Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zinkcoating in spuitbus ("koude" galvanisering) - Forum Wereldfietser

zinkcoating in spuitbus ("koude" galvanisering)

Zag gisteren in de doe-het-zelfzaak een spuitbuis "zink coating" voor ferro-metalen waarmee men zogenaamd "koud" kan galvaniseren; het vormt een roestbeschermende laag. Spul kost ongeveer 13 euro. Product gewoon op het metaal spuiten. Daarna kan men er over verven.

Wie heeft er hiermee ervaring? Zou dat niet snel gaan schilferen?

ik heb er een trailer mee gespoten, maar gewoon blank gelaten, ik dacht dat galvaniseren werkte doordat het zink gaat oxideren (roesten) in plaats van het staal. lakken zou dat teniet doen denk ik(ik ben geen pro, 't is maar een idee).

ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat marten of leon je beter kunnen helpen 8)

greets,

Eeuuhhh,....

Galvaniseren is toch een proces waar door middel van stroom een neerslag plaats vind van zink of nikkel op ijzer om deze te beschermen tegen roestvorming en dus juist afsluit tegen de invloed van zuurstof? Vaak is het zo dat juist de zuurstof de boosdoener is en het metaal aantast, en roestvorming doet optreden.

Maar goed Marten weet dit waarschijnlijk veel beter... :lol:

Het toepassen van een zinkprimer is een bekend en effectief middel. Of het met een spuitbus ook zo goed werkt weet ik niet. Het hangt er vanaf of de zinkdeeltjes geleidend in contact zijn met het staaloppervlak en of het er voldoende zijn. Echte zinkprimer bevat ruim 50% zink. Of dat met een spuitbus lukt weet ik niet. Een primerlaag hoor je te beschermen met een lak - het heet niet voor niets primer.
Voor fietsen lijkt me het niet echt heel geweldig omdat roesten vrijwel uitsluitend vooral optreedt op plaatsen waar de laklaag beschadigt of afwezig is, zoals in de bracketpot. Als je echt roest wilt voorkomen moet je die plaatsen galvaniseren. Als er slechts op een andere plaats zit helpt dat alleen als de fiets onder water is :wink:
Leon