Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff-kilometers (hoeveel, hoe snel, hoe goed?) - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Rohloff-kilometers (hoeveel, hoe snel, hoe goed?)

144 berichten
Hier dan een naaf met meer dan 100.000 km

9,5 jaar
107.000 km
olie verversen ±16 keer (elke 7500 km of elk jaar)
na ±30.000 km nieuwe naaf (geen nieuw binnenwerk) ivm scheuren in flens
na 68.000 km naar Rohloff gestuurd voor controle ivm lekkage

Groet Wilbert Thoonen
wilbertgatochfietsen.nl
Ha! Eindelijk iemand met meer dan 100K. :-)
Heb jij je schakelkabel of shifter al moeten vervangen Wilbert?
edit: Eindgebruiker, ik zie dat je gelijk hebt. Daarmee is er geen rede meer om mijn oorspronkelijke tekst te laten staan en verwijder ik die bij deze.

Hans
Wilbert bedoelt zo te zien dat alleen het naafhuis is vervangen. Hij heeft 107.000 km gereden met het binnenwerk.
Ik weet niet precies wat ze na 68.000 km hebben gedaan met mijn fiets bij de dealer maar ik ga ervan uit dat het binnenwerk niet vervangen is. Ik weet niet welk onderdeel de shifter is. Wel hebben ze de "bedieningsgreep" op het stuur vervangen, want die was helemaal glad en bij nat weer bijna niet meer te draaien.

Groet Wilbert
wilbertgatochfietsen.nl
Inderdaad Wilbert: bedieningsgreep, gripshift, dat is wat ik bedoel. De mijne slijt ook af, maar het rubber wordt helemaal niet glibberig glad. Voorlopig is-ie nog perfect te gebruiken. Ik zal het wel in dit topic vermelden wanneer hij aan vervanging toe is.

Een fotootje voor de liefhebbers.

Afbeelding
32.000 km
4 jaar
Klaar. Bij onderhoudsbeurt bleek naaf gescheurd. Gescheurde naaf is opgestuurd. Rijd nu met leenwiel, gelukkig ook Rohloff.
Een vraag.
Hoeveel km heb je met je Rohloff gisteren gedaan?
Gisteren door de extreem regen waren – in Duitsland 3 doden, NL A2 zat vast en mij derde Axa kettingslot overleed in het zand van Loonse en Drunense duinen maar Shimano Nexus naaf leef nog.
Volgens mij een mooi weer vakantiefiets is een andere taak van sport.
Wat denken jullie?
PS ik zit op 34000km met mij nexus premium. Uit dit forum heb ik geleerd dat Nexus gaat waker kapot en ik heb met een een reserve Nexus wiel gekocht. Inmiddels is mij zon 8- jaar geworden. Over 3..4 jaar dit wordt een wiel voor middelbare school fiets en ik rij door tot 100,000km
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=24711
Kortom 100,000km op mooi weer klink voor mij niet indrukwekkend.
miro schreef: Kortom 100,000km op mooi weer klink voor mij niet indrukwekkend.
Als je 100.000 kilometer enkel in mooi weer weet te rijden is dat best indrukwekkend. :wink:
Negen jaar en bijna 40.000 km verder. Na zo'n vier jaar is er een nieuwe naafhuls opgezet, omdat er bij een paar spaakgaten scheurtjes te zien waren. De gripshift inmiddels ook vervangen, aangezien ik wat meer grip wilde. Ieder jaar de olie ververst.
A)Hoe lang gebruik je je Rohloff al? Ca. 7 jaar (1 Koga en 1 Santos)
B) Hoeveel kilometer heb je er reeds mee afgelegd? Ca 15.000 km.
C) Hoeveel keer heb je er problemen mee gehad (die enkel door de fietsenmaker of Bernie Rohloff zelf konden worden opgelost)? 1x Bij mijn hagel nieuwe Santos. Olie lekkage en veel bijgeluid in de tandriem. Daarnaast twee weken geleden de Santos van mij vriendin na de winterslaap van het rek gepakt en buitengezet op de oprit in afwachting van vertrek. Na ca. Een uur lag alle olie op de oprit. Oprit smerig en niet kunnen fietsen. Balen.
D) Hoeveel keer heb je je olie al ververst Ieder jaar( volgens voorschrift)

