Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ferry vanuit Hull/Newcastle - vantevoren boeken? - Forum Wereldfietser

ferry vanuit Hull/Newcastle - vantevoren boeken?

Na een geslaagde zomervakantie in Duitsland en Tsjechië zijn we alweer aan het brainstormen voor volgend jaar.
We willen dan met de boot naar Newcastle en de Columba route volgen. Daarna zouden we de Noordzeeroute naar Hull kunnen volgen en vanaf daar terug kunnen varen.
Op de heenreis kun je de boot dan natuurlijk gewoon vantevoren boeken, maar terug zou ik dit liever niet vantevoren doen, omdat je je plannen dan makkelijk aan kan passen. Weet iemand of je echt vantevoren moet resserveren of dat je ook binnen 1 of 2 dagen terug kan als je niet van te voren boekt?

We hebben ervaring met de pont vanaf Newcastle: geen probleem, we konden dezelfde dag nog mee terug. Ik denk dat fiets altijd mee kan en het ergste is dat je geen hut kan krijgen. Maar je hebt toch al je slaapmatrasje bij je en een rustig plekje is altijd te vinden.

Het kan wel duurder uitpakken: thuis kan je rustig kijken naar aanbiedingen en goedkope periodes (vaak alleen via internet).
Ik had in Engeland op internet een aanbieding gezien en die kon ik toen ook bij het ticket kantoor krijgen, hoewel ik de goede actiecode niet opgeschreven had. (Dat leek wel een uitzondering).
Een ander paar betaalde de normale prijs (ruim 100 pond) en wij slechts circa 40 pond voor precies hetzelfde kaartje....
In Engeland kan je vaak gratis bij de VVV of de lokale "Library" enige tijd gratis internetten.
Veel plezier in Engeland en Schotland, Wouter Bazen

PS Op de FIS site (www.fisroutes.nl) staat wat extra informatie over de Nort Sea Cycle route.
Heb alleen ervaring naar en vanuit Newcastle:
Tickets voor dezelfde vaart kunnen steeds duurder worden des te dichter je bij de afvaartdatum komt (a la EasyYet en Ryanair). Daarnaast zullen over het algemeen de goedkopere (kamer zonder ramen) tickets als eerste uitverkocht zijn.
Op de Newcastle boot ben je verplicht een hut te nemen!!! en dat is dan ook de reden dat schip uitverkocht kan zijn. Anderhalve week voor Pinksteren 2007 ontmoette ik op mijn vaart mensen die twee dagen eerder hadden willen reizen maar geen ticket meer konden kopen.
Dus mijn advies is van te voren in te schatten of je verwacht op populaire dagen te reizen, en zo ja, dan ruim van te voren te boeken. Nogmaals, mijn kennis beperkt zicht tot NewCastle.

Dat van die prijs die steeds hoger wordt: dat klopt absoluut. En het kan je behoorlijk wat schelen ook. Wij hebben al in december de boot naar Newcastle geboekt (voor afgelopen augustus). Hadden we in bijvoorbeeld 'pas' in mei geboekt, dan waren we ongeveer 350 euro meer kwijt geweest (met vier personen).

En of er plaats is: dat kan denk ik niemand je van te voren met zekerheid vertellen. Maar de rederij kan je vast wel aangeven of je in bepaalde perioden kans loopt om mis te grijpen.

Sandra

Bedankt voor de antwoorden. Dat tickets duurder worden naarmate je ze korter vantevoren boekt is natuurlijk wel jammer. Nog maar even goed verzinnen wat we doen.

Het voordeel van niet van tevoren boeken is natuurlijk bekend. Dan ben je minder flexibel. Misschien wil je ergens anders wel langer blijven.

Het nadeel is dus bij deze reis ook bekend na de antwoorden. Vaak duurdere prijzen (geen aanbiedingen) en kans erop dat de boot is volgeboekt.

Het is maar wat je afweging is. Overigens is het openbaar vervoer in Engeland (trein of bus) over het algemeen redelijk in orde, dus mocht je qua tijd absoluut niet uitkomen (door slecht weer, zijroutes etc) ook nog te overwegen.

Groeten,

Rutger
www.rutgersreizen.nl

Mijn ervaringen vanuit zowel Hull als Newcastle (van alweer enkele jaren geleden, dat wel): ik had wel een ticket geboekt (kostte, meen ik, voor de fiets en een hut 70 euro vanuit Hull en pakweg 100 voor Newcastle) maar wilde eerder terug. In beide gevallen kon ik via de TIC, waar over het algemeen zeer behulpzame mensen werken, heel simpel omboeken naar de door mij gewenste datum - zonder extra kosten. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van beschikbaarheid van de hutten, maar zeker in voor- en na-seizoen (ik denk dan aan mei en september) is er (bijna) altijd wel plaats. Dus wellicht is het een optie om wel alvast vroeg te boeken en dan zo nodig om te boeken.