Additionally, paste this code immediately after the opening tag: . - Forum Wereldfietser

.

.

.
Berre schreef:Er zelf aan sleutelen is bij voorbaat uitgesloten.
Overal kun je aan sleutelen. :wink:
Leon
Berre schreef:
Leon schreef:
Berre schreef:Er zelf aan sleutelen is bij voorbaat uitgesloten.
Overal kun je aan sleutelen. :wink:
Leon
"Slecht twee soorten mensen proberen horloges te herstellen: horlogemakers en idioten."
Wat doe jij als je op de camping helemaal ingezeept onder de douche staat en de muntjesautomaat weigert?
Wat doe je als je oude CD-speler hapert omdat water uit de kamerplant erin is gelopen?
Wat doe je als je in de winter in een Tsjechische nachttrein zit, het is er bloedheet en de conducteur kent geen woorden waar klinkers in voorkomen?
Juist ja!
Leon

Hoi!

Ik weet niet of hij al op de markt is maar Test.de zag een paar nadelen. Vooral het geringe bereik en het grote gewicht (4 kilo!) vonden ze negatief, net als de prijs (900E). Voor die prijs heb je een Rohloff met een groter bereik en een geringer gewicht.

http://www.test.de/themen/freizeit-reis ... 2/1556162/

De techniek is natuurlijk wel fantastich :) Maar ik denk dat ze alles een stuk moeten miniaturiseren voordat het een echt succes wordt.

Fiets de wereld (met Rohloff),
Whisky

hangt er van af, het goedkope russiche zou ik nog wel aan beginnen:) zo moeilijk is het heus niet hoor;)

whisky schreef:Hoi!

Ik weet niet of hij al op de markt is maar Test.de zag een paar nadelen. Vooral het geringe bereik en het grote gewicht (4 kilo!) vonden ze negatief, net als de prijs (900E). Voor die prijs heb je een Rohloff met een groter bereik en een geringer gewicht.

http://www.test.de/themen/freizeit-reis ... 2/1556162/

De techniek is natuurlijk wel fantastich :) Maar ik denk dat ze alles een stuk moeten miniaturiseren voordat het een echt succes wordt.

Fiets de wereld (met Rohloff),
Whisky
Een van de grootste nadelen vind ik wel dat hij 0,8 m/s2 remt terwijl de Din/EN norm 2,2 aangeeft voor een achterwiel! Een beetje jammer. En het feit dat hij gesmeerd moet worden, als hij te heet wordt het vet er uit kan lopen, hij van zichzelf al niet jofel werkt? Ik denk dat hier nog wel een beetje aan gesleuteld moet worden. Ik vind het principe erg leuk, maar wat mij betreft is het nog geen Rohloff concurent.

http://www.test.de/themen/freizeit-reis ... 556166/#11
iets verder een mooi overzicht...
Met een Rohloff heb je toch een veel groter bereik, het andere nadeel mbt het remmen is al genoemd.
De Nu Vincvi: ze zitten op een Batavus, maak eens een proefrit in de buurt van zo'n dealer in jouw buurt...
ik heb er bij mijn andere fietsenmaker (Mantel Arnhem) naar gevraagd; het is een niche markt, voor de liefhebber, ze hebben er nog amper ervaring mee.

Ik heb een rondje gefiets op een Bataves met de Nu Vinci versnellingsnaaf. Ik had steeds het gevoel dat ik nooit in de juiste versnelling zat. Dus bleef ik maar draaien aan dat ding.
Was wel grappig. Voor mijn gevoel heb ik toch liever een systeem waar ik duidelijk in een versnelling zit. Voor een vakantiefiets is mijn inziens het bereik van deze Nu Vinci te klein.
Groetjes, Roger.

Berre schreef:
andre@home schreef:http://www.test.de/themen/freizeit-reis ... 556166/#11
iets verder een mooi overzicht...
Met een Rohloff heb je toch een veel groter bereik, het andere nadeel mbt het remmen is al genoemd.
Er kunnen schijfremmen op. Of kies velgremmen als je het betaalbaar wil houden.

Mij lijkt het forse (overgewicht) een nadeel als je vaak moet klimmen.

