Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Iskar Kloof naar Crancar hut (Bulgarije) - Forum Wereldfietser

Iskar Kloof naar Crancar hut (Bulgarije)

mede Fietsers,

Afgelopen zomer 23 dagen gefietst in Bulgarije
Van Sofia naar Plovdiv door Rila en Rodopi mountains. Over dat geweldige fietsland is hier op het forum alles al gezegd. Als je van avontuur houdt en onverwachte gebeurtenissen is het een top land!

Over het fietsen in de Iskar kloof (naar de Crancar hut op 2100 meter) bestaat veel onduidelijkheid. Wellicht dat deze ervaring wat meer duidelijkheid schept: vanuit richting Sofia, Samokov via Bela Iskar gaat een prachtige weg omhoog langs het water. De weg is prima tot ongeveer halverwege. Op 1400meter kom je in het nationale park Rila, beschermd gebied. Op 1500 meter hoogte halverwege het traject kom je in een spookdorpje, waar aan het eind een slagboom met een politiecontrolepost is. Toegang streng verboden voor iedereen. geen uitleg waarom de weg was afgesloten.

De enige agent was duidelijk, omrijden naar het laaggelegen Borovic.
Dit vonden wij wel erg zonde van de inmiddels gestegen meters. We zijn 50 meter gedaald en via de wilde natuur langs het water, uiteindelijk langs de controlepost en waakhond heen geslopen.
(Bulgarije is nu toch lid van de EU, en minister van BZ Ben Bot haalt ons wel terug, dit in vergelijking met hoe het gros van NL op vakantie gaat: de ANWB helpt ons wel)

Tja, hekken links verraadde dat er toch wel wat moest zijn, en jawel na 100 meter een splitsing naar een militair kamp. Als je links aanhoudt kun je daar ongezien gewoon langsheen fietsen. De weg wordt dan wel slechter en slechter. Het is eigenlijk een breed wandel pad met stenen.

We zijn nog enige houthakkers tegen gekomen die terugkwamen van hun werk. sommige zwaaiden andere zeiden dat dit beschermd gebied was, en dat we terugmoesten.
Nee knikken en ja doen dus...

Van echt fietsen kwam niet veel meer, gezien de bagage, de slechte weg en het stijgingspercentage. Op circa 1800 meter kom je weer wat beter berijdbare wegstukken tegen. Op 1900 meter is het verleidelijk om naar beneden aftesuizen. Naar het meer, wat eindelijk DE REDEN is dat de weg afgesloten is. Van dit meer krijgt Sofia water.

Links af dus, via karresporen duwen, lopen en heel weinig fietsen met de 2 Giant mountainbikes.
Op zo'n 2000 meter hoogte kwamen we nog een Ranger tegen, die zich natuurlijk erg verbaasde ons daar aan te treffen. Uiteindelijk elkaar vriendelijk de hand geschud. Hij wist ook wel dat terugsturen helemaal ingerijpend was, nu we nog maar zo'n 2 uur van de Crancar hut af zaten.


Het werd het later en later. De gps toonde prima de waypoints en de hoogtes. Uiteindelijk dan toch over de kam van 2348 meter. (ja deze hoogte is de hele trip als een troffee in de gps blijven staan) De afdaling naar de Crancar hut had ook iets vreemd. Je ziet de hut rechts liggen mare je daalt af via de linker berghelling. Uiteindelijk maakt het pad dan een hele draai naar rechts zodat het allemaal nog goed kwam. reeds in het donker (om 22.00uur kwamen we na een slopende tocht van 11 uur (incl op onthoud bij slagboom) aan bij de hut.

De volgende ochtend zagen we pas hoe prachtig het daar is. Een meertje en wilde paarden. Echter geen stap gewandeld: de hele dag nodig gehad om te herstellen van de megainspanning.
Als je me nu vraagt hoe was de Iskar kloof: voor een keertje wel grappig, het was avontuur en vooral survival, met recreatie fietsen had het niets te maken.

echter geen spijt van dit alles.
Besefte dat de door de agent geadviseerde route ook over bergpaden ging, dus die was heus niet lichter. En om om te fietsen via Belovo zoals de "verre fietsers" gedaan hebben, dat vonden wij zonde vd tijd.

