Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe tent - Forum Wereldfietser

Nieuwe tent

Hallo,

Op onderstaande link, een tent van 370 euro voor 240 - 20%. Duitsers geven korting op een al gekort bedrag. In de praktijk is dit dus 190 euro voor een all-round tent. Die op het internet te vinden is gaand van 190-400.

Ik ben absoluut tegen reklame op forum, maar dit is een buitenkans voor een allround prijs/kwaliteit tent. De volle(niet ultra) versie staat ook op de site van door out. Voor mensen die 400-800 euro voor een tent te veel vinden.

Overigens heb ik zelf geen ervaring met Salewa Sierra Leone tent, maar de volle versie is door Outdoor een duits blad al gelouterd, evenals de Ultra versie. Deze tent is een model van 2007, en de model van 2008 verschilt, dus op termijn zullen vervangstukken voor deze tent moeilijker te vinden zijn.

Ik ben ook niet verantwoordelijk voor evt. miskopen. Maar ik vind het toch de moeite om dit te melden, als moderators een probleem hiermee hebben
dan verwijderen ze deze bijdrage maar.

Het is overigens geen goed idee om holderdebolder tot aankoop van een tent over te gaan, weet goed wat je wil, maar als het een Sierra Leone is van een Duits merk dat zichzelf goed vind, dan is hier een kans.

http://www.doorout.com/zelte/trekking_1 ... eone_ultra

Hallo,

Overigens heb ik de tent nu gekocht, en ontvangen met grondzeil.

Ik ben benieuwd of ik er ooit een storm mee zal meemaken. Want daar zou hij tegen moeten kunnen. Hij heeft 2 ingangen, er wordt een klein zoldernetje bijgeleverd, ook een reparatiesetje voor zeil en tentpaal.

Het materiaal is allemaal zeer dun, maar dat heb je met een "ultra".

De binnentent wordt opgezet met 2 gekruiste bogen, om het buitenzeil van de buitentent af te zetten is er nog een derde buisje. dat een ruimere voortent mogelijk maakt.

Met vier stormlijntjes wordt de tent stormvast gemaakt.

Van het niet afgeslankte model zijn blijkbaar reeds 200.000 exemplaren verkocht. Voor mij was/is Salewa een onbekend merk, maar in de (outdoor)branche toch redelijk bekend.

Volgens 'sommige' specificaties is het een vier-seizoenen tent, die goed tegen de hitte en de kou kan. Het ontbreekt de tent enkel nog aan sneeuwflappen en een derde, en evt. vierde stang om hem echt bestand te maken tegen grote hoeveelheden sneeuw. De tent is Mais van kleur, dat is geel maar zeker geen North Face geel, in feite een redelijk natuurlijke kleur. De waterkolommen zijn ruim(7000 grond, en 4000 buitentent) als je deze vergelijkt met gemiddelde tenten. Het gewicht is 2,5 - 2,9 kg. Dat heb ik overigens nog niet zelf gewogen.

Het is een tent waar ik wel zuinig op ga zijn.

Ik heb nog een tunneltent, 5 jaar oud, 1 vakantie gebruikt, die ik meeneem in de zomer, maar vanaf dat ik in een ander seizoen kampeer neem ik toch deze.

Overigens was een andere voorkeur van me de Terra Nova Solar 2.2, of de Lowland Trailrunner, beide tentjes met 2 ingangen, en min of meer dezelfde ruimtes.

Als 1 persoonstentje vond ik de Hilleberg Unna, of de Soulo (vanaf 2008) ook van Hilleberg wel wat. Maar deze tentjes zijn behoorlijk duurder.

De Unna had een voorkeur vanwege de gekruiste constructie. Ook de Soulo heeft deze, maar heeft ook nog een voortent zoals de Terra nova Competition. Ook de Lightwave tenten zeiden me wat.

Maar zoals gezegd de Hilleberg, de Terranova en Lightwave zijn in meerdere of mindere mate aan de prijs.