Ik ben dus eigenlijk helemaal niet zo positief meer over Rohloff. Prachtige techniek maar wel veel olie lekkage en als er wat mee is kan je niets. Bij een gewone fiets met derailleur kan je zelf of een fietsenmaker onderweg nog wat doen. Helaas is dat bij een Rohloff niet het geval. De veel geprezen berouwbaarheid is dus eigenlijk heel relatief.
Helaas zelf dus al veel olie lekkage mee gemaakte en onderweg mensen met hagel nieuwe zeer dure fietsen met Rohloff tegen gekomen die geen kant meer op konden om dat de Rohloff muurvast zat en hun vakantie midden in Frankrijk af moesten breken. Ik betwijfel of mijn volgend fiets weer een Rohloff zal hebben.

Conclusie: eigenlijk niet zo goed als veelal op dit forum beweerd wordt.
Henri V: dat is nou de reden waarom ik enkele jaren terug dit draadje opstartte. Ik wou een overzicht van de positieve en negatieve dingen van Rohloff - voornamelijk gelinkt aan kilometertal (want je kan inderdaad op 20 jaar slechts 500km in het zonnetje gereden hebben).

Aan miro:
Momenteel staat er na 11 jaar bij mij 83.100km op de teller. Ik fiets omzeggens elke dag woonwerk (veelal ook in weekend) en neem letterlijk nooit de bus of auto. Dus mijn Rohloff en ik heb zowat alles meegemaakt van Belgisch weer wat er mee te maken valt. Sneeuw, pekel, stortbuien, hagel, miezel, etc... Blijkbaar heb ik geluk want de naaf rijdt nog als nieuw en heeft nog nooit een druppel gelekt (wel een beetje zweet). Oh, en ik heb nog steeds het schakelkabeltje niet vervangen :-)

Ik hoop dat jouw Shimano het ook zo lang volhoudt, dat zou toch mooi zijn? Mijn Shimano naafdynamo en Shimano platformpedalen zijn ook nog steeds de originele exemplaren, dus je hoort me niet klagen over de duurzaamheid van Shimano.

Veel fietsgenot.
Henri V schreef: C) Daarnaast twee weken geleden de Santos van mij vriendin na de winterslaap van het rek gepakt en buitengezet op de oprit in afwachting van vertrek. Na ca. Een uur lag alle olie op de oprit. Oprit smerig en niet kunnen fietsen. Balen.
Rohloff geeft zelf toch aan dat zelf als alle olie er uit gelekt is, er nog genoeg olie in de naaf zit om een tijdje te kunnen fietsen. Dus een reden om niet te kunnen fietsen lijkt me dat niet.
Henri V schreef: Prachtige techniek maar wel veel olie lekkage en als er wat mee is kan je niets.
...
De veel geprezen berouwbaarheid is dus eigenlijk heel relatief.
Helaas zelf dus al veel olie lekkage mee gemaakte en onderweg mensen met hagel nieuwe zeer dure fietsen met Rohloff tegen gekomen die geen kant meer op konden om dat de Rohloff muurvast zat en hun vakantie midden in Frankrijk af moesten breken.
...
Conclusie: eigenlijk niet zo goed als veelal op dit forum beweerd wordt.
Natuurlijk is het prima als mensen hun eigen ervaringen vertellen. En natuurlijk mogen er vraagtekens gezet worden bij de betrouwbaarheid van Rohloff. Maar let op met de eigen beperkte ervaringen te gebruiken als graadmeter voor het geheel. Hoeveel procent van de Rohloff-naven zouden er werkelijk grote problemen opleveren?
Is de door jou gesuggereerde onbetrouwbaarheid niet bijzonder relatief?

Naar mijn gevoel is over het algemeen de tevredenheid onder Rohloff-gebruikers zeer groot en is die tevredenheid niet enkel te verklaren doordat mensen die meer hebben uitgegeven minder snel voor zichzelf willen toegeven dat ze misschien een miskoop hebben gedaan.

Na zo'n 30.000 km (schatting) enkel te kampen gehad met een gebroken kabeltje. Maar men raadt nu eenmaal aan dat schakelkabeltje om de 15.000 km te vervangen, dus verbazen moet dat niet.

Renaat
Het is de vraag welk percentage van de Rohloff bezitters hier hun bevindingen hebben neergezet.