Het was zoals Frank van Rijn altijd zegt: Goede wegen zijn slechte wegen.
En Slechte wegen zijn goede wegen. Vanuit dit oogpunt was dit de beste weg die weg hebben gehad op ons tochtje van 600km.

keep on Rollin!
Harald- Den Haag

Hee Harold,

Hee er waren dus wel meer fietsers afgelopen zomer. :) Wij hebben in Juli/Augustus namelijk slechts 6 andere fietsers gezien.

Ook wij wilde de weg nemen die jij beschrijft. In Borovec echter zagen we dat dit gebied verboden was> Natuurbescherming of militair- (schiet-? :? )terein? In ieder geval besloten wij te respecteren dat het verboden was.

Wij zijn uiteindelijk via een andere hele mooie route naar boven, naar het Rila Nationaal Park geklommen. Ook heel verlaten, flink klimmen, enkele houthakkers enzv. Vannuit Sofia > Samokov, Borovec, Kostenec, Sestrimo, Belmekenmeer (hier kan je overnachten in het Bulgaarse Papendal :idea: ) en weer naar beneden naar Velingrad. De andere mogelijkheden om in het Rilapark (legaal) met de fiets te komen zijn: via Rila en via Sapareva Banja. Op mijn website is de rest van de route te zien.

Zo nu kunnnen de andere wereldfietsers met Bulgarije-plannen kiezen tussen legaal en illegaal. :wink:

Blanche schreef:Hee Harold,

Wij hebben in Juli/Augustus namelijk slechts 6 andere fietsers gezien.

In Borovec echter zagen we dat dit gebied verboden was> Natuurbescherming of militair- (schiet-? :? )terein? In ieder geval besloten wij te respecteren dat het verboden was.

Wij zijn uiteindelijk via een andere hele mooie route naar boven, naar het Rila Nationaal Park geklommen. De andere mogelijkheden om in het Rilapark (legaal) met de fiets te komen zijn: via Rila en via Sapareva Banja. Op mijn website is de rest van de route te zien.

:wink:
Blanche , zo te zien heb je ook wel genoten daar in bulga. :D
We zijn rond eind augustus bij Tessel.nog 2 , waarschijnlijk NL wat moet het anders zijn, fietsers tegen gekomen. Tijdens een afdaling, dus helaas geen tijd voor een praatje. Ook nog 2 zeer fanatieke bulgaraen tegen gekomen met super offroad fietsen. Zij gingen geheel Rodopi off road over allerlei bergkammen. (je hebt nu eenmaal altijd baas boven baas he.

Aan jullie fiesten te zien, zeer weinig bagage. Hadden beter jullie de slagboom niet kunnen respecteren: 8! tassen over het water slepen... :cry:

Ogh wanneer is een weg afgesloten, zelfs niet als de brug open is: de weg naar Mugla vanaf Tessel is met zijn 8 ingestorte bruggen nog steeds begaanbaar. Heb je die ook gehad? lachen he die ene brug die als een waayer in hangt tussen 2 oevers

De ena beste weg was toch wel die van Tessel / Trigrad (bij de Tessel hut ) naar de Orfei hut. Was naar later bleek ook afgesloten..... :lol: na de communistisch tijd heeft zich hier een insect gevestigd, waarschijnlijk gevlucht voor het kapitalisme, en nu is ineens die weg ook beschermd terrein. Het leek er werkelijk op of die weg, (wat nu alleen nog maar een moeilijk begaanbaar wandelpad is) op 10 plaatsen met dynamiet onklaar is gemaakt. 10 keer bagage eraf over 30 meter rotsen klauteren, en erweer op en maar hopen dat je de nek niet breekt.
:lol:

maar vertel mij wat is illegaal in Bulga. Met zijn allen vrij kamperen in Batak. Of tijdens de plaatselijk kermis aan het Dospat meer. ? Klaarblijkelijk als je het met meerden doet is het ineens niet meer illegaal. Vandaar dat we met zijn 2en fietsen...... :lol:

Wat me wel opviel was dat het meenemen van de fietsen in het vliegtuig naar Bulgarije 2x40 euro is en terug 1x50 euro met Lufthansa.