Additionally, paste this code immediately after the opening tag: . - Forum Wereldfietser

.

.

.

waarschijnlijk heb je de verkeerde autolak gebruikt? Of verkeerd geappliceerd of verkeerd uitgehard?

De meeste professionele autolakken zijn zgn 2 K systemen, bestaande uit een zgn polyol en een verharder, het polyisocyanaat.
Als deze uitgehard zijn levert dat bijna altijd harde maar elastische systemen op. Met een speciale verharder op basis van een hard type polyisocyanaat kan men de droogtijd inkorten, dit systeem levert mogelijk veel hogere eindhardheden op en zou bij overdrijven bros kunnen worden. Kunnen, want als er een flexibele polyol tegenover staat kan het totale resultaat toch goed zijn.

Kortom laat je door een technisch deskundige verkoper/spuiter adviseren (ben een R&D-er dus ik ken niet alle types die in NL geadviseerd worden).

Het is bij zulke systemen ook belangrijk dat de luchtvochtigheid niet te hoog is anders kunnen er teveel zgn ureum groepen ontstaan en de film te bros worden. Kies een dag dat het onder de RH=70% is, mag niet te moeilijk zijn in NL als je binnen werkt.....

Deze 2K systemen zijn over het algemeen zeer goed, dus jouw resultaten zijn toch vreemd (als je deze gebruikt hebt).

Zelf heb ik mijn frame laten spuiten met zink en daarna laten poedercoaten met polyestercoating.
Erg sterk en zeer goed beschermend tegen corrosie.
De kosten vielen erg mee, zink laten spuiten maakt het wel een stuk duurder. (denk aan 120 euro voor een ligfietsframe, dat bestaat uit 4 onderdelen, wat het ook niet makkelijker voor ze maakt.
Ik moest alleen het frame zelf volledig kaal maken omdat hij het niet kon stralen. (hij straalt vooral grote HBE profielen e.d. en heeft dus een straal die gatenkaas maakt van je framej, ook met CrMo frames).
Ik woon ten zuiden van Rotterdam en ben er erg tevreden over. Een frame dat er nu weer zo fraai uit ziet kan weer jaren en jaren mee en moet toch nog lange tijd veel fietsplezier kunnen geven!
PB me als je het adres van de spuiter wil.

Groet,
Alex.

Heb bij wijze van experiment een witte hechtprimer op waterbasis geprobeerd. Volgens de handleiding was dit spul zowat voor elke ondergrond geschikt, ook geschikt voor "metaal". Ferro of non ferro, dat stond er niet bij.

Wat ik al vreesde is uitgekomen: onmiddellijk roesvlekken. Heb dat spul er dus snel weer afgehaald toen het nog makkelijk ging, voor het volledig droog was.

Dat wordt zoeken naar een geschikte hechtprimer voor metaal, die geen roest veroorzaakt. Google levert niet veel op.

in de autoreparatie industrie gebruiken ze daar een zgn washprimer voor..
Laat je goed adviseren welke je moet hebben..

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=was ... eken&meta=
meer info in die links zoals
http://www.sikkenscr.com/NR/rdonlyres/3 ... _Dutch.pdf
Washprimer Extra Mild CF
UITSLUITEND BESTEMD VOOR PROFESSIONEEL GEBRUIK
1 / 4
OMSCHRIJVING
Tweekomponenten chromaatvrije etsende primer toepasbaar in autoschadeherstel. Geeft uitstekende hechting en
corrosiewering.
zal niet zo verkrijgbaar zijn, mischien via een garage die je matsen wilt....
Het principe werkt oa op fosforzuur, in combi met andere ingredienten.
GRONDSTOFBASIS
Washprimer Extra Mild CF: polyvinyl butyral en speciale harscombinaties.
Washfiller 590/Washprimer Extra Mild CF Hardener: fosforzuur.

Bedankt voor de tip. Is inderdaad alleen verkrijgbaar voor de professionele gebruiker omdat het zeer giftig is. Men moet een speciaal masker dragen dat verse lucht aanlevert. Van een etsend product kan niet anders worden verwacht.

eigenlijk moet je met al die reaktieve auto reparatie systemen zoiets hebben, een kapje alleen is eigenlijk onvoldoende.
Veel van deze reaktieve systemen reageren met de eiwitten/aminozuren in je lichaam, en omdat je het inademt vooral, in e neus, luchtwegen/longen.
Succes verder.

Heb "primer n° 1" van Hammerite gekocht. Tegen roest, zo belooft het etiket. Af te werken met verf die niet rechtstreeks op roest kan worden aangebracht. Alhoewel roest eigenlijk niet mijn probleem is, lijkt dit de meest geschikte primer voor de doe-het-zelver.

De handleiding raadt aan om gladde oppervlakken vooraf grondig te schuren met groffe korrel. Dat heb ik gedaan. Desondanks blijft het CrMo staal van mijn Koga na die groffe schuurbeurt verdacht glad (hij blijft glanzen). Benieuwd of die primer voldoende zal hechten.

Voorlopig kan ik niet verder wegens te nat en te koud weer; ook te veel wind. Binnenshuis verven met het pistool is om evidente redenen geen optie. Geduld is een deugd.

kijk hier eens rond voor technische achtergrond info
http://www.baril.nl/page.asp?name=about_paint&lang=nl
Tav de ruwheid, die is wel belangrijk voor de hechting.

De hechting kun je zelf ook bepalen met de zgn ruitjes- of Gitterschnittproef .
http://www.baril.nl/page.asp?lang=nl&pn ... p_hechting
Probeer zo kort mogelijk in de buurt van de uitvoering van die proef te gaan zitten.

Ik zou op een niet zo zichtbaar deel vd fiets je aanraden eerst een proef opzet te maken met de primer en de aflak. Laat het zeker een week uitharden bij kamertemperatuur (bij dit weer gaat het in de schuur veel trager!!!) en doe dan de test. Heb je dan al heel veel schade, vergeet het maar....

Dan zul je toch een andere ondergrond behandeling moeten doen. Het lijkt veel werk, mar als het lakken vd hele fiets later tegen valt.. heb je een groter probleem.

Besef wel dat je voor het schuren van zulke ondergronden een schuurpapier nodig hebt dat wel een hardere korrel bevat dan normaal (het was nog zo glad schreef je.... de korrel was wrs te zacht?). Vraag bij een expert na welk type je moet hebben. Het resultaat zal er naar zijn.

Bijzonder interessant. Bedankt voor de tip(s).

Dat de omgevingstemperatuur belang heeft wist ik gelukkig al, maar die hechtingstest is nieuw voor mij. Ga ik zeker eens uitproberen, zodra het lenteweer wat wil meewerken.

Berre schreef:Bijzonder interessant. Bedankt voor de tip(s).

Dat de omgevingstemperatuur belang heeft wist ik gelukkig al, maar die hechtingstest is nieuw voor mij. Ga ik zeker eens uitproberen, zodra het lenteweer wat wil meewerken.

.
Berre schreef:.
:shock:

Wat is hier aan de hand??

Whisky

Geen idee maar ik gooi er een slotje op. Heeft weinig zin hier verder te posten.