Verder trok de Vaude Hogan, of de Vaude Ferret me ook wel. Maar de Sierra Leon heeft een voortentje en wat meer ruimte. Als ik nu nog ooit een tentje koop is het een stormvast éénpersoonstentje van maximum 1,5 kg, maar voorlopig, hou ik vast aan wat ik heb. Ik heb nog op andere plaatsen ruimte om gewicht te besparen.

De Salewa Sierra Leone Ultra was de enige tent die ik voor 190 € vond, plus een extra grondzeil voor 32 euro. Zelfs al zou de tent me wat tegen vallen, dan nog kan ik voor die prijs niet zeggen dat ik een kat in de zak heb gekocht. Dat weet ik nu al.

De tent is in feite een 'binnentent eerst'- tent, maar blijkbaar kun je met het extra grondzeil de buitentent eerst opzetten en de binnentent er achteraf inhangen.

Het lijkt me een in ieder geval een zeer betaalbaar alternatief voor de Terranova solar, of een Hilleberg. Al zijn dat natuurlijk ook goede tenten.

Groeten,

Willem

Ik heb een Salewa Micra (gekocht in 2004), waarmee ik in Nieuw-Zeeland en Ijsland, soms in vrij zware weersomstandiheden heb gecampeerd (Sommige Hillebergs van medefietsers begaven het, de Salewa niet).
Mijn enige probleem met de tent tot nog toe is de rits die niet goed meer sluit.
Voor het overige, topmateriaal !!

koenie schreef:Ik heb een Salewa Micra (gekocht in 2004), waarmee ik in Nieuw-Zeeland en Ijsland, soms in vrij zware weersomstandiheden heb gecampeerd
Veel duitsers die ik onderweg tegen kwam hadden Salewa's en waren er bijzonder blij mee. Bij de eenpersoons is de voortent wel wat aan de krappe kant.
koenie schreef:(Sommige Hillebergs van medefietsers begaven het, de Salewa niet).
Laat me raden, gebroken tentstokken? :? :roll:

Fiets de wereld (met een Exped tent),
Whisky

Mijn Salewa Sierra Leone van 1988 doet het nog altijd :D .
Hij is al honderden (!!) keren op en af gezet, de stokken zijn nog steeds prima.
Op zeker moment zag het er naar uit dat 1 van de ritsen ging moeten worden vervangen, maar bij nader toezien was het met wat vet opgelost 8) .
De tent heeft in de hevigste stortregens stand gehouden.
Ook een gedenkwaardige nacht in Schotsland op de Outer Hebrides waar het zo hard waaide dat de stokken letterlijk op onze neus hingen :? .

Voordelen voor mij van de Sierra Leone :
- heel makkelijk en supersnel op te zetten (belangrijk als je elke dag verder trekt)
- makkelijk alleen op te zetten
- 4 haringen max, maar zelfs met 2 is mogelijk
- elke persoon heeft zijn eigen ingang
- nog redelijk ruim (235x160) en hoog (108)

Ik heb wel de gewone versie, de light bestond 20 jaar geleden nog niet.
Maar Willem, je mag er zeker van zijn, je gaat mooie tijden tegemoet met je nieuwe aankoop ;-).

Ik ben wel enige tijd zoet geweest met het zoeken naar een speld in een hooiberg.

Qua sterkte, denk dat jou tentje het beter doet, bij mij is er denk ik wat dunnere stof gebruikt. Al weet je dat pas als het noodweer losbarst.

Zoveel tenten, zoveel dingen om op te letten. Ik zou bijna zeggen verschrikkelijk.

Willem

ik gebruik met volle tevredenheid jack wolfskin tenten. het is mischien niet echt een tentenmerk, maar ze zijn prachtig "verarbeitet" en de stof is zeker ok.

Verder zijn ze niet schreeuwend duur. Ik heb er allen maar goede ervaringen mee.