Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft erv. met org. gesponsorde fietstocht goed doel? - Forum Wereldfietser

Wie heeft erv. met org. gesponsorde fietstocht goed doel?

Hoi Fiets-enthousiasten
Op 1 april plaatste ik een berichtje met vragen over route nederland-portugal, met dank voor de reacties.
Heb ik nog een vraagje: Wie heeft er wel eens een gesponsorde fietstocht georganiseerd (voor 1 persoon dus niet voor een groep) en wil me daar iets over vertellen? Ik ondervind nogal wat struikelblokken en was benieuwd naar jullie ervaringen.
Tijdsduur organiseren, hoe heb jij het aangepakt, etc. Ik werk meer dan full time en merk dat ik veel meer tijd nodig heb dan verwacht o.a. ook door onverwachtte stagnaties, hoe is dat bij jou gegaan...??
Alle tips welkom!
Alvast bedankt voor je reactie

groetjes leonie molleman
Ik ben op dit moment ook met het organiseren van een sponsortocht bezig. Zie ook mij topic "Fietsen voor Right to Play". Ik heb in december het initiatief genomen om een actie op touw te gaan zetten om geld in te zamelen voor een goed doel. Vrij snel was ik eruit dat ik dit ging doen dmv een sponsorfietstocht. Daarna heb ik bekeken welk goed doel ik zou willen gaan steunen. Ik heb voor Right to Play gekozen omdat hun hoofddoel (allen kinderen te laten sporten en spelen) goed aansluit bij de sportieve aard van mijn uitdaging. Het eerste wat ik heb gedaan is gezorgd dat er een website kwam. Deze heb ik gratis laten maken, dit bedrijf heeft zo mijn tocht ook gesponsord. Je kan het natuurlijk ook zelf doen maar dit kost de nodige tijd natuurlijk.
Vervolgens ben ik druk bezig gegaan met de voorbereiding. Brieven sturen naar bedrijven, vrienden familie, collega's ed. Heb best veel bedrijven benaderd, mijn ervaring is dat veel bedrijven worden doodgegooid met dit soort aanvragen en je zal dus veel afmeldingen krijgen. Maar toch heb ik een aantal bedrijven gevonden die geld hebben gedoneerd. Mijn motto is elke euro is meegenomen, dus ik ben echt overal tevreden mee.
Verder heb ik erg veel gelezen op internet. Vooral ook dit forum bevat heel veel nuttige informatie. Over wat mee te nemen, kan mijn fiets het aan (ik ga op een racefiets), welke wielen gaan erin, wat wordt mijn dagafstand, hoe neem ik mijn bagage mee, ga ik mijn overnachtingen vastleggen, kan mijn fiets in het vliegtuig, wat eet ik onderweg enz. enz.
Naast dit soort praktische dingen ben ik ook gewoon veel aan het trainen om genoeg km's in de benen te hebben als ik ga. Ook probeer ik via diverse media wat publiciteit te krijgen, bv. internet, lokale krantjes, tijdschriften (zie Bike & Trekking no.1 2008), personeelskrant etc.

Veel plezier met organiseren en met je fietstoch natuurlijk!

Robin

Wij hebben twee jaar geleden een fietsttocht in Namibië gemaakt voor kankerpatientjes in dat land.
De tocht wat het initiatief van een Namibische stichting. De stichting zette zich al wat langer in voor kankerpatiëntjes. Wij zijn per toeval in contact gekomen met de initiatiefnemer van de stichting, en kregen op enig moment de vraag of we zin hadden om mee te fietsen met deze tocht (samen met 4 Namibiërs). Voor hen hadden we vooral 'publiciteitswaarde'. Ze hadden zelfs de Namib. luchtvaartmaatschappij al over gehaald om onze tickets te sponsoren.
Ze hebben ons nooit gevraagd om in Nederland geld in te gaan zamelen. Maar dat hebben we uiteindelijk wel gedaan, omdat we genoeg mogelijkheden zagen.

We hebben bedacht om mensen te gaan vragen om (min.) 100 NamDollar te sponsoren. Dat was toen ongeveer 15 euro. In ruil daarvoor zouden ze een persoonlijke ansichtkaart van ons uit Namibië krijgen.
Bedrijven hebben we gevraagd om minimaal 50 euro, en daarvoor zouden we hun naam op onze website www.fietsenindewoestijn.nl vermelden.
Met deze oproep zijn we naar de plaatselijke pers gestapt, hebben we familie benaderd en - TIP! - naar de redacties van de personeelsbladen van ons werk.

Publiciteit in de lokale kranten hebben we volop gehad, maar heeft niet veel extra sponsors opgeleverd. Er staan immers wekelijks artikelen in de krant van plaatsgenoten die iets zinvols gaan doen. De personeelsbladen hebben heel veel opgeleverd, maar ook kwam er van alles los bij familie, kennissen en via-via-contacten. Erg leuk. Uiteindelijk hebben we ongeveer 8000 euro ingezameld, veel meer dan we hadden verwacht.

Het heeft ons wel ontzettend veel tijd gekost, ook in Namibië zelf om al die ansichtkaarten te schrijven...

Heb je nog vragen, laat maar horen.

Groet, Sandra