Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Training vooraf?? - Forum Wereldfietser

Training vooraf??

Is het belangrijk om te trainen vooraf, heb namelijk ook in boeken gelezen dat sommige mensen totaal niet getraind hadden van te voren. Nou scheelt het misschien voor mij ook dat ik het hele jaar door ook aan wielrennen doe maar misschien is het verstandig om met bepakking te trainen. Wat zijn jullie ervaringen daarmee???

Je hoeft dan niet persee te trainen om conditie op te doen maar het lijkt me wel verstandig eens een lange afstand te fietsen met bepakking. Gewoon om te voelen wat gewicht met het fietsgedrag doet.

Wat is de gemiddelde snelheid waarmee je fiets op de vlakke weg ongeveer 20 km/h??
MTBIKER schreef:Is het belangrijk om te trainen vooraf, heb namelijk ook in boeken gelezen dat sommige mensen totaal niet getraind hadden van te voren. Nou scheelt het misschien voor mij ook dat ik het hele jaar door ook aan wielrennen doe maar misschien is het verstandig om met bepakking te trainen. Wat zijn jullie ervaringen daarmee???
Je fietst langer en met een lagere intensiteit. Ik zou het niet raar vinden om van te voren een lang weekend proef te draaien. Niet alleen weet je dan of je dan ook nog comfortabel fietst, maar ook of alles werkt en of je niks lulligs vergeten bent ;)

Mensen die op fietsvakantie gaan houden meestal van fietsen. Dus de meesten hebben al een aardige fietsconditie.

Of je speciale training nodig hebt hangt volledig af van wat je wil gaan doen, en wat je conditie reeds is.

Fiets je bijvoorbeeld normaal nooit en wil je op vakantie meteen vanaf de eerste dag beginnen met etappes van 150 kilometer? Dan moet je daarvoor inderdaad getraind zijn.

Als je een goede conditie hebt voordat je aan een fietsvakantie begint maakt dat je vakantie wel een stuk relaxter.

Fiets je bijvoorbeeld naar Peking, dan doe je je conditie onderweg wel op.

Je kan ook rustig beginnen op vakantie en je conditie daar opbouwen. Maar goed dan moet je niet 160 km per dag in de bergen willen doen en nog voldoende tijd tussendoor voor de bezienswaardigheden.

Tis maar net of je tijd en zin hebt om thuis aan je conditie te werken.
Ik vind het wel lekker om het hele jaar door te sporten. Enne sinds ik op fietsvakantie ga, heb ik ook een doel: conditie opbouwen voor mijn vakantie.
Ik doe dat door woon-werkverkeer op de fiets en indoorroeien maar ook door eens goed in de tuin te klussen.


train ze of niet!
Blanche :wink:

Ik ga binnenkort een paar keer een lang weekend met karretje plus racefiets proefdraaien. Eigenlijk is dat naast het wielrennen te beschouwen als training voor een fietsvakantie.

De vragen die ik probeer op te lossen met die testweekends zijn onder andere :
is mijn alu racefiets ervoor geschikt of ga ik mijn oude stalen racefiets pimpen?
Wat is het effect van de extra kilo's op het gemiddelde (normaal rond de 30/uur)
Is het te doen om hetzelfde soort afstanden te rijden per dag (100-150 km/dag)?
etc.

Dus ik ga zeker een paar keer met bagage oefenen.

Groetjes Ronald

Als je gewend bent om te wielrennen heb je voldoende conditie.
Het is de kunst om niet te hard van start te gaan om nog wat over te houden. Overigens is elke fietser weer verschillend. In de praktijk vind je zelf wel uit wat goed voor je is.
Een weekendje proefdraaien kan geen kwaad en moet vooral ook leuk zijn.

Succes.
Betty

Nald schreef: Wat is het effect van de extra kilo's op het gemiddelde (normaal rond de 30/uur)
ik reken altijd met gemiddeld 13 km/h van camping tot camping. Dat is dus inclusief kaart en krant lezen, eten kopen, lunch enz

m-gineering schreef:
Nald schreef: Wat is het effect van de extra kilo's op het gemiddelde (normaal rond de 30/uur)
ik reken altijd met gemiddeld 13 km/h van camping tot camping. Dat is dus inclusief kaart en krant lezen, eten kopen, lunch enz
Om dat uit te rekenen zou je zo'n fietscomputer moeten hebben die blijft doorlopen ook al sta je stil.

