Additionally, paste this code immediately after the opening tag: reparatiestandaard - Forum Wereldfietser

reparatiestandaard

Ik wil voor reparaties en onderhoud thuis een reparatiestandaard gaan aanschaffen voor zowel de vakantiefietsen als - binnenkort - de racefietsen. De standaard gaat ook mee op (race)fietsvakantie-met-bezemwagen. Heeft iemand tips, aanraders, afraders, aandachtspunten?

Groet,
Lisette
liz schreef:Ik wil voor reparaties en onderhoud thuis een reparatiestandaard gaan aanschaffen voor zowel de vakantiefietsen als - binnenkort - de racefietsen. De standaard gaat ook mee op (race)fietsvakantie-met-bezemwagen. Heeft iemand tips, aanraders, afraders, aandachtspunten?

Groet,
Lisette
Mijn ervaring met driepootstandaards is dat ze -zeker buiten- te makkelijk omvallen

Als er heel veel damesfietsjes meegaan is een klem voor om de zadelpen meestal niet handig want hoger dan de vrije ruimte, en op dunne alu of carbonframebuizen kun je niet goed klemmen

Bokjes (voorvork vast, steun onder bracket) hebben ook hun aanhangers. Remmen kun je niet afstellen, met derailleurs zit je te knoeien met de kabels onder het bracket, balhoofdstel slopen is ook niet handig, maar werken aan het bracket en stuur gaat beter.

Dank voor de info. Je raadt veel dingen af, maar wat is dan wél handig?
Zoiets?

Leon verwijst in een snelle reactie op een PB naar deze test. Jammer dat Rose inmiddels de naamgeving/het assortiment van hun montagestandaarden heeft veranderd.

liz schreef:Dank voor de info. Je raadt veel dingen af, maar wat is dan wél handig?
Zoiets?

Leon verwijst in een snelle reactie op een PB naar deze test. Jammer dat Rose inmiddels de naamgeving/het assortiment van hun montagestandaarden heeft veranderd.
Wat handig is is vreselijk persoonlijk en afhankelijk van de klussen die je wil doen. Ik neem altijd een zadelpenklem stand mee naar de koers: kan ik makkelijk wielen in en uithangen, remblokken controleren, velgen en loopvlak controleren, derailleurs afstellen en de fiets op de kop houden om de onderkant te boenen etc. De meeste andere mechaniekers houden het op een bokje.

Afbeelding

Als ik heel veel kleine fietsjes onderhanden moest nemen verzon ik vast wat anders

Die parktool standaard die je toont is al een aantal jaren uit productie maar lijkt de profesionele klem te hebben. 25% meer betalen en je hebt een echte profi vouwstand en voor een derde van dat bedrag heb je ook al een best redelijk ding

Ik heb me een standaard aangeschaft van Decathlon:
Super compact opvouwbaar en behoorlijk bruikbaar.
http://www.decathlon.es/ES/soporte-de-t ... 0-6215684/
Decathlon heeft ook een model dat lijkt op wat Marten liet zien. Dat kost 70 euro.

Ik zie dat de standaard die Marten op zijn site aanbiedt precies hetzelfde is als de andere van Decathlon. Jammer dat er geen Decathlon in Rotterdam zit en ze niet via internet verkopen, want hij is toevallig net in de aanbieding.

liz schreef:Ik zie dat de standaard die Marten op zijn site aanbiedt precies hetzelfde is als de andere van Decathlon.
Het is ook de eerste van de drie die ik ooit getest heb op deze pagina. Ik vond het maar een prul en het ding ging ook snel stuk.
Leon

Voor zover ik weet maakt Tacx prima producten. Misschien is deze standaard iets?

Leon schreef:Ik vond het maar een prul en het ding ging ook snel stuk.
Leon
Knap, ik gebruik er een als erbij in de werkplaats en het is mij nog niet gelukt

Ik heb zo'n ding gekocht bij de Multimate:
Afbeelding
Zijn ook te krijgen bij de karwei en zag ze ook op internet, en ebay, zoek op fietslift. Prijzen tussen 5 en 10 euro. Heb zelf wel nieuw touw gekocht.

Deze gebruik ik altijd voor 't onderhoud thuis, vindt ik erg prettig. De hoogte is variabel, hangt solide en kan gebruikt worden bij bijna elke klus (waar je niet aan het stuur of zadel/bagagedrager moet zitten. Werkt uiteraard niet bij karweitjes waarbij de fiets op de kop moet.

Onderweg gebruiken we volgens de school van Marten het verkeersbord/de boom, of gaat hij op de kop.

Ik heb laatst een behoorlijk stabiele standaard gekocht. Omdat ik mijn fiets die is meegeweest met de paastrektocht toch nog moest schoonmaken heb ik er met fiets en al even een fotootjevan gemaakt.