toelichting bij noord-oost Europa. In elk geval veel plezier!

Groet, Hans
ErikvanderHorst schreef:... regelmatig met de rugzak op reis geweest ... Frankrijk en Spanje heb ik nou echt wel gezien
Wat voor rugzakreizen heb je gemaakt? Berg/huttentochten of interrailachtige reizen?
Per fiets kom je natuurlijk wel op plaatsen waar je met de rugzak niet gauw komt, en andersom. Als je een gebied zoekt waar je erg weinig rugzakkers en ook erg weinig vakantiefietsers tegenkomt hoef je ook niet ver te gaan.
Misschien is het een optie om gewoon in NL te vertrekken en maar te zien waar je uitkomt?
Groet,
Leon

Je kunt ook thuis beginnen en naar bijvoorbeeld Kopenhagen fietsen of naar Praag. Of daar beginnen en naar huis fietsen.

Duitsland en Denemarken zijn in mijn ervaring zeer prettige fietslanden...Mooie bewegwijzerde routes, veel fietspaden, automobilisten houden rekening met fietsers, goede voorzieningen qua overnachting/campings/eten. Denemarken is wel wat duurder dan Duitsland.
ErikvanderHorst schreef:Ierland, Schotland lijkt me evtentueel erg leuk (om de muziek, het uitzicht), maar daar heb ik weer wat enge verhalen over gehoord wat fietsen betreft (duur, veel ongelukken, veel verkeer).
Enge verhalen hoor je meestal uit de tweede hand, daar zou ik me niet al te druk om maken. Ierland en Schotland lijken me heel geschikt, alleen moet je het niet erg vinden om in de regen te fietsen. En heb je de landeninformatie op deze site al geraadpleegd?

Als je in topconditie bent en van wielrennen houdt, dan is het misschien ook wel aardig om een tocht van een paar weken te houden die eindigt met een fameuze Alpencol. Wat dacht je van vliegen naar Rome, fietsen naar de Stelvio (neem de oostzijde!) of de Grossglockner en dan met de trein weer terug. Dan heb je lekker weer, een flinke portie cultuur en sportiviteit in 1 vakantie.

Bulgarije? Roemenië? Tsjechië? Slowakije.

Nu nog goedkoop en zonder al te veel auto's.
Kijk maar op mijn weblog!

Blanche

Nou Erik, is het nu wat duidelijker? :shock:

Nu heel Europa zo'n beetje opgenoemd is... :roll: :wink:

fietsjunks schreef:Nou Erik, is het nu wat duidelijker? :shock:

Nu heel Europa zo'n beetje opgenoemd is... :roll: :wink:
Mmwaa denk dat ie nu problemen heeft met kiezen. Toch Eric? :wink:

Hier heb ik heel veel aan! Bedankt allemaal voor de goede adviezen, ik heb nu een beetje een idee, en kan ik een keuze gaan maken!

Erg fijn, topsite!

Nogmaals dank.