Ik reken met een gemiddelde tussen de 17 en 20 km/u x uren te fietsen + pauzes.

Ik start rustig zodat alles een beetje soepel kan worden en de kans op blessures kleiner wordt

Franke schreef:
m-gineering schreef:ik reken altijd met gemiddeld 13 km/h van camping tot camping. Dat is dus inclusief kaart en krant lezen, eten kopen, lunch enz
Om dat uit te rekenen zou je zo'n fietscomputer moeten hebben die blijft doorlopen ook al sta je stil.
Ik reken ongeveer hetzelfde, zo'n 12 km/u, mij schoonouders rond de 10. Een doorlopende fietscomputer heb je er niet voor nodig, wél je totale dagafstand en de tijd tussen vertrek en aankomst. Da's meestal nog wel uit het hoofd te doen :) (Vb, je vertrekt om 10 uur en komt om 17 uur aan, met 70 gefietste km's. Dan is je daggemiddelde 10 km/u :D )

Om ook nog een antwoord te geven op je vraag, ik train niet. Ik tel 22 zomers, probeer regelmatig te sporten (naar school fietsen en hardlopen) en heb een behoorlijke basisconditie (waar die vandaan komt...). De eerste paar dagen is het soms inkomen, maar zelfs dat vind ik nogal meevallen. Ik hou wel regelmatig pauzes (lees: eten) tijdens het fietsen, zeker elke 2 uur, omdat ik anders omval...

Maar een weekendje fietsen is altijd leuk natuurlijk ;)

Groet,
Maurits

Die 13 km/u van Marten kun je ook gewoon uit je hoofd uitrekenen denk ik. Stel je begint om 10u te fietsen en om 18u draai je de camping op en je hebt ongeveer 100 km gefietst dan zit je op de 13 km/u gemiddeld.....

Op mijn tellertje heb ik dan een gemiddelde van tegen de 18/kmu....

[edit] ik ben niet zo'n snelle typer, dus 2 berichten met min of meer dezelfde strekking....

Nald schreef:Wat is het effect van de extra kilo's op het gemiddelde (normaal rond de 30/uur)
Is het te doen om hetzelfde soort afstanden te rijden per dag (100-150 km/dag)?
Hoi Ronald,
Het effect van een karretje met bagage achter een wielrenfiets is fors. Bij eenzelfde inspanning gaat je snelheid behoorlijk achteruit; ik denk dan naar ergens tegen de 25 km/u. Bij eenzelfde hoeveelheid te verstoken energie kom je dus ook minder ver.
Proberen dezelfde snelheid (30) aan te houden is het paard achter de wagen spannen, want dan ga je pas echt energie verstoken.
En de heuvels geven ook een aardig effect natuurlijk, die verpesten het conditie opdoen onderweg wel eens.
Veel plezier,
Leon

Ik heb mijn tellertje tijdens de Paastocht niet gereset, maar de hele tocht inclusief mijn thuisreis door laten lopen.
Totaal tellergemiddelde 16,9 km Totaal afgelegd 465 km.

Dit fietsgemiddelde is wel inclusief alle stukken offroad en slingerende smalle paadjes langs de Vecht.

De laatste dag zijn we om ca 10 uur vertrokken, naar de bron en daarna naar Enschede. Daar waren we om ca 17.30. Totaal ca 100 km.
Groet

Jans

Over de gemiddelde snelheid van de wereldfietsers zijn al een aantal topics geschreven, gebruik de zoekfunctie eens ;)

De paastocht was idd vrij relaxt. 10.00 vertrek, tegen 16.00 aankomen op de camping en 55-65 km per dag -> +/- 10 km/u dus.... Maar mijn ervaring is dat met een kleinere groep 12 km/u wel goed te doen is... als ik naar mijn tellertje kijk rijdt ik meestal 18-24 km/u op asfalt.

Maar snelheid hangt van zoveel meer af dan fiets en conditie: het weer (wind, neerslag, temperatuur), de ondergrond (asfalt, klinkers, kinderkopjes, stenen, zand), de omgeving (mooi/niet mooi), helling van de route (globaal stijgen of dalen, hoeveelheid/frequentie heuvels). en ik vergeet vast nog wel wat (hoeveelheid bepakking bijv).

En waarom zou je niet trainen?

