schlumpf trapasversnelling
Geplaatst: vr 17 aug, 2007 21:46
Heeft iemand ervaring met de Schlumpf Speeddrive trapasversnelling?
Mogelijk in combinatie met Rohloff-naaf.
Mogelijk in combinatie met Rohloff-naaf.
some is good, more is better and too much is just enough? Alsof een Rohloff nog niet duur genoeg isgerard77 schreef:Heeft iemand ervaring met de Schlumpf Speeddrive trapasversnelling?
Mogelijk in combinatie met Rohloff-naaf.
4 mm op 450 mm is een halve graad. (of een hele graad op de helft van je versnellingen) Ik denk niet dat die beperkte scheefstelling de slijtage al vreselijk opjaagt. Als je je druk maakt over kettingslijtage lijkt me het feit dat je geen kettingkast meer kunt toepassen een stuk dramatischerMarko Meijering schreef: Zoals Maarten schrijft is een voorderailleur ook een oplossing maar bedenk dan wel dat je bij het gebruiken van het grote en/of kleine blad geen rechte kettinglijn meer hebt en dus sneller je ketting/tandwielen verslijt. En die matige slijtage van een Rohloffcombinatie vind ik nou juist zo pretting.
Volgens mij ben ik nog ouder en heb inderdaad een 40 voor en 17 achter. Ik ben geen krachtpatser, heb altijd licht gereden, maar kon in mijn jonge jaren klimmen als een gems. De zwaardere versnellingen heb je zelden nodig en het is goed voor het moraal als er nog een lichtere versnelling aanwezig is ook al gebruik je die niet!Willem Jongman schreef: Dat is bij mij nog niet helemaal het geval (ik ben al wat ouder, en hou van lichte verzetten). Ik heb op een fiets met 26 inch wielen (dat maakt ook uit) achter het grootste Rohloff kransje (17t) en voor 45t. Op de recente Engeland tocht van de Wereldfietser kwam ik vergeleken met de anderen merkbaar een of twee lichte verzetten te kort, en had ik het zwaarste verzet echt nooit nodig. Bovendien reed ik op vlak terrein meestal in de 9, in plaats van de optimale 11. Tot slot kwam ik ook als het maar even omhoog ging al in het vervelende bereik van de onderste 7. Kortom, ik moet eigenlijk een of twee stappen lichter. Officieel mag ik geloof ik van Rohloff niet lichter dan 40 t voor, maar je hoort vaak zeggen dat dat wel een erg conservatieve beperking is, en dat als je geen super atleet bent de boel met wat minder tandjes ook nog wel heel blijft. Mijn advies voor een vakantiefiets zou dus zijn om met het lichtste verzet te beginnen dat Rohloff toestaat. Dan zit je vast ongeveer goed, en heb je op een solofiets echt geen Schlumpff nodig.
Wim
Bij Rohloff betekent dit dat de verhouding tussen het aantal tanden van kettingwiel en achterkransje minstens 2,35 hoort te zijn (zie http://www.rohloff.de/en/products/speed ... index.html). Weet iemand of er bij een 3-versnellingsnaaf als de Sram DualDrive in combinatie met een derailleur ook een dergelijke minimale verhouding tussen kleinste voorblad en grootste achterkransje van toepassing is?m-gineering schreef:de 2.5 reductie mag je van Rohloff niet gebruiken omdat de naaf niet op dat veel hogere ingangskoppel geconstrueerd is.
de 3v naaf (die ook in de 3x9 zit) mag tot 32-21keesswart schreef:Weet iemand of een DualDrivenaaf het in de praktijk onder een bepaalde tandwielverhouding gaat begeven? Op de website van Sram heb ik daarvoor geen duidelijke aanwijzing kunnen vinden.