Een groot vraagteken is die vloeistof met variabele viscositeit. Als dat gaat lekken, hoe ver rijdt hij dan nog? Gewoonlijk gebeurt zoiets als er 300 km in de buurt geen dealer te vinden is. Het heeft weinig zin om die vloeistof als reserve mee te nemen, daarmee is het lek niet gedicht.
4k g tov wat..... een wielrenner van 60 kg kiest waarschijnlijk voor een andere fiets.... Hoe "gewichtsverdeling" van een NV-gebruiker zal zijn/worden.... denk ik toch meer een de vrijetijdsfietser....voor die groep ligt het rekenkundige gemiddelde vast een stuk boven de 60 kg en dan wordt het verschil door die 4 kg een stuk kleiner.
De olie: http://fietsen.web-log.nl/fietsen/2007/ ... fiets.html
Overigens is van slippen op geen enkele manier sprake. Wat is het geheim? "Een speciale olie die door zijn dikte en kleefkracht optimaal geleid. Dat is echt een heel knap product."
op basis van deze zin maak ik op dat de olie een essentieel onderdeel is van het systeem.
Het patent van de Nu Vinci technologie (wellicht zijn er meerdere, niet verder gekeken nu): http://www.patentstorm.us/patents/7198584-fulltext.html
(helaas zonder plaatjes)
Daar wordt de olie dus met name genoemd; verrassender wijze maakt de olie geen deel uit van de claims, terwijl op
http://www.fallbrooktech.com/06_tf_FAQ.asp
duidelijk de functie van de olie mbt tractie maar ook smering genoemd worden.
http://www.fallbrooktech.com/dutch/partners.asp
daar kun je lezen dat "Valvoline, een onderdeel van Ashland Inc., is een licentiehouder van het NuVinci handelsmerk"....
maw ze hebben voor deze strategie gekozen, de olie op zich is waarschijnlijk al beschermd, maar ik zou het gebruik ervan mee geclaimd hebben. De patent search van was off-line vanmorgen anders had ik nog even verder gekeken, moest me nu even met google behelpen.

Samengevat: ik zou niet zonder of met te weinig olie gaan rijden bij een Nu Vinci, de olie bij een Rohloff hoeft maar een hele dunne laag te zijn voor smering, maar hier lijkt het een essentieel onderdeel te zijn.
Tractie olies bevatten speciale polymeren die de interactie bevorderen, vrij vertaald "grip". Er ontstaat dan een heel speciaal vloeitstofgedrag.

info plus video: http://www.velojournal.ch/CMS/content/view/675/109/

Er is zelfs een NuVinci forum
http://nuvinci.informe.com/changing-oil-dt15.html
The hub is filled for life, and you'll never need to (nor should you) open it or change the fluid.
goed nieuws dus....
Waarschijnlijk is dit voor toeristisch gebruik... want iIk las ergens anders dat bij zwaardere belasting wel degelijk olie verwisseld moet worden... (link niet meer bij de hand)
edit link: olie verversen....
http://www.fallbrooktech.com/dutch/06_lev_FAQ.asp

eens; als ik de patenten bekijk zijn de polymeren oa op basis van poly(meth)acrylaten en die kunnen thermisch redelijk wat hebben tot 150 graden C. Bij hogere T kunnen meer gaan de-polymeriseren, afhankelijk van de omstandigheden moet je denken aan 180-250 graden C .
Lijkt me sterk dat je op de fiets snel die T's haalt... bij het zwaardere tractie werk zullen de T's hoger zijn.... maar blijkbaar zijn deze olies met deze additieven nog steeds bruikbaar.

Berre schreef:Heb vanmorgen voor het eerst een fiets met een Nuvinci naaf zien rijden. Wat is dat ding GROOT! Het lijkt wel een buitenboordmotor.
Vooruitgang! Van de 12v Sachs Elan werd altijd gezegd dat het een scheepsanker was :D
Hoe moet je hem spaken? Dubbel gekruist; of enkel? Je zal wel heel erg korte spaakjes moeten gebruiken.
Niet. Als je hem koopt zit er al een fiets aan vast ;). Maar geen rare knik in de spaak na de nippel trekken is uiteraard een goed idee

Berre schreef:
m-gineering schreef:Als je hem koopt zit er al een fiets aan vast ;). Maar geen rare knik in de spaak na de nippel trekken is uiteraard een goed idee
In Europa is hij niet los te koop, maar op het net kan je hem bestellen en laten opsturen vanuit de US of A voor rond de 450 dollar . De transportkosten voor een doosje van 4.200 Kg ken ik niet, maar dat zou wel eens kunnen tegenvallen.
uit mijn hoofd:
$60 als het met de post mag, ca 5% invoer rechten, daar weer 19% btw over, en dan nog 16.75 inklaringskosten er over heen. Andere vervoerswijzen zullen wel -fors- duurder uitvallen