Ach, training na ervaring in de Andes blijven we erbij een normale conditie is voldoende. De reis op zich is de 'training'. Iedere dag gaat het weer beter en soms een day-off.
Onze ervaring na de Andes een maandje ertussen en toen door de Ardennen moesten we weer opgang komen, zeg maar weer opnieuw beginnen. Spieren deden eerste dagen weer lastig maar eenmaal weer opgang ga je weer als een speer.
Eigelijk is alles mbt conditie al gezegd.
Maar als je niet gewend bent om een aantal dagen achtereen 6 uur per dag op een zadel te zitten is dat toch heel vervelend, een goeie conditie door een paar uurtjes mountenbiken per week zegt dan niet zoveel.

Als ik jullie reacties zo lees is het echt voor iedereen verschillend. Denk dat het in iedergeval niet onverstandig is om een aantal keer met bepakking een weekend te trainen om aan te voelen hoe het fietst en qua verdeling van de bepakking te kijken wat het lekkerste is. Voor mijn wandelvakanties train ik nooit en toch ben ik van de zomer van noord naar zuid luxemburg gewandeld met 25 kg bagage op me rug. Kreeg na een week wel last op de draagpunten van mijn rugzak maar buiten dat ging alles perfect. Misschien valt het allemaal wel mee.

ik train eigenlijk helemaal niet. Wel wat woon werk verkeer, maar dat is op de gewone fiets 6 km enkele reis. Trainen doe je wel tijdens de vakantie.

Ik fiets op vakanties veel in de bergen tussen de 100 en 150 km per dag. Gemiddelde snelheid met bepakking is afhankelijk van het terrein tussen de 18 km en 25 km per uur zuivere fietstijd zonder pauzes, vaak met tussen de 1500 tot 2500 meter hoogte verschil.

Basisconditie is blijkbaar ok. Af en toe maak ik een tochtje in NL zonder bepakking. Als je regelmatig op de fiets zit hoeft je je geen zorgen te maken.

groet

Luddo

MTBIKER schreef:Als ik jullie reacties zo lees is het echt voor iedereen verschillend. Denk dat het in iedergeval niet onverstandig is om een aantal keer met bepakking een weekend te trainen om aan te voelen hoe het fietst en qua verdeling van de bepakking te kijken wat het lekkerste is.
Hoi MTBIKER!

Zeker even alle spulletjes van te voren uitproberen net als je fiets. Een bepakte fiets reageerd een stuk trager. Bochten maken etc maak je dan ook meer met het verleggen van je lichaamsgewicht als met het stuur. Een beetje slalom oefenen dus :-) Trainen is niet nodig, tenzij je extreme routes wilt volgen.

De afstand die je fietst per dag is erg afhankelijk van de hoeveelheid bagage, type fiets, de weg, heuvels en de wind. Een kort voorbeeldje van wat ik zo heb opgetekend tijdens mijn reis (bagage 30kg inclusief eten/drinken, MTB-achtige fiets: T-400):

asfalt, wind in de rug: 20kmh
asfalt geen wind: 16kmh
Asfalt, tegenwind: 10-12kmh
Asfalt en bergop: 8kmh
Asfalt, bergop en tegenwind: 6kmh
pistes, zonder wind 12kmh
pistes, tegenwind 7km
pistes, bergop 6kmh
pistes, bergop, tegenwind: 4kmh :shock:
pistes, bergop, wasbord, zuurstofgebrek, sneeuwstorm, -20C: 3kmh. Ik ben maar gaan lopen :oops:

Ik kan zolang ik niet buffel ongeveer 8 uur fietsen, daarna zak ik echt in en is het tijd om te gaan camperen. Als je weet hoelang je het op die fiets uithoudt kan je berekenen hoe ver je per dag kan komen.

Het is dus niet belangrijk hoe SNEL je fietst maar hoe LANG je fiets. Die 6 km per uur die je minder fiets als je klimt is echt peanuts. Niet gaan buffelen want aan de andere kant van de berg ga je met een noodgang naar beneden. Ook bij tegenwind dus niet buffelen maar een tandje lager schakelen en een half uurtje langer fietsen, dan kom je er ook en ben je niet zo moe :-)

simpel (extreem) voorbeeldje:
3 uur 25 km per uur buffelen en daarna doodop kamperen: 75 km totaal.
8 uur 12 km per uur en daarna moe maar voldaan: 96 km totaal.

Fiets de wereld (op mijn gemak),
Whisky