Ik heb nog een (woonwerkverkeer) fiets met Rohloff, die is 6 jaar oud en heeft schat ik zo'n 15.000 km probleemloos gereden. Ook ieder jaar de olie vernieuwd. Van mijn reisfiets heb ik preventief na 30.000 km het kabeltje vernieuwd.
4 1/2 jaar
28.000km (meestal zwaar beladen)
geen problemen
3 x olie ververst
1 x nieuw kransje
2 x ketting vervangen (chainglider)
Ik rij nu 3 1/2 jaar met rohloffnaaf, en heb net de kaap van 22.000 km gehaald (hij is dus omzeggens nog nagelnieuw :lol: ). Om de 5000 km werd de olie ververst (eerste maal door de FM, daarna steeds door mij). Nog geen enkel probleem mee gehad, zelfs geen "zweten". Nieuwe kettingen en kransjes zijn evident, en na 19.000 toch maar de (externe) bekabeling vervangen, samen met een nieuwe gripshift (maar dat laatste was gewoon om wat meer grip te hebben, de laatste modellen liggen m.i. beter in de hand, zowel nat als droog, met of zonder handschoen).
Oh, ik rij dagelijks woon-werk (4/5 - 44 km h/t) + links en rechts enkele tochtjes, in dat geval redelijk beladen.
Henri V schreef:
C) Daarnaast twee weken geleden de Santos van mij vriendin na de winterslaap van het rek gepakt en buitengezet op de oprit in afwachting van vertrek. Na ca. Een uur lag alle olie op de oprit. Oprit smerig en niet kunnen fietsen. Balen.

Rohloff geeft zelf toch aan dat zelf als alle olie er uit gelekt is, er nog genoeg olie in de naaf zit om een tijdje te kunnen fietsen. Dus een reden om niet te kunnen fietsen lijkt me dat niet.


Domme vraag: waar om zit er dan olie in de naaf cq moet je het voor veel geld ieder jaar verversen?
Henri V schreef:Domme vraag: waar om zit er dan olie in de naaf cq moet je het voor veel geld ieder jaar verversen?
Bij smering van versnellingsbakken, zuigermotoren e.d. is het meestal zo dat het volume van de olie dient om 1. de olie rond te kunnen laten lopen, rondslingeren en pompen waar naar hij moet zijn en 2. de ongerechtigheden te verdunnen.

Voor de smering zelf is alleen de microscopische laag tussen de metalen delen zelf in actie.

Rohloff geeft zlef aan dat als het grootste deel van de olie is weggelopen het nog lang niet zo ver is dat de metaal-metaalsmering in gevaar komt.
Henri V schreef: Domme vraag: waar om zit er dan olie in de naaf cq moet je het voor veel geld ieder jaar verversen?
Mag ik je adviseren om er de volgende keer voor te zorgen dat je weet waar je het over hebt voor je iets als een domme vraag bestempeld?

Ik schreef niet ten onrechte dat Rohloff zelf aangeeft dat je best nog een tijdje kan als 'alle' olie uit de naaf is gelopen. Leon bevestigd dit ook nog eens. Het is dus totaal onnodig om onmiddellijk te stoppen met fietsen als alle olie uit de naaf is gelopen. Meer zelf, als je niet met een wereldreis van vele duizenden kilometers bezig bent kan je gerust je reis afmaken.

Maar als je op basis van meer dan je eigen gevoel kan onderbouwen waarom wat Rohloff schrijft niet correct is dan neem ik graag mijn woorden terug.

Renaat
Henri V schreef:Henri V schreef:
C) Na ca. Een uur lag alle olie op de oprit. Oprit smerig en niet kunnen fietsen. Balen.


Nee hoor. Fiets rijdt gewoon prima daarna. Smering blijft alsnog op peil binnen het jaar. Je lekt namelijk nooit álle olie, alleen een op dat moment overbodige hoeveelheid.

Je kan omwille van de oprit overwegen om Rohloff in de ban te doen. Voor het fietsen maakt lekkage niets uit.

Henri V schreef:Domme vraag: waar om zit er dan olie in de naaf cq moet je het voor veel geld ieder jaar verversen?


Dat vind ik juist een slimme vraag. Een deel van het antwoord is dus dat op de cruciale (smerende) plekken de olie altijd wel blijft zitten. Zelf doe ik tegenwoordig wat minder olie erin (ca 17 ml), maar die blijft dan altijd in de naaf. Toen ik er 25 ml in deed lekte die ook.

Hans